کد خبر: ۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲- 15 September 2020
دکتر ره‌پیک در نشست علمی «حکمرانی خوب» مطرح کرد

نظریه حکمرانی خوب در دین مبین اسلام و در آموزه‌های شیعی وجود دارد

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان گفت: موضوع حکمرانی خوب در سه، چهار دهه‌ی اخیر مطرح شده، اما این موضوع، تئوری جدیدی نیست بلکه در دین مبین اسلام و به ویژه در آموزه‌های شیعی وجود دارد.

حکمرانی خوب در دین مبین اسلام و در آموزه‌های شیعی وجود دارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر ره‌پیک قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان عصر دیروز (دوشنبه، ۲۴ شهریور ۹۹) در نشست علمی با موضوع «الزامات تعالی حکمرانی اسلامی از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی» که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام سجاد علیه‌السلام با بیان اینکه در سه، چهار دهه‌ی اخیر موضوع حکمرانی خوب مطرح شده است، گفت: البته موضوع حکمرانی خوب، تئوری کاملاً جدیدی نیست بلکه قدیمی و مورد ابتلا بوده است و در آراء حکمای یونان در این خصوص مطالبی وجود دارد.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در دین مبین اسلام و به ویژه در آموزه‌های شیعی و به‌طور خاص از آموزه‌هایی که از حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام به جا مانده، مبانی نظریه حکمرانی مطلوب وجود دارد؛ چنانچه در مرقومه امیر مؤمنان به مالک اشتر شاهد این موضوع هستیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه در بیان اصل حکمرانی خوب، نظرات متفاوت وجود دارد، گفت: با مطالعه  عناوین اصول حکمرانی خوب، موضوعات کاملاً شناخته شده‌ای وجود دارد که از جمله آنها اصل حاکمیت قانون است؛ یعنی همه در برابر قانون مساوی هستند و قانون برای همه یکسان اجرا می‌شود.

وی افزود: حاکمیت قانون، هم در دین مبین اسلام و هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؛ چنانچه در قانون اساسی آمده است که مقام رهبری نیز در برابر قانون مثل همه مردم است.

دکتر ره‌پیک در ادامه به برخی دیگر از عناوین حکمرانی خوب از جمله دادرسی عادلانه، مشارکت مردم، فقرزدایی و... اشاره کرد و گفت: مسأله‌ای که باید توجه داشت این است که حکمرانی نهاد و یا پدیده‌ای است که طول و عرض زیادی دارد، اما بخشی یا گوشه‌ای از آن به اجرا درمی‌آید.

حکمرانی خوب در دین مبین اسلام و در آموزه‌های شیعی وجود دارد

وی افزود: موضوع حکمرانی خوب، معمولاً در حوزه نظریه‌پردازی در سطح بنیادین باقی می‌ماند؛ درحالی‌که نیاز است پس از نظریه‌پردازی، موضوع و عناوین حکمرانی خوب به مرحله اجرا درآید؛ در اینجا بعد از نظریه‌پردازی، یک مرتبه پایین‌تر، سطح راهبردی است.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه سطح راهبردی، لایه‌ی میانی و نقطه عطفی برای اجرای موضوعاتی است که در خصوص آن نظریه‌پردازی شده، افزود: در چارچوب راهبردی، عدالت و کارآمدی و نسبت آنها با منابع مادی و معنوی مطرح است. منابع در سطح جامعه به چه شکل توزیع و در چه جهت مصرف می‌شود تا عدالت و کارآمدی وجود داشته باشد؟

دکتر ره‌پیک با بیان اینکه در حکمرانی اگر دولت و جامعه نیز قوی باشند، وضعیت مطلوبی را شاهد خواهیم بود، ادامه داد:، اما اگر حکمرانی ضعیف و جامعه قوی باشد، وضعیتِ حکمرانی خوبی را شاهد نخواهیم بود، چرا که حکمرانی ضعیف، قادر نیست مسائل را حل کند؛ بنابراین با لاینحل باقی ماندن و انباشت مسائل، به مرور معضلات و مشکلات بسیاری بوجود می‌آید.

این استاد دانشگاه در ادامه به شرایط حکمرانی خوب اشاره کرد و گفت: اولین شرطی که دولت قوی باید داشته باشد «توان انسجام‌بخشی» است؛ یعنی پراکندگی‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را انسجام بخشد؛ دومین شرط نیز «استفاده از قدرت مشروع» است؛ یعنی توان مقابله با فساد و ناهنجاری وجود داشته باشد.

وی افزود: سومین شرط دولت قوی «توان بازتولید ارزش‌های بنیادین» است؛ به عنوان مثال ارزش‌هایی مانند اسلامیت و جمهوریت که در اصل ۱۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران غیر قابل بازنگری اعلام شده را بتواند حفظ و دائماً باز تولید کند؛ چهارمین خصیصه دولت قوی «توان حل مسائل و جلوگیری از انباشت مسائل» است.

حکمرانی خوب در دین مبین اسلام و در آموزه‌های شیعی وجود دارد

 

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: یکی از کارویژه‌های دولت، حل مسائل مختلف از جمله مسائل بهداشتی، مسکن، راه و... است و اگر دولت توان حل مسائل را نداشته باشد حکمرانی خوب اتفاق نیافتاده و اصول حکمرانی نیز رعایت نمی‌شود.

دکتر ره‌پیک افزود: اگر مسائلی که معمولاً در جوامع رخ می‌دهد حل و درمان نشود، پیچیدگی‌های مختلفی بوجود آمده و با انباشت مسائل، عدالت و کارآمدی محقق نخواهد شد.

این استاد دانشگاه، پنجمین شرط دولت قوی را توان تصمیم‌گیری راهبردی در مسایل اساسی و مهم عنوان کرد و افزود: دولت قوی توان تصمیم‌گیری راهبردی و استراتژیک دارد و دولت ضعیف در حالت بی‌تصمیمی و فقد تصمیم قرار دارد.

در پایان این نشست علمی، دکتر ره‌پیک به سئوالات مطرح شده از سوی حاضرین درخصوص حکمرانی خوب پاسخ داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

کتاب «آشنایی با حقوق اساسی ایران» به زبان عربی و فرانسه منتشر شد

ضرورت قانون جامع جبران خسارت‌های ناشی از جنگ

هم صیانت از حقوق ملت وظیفه حقوقدان ایرانی است و هم صیانت از عرصه‌ای که تحقق و بسط این حقوق را ممکن ساخته است

دکتر پروین: مبنای تصمیم شورای نگهبان در بررسی مصوبات، «عدم مغایرت با شرع» است نه «انطباق» / تحقق سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مستلزم قانون جامع و هماهنگ است

طبیعت نظام فکری حوزه و روحانیت، سیاست‌اندیشی و سیاست‌ورزی است

رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان، عرصه‌ای برای تجربه عینی فرایند بررسی مصوبات مجلس از منظر انطباق با قانون اساسی است

«شبیه سازی شورای نگهبان»، چرا و با چه هدفی؟

آکادمی پاییزه پژوهش حقوقی؛ از مسئله‌شناسی تا کاربرد فناوری و هوش مصنوعی در نگارش مقاله، کتاب و پایان‌نامه

مجنون روایت حماسه فرزندان ایران است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۷ آبان ۱۴۰۴

پربازدید ها

عدم مخالفت شورای نگهبان با حذف چهار صفر از پول ملی/ مصوبه به دلیل ابهامات دیگری به مجلس بازگردانده شد

بانوی شهید «حانیه نادری»؛ مربی پیش‌دبستان و عضو شبکه نظارت که «مایه برکت و افتخار» پدر و مادرش بود/ جرمش همسایگی با یک دانشمند هسته‌ای بود/ دکتر طحان‌نظیف: قطعه ۴۲ بهشت زهرا (س) نمایشگاه کینه‌توزی رژیم‌صهیونیستی نسبت به مردم ایران است

دکتر طحان‌نظیف: فرآیند بررسی مصوبات در شورای نگهبان یک فرایند کاملاً علمی و تخصصی است

دکتر مولابیگی: حدود ورود شورای نگهبان به نظرات کارشناسی و آثار اجرایی قوانین نیازمند تفکیک دقیق است/ ضرورت تولید ادبیات و محتوای فاخر برای حقوق اساسی

آیت‌الله جنتی: رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب راهبرد پیروزی ملت‌ها در برابر استکبار است/ قدرت‌های سلطه‌گر در طول تاریخ به دنبال غارت ملت‌ها بوده‌اند

بازدید اعضای شورای نگهبان از نمایشگاه جدیدترین آثار پژوهشکده شورای نگهبان

بررسی یک طرح و یک لایحه در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان برگزار می‌شود

جلسه هیات امنای پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد

دکتر مولابیگی در دیدار با خانواده شهید ناظر «بهزاد کاشفی ایمانی»: شهادت، اوج اخلاص و عشق به آرمان‌هاست