کد خبر: ۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۲- 11 June 2009
سخنگوی شورای نگهبان:

نظارت بر انتخابات متکی بر نیروهای مردمی است

دکتر کدخدائی، سخنگوی شورای نگهبان، راهکارهای نظارت بر انتخابات و حصول اطمینان از سلامت انتخابات را تشریح کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، وی طی گفتگوئی با اشاره به جایگاه نظارت بر انتخابات در قانون اساسی تصریح کرد: شورای نگهبان براساس اصل 99 قانون اساسی نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد و مکانیسم های نظارتی خود را بر اساس این اصل تنظیم کرده است
دکتر کدخدایی درباره شکل گیری هیات‌های نظارت بر انتخابات گفت: برای هر انتخاباتی، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و سپس هیات‌های نظارت بر انتخابات استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل می‌شود و این هیات‌ها زیر نظر شورای نگهبان فعالیت می‌کنند.
معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: این هیات‌ها با پشتیبانی دفاتر نظارتی شورای نگهبان در استانها فعالیت می‌کنند.
دکتر کدخدائی افزود: ناظرین آموزش دیده‌ای برای نظارت بر روند رای گیری و شمارش آراء و صیانت از آرای مردم، در شعب اخذ رای مستقر می‌شوند و این ناظران در روز انتخابات پابه پای مجریان انتخابات در پای صندوق‌های رای حضور دارند.
وی درباره نحوه گزینش ناظران انتخاباتی گفت: ‌ما در امر نظارت، متکی به نیروهای مردمی هستیم. ناظران رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند و برای این کار ما کارمند رسمی نداریم. ناظران تنها برای ادای وظیفه ملی و دینی خود با شورای نگهبان همکاری می ‌کنند.
کدخدایی ادامه داد: این افراد از بین علاقمندان شناسایی می‌شوند و وقتی از صلاحیت عمومی آنها اطمینان حاصل شد در قالب دوره‌های کوتاه مدت حضوری و مکاتبه‌ای در تهران و استانها، تحت آموزش‌ قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: کار نظارت بر انتخابات را برعهده کسانی که در امانتداری آنها تردیدی باشد نمی‌گذاریم. معمولا دوستان ناظر سالهاست که با شورای نگهبان همکاری دارند و ما ارتباطمان را با اینها حفظ کرده‌ایم.
معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره آخرین اقدامات لازم برای آشنائی ناظران با وظایفشان نیز گفت: شرح وظایف ناظران مدتی پیش از روز رای‌گیری برای آنها ارسال شده است و آنان در روز اخذ رای با علم و اطلاع کافی از وظایف نظارتی خود در پای صندوق‌ها حضور می‌یابند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به جایگاه نظارت بر انتخابات در صورت استفاده از رایانه در شمارش آراء، گفت: شمارش آرا به صورت دستی باشد یا به صورت مکانیزه، باید از آرای مردم پاسداری و صیانت شود. انتخابات امر سرنوشت سازی است و از پایه های نظام به شمار می‌رود و بنابراین لازم است به اندازه کافی در صحت و پاسداری از آرا دقت شود ضمن اینکه شورای نگهبان به این مسئله نیز توجه دارد که با مقتضیات زمان، پیش رفته و از فناوری‌های جدید هم استفاده شود.
کدخدایی با تاکید بر اهمیت استفاده از رایانه در انتخابات نیز افزود: شورای نگهبان در کشور، اولین نهادی بود که رایانه را در انتخابات میاندوره‌ای مجلس ششم برای تجمیع آرا و دریافت نتایج آراء از استانها و شهرستانها وارد گردونه انتخابات کرد و امروز هم بر این نکته اصرار داریم. به علاوه، بر اساس قانون، وزارت کشور مکلف است برای برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای تلاش کند.
وی با بیان این مطلب که در روند برگزاری انتخابات به دلیل فقدان امکانات و زیرساخت‌های کافی هنوز برگزاری انتخابات جامع رایانه‌ای ممکن نیست، گفت: با توافق وزارت کشور و شورای نگهبان مراحل ثبت نام، ثبت کد ملی و تجمیع آراء رایانه‌ای است. ولی شمارش آراء همچنان دستی خواهد بود و در پایان شمارش آراء صورتجلسه‌ای تنظیم می‌شود که هیئت‌های ناظر و اجرایی باید آن را امضا کنند و نتیجه آن را وارد رایانه کنند.
کدخدایی افزود: هنوزهم در صورت بروز اختلاف در صورتجلسه‌ها، شمارش دستی آراء ملاک است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور نمایندگان نامزدها در ستاد نظارت بر انتخابات گفت: قوانین، دو مرحله برای صیانت از آرا در نظر گرفته است. براساس اصل 99 قانون اساسی و مفاد قانون انتخابات، نظارت تام بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و بر اساس ماده واحده مصوب سال 79 نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند نمایندگانی در شعب اخذ رای داشته باشند.
وی افزود: نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای صرفا می‌توانند حضور داشته باشند و نمی‌توانند هیچ دخالتی در امر انتخابات داشته باشند. آنها می‌توانند اگر تخلفی در روند رای‌گیری مشاهده کردند مراتب را به وزارت کشور یا ناظرین شورای نگهبان گزارش بدهند تا رسیدگی شود.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: البته با توجه به نظارت گسترده شورای نگهبان بر انتخابات جای هیچ گونه تردیدی برای سلامت انتخابات و صیانت از آرا وجود ندارد.
وی درباره دریافت و رسیدگی به شکایت‌های مردمی نیز گفت: ما در امر نظارت متکی به نیروهای مردمی هستیم و اولین منبع خبری ما خود مردم هستند.
وی افزود: اگر مردم نسبت به برگزاری انتخابات در برخی شعب، اعتراضی داشته باشند می توانند، گزارش‌ها، اعتراض‌ها و شکایات خود را به شورای نگهبان، هیات مرکزی نظارت، هیات‌های نظارت در استان‌ها و شهرستان‌ها و یا ناظران ارائه دهند. یا از طریق تلفن ،نمابر و ایمیل نظرات خود را به شورای نگهبان منتقل کنند و مطمئن باشند که شورای نگهبان آنها را رسیدگی خواهد کرد.
کدخدایی درباره اعلام نتایج انتخابات نیز گفت: اعلام نتایج انتخابات یک امر اجرائی و وظیفه وزارت کشور است.
وی افزود: پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات، شورای نگهبان طبق قانون انتخابات، بین 7 تا 10 روز فرصت دارد که شکایت‌ها و گزارش‌های مربوطه را بررسی کند و صحت انتخابات را تائید یا رد کند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است