کد خبر: ۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳- 07 March 2023
دکتر صادقی مقدم در جمع اعضای شبکه نظارت و کارشناسان دفاتر استانی:

انتخابات در جمهوری اسلامی تجلی مردم سالاری دینی است‌

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی تجلی مردم سالاری دینی است و ناظران شورای نگهبان باید به عنوان «مدافعان حریم مردم سالاری دینی» از این دستاوردها مراقبت کنند.

انتخابات در جمهوری اسلامی تجلی مردم سالاری دینی است‌

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در جلسه با گروهی از اعضای شبکه نظارت و کارشناسان دفاتر استانی در سراسر کشور به ایراد سخن پرداخت.

وی در بخش نخست سخنان خود با تبریک اعیاد شعبانیه و فرا رسیدن سالروز ولادت امام زمان (عج) به چگونگی شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نظریه مردم سالاری دینی اشاره کرد و گفت: بنیان و اساس شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی بر اساس نظریه حاکمیت مطلق خداوند یا همان تعین اراده الهی خداوند بر زمین بنا شده است.

دکتر صادقی مقدم خاطرنشان كرد كه پس از سال‌ها یاس و ناامیدی بر جوامع بشری به دلیل ظلم و ستم نظام‌های شاهنشاهی، در ایران مردی الهی بر اساس احکام اسلامی حرکتی را آغاز کرد. وقتی به زندگی امام خمینی(ره) نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که از همان ابتدای جوانی اراده‌ای پولادین داشت.

یکی از ویژگی‌های ممتاز امام خمینی(ره) این بود که توانست قلوب مردم ستمدیده از نظام شاهنشاهی را تسخیر و آنها را به حرکت درآورد.

وی افزود: امام خمینی(ره) به همراه یاران اندکش در اوایل نهضت، مردمی را که به دلیل شرایط حاکم بر فضای سیاسی کشور در حالی که به ستوه آمده بودند و در زندگی‌شان در یک رخوت و سستی به سر می‌بردند، به حرکت در مسیر الهی درآورد که تعین آن را می‌توان در ماجرای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و حرکت‌ عظیم مردم قم در سال ۱۳۵۶ و چهلم‌هایی پی در پی در تبریز و یزد و شیراز و جهرم که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، مشاهده کرد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در ادامه با طرح این پرسش که چرا همه دنیا به دنبال نابودی نظام اسلامی بوده و خواستار کوتاه آمدن از آرمان‌ها و اهداف انقلاب هستند؟ پاسخ داد: چون حرکت نظام اسلامی و مردم ایران در مسیر الهی است، کوتاه آمدن از اهداف و ارزش‌های انقلاب قطعا باعث ذلت می‌شود، بنابراین برای دفاع از ایران که به گفته شهید حاج قاسم سلیمانی حرم است باید مثل شهدا خالص شد و از تعلقات دنیایی گذشت و در مسیر شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان امنیت حرکت کرد.

وی تاکید کرد: شهدای گرانقدري همچون حاج قاسم سلیمانی، دکتر بهشتی، رجایی، باهنر، حججی، علی‌وردی، عجمیان و هفده هزار شهید ترور راه را برای هدایت بشر باز کرده است، از این رو دشمن همه توان خود را گذاشته که این پرچم را از اهتزار باز دارد. البته با درایت امامین انقلاب و هوشیاری مردم، همواره ناکام مانده و در آینده هم شکست خواهد خورد.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در عین حال ابراز امیدواری کرد: همان‌طور که در عرصه‌های گوناگون نظامی، علمی، فناوری و پزشکی تفوق و برتری خود را نشان داده‌ایم، ان‌شاءالله بتوانیم در حوزه‌های دیگر به ویژه بر مشکلات اقتصادی هم فائق بیاییم.

وی افزود: نظام اسلامی مبتنی بر احکام الهی، ولایت مطلقه فقیه و اراده مردم پایه‌ریزی شده و رهبری‌ آن بر عهده عالمی حکیم و مدیر و مدبر، با تجارب ارزنده در مبارزات انقلابی است و در مکتب امام راحل پرورش یافته است.
همه ما برای حضور در این مقطع حساس و مهم، شاکر خداوند هستیم و باید برای خدمت به این مردم خوب، تلاش مضاعف کنیم.

انتخابات در جمهوری اسلامی تجلی مردم سالاری دینی است‌

این حقوقدان شورای نگهبان، انتخابات در جمهوری اسلامی را تجلی مردم سالاری دینی برشمرد و گفت: شورای نگهبان و ناظرانش تجارب زیادی در انتخابات‌ها دارند و باید به عنوان «مدافعان حریم مردم سالاری دینی» از این دستاوردها مراقبت کنند.

وی در ادامه به یکی از شبهه‌ افکنی‌ها علیه شورای نگهبان مبنی بر اینکه باید در فرایند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان اصل بر برائت باشد، پاسخ گفت و اظهار داشت: اینکه عده‌ای می‌گویند در بررسی صلاحیت‌ها اصل بر برائت است، این اظهارات مبتنی بر اصول نیست، وقتی قانونگذار برای عهده دار شدن مسئولیتی مانند نمایندگی مجلس شورای اسلامی شرایطی تعیین کند احراز شرایط و صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان است.

دکتر صادقی مقدم با بیان اینکه برخی افراد بی بصیرت یا جاهل می‌گویند شورای نگهبان چه نیازی به تشکیلات و ساختار دارد، گفت: شورای نگهبان برای انجام وظیفه خطیر و قانونی خود که همان محافظت از جمهوریت و اسلامیت نظام است، نیازمند سازمان تخصصی است که در فرایند نظارت بر انتخابات و نظارت بر مصوبات، نظارت قانونی خود بر اساس قانون اساسی را اعمال کند. به عبارت دیگر تشکیلات و سازمان، اسباب و لوازم کار شورای نگهبان است.

وی افزود: برابر فرمایش رهبر معظم انقلاب و برابر قوانین، کلیه دستگاه‌ها موظف به ارائه اطلاعات درباره داوطلبان انتخابات به شورای نگهبان هستند. به همين دليل از تعامل سازنده و همكاري موثر و تلاش‌های همه سازمان‌ها و نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و قضایی در این زمینه قدردانی می‌کنیم.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به نکات و تذکرات مهمی درباره گزارشهای مربوط به داوطلبان پرداخت و خطاب به محققان و کارشناسان پرونده صلاحیتی داوطلبان گفت: آبروی داوطلبان انتخابات برای ما بسیار مهم است و حفظ آبروی داوطلبی که صلاحیتش احراز نمی‌شود بر ما واجب است. از این رو هر گزارش و خبری که برای شما می‌آید، باید مستند بوده و مورد بررسی دقيق قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه گزارش و خبری که قابلیت صدق و کذب دارد، نباید پیش از بررسی دقیق و مستند، ضمیمه پرونده افراد شود، متذکر شد: در بررسی گزارش‌ها و مستندات درباره افراد نباید حب و بغض شخصی دخیل شود و اساسا دخالت دادن گرایش حزبی و جناحی و قومی در فرایند بررسی صلاحیت‌ها مطلقا ممنوع است، البته فهم خطوط سیاسی، مستقل از رفتار جناحی و حزبی و قومی است.

دکتر صادقی مقدم تصریح کرد: در شورای نگهبان کسی آخرت خود را برای دنیای کسی فدا نمی‌کند، همکاران در شورای نگهبان صرفاً به وظیفه قانونی خود عمل و صلاحیت داوطلبان را بر اساس موازین قانونی بررسی و اعلام می‌کنند و این مردم هستند که نامزد خود را از میان احراز صلاحیت شدگان انتخاب می‌کنند؛ برای ما رای مردم و محافظت از آن، حق الناس است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پایان بر اتقان گزارش‌ها و نتایج تحقیقات و دقت همکاران در بخش‌های تحقیقات و اسناد در کلیه استان‌های کشور تاکید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات