کد خبر: ۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴- 25 December 2019
در پست اینستاگرامی مطرح شد؛

روایت دکتر طحان نظیف از حضور در جلسه کمیسیون ویژه اصل ۴۴

عضو حقوقدان شورای نگهبان نوشت: دستورکار کمیسیون، رفع ایراد شورای نگهبان در خصوص لایحه اصلاح مواد (۱)، (۷) و (۳۰) قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی بود. ایراد شورای نگهبان نسبت به این مصوبه، ایراد اصل ۷۴ قانون اساسی بود.
روایت دکتر طحان نظیف از حضور در جلسه کمیسیون ویژه اصل 44
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

دوشنبه ۲ دیماه ۹۸ به کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس رفتم. در این کمیسیون هم اولین بار بود که می‌رفتم. با دکتر فولادگر رئیس کمیسیون و سایر اعضای محترم آن سلام و احوالپرسی داشتم.

دستورکار کمیسیون، رفع ایراد شورای نگهبان در خصوص لایحه اصلاح مواد (۱)، (۷) و (۳۰) قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی بود. ایراد شورای نگهبان نسبت به این مصوبه، ایراد اصل ۷۴ قانون اساسی بود. یعنی دولت اختیار ارائه لایحه به مجلس را دارد و اختیار مجلس در تغییر آن محدود است.

این لایحه نیز که از طرف دولت به مجلس تقدیم شده بود، فقط برای اصلاح ماده (۳۰) در خصوص داوری بود، اما در مجلس مواد (۱) و (۷) راجع به تعاریف و مجوز‌ها نیز به آن اضافه شده بود و از آنجا که مجلس با دخل و تصرف در لایحه دولت، تا حد زیادی ماهیت و شاکله آن را تغییر داده بود، شورای نگهبان ایراد اصل ۷۴ قانون اساسی را مطرح کرده بود. البته در بند ۶ سیاست‌های کلی قانون‌گذاری نیز که اخیرا ابلاغ شده، بر تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه تاکید شده است.
 
روایت دکتر طحان نظیف از حضور در جلسه کمیسیون ویژه اصل 44

در کمیسیون برای رفع ایراد شورا این بحث مطرح شد که اگر دولت موافقت خود را با این مصوبه اعلام کند، آیا ایراد مرتفع می‌شود که گفتم اتفاقا بحث‌های زیادی در این خصوص مطرح شد و چند جلسه قبل نیز در خصوص لایحه مناطق آزاد چنین اقدامی صورت گرفته بود یعنی مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان، موافقت دولت را اخذ نموده بود، اما نظر اکثریت اعضای شورا بر این بود با پذیرش دولت نیز اشکال اصل ۷۴ برطرف نمی‌شود، چون پذیرش دولت، ماهیت طرح را به لایحه تبدیل نمی‌کند بنابراین اصلاح صورت گرفته، ایراد را رفع نمی‌کرد.

برای حل مشکل چند پیشنهاد مطرح بود از جمله اینکه موارد اضافه شده به لایحه در مجلس حذف گردد و به صورت دو لایحه و طرح مجزا تصویب و هر دو برای شورا ارسال شوند، اما در نهایت پیشنهاد یکی از نمایندگان مقبول افتاد و مقرر شد، با توجه به نظر مساعد دولت و مجلس در این خصوص، محتوای آن در قالب یک لایحه جدید به مجلس تقدیم و پس از تصویب به شورای نگهبان ارسال گردد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است