کد خبر: ۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳- 14 December 2020
ویژه‌نامه "دردآشنای اسلام و انقلاب" – ۹

دکتر ره‌پیک: آیت‌الله یزدی حساسیت فوق‌العاده‌ای به اصول و مبانی انقلاب داشت

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان گفت: یکی از خصوصیات برجسته آیت‌الله یزدی، انقلابی بودن ایشان بود؛ ایشان یك حساسیت فوق‌العاده‌ای به اصول و مبانی انقلاب و نسبت به رهبری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری داشت كه به شدت متعبد و حساس بود.

دکتر ره‌پیک: آیت‌الله یزدی حساسیت فوق‌العاده‌ای به اصول و مبانی انقلاب داشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دكتر سیامك ره‌پیك عضو حقوقدان و قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: حضرت آیت‌الله یزدی خصوصیات، ویژگی‌ها و فضایل زیادی داشتند که لازم است افرادی که چه در سمت شاگردی ایشان در حوزه علمیه و چه همکاران ایشان در قوه قضائیه و چه همكاران ایشان از جهت فقهی- حقوقی در شورای نگهبان در مورد این خصوصیات به صورت تفصیلی صحبت کنند تا حق ایشان را ادا کنند.

وی افزود: ایشان در مدت طولانی که در سمت‌های گوناگون بودند در حوزه علمیه و در سمت‌های اجرایی، کارهای زیادی برای کشور انجام دادند و به نظرم از كنار این کارها و خدمات ایشان نمی‌توان به سادگی گذشت.
دكتر ره‌پیك درخصوص جنبه علمی آیت‌الله یزدی گفت: جنبه علمی ایشان روشن است؛ ایشان جزء کسانی بودند که در حوزه علمیه شناخته شده است؛ ایشان از شاگردان حضرت امام(ره) بودند و کارهایی هم كه ایشان در جامعه مدرسین انجام دادند كه در این‌خصوص شخصیت بی‌بدیلی بودند، شاید کمتر کسی در این شأن و مقام علمی می‌توانست شأن جامعه مدرسین را حفظ کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به تألیفات آیت‌الله یزدی گفت: ایشان در کنار درس و بحث، تألیفاتی داشتند که گویای مقام علمی ایشان است. ویژگی دیگر ایشان از جهت رفتاری و اخلاقی این بود كه ایشان یك فرد بسیار متخلق به بسیاری از آداب و اخلاقیات اسلامی بودند.

وی عنوان كرد: در طول مدتی که در شورای نگهبان و هم ارتباطی که قبلاً در قوه قضاییه با ایشان داشتیم، ایشان به معنای واقعی یک طلبه بودند و واقعاً زی طلبگی خودشان را حفظ کردند؛ اگر الان کسی منزل ایشان را ببیند ملاحظه می‌کند کسی که مدت‌ها رئیس قوه قضاییه بوده، مدتی رئیس مجلس خبرگان بوده و سال‌ها عضو شورای نگهبان بوده، واقعاً تا آخر عمر ذی‌طلبگی را حفظ كرده است.

دكتر ره‌پیك گفت: آیت‌الله یزدی در رفتارهای عادی با دیگران متواضع بودند و همین رفتار متواضعانه ایشان که به سن و سال و پیری و جوانی اصلاً توجه نمی‌كردند و با احترام رفتار می‌کردند و این خصایص كه واقعاً خصوصیات بسیار مطلوبی است، ایشان این خصوصیت‌ها را داشتند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان عنوان كرد: نکته قابل توجه در مورد ایشان این است كه در صحبت کردن با دیگران خیلی مؤدبانه و با الفاظ محترمانه صحبت می‌کردند؛ ضمن اینکه ایشان چه در بحث‌های سیاسی و چه در بحث‌های شرعی خیلی پای‌بند به اصول و قواعد بودند اما در عین حال این رفتار نرم و متواضعانه ایشان قابل توجه بود كه این موضوع برای همه و مخصوصاً افرادی که در بخش‌های مختلف با ایشان همکاری داشتند، قابل توجه بود.

دكتر ره‌پیك با بیان اینكه یکی دیگر از خصوصیات برجسته آیت‌الله یزدی، انقلابی بودن ایشان است، افزود: ایشان به تمام معنا انقلابی بودند؛ مثلاً در همین کسالت اخیرشان که خیلی در زحمت و مشکل بودند، هر زمان بحث‌های سیاسی و بین‌المللی مطرح می‌شد ایشان عکس‌العمل نشان داده و گاهی اوقات منجر به صدور اطلاعیه می‌شد.

وی خاطرنشان كرد: با اینکه ما به عیادت ایشان رفتیم، شاید برایشان خیلی سخت بود که یک ربعی بنشینند و به زحمت صحبت کنند، اما تا آنجا که توان داشتند خصوصیات اخلاقی را حفظ می‌کردند.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان اضافه كرد: در دوره طولانی که ایشان در مسئولیت‌های مختلف بودند، اگر از هرکسی که با ایشان یک ارتباط کوچکی داشته، در مورد خصوصیت ایشان سئوال شود شاید اولین چیزی که راجع به ایشان به ذهنش برسد این است كه ایشان یك حساسیت فوق‌العاده‌ای به اصول و مبانی انقلاب و نسبت به رهبری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری داشتند كه به شدت متعبد و حساس بودند.

وی ادامه داد: در جلساتی که خدمت ایشان بودیم مکرر این مسأله اتفاق افتاده و دوستانی هم که از قدیم با ایشان بودند، در جاهای مختلف این مسأله را از ایشان شاهد بودند كه این خصوصیت انقلابی بودن به معنای واقعی کلمه، خصوصیت بسیار مهمی بوده كه در ایشان وجود داشته است.

دكتر ره‌پیك افزود: ایشان در واقع مجموعه‌ای از خصوصیات و فضایلی را داشتند که جمع اینها و یک‌جا دیدن این خصوصیات در اشخاص کم اتفاق می‌افتد؛ لذا به نظر من ایشان یک شخصیت کم‌نظیر بودند و واقعاً مثل ایشان کم پیدا می‌شود که همه وجوه مانند سادگی، ساده زیستی، تواضع، توجه به دیگران و... را در خودش جمع کرده باشد.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در پایان با بیان اینكه آیت‌الله یزدی در مباحث فقهی، فقیهی آگاه به مسائل روز و جدید بود، افزود: مکرر اتفاق می‌افتاد که بحث‌های جدیدی مطرح می‌شد و نشان می‌داد که آیت‌الله یزدی در واقع اجتهاد كرده و موضوع را خوب مطرح می‌کردند؛ این ویژگی از فقاهت ایشان و همچنین ویژگی انقلابی‌گری ایشان واقعاً از فضایل فوق‌العاده‌ای است که در ایشان جمع شده بود؛ خداوند متعال روح ایشان را قرین رحمت واسعه و با ائمه اطهار محشور بدارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است