کد خبر: ۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶- 14 December 2020
ویژه‌نامه "دردآشنای اسلام و انقلاب" – ۷

ماجرای منبرهای آتشین آیت‌الله یزدی پیش از انقلاب به روایت آیت‌الله شب‌زنده‌دار

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: آیت‌الله یزدی در پیش از انقلاب منبر‌های آتشین و انقلابی جهت روشنگری اذهان مردم داشتند و ما از نوجوانی شاهد آن‌ها بوده‌ایم.

ماجرای منبرهای آتشین آیت‌الله یزدی پیش از انقلاب به روایت آیت‌الله شب‌زنده‌دار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله محمد مهدی شب‌زنده‌دار عضو فقهای شورای نگهبان در گفتگویی در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: ایشان دارای امتیازات ویژه‌ای بود؛ آیت‌الله یزدی از جهت حوزوی از جمله فضلای به نام حوزه علمیه شناخته می‌شود. البته من توفیق تلمذ در خدمت ایشان را نداشتم ولی آنچه كه در ایشان برجسته‌تر و نمود بیشتری داشت، صلابت دینی ایشان بود و اینكه در راه دین و انقلاب سر از پا نمی‌شناختند.

وی گفت: آیت‌الله یزدی در پیش از انقلاب منبرهای آتشین و انقلابی جهت روشنگری اذهان مردم داشتند و ما از نوجوانی شاهد آنها بوده‌ایم چنانچه به خاطر دارم مجالسی كه در مسجد جامع قم برگزار می‌شد و خیلی هم پر جمعیت بود، ایشان منبر تشریف می‌بردند و افاضه می‌فرمودند و این منابر و خطابه‌های ایشان نقش بسزایی در بیدار كردن اذهان و روشن كردن مواضع انقلابی داشت.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با یادآوری منبرهای انقلابی آیت‌الله یزدی در پیش از انقلاب كه انتقادهای شدید و بی‌پروایی نسبت به شاه و حكومت طاغوت داشت، افزود: گفتن اینها الان آسان است، اما آن زمان هر كلمه‌ای از این مطالب، زندان، شكنجه، تبعید و مشكلات بسیاری همراه داشت.

وی اضافه كرد: اما آیت‌الله یزدی هیچ ترس و واهمه‌ای نداشت و با شجاعت در این میدان‌ها قدم می‌گذاشت و سایرین را بیدار می‌كرد و به آنها نیز شجاعت می‌داد؛ وقتی شخصی، خودش شجاع باشد دیگران را هم تشجیع و شجاع‌آفرینی می‌كند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به تألیفات آیت‌الله یزدی خاطرنشان كرد: مثلاً همین كتاب «حسین بن علی سلام‌الله علیهما را بهتر بشناسیم» خیلی نقش مهمی در افزایش روحیه انقلابی مردم داشت؛ ما كه نوجوان بودیم این كتاب را با اشتیاق زیادی می‌خواندیم.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینكه آیت‌الله یزدی دارای اخلاص بود و شخصیت بی‌ادعایی داشت، ادامه داد: ایشان به طور محض برای وظیفه، كار می‌كرد؛ چنانچه من تا قبل از اینكه عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و عضو شورای نگهبان بشوم یك شناختی از ایشان داشتم و به ایشان هم ارادت داشتم ولی بعد از اینكه به جامعه مدرسین حوزه علمیه آمدم و از نزدیك این جهات ایشان را دیدم، در حالی كه سهم وافری در انقلاب و در خدمت به حضرت امام(ره) داشتند، دیدیم چقدر ایشان اخلاص دارند و بی‌ادعا هستند، اینجا ارادت بنده به ایشان افزون‌تر شد.

وی افزود: حتی بعد از اینكه در شورای نگهبان خدمت ایشان و دیگر عزیزان رسیدم، باز هم همین ویژگی‌ها را در ایشان مشاهده كردم.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان كرد: آیت‌الله یزدی هرآنچه كه تشخیص می‌داد درست است و آن را وظیفه می‌دانست، حتی اگر طرف مقابل دوست او بود، بی‌محابا و با صراحت آن را عنوان می‌كرد و این نشان از ایمان قوی و صفای باطن ایشان دارد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینكه آیت‌الله یزدی در ابعاد سیاسی و اجتماعی اثرگذار بودند، گفت: ایشان شمع جمع جامعه مدرسین حوزه علمیه بودند و آن محفل را هم با تدابیری كه داشتند به خوبی اداره می‌كردند.

وی خاطرنشان كرد: در مجموع آیت‌الله یزدی از نوادر بودند كه مجموعه‌ای از خصلت‌های زیبا در ایشان جمع شده بود؛ ایشان در اواخر عمر شریفشان حتی با مشكلات جسمانی برای خدمت به انقلاب، اسلام و مصالح جامعه هیچ دریغ نمی‌كردند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینكه ایمان، وظیفه‌شناسی و فداركاری در راه هدف و اسلام از آموزه‌های قرآن است، افزود: آیت‌الله یزدی همه این خصایص را داشتند و از جهات اخلاصِ ایشان نیز می‌توان به ترجمه‌ای كه از قرآن كریم داشتند، اشاره كرد؛ من تا بحال در هیچ جا و در هیچ محفلی از ایشان نشنیدم كه قرآن را ترجمه كرده است تا اینكه یك بار از طریقی، ترجمه‌ای از قرآن شریف به دستم رسید، آنجا تازه متوجه شدم كه ایشان ترجمه قرآن هم دارند و این مسأله معلوم می‌كند كه قصد ایشان از ترجمه قرآن، چیزی جز اخلاص نبوده است؛ یعنی ایشان با ترجمه قرآن خواسته‌اند خدمتی به دین كنند و تقرب الی الله پیدا كنند.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار در پایان گفت: من، آیت‌الله یزدی را در صلابت ایمانی و اعتقاد به معاد، انسانِ مؤمنِ كاملی دیدم؛ و اینها نشان از قوت ایمان، حسن و صفای باطن ایشان دارد و آنچه هم كه برای انسان دارای ارزش ماندگار است و در ابدیت به درد می‌خورد و با آن محشور می‌شود، این خصایص نیكوست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد