کد خبر: ۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸- 14 February 2023
دکتر کدخدایی:

اجرای اصول قانون اساسی در حوزه آزادی نیازمند ایده‌پردازی علمی است

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در آیین اختتامیه رویداد رقابت ایده‌نگاری الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات گفت: اجرای اصول قانون اساسی در حوزه آزادی نیازمند ایده‌پردازی علمی است.

اجرای اصول قانون اساسی در حوزه آزادی نیازمند ایده‌پردازی علمی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در آیین اختتامیه رویداد رقابت ایده‌نگاری الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی که صبح امروز (سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱) در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد و نخبگان و محققان گفت: از هیات محترم داوران که نظرات را هم بررسی کردند تشکر می‌کنم.

وی در ادامه از دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه و همکارانش هم که فرصت برگزاری این رویداد را به جوانان پژوهشکده شورای نگهبان دادند تشکر کرد و عنوان کرد: این دانشگاه همکاری‌های بسیاری با پژوهشکده شورای نگهبان داشته است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در بسیاری از مباحث هنوز در حوزه قانون‌گذاری و شناسایی موضوعاتی که نیازمند قانون‌گذاری است در مراحل ابتدایی قرار داریم.

وی افزود: متاسفانه هنوز بدنه‌های کارشناسی با مراجع قانون‌گذاری ارتباط وسیعی پیدا نکرده‌اند و نظرات مردم نیز کمتر دیده می‌شود.

دکتر کدخدایی با اشاره به ساز و کارهایی که در کشورهای دیگر اندیشیده شده است، بیان داشت: نظامات مختلف برنامه‌های ویژه‌تر دارند و نظرات مردم را دریافت و سپس اقدام به قانون‌گذاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایده پژوهشکده این بوده در مورد تجمعات و اعتراضات و دیگر موارد که نیازمند ایده‌پردازی و طرح هستیم، مورد توجه و کنکاش قرار بدهیم؛ این موضوعات هم برای مردم و هم برای مسئولان مهم است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه متاسفانه این قبیل رویدادهای علمی کم در کشور برگزار می‌شود، گفت: این قبیل اتفاقات علمی باید بیشتر شود تا بحث‌های بیشتری ارائه و بحث‌ها کارشناسی‌تر شود تا قانون‌گذاران در نهایت قانون خوبی تصویب کنند.

وی در ادامه با اشاره به اصول ۸، ۹، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ قانون اساسی که در رابطه با آزادی و اعتراض است، عنوان کرد: با برگزاری این مراسم‌ها و ایده‌پردازی‌ها می‌توان گام‌های مهمی برای عملی شدن این قوانین برداشت.

دکتر کدخدایی همچنین این نکته را هم بیان کرد: ایده‌هایی که ارائه می‌شود باید قابلیت اجرا داشته باشد. آرمان‌ها در قالب اصول قانون اساسی بیان شده است و باید ذیل قانون اساسی ایده‌های عملی ارائه داد.

وی در پایان تاکید کرد: قطعا برگزاری این رویدادها برای آینده کشور و عبور از مشکلات در حوزه‌های قانون‌گذاری و حکمرانی موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات