کد خبر: ۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۴- 22 November 2011
آیت‌الله یزدی:

همه موظف به حراست و پاسداری از شأن و حریم مرجعیت هستیم

حضرت آیت‌الله یزدی، با تاکید بر این که مراجع عظام تقلید، مدیریت علمی و معنوی حوزه های علمیه را عهده دار هستند، گفت: مرجعیت نهاد بسیار مقدسی است که همه موظف به پاسداری و حراست از شان و حریم آن هستیم و نباید بگذاریم خدای ناکرده افراد نااهل وارد این عرصه مقدس شوند.





به گزارش مرکز خبر حوزه، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در دیدار مدیر و معاونان حوزه علمیه استان قم گفت: مرجعیت نیابت ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت ولی عصر(عج) را بر عهده دارد. روح حوزه علم، تعلم، فقه و فقاهت است و مرجعیت در راس آن قرار دارد و لذا همه ما باید حریم مراجع معظم تقلید را کاملا حفظ کنیم.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده هرچقدر رابطه ما با مراجع معظم بیشتر شود، کارهای مدیریتی و اجرایی در حوزه بهتر و روان تر انجام می شود و برعکس هر چقدر این ارتباط کمتر شود، به خصوص در مسایل سیاسی و اجرایی، باعث می شود تا عده ای در این وسط، مانع تراشی کنند.

نظر مرجعیت بر شورای عالی ترجیح دارد

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه تاکید کرد: در مواردی که نظر و سلیقه یک مرجع تقلید با تصمیم شورای عالی همسان نیست، باید خدمت آن مرجع تقلید رفت و به ایشان توضیحات لازم را داد و بازهم اگر با وجود ارایه توضیحات، با اصرار ایشان روبرو شدیم، نظر مرجعیت را باید ترجیح داد.
آیت الله یزدی همچنین با تاکید دوباره مبنی بر لزوم حفظ احترام مرجعیت بیان داشت: پس از قرن ها، خداوند متعال این توفیق بزرگ را نصیب حوزه های علمیه کرد که اسلام و نظام اسلامی در این جامعه حاکم است و در راس آن ولی فقیه مدبر و حکیمی قرار دارد که با اقتدار 22 سال جامعه اسلامی را رهبری کرده است؛ در این شرایط، وظیفه حوزه این است که به نظام به ویژه در جاهایی که نیاز به حضور فقها و مجتهدین احساس می شود، کمک کند.




اهمیت به فقه حکومتی و سیاسی دولتی شدن نیست


وی با ابراز خرسندی از ایجاد چند کرسی درس فقه حکومتی و سیاسی گفت: تلاش در اهمیت دادن به بحث فقه حکومتی ، در اذهان برخی شائبه دولتی شدن حوزه را مطرح کرده حال آن که وقتی با علما و مراجع معظم صحبت می شود و از نیازهای نظام اسلامی سخن به میان می آید، مشاهده می کنیم که این بزرگواران نیز بر این امر تصدیق می نمایند.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: البته در جایی که تصمیمات مبتنی بر مصلحت ها با نظرات و دیدگاه های مراجع همخوانی ندارد، نباید خدای ناکرده فضای رودررویی با این بزرگواران پدید آید.
عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اهمیت دروس فلسفه و کلام در حوزه خواستار تلاش در جهت آشنایی هرچه بیشتر طلاب با فلسفه اصیل اسلامی و ممانعت از رشد فلسفه غربی در جامعه شد.



تفکیک وظایف در مدیریت حوزه‌ها

آیت الله یزدی همچنین با ابراز خرسندی از تفکیک وظایف ستادی از وظایف صفی مدیریت حوزه های علمیه گفت: در بین مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه از جمله امور بسیار خوبی که صورت گرفت، تفکیک مدیریت ها از ستاد مرکزی اداره حوزه های علمیه بوده است، این طرح خوب و موفق بوده و مورد قبول مدیران و مدرسان حوزوی در استان ها قرار گرفته است.
وی افزود: درباره تشکیل مرکز مدیریت حوزه علمیه استان قم نیز خیلی بحث ها وجود داشت و برخی می گفتند که این تفکیک در قم چندان امکان پذیر نیست، اما به حول و قوه الهی این کار نیز به سرانجام رسید.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه همچنین با اشاره به توانمندی حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال در مدیریت حوزه علمیه استان قم اظهار داشت: از آن جا که حوزه مقدس قم، حوزه علمیه اصلی و مرکزی جهان اسلام است، با ایجاد مدیریت مستقل برای این حوزه، بی شک کارها با سهولت و روانی بیشتری انجام می شود و خدمات بهتری نیز به اساتید و طلاب و فضلا ارایه می گردد.
وی اضافه کرد: طبعا هر کاری در آغاز با یکسری مشکلات روبرو است اما انشاالله به تدریج مشکلات مرتفع شده و ما شاهد برکات و دستاوردهای مدیریت حوزه علمیه استان قم خواهیم بود.

آیت الله یزدی همچنین گفت: تاثیر مدیریت استان قم بیش از خود قم در سطح کشور نمودار می شود به این معنی که اگر این کار در قم موفق باشد، انشاالله به یک الگوی خوب در کشور تبدیل شده و در استان ها نیز امور حوزه ها بهتر از قبل انجام خواهد شد.
وی با اشاره به این که خوشبختانه در کارهای اجرایی طلبگی نیز فضای صمیمانه و توام با مراعات قانون و مقررات وجود دارد، افزود: تلاش می شود در شورای عالی نیز در حد امکان، مشکلات بررسی شده و کمبودها به ویژه در بحث بودجه کاهش یافته یا مرتفع شود.
عضو خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به برخی خاطرات شخصی خویش از وجود مشکلات مالی و معیشتی طلاب در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت معیشتی طلاب امروز در قیاس با گذشته به مراتب در شرایط بهتری قرار دارد، هر چند با توجه به رشد عمومی فضای جامعه از حیث مسایل مالی باز هم زندگی روحانیون و طلاب در مقایسه با اقشار دیگر در مرتبه پایین تری قرار دارد.




استقلال حوزه باید حفظ گردد

وی با اشاره به مشکل مالی و کمبود بودجه و لزوم حفظ استقلال حوزه و تلاش برای مردمی بودن حوزه و حفظ آن گفت: تا آن جا که امکان دارد باید مدیریت های مالی و بودجه ای در حوزه های علمیه استان ها بر عهده علمای استان ها و مدیران و برپایه کمک های مردمی و خیران باشد. آیت الله یزدی ادامه داد: تاکید امام و رهبری همواره بر این بوده که ارتباط حوزه با مردم نباید قطع شود و لذا تا جایی که امکان دارد باید این روش تداوم یابد.
وی همچنین ضمن تاکید بر لزوم اهتمام به رشد و ارتقای مباحث تهذیبی، علمی و اخلاقی در حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: طلاب نسل جوان حوزه را فعال و مبتکر و اهل قلم می بینم، اما متاسفانه احساس می‌شود روند عمومی حوزه در بحث علمی با توجه به مسایلی چون مدرک گرایی و یافتن شغل و مشکلات زندگی، تا حدودی رو به ضعف است.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که طلاب باید به دنبال تولید علم و تقویت روحیه استنباطی خویش باشند، ابراز داشت: اهداف اصلی حوزه های علمیه ، تقویت بنیه علمی و رشد فقه و فقاهت است و مسئولان باید توجه کنند که باید در حوزه، فقیه، فیلسوف، محدث و رجالی تربیت کنیم.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات