کد خبر: ۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱- 01 December 2021
آیت‌الله اعرافی:

قانون اساسی ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفته است

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: قانون اساسی ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفته است.

قانون اساسی ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله علیرضا اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان عصر امروز چهارشنبه (۱۰ آذر ۱۴۰۰) طی سخنانی در مراسم اختتامیه دومین دوره رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان ضمن تجلیل از برگزارکنندگان این رقابت و پژوهشکده شورای نگهبان به گرامیداشت مقام و منزلت شهید مدرس از منظر امام (ره) پرداخت و حضار را به مطالعه کتاب گنجینه خواف (حاوی درسها و یادداشت‌های روزانه شهید مدرس) فراخواند.

وی در ادامه به سه تمایز فقه و قانون پرداخت و گفت: اولین تمایز فقه با قانون موضوع وضع منبع و مصدر این دو نظام قانونی است، فقه منبعش منبعث أَفَلَا يَعْلَمُ مَا خَلَق است لیکن قانون به معنای عام کلمه منبعث از ذهن بشری است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: تمایز دوم، تفاوت تشریع و تضمین مصالح و مفاسد این دو نظام است که شعاع متفاوتی در نظام‌های عدلیه و تقنین به همراه دارد. دریافتی که ذهن بشری با تمام محدودیت‌ها دارد، مصالح و مفاسدی است در دایره دنیا اما مصالح و مفاسد در فقه دربرگیرنده مصالح و مفاسد عمل در عالم برزخ، قیامت و دنیا است.

قانون اساسی ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفته است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، سومین وجه تمایز فقه و قانون را نگاه جعل و وضع و روابط دانست و افزود: در دایره حکم شرعی، عمل اختیاری بدون حکم خمسه شرعی و محدود به شریعت است اما در دایره قانون، همه چیز مبتنی بر روابط اجتماعی و فرهنگی و حوزه سیاست است.

آیت‌الله اعرافی در نتیجه گیری از این سه قسم از تمایزات افزود: در مبحث عملیه فقهی و استنباطی، فقیه تمام مفروضات و واقعیات را براساس مصالح و مفاسد اکتشاف می‌کند.

وی در ادامه این جلسه به سه گرایش دین و نیاز به قانون پرداخت و اظهار داشت: دیدگاه اول استغنا است در این نظام منابع دینی را گنجی عظیم شمرده که نیازی به وضع قانون ندارند؛ این گروه حتی گفتند ما قانون اساسی هم نمی ‌خواهیم. گروه دوم استعلا است، رویکردشان این است که نیاز به تقنین برای تنظیمات اجتماعی داریم و دین جواب گوی نیازهای بشری نیست و قانون مستقلی را باید پایه ریزی کنیم. اما سومین گرایش که مبدا آن حضرت امام(ره) بود، قانون در امتداد تشریع و فقه بود و این گونه بود که قانون ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام «حوزه پیشرو و سرآمد» نیازمند گفتمان‌سازی است

اساتید حوزه به «فقه معاصر» توجه ویژه داشته باشند

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۶ شهریور ۱۴۰۴

گام تازه پژوهشکده شورای نگهبان در دیپلماسی علمی و فرهنگی با حضور در نمایشگاه کتاب بغداد

دکتر کدخدایی: دفاع مقام معظم رهبری از ابعاد مختلف حقوق ملت در جنگ تحمیلی اخیر باید در این همایش تبیین شود

نهج‌البلاغه کتاب تحول و انقلاب است / بانوان طلبه در حکمرانی دنیای جدید نقش تمدنی دارند

سه‌گانه اسلام، روحانیت و حوزه، ستون‌های استمرار انقلاب اسلامی

با حضور در نمایشگاه کتاب بغداد به‌دنبال همکاری‌های علمی و حقوقی بین‌المللی هستیم

جایگاه فقه در تحلیل حق دفاع مشروع و مواجهه با تجاوز نظامی

پربازدید ها

آیت‌الله جنتی: با وحدت امت اسلام، جنایات رژیم‌صهیونیستی ممکن نبود/ شهادت مقامات یمنی، اراده مردم یمن را سست نمی‌کند

آیت‌الله مدرسی‌یزدی: اساس اسلام بر وحدت و اجتماع بر حق است/ هرجا دفاع از حقی باشد، اسلام در آنجا حاضر است

بررسی لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۲ شهریور ۱۴۰۴

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب راهنمای حرکت امروز و فردای حوزه است / هویت روحانیت ریشه در نبوت و امامت دارد

«سند حوزه و هوش مصنوعی» در آستانه نهایی‌شدن است

مراقب نفوذ فرهنگی دشمن باشیم

تمسک به سیره پیامبر (ص) کلید حل مشکلات جامعه است / پاسداری از خون شهدا وظیفه همه است

راه مقابله با رژیم صهیونی، پاسخ محکم است