کد خبر: ۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵- 17 February 2021
دکتر فتاحی اعلام کرد؛

تشریح فعالیت‌های پژوهشکده شورای نگهبان؛ از انتشار کتاب اسناد قانون اساسی تا رقابت علمی ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان آخرین فعالیت‌ها و اقدامات این پژوهشکده را تشریح کرد.
تشریح فعالیت‌های پژوهشکده شورای نگهبان؛ از انتشار کتاب اسناد قانون اساسی تا رقابت علمی ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر علی فتاحی زفرقندی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در حاشیه رونمایی کتاب‌های «اسناد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» و «محشای (شرح مختصر) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» که با حضور آیت‌الله جنتی دبیر و دکتر کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان انجام شد، گفت: مجموعه پژوهشکده شورای نگهبان با حضور تعداد قابل توجهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان و جوانانی که در حوزه حقوق عمومی و حوزه قانون اساسی کار می‌کند، در حال فعالیت است.
 

بیشتر بخوانید:

تقدیر آیت‌الله جنتی از پژوهشگران پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری رونمایی از ۲ کتاب اسنادی و پژوهشی در حوزه قانون اساسی



وی افزود: اصل فعالیت ما پشتیبانی از جلسات شورای نگهبان، پشتیبانی کارشناسی و گزارشات کارشناسی در مورد مصوبات برای جلسات شورای نگهبان است که توسط مجمع مشورتی حقوقی و پژوهشگران شورای نگهبان انجام می‌شود.

دکتر فتاحی با بیان اینکه در کنار پشتیبانی کارشناسی جلسات شورای نگهبان، پژوهش‌های دیگری نیز در پژوهشکده شورای نگهبان انجام می‌شود، گفت: پژوهش‌های بسیاری در حوزه‌های حقوق اساسی و قانون اساسی جمهوری اسلامی و دیگر حوزه‌ها انجام شده و در حال انجام است که تاکنون آثار متعددی به زیور طبع آراسته شده است.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه قانون اساسی و ترویج قانون اساسی، در حوزه پژوهش و در حوزه پژوهش‌های بنیادین در قانون اساسی، کار‌های بسیار بزرگی در پژوهشکده شورای نگهبان انجام شده است و در کنار این کار‌های پژوهشی، فرآیند کارکرد و تدوین و جمع‌بندی نظرات مشروح مذاکرات شورای نگهبان نیز انجام شده است.

وی اظهار داشت: ما تقریباً تنها نهادی از نهاد‌های حاکمیتی در کشور هستیم که مشروح مذاکرات را چاپ می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد

دکتر فتاحی ادامه داد: در حال حاضر مشروح مذاکرات شورای نگهبان با یک فاصله ۶ ماهه در اختیار جامعه علمی کشور گرفته و از طریق سامانه جامع نظرات پژوهشکده در دسترس عموم قرار می‌گیرد که علاقه‌مندان و جامعه دانشگاهی کشور می‌توانند از طریق این سامانه به مشروح مذاکرات شورای نگهبان دسترسی داشته و استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه کار دیگر این پژوهشکده آموزش قانون اساسی و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت با محوریت قانون اساسی است، افزود: بحث مدرسه قانون اساسی از ابداعات پژوهشکده شورای نگهبان است که در سال گذشته اجرا شده و إن‌شاءلله دوره‌های متعدد دیگری در سال آینده انجام خواهد شد.

دکتر فتاحی ادامه داد: مدرسه قانون اساسی یک دوره متمرکز آموزش‌های قانون اساسی است که ما در سال گذشته قبل از شرایط کرونا در طول یک هفته به صورت متمرکز و حضوری برگزار می‌کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه قانون اساسی، دانشجویان و هیأت علمی و اساتید دانشگاه‌ها با حضور و همفکری در حوزه معضلات و نکات در مورد قانون اساسی با موضوعات صلاحیت‌ها و اختیارات رهبری، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست جمهوری، قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و حقوق ملت به فعالیت می‌پرداختند که در این دوره‌ها بحث‌های جدی و چالش‌های مهمی مطرح می‌شد و دانشجو‌ها شبهات خود را اعلام کرده و پاسخ‌های مربوط به این سؤالات را دریافت می‌کردند.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان افزود:، اما اکنون با توجه به شرایط خاص کرونا، مدرسه قانون اساسی به صورت جزئی و موضوع‌محور برگزار می‌شود و با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری، مدرسه حقوق اساسی و قانون اساسی با موضوع صلاحیت‌ها و جایگاه ریاست جمهوری در نظام حقوقی ایران در حال فعالیت است و علاقمندان در حوزه‌های علوم سیاسی، حقوق و سایر رشته‌ها می‌توانند در این دوره‌ها حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه اخیراً در پژوهشکده شورای نگهبان رقابت علمی ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با همکاری بنیاد ملی نخبگان و مراکز علمی و پژوهشی کشور برگزار شده است، افزود: در این رقابت از نخبگان دانشگاهی دعوت شد تا به عنوان یک نهاد پژوهشی بتوانیم نتایجی را در اختیار نهاد‌های مرتبط با انتخابات قرار دهیم.

دکتر فتاحی در پایان خاطرنشان کرد: اختتامیه این رقابت علمی روز یکشنبه هفته آینده (۳ اسفند ۱۳۹۹) با حضور تیم‌های برتر برگزار خواهد شد و نتایج آن، در همان جلسه در اختیار نهاد‌های مرتبط با انتخابات همانند وزارت کشور قرار خواهد گرفت تا بتوانند در فرایند قانونگذاری از آن استفاده فرمایند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است