کد خبر: ۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵- 14 December 2020
ویژه‌نامه "دردآشنای اسلام و انقلاب" – ۸

آیت الله رئیسی: آیت‌الله یزدی عالمی وارسته، فقیهی توانا و چهره‌ای انقلابی بود

رئیس قوه قضائیه گفت: شاخصه‌هایی كه در روایت حضرت صاحب‌الزمان (عج) در خصوص فقیه وجود دارد، ما در چهره آیت‌الله یزدی می‌دیدیم.

آیت الله رئیسی: آیت‌الله یزدی عالمی وارسته، فقیهی توانا و چهره‌ای انقلابی بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: آیت‌الله یزدی رضوان‌الله تعالی علیه از چهره‌های مبارز قبل از انقلاب بودند كه بعد از انقلاب هم در سنگر دفاع از ارزش‌ها و دفاع از انقلاب همواره چهره شاخص محسوب می‌شدند.

وی افزود: اگر بخواهم شخصیت ایشان را تبیین كنم، باید بگویم كه فقیهی انقلابی، زمان‌شناس، بابصیرت و اهل خطر كردن در عرصه‌های مختلف بودند؛ قبل از انقلاب برای مبارزه با انكرِ منكرات كه حكومت ستمشاهی بود، خود و زندگی خود و آنچه كه داشت را وقف راه انقلاب كرد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینكه آیت‌الله یزدی یكی از یاران باوفای امام (ره) بودند، گفت: ایشان به معنی واقعی "صائناً لنفسه"، "حافظاً لدینه"، "مخالفاً لهواه"، "مطیعاً لأمر مولاه" بودند؛ همان تعریفی كه حضرت صاحب‌الزمان (عج) برای فقیه كرده‌اند؛ و حقیقتاً در مورد آیت‌الله یزدی، این تعریف و این شاخص‌هایی كه در این روایت است ما در چهره ایشان می‌دیدیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینكه آیت‌الله یزدی هم عالمی وارسته، هم فقیهی توانا و هم چهره‌ای انقلابی بود، خاطرنشان كرد: ایشان بعد از انقلاب اسلامی برای دفاع از "أعرفِ معروف‌"ها كه نظام جمهوری اسلامی باشد، سر از پا نمی‌شناخت و با همه‌ی توان تلاشش این بود كه از امام (ره) و منویات امام (ره) طرفداری كند و خودش را به عنوان یكی از سرداران سپاهی كه فرمانده‌اش امام بزرگوار است، ببیند و هویت خودش را در هویت انقلاب و نظام و امام راحل می‌دید.

وی افزود: آیت‌الله یزدی هرجا هم كه لازم بود موضعی بگیرند و نگاهی به موضوعات داشته باشند، با بصیرت كامل به مسائل نگاه می‌كردند كه حقیقتاً ایشان فقیهی بصیر بودند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینكه آیت‌الله یزدی در 10 سال ریاست بر قوه قضائیه، با وارستگی، دلسوزی، همت والا و صیانت نفس فعالیت كردند، ادامه داد: ایشان پس از 10 سال مدیریت عالی قوه قضائیه، زمانی كه به قم برگشتند، انسان وقتی در زندگی ایشان می‌نگریست می‌دید كه هیچ‌گونه تغییری در زندگی ایشان بوجود نیامده است؛ یعنی همان زندگی ساده و بی‌آلایش خود را داشت و شاید بعضی از داشته‌ها به لحاظ مادی از ایشان كاسته شد كه افزوده نشد و این مسأله برای همه ما می‌تواند الگو باشد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مواضع آیت‌الله یزدی گفت: تا آنجا كه از مواضع آیت‌الله یزدی خبر دارم، این است كه ایشان برای حفظ انقلاب و ارزش‌ها، اگر تشخیص می‌دادند یكجایی باید سخن بگویند یا دست به قلم شوند و یا فریاد بزنند، رعایت اینكه چه خواهد شد را نمی‌كردند؛ یعنی اینكه آیا برای خودم بد خواهد شد و یا عده‌ای از من ناراحت می‌شوند، چنین مسائلی را در محاسبات خود لحاظ نمی‌كردند و صرفاً محاسبات ایشان این بود كه این موضع‌گیری یا نوشته یا اعلام من می‌تواند از انقلاب و ارزش‌ها دفاع كند یا خیر؛ چنانچه در خطبه‌های نماز جمعه‌ی ایشان نیز همین نگاه را شاهد بودیم.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام گفت: امیر مؤمنان علی علیه‌السلام تعریفی از علم دارند كه می‌فرمایند: «اَلْعِلْمُ عِلْمانِ عِلْمٌ مَسْموعٌ وَ عِلْمٌ مَطْبوعٌ»؛ علم دوگونه است؛ یك علم شنیداری است، یعنی یك شخصی عالم است و فرمول بلد است، مثلاً فردی فرمول‌های ریاضی را بلد است و دیگری فرمول‌های فیزیك، شیمی، ادبیات و یا اصول را بلد است؛ اما یك وقت عِلْمٌ مَسْموعٌ نیست، عِلْمٌ مَطْبوعٌ است، یعنی كسی كه در طبع او و در سرشت او، دانش نشسته است.

آیت‌الله رئیسی اضافه كرد: فقیه به كسی گفته نمی‌شود كه فقط فرمول بلد باشد بلكه فقیه به كسی گفته می‌شود كه فقه در جان او و در طبع و در فطرت او نشسته باشد؛ اگر شخصی فقه در درون او و در طبع نشسته بود، یعنی سرشتش، سرشت فقاهتی شد، اندیشه، اخلاق و هم عمل او در جلوه فقه قرار گرفته است و اندیشه‌اش جز فقه نیست، رفتارش نیز جز رفتار فقیهانه نیست.

وی خاطرنشان كرد: برخی فكر می‌كنند كه به شخصی فقیه گفته می‌شود كه فقط فرمول علمی بلد باشد اما اینطور نیست؛ بله یك شرطش این است كه باید این دانش را داشته و فرمول علمی را بلد باشد، اما فقط این نیست، امام بزرگوار یك فقیه به معنی كامل كلمه بود، یعنی فقه در سرشت او نشسته بود.

آیت‌الله رئیسی در پایان گفت: تصور من از آیت‌الله یزدی هم همین است كه ایشان به معنای واقعی، فقیه بودند؛ یعنی فقه در سرشت ایشان نشسته بود به نحوی كه اخلاق، عمل، افكار و اندیشه‌ی او جلوه فقه داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد