دکتر محسن اسماعیلی که در همایش بینالمللی اخلاق کسب و کار سخن میگفت افزود: تبلیغات بازرگانی موافقان و مخالفان زیادی در ایران و جهان دارد، اما به هر حال واقعیت بزرگ و موثر دنیای معاصر است که نباید نادیده گرفته شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد : روند پرشتاب جهانی شدن، گسترش مبادلات اقتصادی بینالمللی و از همه مهمتر پیدایش و نفوذ روزافزون رسانههایی که قادر به پخش اطلاعات به صورت فرامرزی هستند، جایگاه تبلیغات بازرگانی را در آینده ارتقا میدهد و دیگر نباید آن را فقط یک بازاریابی ساده تلقی کرد.
رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) افزود: تدوین قانون نخستین چاره برای حل مشکلات است اما قطعاً تنها و موثرترین راه حل نیست و نیازمند استمداد از اخلاق کسب و کار هستیم. ایشان با بررسی تجربه آمریکا و انگلیس در این زمینه، تجربه جهانی برای تعامل حقوق و اخلاق را تشریح کرد و گفت: آموزهها و احکام اسلامی عالیترین الگو برای ساختن جامعهای برتر را دراختیار ما قرار داده است تا بتوانیم در همان حال که به رقابت تنگاتنگ اقتصادی میپردازیم، آسایش روانی و همزیستی مسالمتآمیز را هم تجربه کنیم.
وی افزود: نظام اقتصادی اسلام یگانه سیستمی است که به گونهای افتخارآمیز دیدگاه انسان را نسبت به اقتصاد و سود تغییر میدهد و به همین دلیل حتی کتابهای فقهی که عهدهدار تبیین حقوق اسلامی در زمینه معاملات هستند، آکنده از آموزههایی است که تحت عنوان «آداب تجارت» جمعآوری شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر ، اسماعیلی با تاکید بر اینکه ما میتوانیم و باید پرچمدار اخلاق کسب و کار در جهان باشیم، از اینکه هنوز هم به تدوین نظامنامه اخلاقی بهویژه درباره تبلیغات بازرگانی نرسیده ایم شدیداً اظهار تاسف کرد و گفت: تکلیف دولت در ماده 119 قانون برنامه چهارم توسعه به بازنگری در نظام رسانهای و تبلیغاتی ، فرصت مناسبی برای جبران این خلاء و عقبافتادگی آزاردهنده است.