کد خبر: ۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸- 14 February 2023

گزارش کامل آیین اختتامیه ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی»

آیین اختتامیه رویداد رقابت ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی» صبح امروز با حضور دکتر کدخدایی و دکتر طحان نظیف در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیین اختتامیه رویداد رقابت ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی» صبح امروز (سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱) با حضور دکتر عباسعلی کدخدایی عضو شورای نگهبان و رئیس پژوهشکده این شورا و دکتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این رویداد که به همت پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد، ۶ گروه که از میان ۸۰ گروه ایده‌پرداز به مرحله نهایی راه یافته بودند، به ارائه طرح‌های پیشنهادی خود پرداختند.

داوران نیز مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین جلیل محبی حقوقدان و فعال اجتماعی و خانم فضه‌سادات حسینی از فعالان حوزه زنان و رسانه بودند.

گزارش کامل آیین اختتامیه ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی»

طرح‌های راه‌یافته به مرحله نهایی با عنوان‌های «قانون ایجاد اتحادیه هماهنگی مطالبات مردمی (اهمّ)»، «کنشگری رقومی فرصتی جدید برای شهروند رقومی»، «لایحه قانون نحوه برگزاری تجمعات»، «نحوه تشکیل تجمعات و اعتراضات»، «لایحه اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی» و... بود که توسط نخبگان علمی از دانشگاه‌های برتر کشور و فعالان حوزه حقوق اجتماعی تهیه و تدوین شده بود.

پس از ارائه‌ طرح‌ها و پاسخ به سوالات و ابهامات از سوی ارائه‌کنندگان، مقرر شد داوران بر اساس معیارهایی همچون «توانایی درک اصل موضوع»، «جامعیت طرح»، «مطابقت ایده با اسناد بالادستی همچون قانون اساسی»، «قابلیت اجرایی»، «نوآوری طرح»، «انسجام طرح» و «نحوه ارائه داوری» به ارزیابی ایده‌ها بپردازند و 3 طرح برتر را طی امروز و فردا اعلام کنند.

البته یکی از گروه‌ها به انتخاب افراد حاضر در آیین پایانی این رویداد مورد تجلیل ویژه قرار گرفت و لوحی به آن‌ها اهدا شد.

از شش گروه راه یافته به مرحله نهایی نیز با اهدای لوح سپاسی باحضور دکتر کدخدایی، دکتر طحان نظیف و هیات داوران تجلیل شد.

گزارش کامل آیین اختتامیه ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی»

دکتر علی فتاحی زفرقندی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان که مجری این مراسم بود، گفت که ایده‌های ارائه شده پس از جمع‌بندی در پژوهشکده برای قرار گرفتن در مسیر اجرا و تبدیل شدن به طرح و لایحه به معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

گزارش کامل آیین اختتامیه ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی»

کواکبیان: ایده‌ها منطبق با واقعیت باشد

مصطفی کواکبیان داور و دبیرکل حزب مردم‌سالاری در جریان ارائه‌ها گفت: متاسفانه در حوزه برگزاری اعتراضات و تجمعات، قانون مدونی وجود ندارد.

وی همچنین درباره یکی از ایده‌ها گفت: ایده مطرح شده براساس فضای دانشجویی و آرمانی است که البته خوب و پسندیده می‌باشد اما باید با فضای واقعی منطبق باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره یکی دیگر از ایده‌ها به گونه‌ای دیگر صحبت قبلی‌اش را تکرار کرد و گفت: در این طرح خلاقیت و نوآوری وجود دارد، اما باید توجه داشت که یک طرح و ایده باید قابلیت اجرایی‌شدن داشته باشد، نه اینکه اجرای آن با اما و اگر روبرو شود.

گزارش کامل آیین اختتامیه ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی»

وی در مرحله جمع‌بندی نیز عنوان کرد: از ابتکار پژوهشکده شورای نگهبان تشکر می‌کنم. برگزاری این رویداد یک ابتکار بسیار خوب است.

کواکبیان در ادامه درباره ایده‌ها گفت: برخی از ایده‌ها بسیار آرمانی، اتوپیایی بود که با واقعیت‌های موجود همخوانی نداشت.

وی این نکته را هم بیان کرد: طرح ها و ایده‌هایی که مطرح می‌شود باید در راستای ساده‌سازی برگزاری تجمعات باشد. تجمعات باید به سادگی برگزار شود و برگزاری آن نباید دارای پیچیدگی‌ باشد.

تاکید موسوی بر نقش احزاب در تجمعات اعتراضی

سید نظام الدین موسوی داور و سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در جریان داوری‌ها گفت: در اصل ۲۷ قانون اساسی بر عدم مسلحانه بودن و عدم مخل مبانی اسلامی بودن تجمعات و اعتراضات تاکید شده است. بنابراین باید مرجعی و کارشناسی آشنا به مبانی اسلام در طرح‌ها وجود داشته باشد تا تشخیص دهد که آیا برگزاری این تجمع و اعتراض مخل مبانی اسلام است یا خیر.

وی همچنین درباره یکی از ایده‌ها بیان داشت: امروز فضای مجازی با فضای فیزیکی و واقعی در هم آمیخته شده و این دو فضا تفاوت چندانی با هم ندارد. بنابراین برخی از تجمعات و اعتراضات در فضای مجازی شکل می‌گیرد و باید برای این فضا قوانین و دستورالعمل‌هایی پیش‌بینی شود.

موسوی با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی خاطرنشان کرد: البته ممکن نیست در فضای مجازی حرکت مسلحانه صورت بگیرد، اما ممکن است تفکرات تروریستی ترویج یابد که باید قوانین بازدارنده‌ای در این باره آماده شود.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: رابطه بین آزادی تجمعات و کارکرد احزاب، گروه‌ها، انجمن‌ها و اصناف باید در طرح‌ها و ایده‌ها مورد توجه قرار گیرد. تدوین هر طرح و لایحه‌ای درباره این موضوع نیازمند دیده شدن نقش احزاب و گروه‌هاست.

گزارش کامل آیین اختتامیه ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی»

موسوی در بخش جمع‌بندی هم گفت: از برگزارکنندگان این رویداد تشکر می‌کنم. از انقلاب مشروطه تاکنون موضوع آزادی و اعتراضات سیاسی وجود داشته و تاکنون نتوانسته‌ایم چارچوب روشن و مشخصی برای اعتراضات آماده کنیم.

این داور بار دیگر تاکید کرد: در برگزاری تجمعات باید وضعیت و تکلیف گروه‌ها و جمعیت‌های سیاسی به خوبی روشن شود. در طی زمان گروه‌ها و احزابی در کشورها شکل گرفتند که در مورد منافع ملی مسئولیت‌پذیرند و اگر خارج از چارچوب‌ها رفتار کنند، کنار زده خواهند شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این رابطه به انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا و رفتار ترامپ و هوادارانش اشاره کرد و گفت: فضای مجازی به روی ترامپ در حالی که همچنان رئیس‌جمهور بود، بسته شد و پیگیری‌های قضایی نیز برای خودش و هوادارانش به وجود آمد.

موسوی بار دیگر از اقدام پژوهشکده شورای نگهبان در برگزاری این رویداد تشکر کرد و گفت: علی‌رغم اینکه به شورای نگهبان هجمه می‌شود که این شورا برخی از آزادی‌ها را محدود کرده، اما پژوهشکده این شورا رویدادی برای ایده‌پردازی به منظور اجرایی‌شدن یک اصل از قانون اساسی در حوزه آزادی و اعتراضات برگزار می‌کند و این یک نکته قابل توجه است.

وی در پایان ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه اکنون تجمعات اعتراضی در کشور برگزار نمی‌شود را رد کرد و گفت: ما هر چند روز یک بار روبروی مجلس شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی در حوزه‌های مختلف هستیم. این تجمعات اگر چارچوب‌بندی شوند به پویایی و رشد جامعه خواهد انجامید.

محبی: «استقلال» و «آزادی» با هم برقرار شود

حجت‌ الاسلام والمسلمین جلیل محبی حقوقدان و فعال اجتماعی و داور این مسابقه نیز در جریان داوری‌ها گفت: در نگارش قوانین و مقررات به جای استفاده از ملاک نوعی از ملاک شخصی استفاده شده است. در نتیجه حقوق و تکالیف دچار خدشه شده است. باید ملاک نوعی را جایگزین ملاک شخصی کرد.

وی درباره یکی از طرح‌ها نیز عنوان کرد: اعمال قوانین نباید به گونه‌ای شود که آزادی موجود در فضای مجازی محدود شود.

گزارش کامل آیین اختتامیه ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی»

محبی در مرحله جمع‌بندی نیز اظهار داشت: در قانون اساسی، آزادی و استقلال همراه با هم آمده است که البته در قوانین عادی از استقلال بیشتر با واژه «امنیت» یاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: حاکمیت نمی‌تواند بگوید که من نتوانستم بین آزادی و استقلال هماهنگی ایجاد کنم و یکی را به نفع دیگری کنار گذاشتم.

این داور در خصوص فضای مجازی نیز اظهار داشت: وقتی رهبری در مورد افسارگسیختگی فضای مجازی سخن گفتند، این را هم بیان کردند که این فضا ابزار آزادی مردم است. بنابراین حاکمیت و قانون‌گذار حق ندارد بگوید که ما نتوانستیم بین استقلال و ازادی هماهنگی ایجاد کنیم.

تقدیر از برگزاری «ایده‌پردازی تجمعات» در دانشگاه شریف

فضه سادات حسینی فعال حوزه زنان و رسانه و داور این رویداد هم در جریان داوری‌ها گفت: برگزاری تجمعات و اجرای یک قانون نیازمند هزینه‌های مالی است که باید درباره هزینه‌ها تدبیری اندیشیده شود.

وی همچنین درباره ایده‌های ارائه شده عنوان کرد: با این طرح‌ها به جمهوریت نزدیکتر می‌شویم، اما آیا برای طبقات ضعیف و محروم نیز راهکارهایی پیش‌بینی شده است. باید راهکارهایی پیش‌بینی شود تا همه مردم به آن دسترسی داشته باشند و بتوانند تجمعات اعتراضی برگزار کنند.

حسینی در مرحله جمع‌بندی هم گفت: به برگزارکنندگان این رویداد و گروه‌هایی که طرح‌هایشان را ارائه دادند، خداقوت می‌گویم. توجه به موضوع اعتراضات و تجمعات و ایده‌پردازی برای آن‌ بسیار خوب و مهم است.

گزارش کامل آیین اختتامیه ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی»

وی خاطرنشان کرد: اغتشاشات و اتفاقات اخیر علاوه بر آسیب‌هایی که به همراه داشت، پیامدهای خوب و مثبتی هم داشت که یکی در حوزه زنان و دیگری لزوم توجه به برگزاری تجمعات و اعتراضات قانونی است.

این داور ادامه داد: مسئولان و مقامات کشور نیز در روزهای گذشته اشاره داشتند که این حق به رسمیت شناخته می‌شود و قوانینی برای برگزاری قانونی تجمعات و اعتراضات آماده شده یا در حال آماده‌سازی است.

حسینی همچنین گفت: انتخاب دانشگاه صنعتی شریف برای برگزاری این رویداد که در ماه‌های اخیر شاهد برگزاری تجمعات و حتی ساختارشکنی‌هایی در آن بودیم، نشان از هوشمندی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم اتفاقات و گفته‌ها نمایشی نباشد و آغازگر یک مسیر برای اصلاح قوانین و تدوین لوایح و طرح‌ها باشد تا به تقویت جمهوریت و کشور بیانجامد.

جلیلی: حرکت علمی دانشگاه شریف متوقف نشد

دکتر رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در پایان این رویداد با تقدیر و تشکر از پژوهشکده شورای نگهبان که دانشگاه صنعتی شریف را برای برگزاری رویداد ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی» انتخاب کردند، اظهار داشت: دانشگاه شریف در ماه‌های گذشته شاهد اتفاقات بسیاری بود که شما شاهد آن بودید.

گزارش کامل آیین اختتامیه ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی»

وی ادامه داد: دشمنان برنامه‌ریزی کرده بودند تا فضای دانشگاه‌ها را متشنج، کلاس‌ها را تعطیل و از تحصیل علم و تحقیق و پژوهش بازدارند و در این رابطه تمرکز ویژه‌ای نیز به دانشگاه صنعتی شریف به دلیل جایگاه علمی که در کشور دارد، داشتند.

جلیلی بیان کرد: اما خوشبختانه با درایتی که اساتید و دانشجویان این دانشگاه داشتند، اجازه ندادند فضای دانشگاه در مسیری که دشمنان می‌خواهند قرار بگیرد و حرکت علمی این دانشگاه و کشور متوقف شود.

کدخدایی: ایده‌پردازی علمی لازمه اجرای قانون اساسی است

دکتر عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان نیز در این مراسم سخنرانی و بر لزوم ایده‌پردازی علمی برای اجرای اصول قانون اساسی در حوزه آزادی و برگزاری تجمعات اعتراضی تاکید کرد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: در بسیاری از مباحث هنوز در حوزه قانون‌گذاری و شناسایی موضوعاتی که نیازمند قانون‌گذاری است در مراحل ابتدایی قرار داریم.

وی افزود: متاسفانه هنوز بدنه‌های کارشناسی با مراجع قانون‌گذاری ارتباط وسیعی پیدا نکرده‌اند و نظرات مردم نیز کمتر دیده می‌شود.

گزارش کامل آیین اختتامیه ایده‌نگاری «الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی»

دکتر کدخدایی با اشاره به ساز و کارهایی که در کشورهای دیگر اندیشیده شده است، بیان داشت: نظامات مختلف برنامه‌های ویژه‌تر دارند و نظرات مردم را دریافت و سپس اقدام به قانون‌گذاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایده پژوهشکده این بوده که در مورد تجمعات و اعتراضات و دیگر موارد که نیازمند ایده‌پردازی و طرح هستیم، مورد توجه و کنکاش قرار بدهیم؛ این موضوعات هم برای مردم و هم برای مسئولان مهم است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه متاسفانه این قبیل رویدادهای علمی کم در کشور برگزار می‌شود، گفت: این قبیل اتفاقات علمی باید بیشتر شود تا بحث‌های بیشتری ارائه و بحث‌ها کارشناسی‌تر شود تا قانون‌گذاران در نهایت قانون خوبی تصویب کنند.

وی در ادامه با اشاره به اصول ۸، ۹، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ قانون اساسی که در رابطه با آزادی و اعتراض است، عنوان کرد: با برگزاری این مراسم‌ها و ایده‌پردازی‌ها می‌توان گام‌های مهمی برای عملی شدن این قوانین برداشت.

دکتر کدخدایی همچنین این نکته را هم بیان کرد: ایده‌هایی که ارائه می‌شود باید قابلیت اجرا داشته باشد. آرمان‌ها در قالب اصول قانون اساسی بیان شده است و باید ذیل قانون اساسی ایده‌های عملی ارائه داد.

وی در پایان تاکید کرد: قطعا برگزاری این رویدادها برای آینده کشور و عبور از مشکلات در حوزه‌های قانون‌گذاری و حکمرانی موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد