کد خبر: ۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲- 13 July 2022
ویژه‌نامه "ناظر امین"-۵/ یادداشت اختصاصی محسن پیرهادی

شورای نگهبان؛ حافظ شرع و قانون

"شورای نگهبان، همواره از جانب دشمن مورد حمله و هجمه بوده و هست که البته طبیعی بوده و دور از انتظار نیست؛ مجموعه‌ای که دغدغه دینی و قانونی دارد برای تمدن دین‌ستیز غربی حتما غیرقابل تحمل است."

شورای نگهبان؛ حافظ شرع و قانون

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول روزنامه رسالت در یادداشتی به نقش و جایگاه شورای نگهبان در کشور پرداخت.

متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

روایتی نقل می‌شود که از وجود مبارک اميرالمؤمنين علیه‌السلام سؤال شد: "بماذا نلت بمانلت" به زبان ساده یعنی چه شد که علی شدی و به این میزان از کرامت، عظمت و مجد رسیدی؛ پاسخی که نقل شده بی‌نظیر است؛ با عبارت‌های مختلفی به ما رسیده اما مضمون، یکی است؛ نگهبان قلبم بودم و نگذاشتم غیر خدا در آن راه بیابد.

از این مقدمه، شأن و جایگاه شورای محترم نگهبان، اینطور برداشت می‌شود که اجازه ورود آنچه رنگ و بوی غیر الهی و غیر قانونی بدهد را صادر نمی‌کند و اینگونه حریم قوانین و مناصب را حفظ می‌کند. البته اقتضائات مقام انسانی و تعدد محدودیت‌ها و مأموریت‌ها فاصله‌ای بین بایدها و هست‌ها ایجاد می‌کند؛ اما عقل و نقل به ما یاد داده است: "ما لا یدرک کله لا یترک کله؛ کاری را که نمی‌توان به شکل کامل انجام داد، نباید از اساس ترک کرد" فلذا شورای نگهبان، به‌عنوان حافظ و نگهبان حریم شرع و قانون اساسی، محترم و وجودش پر از خیر و برکت است و هیچگاه نباید تضعیف و تخریب شود اما حتما باید با نقدهای سازنده و نصح و خیرخواهی، تقویت شود.

در ایام سالروز تأسیس شورای نگهبان، باید یاد و نام امام راحل و عظیم‌الشأن را گرامی بداریم و به روح ملکوتی معمار کبیر انقلاب اسلامی، درود بفرستیم که اگر نبود، دغدغه‌های شرعی و قانونی، جایی در اداره کشور نداشت.

شورای نگهبان، همواره از جانب دشمن مورد حمله و هجمه بوده و هست که البته طبیعی بوده و دور از انتظار نیست؛ مجموعه‌ای که دغدغه دینی و قانونی دارد برای تمدن دین‌ستیز غربی حتما غیرقابل تحمل است. اما در داخل نیز گاهی این مجموعه مهم، مورد نقد یا حتی تخطئه قرار می‌گیرد.

گاهی این تخریب‌ها منشاء نفسانی دارد و به‌واسطه رد یا عدم احراز صلاحیت یا عدم انطباق قوانین با شرع و قانون اساسی است و گاهی نقدها و گلایه‌هایی که شاید هم به حق باشد، وجود دارد که خوب است بررسی و بازنگری شود.

نگهبانی از شأن و منزلت شورای نگهبان اولا و بالذات با متولیان آن است و ثانیا و بالعرض، رسانه‌ها و دلسوزان نظام می‌توانند به کمک آیند. شورای نگهبان برای همراه‌سازی مردم و مسئولان باید با ظرافت و در حدود اختیاراتی که دارد اقناع اشخاص را مهم بداند تا با مقبولیت روزافزونی که کسب می‌کند، بتواند پشتوانه محکمی برای تصمیم‌های مهمش در بزنگاه‌ها داشته باشد.

بواسطه استمرار و نهادینه شدن نقش شورای محترم نگهبان، کارشناسان و پژوهشکده شورا می‌توانند درکنار عدم مغایرت قانون با شرع مقدس و قانون اساسی، دیدگاه کارشناسی، زبان حقوقی متن و حتی بعضا نگارش و ادبیات قانون‌نویسی در فرآیند قانونگذاری را مترقی و متعالی کنند.

یکی دیگر از اموری که شورای نگهبان می‌تواند غیرمستقیم در آن نقش‌آفرینی کند ایجاد شور و انگیزه برای مشارکت بیشتر مردم در انتخابات است و این امر با وسعت نظر و همراه‌سازی آحاد مختلف در چارچوب‌های قانونی قابل انجام است.

از موارد مهم دیگری که امکان بهبود دارد آن است که مجلس با همکاری شورای نگهبان، قانون انتخابات و بررسی صلاحیتها را اصلاح و در بررسی صلاحیتها  یک زمان نسبتا مناسب و کافی در قالب پیش‌ثبت‌نام ایجاد کند تا در آن زمان، اساسا امکان وقوعی برای بررسی عالمانه، مستند و مستدل، اجازه دفاع و ارائه مستندات کاندیدا به مراجع نظارتی در جهت حفظ آبروی افراد و حقوق مردم در نظر گرفته شود تا شاهد خطایی نسبت به عرض و آبروی اشخاص که بالاترین داشته هر کسی است، رخ ندهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی