کد خبر: ۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶- 20 October 2020
آیت الله اعرافی:

تبدیل تهدید کرونا به فرصت با پیشرفت علمی و همبستگی اجتماعی

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: از منظر اسلام حوادث طبیعی می‌تواند دارای انواع خیرات نیز باشد موجب برکات دنیوی همانند همبستگی اجتماعی و پیشرفت علمی نیز خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: حجم و دامنه گسترده این بلای عمومی و جهانگیر بشر را با پرسش های نو و شرایط جدید مواجه کرده و بشر را به مواجهه اندیشمندانه فرا می خواند؛ در این میدان دانشگاه، حوزه و نهادهای علمی، فرهنگی و دینی باید پیشگام باشند و با تدابیر لازم، جامعه، مردم و مسؤولان را راهنمایی کنند.

وی با تصریح بر این که کرونا از یک سو تهدیدهای بزرگی را متوجه جامعه بشری کرد اما در دل این تهدید، فرصت های بالقوه ای وجود دارد، گفت: با برنامه ریزی و تدبیر می توان به این فرصت ها دست یافت؛ در آغاز تصور می شد پدیده کرونا امری زودگذر و کوتاه مدت است اما امروزه همه می دانند این پدیده میان مدت است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در ادامه به تهدیدها و آسیب های کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا بر معیشت مردم و نظام اقتصادی تأثیر گذاشته و همه کشورها از جمله کشور ما دچار شوک اقتصادی شده اند و معیشت مردم، مقوله کار، توزیع و خدمات را با چالش های جدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: نظام و پیوندهای اجتماعی به واسطه کرونا با تهدید جدی مواجه شده است که فاصله اجتماعی و شیوه های لازم برای غلبه بر این بیماری به نوعی گسست اجتماعی به وجود می آورد؛ هر چند از طریق مجازی و شیوه های نوین به نوعی می توان این گسست را جبران کرد اما برخی قسمت ها جبرانش دشوار است همانند دید و بازدیدها که در سطوح اندکی صورت می گیرد.

آیت الله اعرافی با بیان این که نظام های علمی و پیوندهای علمی به واسطه شیوع کرونا دچار ضعف شده اند، ادامه داد: مهم ترین آسیب کرونا تأثیرات روحی آن بر روی بشر است که اگر به درستی درمان نشود تأثیرات مخربی می تواند داشته باشد؛ نظام بهداشت و درمان نیز از این ناحیه با مشکلات بزرگی رو به رو است.

وی ادامه داد: تأثیرات و بازتاب های روحانی کرونا بر روی انسان، پایه آسیب های دیگر است زیرا اگر جهان درون ما آسیب ببیند، می تواند آسیب های دیگر را تقویت کند.

مدیر حوزه های علمیه تاب آوری مؤمنانه را به عنوان الگوی مقابله با تأثیرات روحانی کرونا مطرح کرد و گفت: این تاب آوری از متن دین برخواسته است؛ ما دارای تاب آوری شکلی، سطحی همچنین تاب آوری عمیق درونی هستیم؛ دین الگویی جامع از صبوری ارائه کرده که وظیفه ما شناخت این الگو، تبیین و نهادینه کردن آن است.

وی با بیان این که تاب آوری به عنوان پدیده درونی دارای نمادهای بیرونی است، به این نمادها اشاره کرد و افزود: چنانچه اساتید اخلاق بیان کرده اند فضلیت های روحی دارای خصوصیات، دانشی و بینشی، عاطفی و روحی همچنین بروز در رفتارها و بروز در سخنان است.

وی ادامه داد: براساس گفته اساتید اخلاق، اولین مؤلفه برای تاب آوری، تاب آوری دانشی، بینشی، عقلانی و سنجیده از حادثه است که پایه تاب آوری و مقاومت انسان در مقابله با چالش ها به شمار می رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این که پدیده طبیعی را اتفاقی ناگوار بدانیم به گونه ای که در آن، دست حکمت و مکان بهره گیری صحیحی وجود ندارد، موجب انفعال و شکستن انسان همچنین فروپاشی روحی و روانی در مقابله با حادثه خواهد شد.

وی اضافه کرد: از منظر اسلام حوادث طبیعی ضمن این که می تواند نوعی مجازات باشد اما در عین حال می تواند دارای انواع خیرات نیز باشد همانند این که گاهی کفاره گناهان یا وسیله تعالی بشر به شمار می رود و موجب برکات دنیوی همانند همبستگی اجتماعی و پیشرفت علمی نیز خواهد شد.

آیت الله اعرافی با تصریح بر این که از منظر اسلام هیچ حادثه طبیعی، پدیده ای زشت، منحوس و شر مطلق نیست، گفت: نگاه امیدوارنه، خیر مدار و مثبت به حوادث در این تفسیر اسلامی موج می زند.

وی ادامه داد: مؤلفه دوم، وضعیت درونی و روانی فرد است که انسان مؤمن در پرتو تفسیر و موازین اخلاقی، در برابر حوادث و وقایع صبور خواهد بود که صبر همان عزت نفس و حالت توانمندی و نشکستن است.

مدیر حوزه های علمیه اضافه کرد: مؤلفه سوم، نظامات رفتاری اعم از نظام اجتماعی و خانوادگی است که اسلام بر تکافل اجتماعی تأکید دارد و سامانه رفتاری، فقهی و حقوقی اسلام آدمیان را به همبستگی فرا می‌خواند؛ مؤلفه چهارم نیز گفتاری است که انسان در گفتار نیز نباید ناسپاسی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

محبت و مودّت به حضرت صدیقه طاهره (س) عامل ارتقای معنوی و قرب الهی است

آیت‌الله جنتی درگذشتِ «احمد علیزاده» را تسلیت گفت

«احمد علیزاده» عضو پیشین حقوقدان شورای نگهبان درگذشت

نهج البلاغه نسخه حکمرانی اسلامی است/ زن را در الگوی فاطمی تفسیر کنیم

اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات‌های میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند/ برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در ۵ حوزه و انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان در ۳ حوزه

آیت‌الله یزدی (ره) مجتهد در تراز انقلاب اسلامی بود

آیت‌الله یزدی (ره) مرد بزنگاه‌های تاریخی بود / نمونه‌ای از غیرت دینی و حکمت عملی

نهضت تفسیر قرآن راه‌اندازی شود

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۹ آذر ۱۴۰۴

آیت‌الله جنتی: حضرت زهرا (س) الگوی بی‌بدیل زندگی حق‌مدارانه است/ بهترین تجلیل از زن را دین مبین اسلام داشته است

پربازدید ها

آیت‌الله جنتی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالجواد عبداللهی را تسلیت گفت

برگزیدگان همایش بین‌المللی حقوق ملت و آزادی‌های مشروع معرفی و تجلیل شدند

دکتر کدخدایی: مقام معظم رهبری ضامن حقوق ملت و آزادی‌ها هستند/ آیت‌الله سعدی: ایشان پیشگام حقوق عامه هستند/ دکتر غفاری: زنان در اندیشه رهبری نقش تمدن‌سازی دارند/ دکتر اسحاقی: همایش «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع» گامی فاخر در راستای پاسداری از قانون اساسی است

همایش حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برگزار شد

نشست میهمانان خارجی همایش بین‌المللی حقوق ملت و آزادی‌های مشروع با جمعی از اعضای شورای نگهبان/ آیت‌الله مدرسی‌یزدی: تبیین حقوق بشر بر مبنای معیارهای اسلامی راهکار رشد انسانیت و مقابله با توطئه استکبار نوین است/ اجماع علما و پژوهشگران: آزادی در پرتو عدالت اسلامی؛ راهکار مقابله با تفرقه و سلطه غرب

آیت‌الله مدرسی‌یزدی در همایش حقوق ملت و آزادی‌های مشروع: خاستگاه اندیشه‌های بلند رهبر معظم انقلاب، اسلام، قرآن و قانون اساسی است/ این اندیشه‌ها مشعل راه هدایت در دنیای ظلمات است

گزارش تصویری اختتامیه همایش بین‌المللی «حقوق ملّت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»

حضور سخنگوی شورای نگهبان در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی/ درخواست دکتر طحان‌نظیف از معلمانِ آینده؛ انتقال‌دهنده مضامین قانون اساسی به دانش‌آموزان باشید

دکتر کدخدایی در همایش حقوق ملت و آزادی‌های مشروع: بازخوانی «آزادی» از نگاه رهبری برای خروج از خمودگی است/ دین اسلام؛ بزرگترین پیام‌آور آزادی است

سخنگوی شورای نگهبان میهمان ویژه دانشگاه آزاد اسلامی رودهن در روز دانشجو بود/ دکتر طحان‌نظیف: جامعه دانشجویی، پیشران حرکت‌های اجتماعی و قانون اساسی، معیاری روشن برای تشخیص اولویت‌های جریان‌ دانشجویی است