کد خبر: ۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۴- 22 November 2008
دکتر کدخدایی:

هیات‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها در آینده نزدیک تشکیل می گردد

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخاب اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، از تشکیل هیات‌های نظارت بر انتخابات در استانها، در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست امروز خود با خبرنگاران ضمن تبریک هفته بسیج به بسیجیان، شهادت امام جواد(ع) را تسلیت گفت و پس از تشریح نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی در خصوص، لزوم کسب رای اعتماد دوباره برای هیات وزیران، در صورت تغییر نیمی از وزرا، گفت: براساس نظریه تفسیری شورای نگهبان در دهه 60 ، اگر نیمی از وزرا، تدریجاً و یا دفعتاً، تغییر کنند باید برای هیات دولت، رای اعتماد مجدد گرفته شود. اما بررسی اینکه آیا مصداقاً نیمی از وزرا تغییر کرده‌اند یا نه، با مجلس است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در آن صورت برای تک تک وزرا باید رای اعتماد گرفته شود یا تمامی کابینه، به اصل 136 قانون اساسی، اشاره کرد و گفت: این اصل می‌گوید: " رییس‏ جمهور می‏ تواند وزرا را عزل‏ کند و در این‏ صورت‏ باید برای‏ وزیر یا وزیران‏ جدید از مجلس‏ رای‏ اعتماد بگیرد، و در صورتی‏ که‏ پس‏ از ابراز اعتماد مجلس‏ به‏ دولت‏، نیمی‏ از هیات‏ وزیران‏ تغییر نماید باید مجددا از مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برای‏ هیات‏ وزیران‏ تقاضای‏ رای‏ اعتماد کند."
وی تصریح کرد: در این صورت مانند بار اولی که برای کابینه رای گرفته شده است، باید از مجلس برای تک تک وزیران، رای اعتماد گرفته شود.
یکی از خبرنگاران با اشاره به تغییر سه وزیر در وزارت کشور سوال کرد: آیا این سه جا به جایی در یک وزارتخانه را، باید یک جا به ‌جایی در کابینه به حساب آورد، یا سه جا به ‌جایی؟
دکتر کدخدایی یادآور شد: هنوز شورای نگهبان در این خصوص، اظهار نظری نکرده است و چون شورا اظهار نظری نکرده است، من نیز نمی توانم چیزی اعلام کنم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره رای نمایندگان به وزیر کشور، گفت: در مورد وزیری که از سوی قوه مجریه معرفی می‌شود و مجلس اعلام می‌کند که او، رای اعتماد دارد، اعلام نظر مجلس، برای شورای نگهبان کافی است.
وی درباره یکی از محورهای اصلاحیه "قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی" گفت: هنوز این قانون به تائید شورای نگهبان نرسیده است؛ مجلس تصویب کرد که اگر مجلس از پاسخ وزیر در برابر یک سوال ملی، قانع نشد و این طرح پرسش و قانع نشدن مجلس، سه بار تکرار شد، این به منزله استیضاح تلقی شود و وزیر، عزل شده، محسوب شود.
وی افزود: در مرحله اول، این نظر مجلس، با ایراد اصل 88 قانون اساسی، مواجه شد. نمایندگان، برای تامین نظر شورای نگهبان، اصلاح کردند که "اگر پس از سه بار طرح پرسش، نماینده از پاسخ وزیر قانع نشد، روند استیضاح طی شود".
دکتر کدخدایی تصریح کرد: در این صورت استنباط می‌شود که نوعی الزام به استیضاح در آن است، در صورتی که قانون اساسی چنین چیزی را مطرح نمی‌کند و از این جهت این مصوبه از نظر شورای نگهبان، ابهام دارد و احتمالا ابهام شورای نگهبان به مجلس اعلام می‌شود.
یکی از خبرنگاران با اشاره به انباشته شدن سوالات نمایندگان از وزار، پرسید آیا این اقدام برای ملزم کردن وزرا به پاسخگوئی لازم نیست؟
سخنگوی شورای نگهبان، اظهار داشت: شما از یک سو با یک عمل اجرایی و از سوی دیگر با نص قانون اساسی، مواجه هستید. قانون اساسی، چیزی بیشتر از این را در خصوص استیضاح، اجازه نمی‌دهد.
سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات این شورا در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفت: شورای نگهبان از جهت قانونی موظف بود، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات را تشکیل ‌دهد که این اقدام صورت گرفته و خبر آن به اطلاع رسانه ها هم رسیده است. اقدامات لازم برای تشکیل هیات های نظارت استانی، در آینده نزدیک، در حال انجام است.
خبرنگاری با اشاره به بیانات اخیر آیت‌الله جنتی، پرسید: آیا حمایت عضو عالی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، به بی طرفی این هیات آسیب نمی‌زند؟
دکتر کدخدایی در پاسخ گفت: حضرت آیت‌الله جنتی در جایی که اقدام صحیحی صورت گرفته باشد، ممکن است از اقدامات دولت دفاع کنند اما از شخص، خیر. ایشان در مقام خطیب نماز جمعه هم هستند. در مقام هیات نظارت، از نظر ایشان و سایر اعضای هیات نظارت، همه افراد یکسان هستند و هیچ‌گونه جانبداری از سوی هیچ یک از افراد هیات نظارت صورت نخواهد گرفت.
یکی از خبرنگاران، با اشاره به اتهامات مطرح شده از سوی نمایندگان در جلسه استیضاح کردان، پرسید: آیا شورای نگهبان به عنوان نگهبان قانون اساسی نمی‌خواهد با وی، برخورد کند؟
سخنگوی شورای نگهبان، گفت: سوال من این است که آیا قانون اساسی، در این جهت وظیفه‌ای برای شورای نگهبان مشخص کرده است؟ صرف نظر از صحت و سقم مباحثی که مطرح شد و من هم در صدد نفی و اثبات آن نیستم، چنین وظیفه‌ای در قانون اساسی برای شورای نگهبان قرار داده نشده است و مباحث رای اعتماد به وزرا، به دولت و مجلس مربوط است.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد