کد خبر: ۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸- 19 February 2023
دکتر طحان نظیف در جمع ناظران انتخاباتی در استان البرز:

اصلاح قانون انتخابات ضروری است/ فعالیت‌های ناظران به مردم معرفی شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در حوزه قوانین انتخابات با قوانینی مواجه هستیم که دارای ابهام است. از این رو اصلاح قانون انتخابات بسیار مهم و ضروری است.

اصلاح قانون انتخابات ضروری است/ فعالیت‌های ناظران به مردم معرفی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در همایش بصیرتی شبکه ناظران این شورا در استان البرز که با حضور حدود 700 نفر برگزار شد، با گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: از مردم بصیر، زمان‌شناس و ثابت قدم که با حضور تاریخی، حماسی و باشکوه خود پیام روشنی به دوستان و دشمنان در سراسر جهان مخابره کردند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: حضور مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن بعد از آن همه فضاسازی‌ و جنجال‌های دشمن معنادار است؛ این بدان معناست که مردم علی‌رغم مشکلات همچنان پای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان با تشبیه جمهوری اسلامی به یک خانواده عنوان کرد: اگر در یک خانواده مشکلی وجود داشته باشد، اعضای خانواده خودشان مشکلاتشان را حل می‌کنند. در داخل کشور هم اگر مشکلی وجود دارد، خودمان مشکلات را حل می‌کنیم و نیاز به مداخله دیگران و خارجی‌ها نداریم.

سلطه‌گران از پهلوی نفع می‌بردند

دکتر طحان نظیف در ادامه درباره ماهیت انقلاب اسلامی گفت: اگر از نگاه یک ناظر خارجی به انقلاب اسلامی نگاه کنیم، می‌بینیم که انقلاب اسلامی یک اتفاق سیاسی بود که موجب شد حکومتی به نام پهلوی جای خود را به نظام جمهوری اسلامی دهد. در چنین شرایطی طبیعی است که برخی کشورها از روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ناراحت باشند و با آن دشمنی کنند.

وی افزود: کشورهای مستکبر از پهلوی‌ها نفع می‌بردند و به همین دلیل با نظام جمهوری اسلامی ایران عداوت ورزیدند. اگرچه دشمنی جهان سلطه با جمهوری اسلامی حد یقفی نداشته و هر روز شاهد توطئه و فتنه جدیدی بوده‌ایم اما امروز هزینه‌های دشمنی با نظام جمهوری اسلامی برای آنان بیشتر از فایده آن است که جای طرح این سوال وجود دارد که با وجود این هزینه‌ها، علت این همه دشمنی چیست؟

حرف نو جمهوری اسلامی در حکمرانی مردم

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سخنانش اظهار داشت: به تعبیر رهبری دشمنی‌هایی که امروز با جمهوری اسلامی می‌شود با دشمنی‌هایی که در صدر اسلام با پیامبر اکرم (ص) می‌شد، شباهت دارد. دشمنان با هویت انقلاب اسلامی مشکل دارند.

وی اضافه کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های نظام سلطه به هم خورد. نظام جمهوری اسلامی نشان داده که در زمینه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد. از این رو یکی از دلایلی دشمنی با ایران، تقابل گفتمانی نظام جمهوری اسلامی ایران با نظام سلطه است.

دکتر طحان نظیف در ادامه به موضوع مردم‌سالاری دینی پرداخت و گفت: برخی مکاتب نقشی برای مردم در حکمرانی قائل نیستند، اما جمهوری اسلامی حرف نویی مطرح کرد. «مردم‌سالاری دینی» در عنوان و محتوا بر جایگاه مردم تاکید دارد و مردم در نظام سیاسی مشارکت دارند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل نظریات غربی ایستاد و این دیدگاه را مطرح کرد که برای رهایی و آزادی انسان از مرزهای استبداد در ابعاد داخلی و خارجی حرف برای گفتن دارد؛ در قانون اساسی اصول متعددی درباره آزادی‌های فردی و اجتماعی آمده است.

وی اظهار داشت: ارائه مدل مردم‌سالاری دینی از سوی نظام جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که این نظام در عرصه سیاسی قابلیت اسوه و الگو شدن دارد.

اصلاح قانون انتخابات ضروری است/ فعالیت‌های ناظران به مردم معرفی شود

انقلاب اسلامی و توجه به معنویت

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به دشمنی‌های نظام سلطه با نظام جمهوری اسلامی به برخی از تمایزات نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی بود و به معنویت توجه کرد. ملت‌های جهان را هم به معنویت، فطرت و دین توجه داد. اما دشمنان از تمامی ابزارهایشان استفاده کردند تا با این انقلاب دینی مقابله کند.

قانون اساسی مهمترین سند نظام حکمرانی

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سخنانش با بیان اینکه قانون اساسی مهمترین سند نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: قانون اساسی بر ابتناء قوانین و مقررات بر موازین اسلامی تاکید دارد بدین معنا که اگر مصوبات مجلس مغایر شرع و قانون اساسی باشند، تبدیل به قانون نخواهند شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی به دنبال پیروزی مستضعفین بر مستکبرین و نجات محرومان و ستم‌دیدگان بود در این راستا قانون اساسی استبداد و انحصار را نفی می‌کند.

اصلاح قانون انتخابات ضروری است/ فعالیت‌های ناظران به مردم معرفی شود

این عضو جوان شورای نگهبان درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در چهل سالگی انقلاب توسط مقام معظم رهبری منتشر شد. ایران پس از چهل سالگی وارد دوره جدیدی شده و در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی گام برمی‌دارد.

دکتر طحان نظیف درباره جهاد تبیین نیز گفت: جهاد تبیین دارای ابعاد و زوایای مختلفی است. ملت ایران شایسته بهترین‌هاست اما دشمنان نمی‌خواهند ملت ایران پیشرفت کنند یا اینکه می‌خواهند پیشرفت‌های ایران را کم‌ارزش نشان بدهند. احصا و معرفی این پیشرفت‌ها کمترین کاری است که می‌توان در راستای جهاد تبیین انجام داد.

اصلاح قانون انتخابات ضروری است/ فعالیت‌های ناظران به مردم معرفی شود

وی خاطرنشان کرد: هیاهویی که در دنیا به وجود آمده به دلیل برهم خوردن قواعد بازی دشمنان است. از این رو از روش‌هایی همچون تحریم، اغتشاش، آشوب و... استفاده می‌کنند تا نگذارند مردم ایران در مسیر رشد و پیشرفت حرکت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در دوره پهلوی روسای مستکبر کشورها بدون اطلاع وارد ایران می‌شدند و مجلس آن دوران قوانین ذلیلانه‌ای تصویب کرد اما امروز به برکت انقلاب، دیگر کشورها به قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران معترف هستند.

دکتر طحان نظیف در خصوص نقش جوانان در انقلاب اسلامی بیان داشت: امروز ایران اسلامی با جوانان و موفقیت‌هایشان در عرصه‌های علمی، هنری و... در جهان شناخته می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

فعالیت‌های ناظران معرفی شود

وی درباره وظایف شورای نگهبان نیز گفت: مهمترین وظیفه شورای نگهبان نظارت بر مصوبات مجلس است. دومین وظیفه شورا در حوزه انتخابات است؛ البته متاسفانه شورای نگهبان در افکار عمومی تنها با انتخابات شناخته می‌شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان مهمترین ماموریت ناظران انتخابات را صیانت از آرای مردم و حق الناس دانست و اظهار کرد: شبکه ناظران شورای نگهبان با مشارکت 300 هزار نفر از افراد مومن و متعهد فعال است. باید این شبکه و فعالیت‌هایش به مردم معرفی شود.

اصلاح قانون انتخابات ضروری است

وی در خصوص قانون انتخابات هم گفت: قانون فعلی مصوب سال 1378 است. در حوزه قوانین انتخابات با قوانینی مواجه هستیم که دارای ابهام است. از این رو اصلاح قانون انتخابات بسیار مهم و ضروری است. امیدواریم که انتخابات سال آینده (انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی) را بتوانیم با قانون انتخابات جدید و به روزرسانی شده برگزار کنیم.

اصلاح قانون انتخابات ضروری است/ فعالیت‌های ناظران به مردم معرفی شود

دکتر طحان نظیف سیاست‌های کلی نظام را واجد آسیب‌شناسی نظام انتخاباتی کشور دانست و بر لزوم تحقق راهکارهای آنها برای برگزاری هر چه بهتر انتخابات‌ تاکید کرد. وی در این راستا خاطرنشان کرد: تعبیه مرحله پیش‌ ثبت‌نام در انتخابات‌ها می‌تواند جلوی بسیاری از ردصلاحیت‌ها را بگیرد؛ چراکه آن افرادی که صلاحیت و ویژگی‌های مورد نیاز را نداشته باشند نمی‌توانند ثبت‌نام قطعی کنند و در نتیجه با ردصلاحیت‌های گسترده مواجه نخواهیم شد.

سخنگوی شورای نگهبان به موضوع تبلیغات انتخابات در فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: در قانون انتخابات باید به این موضوع نیز توجه شود. در انتخابات‌های اخیر شاهد بودیم که تبلیغات از فضای حقیقی و فیزیکی به فضای مجازی منتقل شده و لازم است قوانینی در این باره پیش‌بینی شود تا شاهد وقوع تخلفات و تضییع حقوق سایر کاندیداها نباشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که اصلاح قانون انتخابات به سال آینده برسد و گفت: به هر حال اگر هم نرسد ما طبق قانون کنونی کار خودمان را انجام خواهیم داد، چراکه شورای نگهبان موظف به اجرای قانون است.

گفتنی است؛ شبکه ناظران انتخاباتی شورای نگهبان در استان البرز بالغ بر 700 نفر عضو دارد که از معتمدین محلی هستند و در جریان برگزاری انتخابات‌ها بر فرآیند اخذ و شمارش آرای مردم و... نظارت می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات