کد خبر: ۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰- 31 August 2020
دکتر طحان نظیف در گزارش خود مطرح کرد؛

راهکار جدید شورای نگهبان برای کاهش ایرادات مصوبات مجلس

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پستی در اینستاگرام خود گزارشی از جلسه شورای نگهبان را منتشر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی با عنوان «گزارش ۴۵» در اینستاگرام خود نوشت:

چهارشنبه ۲۹ مردادماه جلسه شورای نگهبان بود.
طرح دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در دستورکار شورا بود. قبل از ورود به دستورجلسه، صحبت‌هایی در خصوص برخی دیدار‌های اعضای شورا اعم از فقها و حقوقدانان با نمایندگان مجلس مطرح شد و پیشنهاد شد فهرستی از اشکالات معمول شورای نگهبان نسبت به مصوبات مجلس به نمایندگان ارائه گردد تا این آگاهی و اطلاع از رویه‌های شورای نگهبان، رفت و برگشت مصوبات میان مجلس و شورا را کاهش دهد.
 
راهکار جدید شورای نگهبان برای کاهش ایرادات مصوبات مجلس

طرح الحاق یک بند به تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور که در خصوص تامین یک میلیون تن قیر تا سقف چهل هزار میلیارد ریال بود، با ابهامات و ایراداتی در شورای نگهبان مواجه شد که در ادامه تبیین برخی از آن‌ها می‌پردازم.

از نظر شورای نگهبان، در اصلاح قانون بودجه، تنها احکامی که در قانون بودجه ذکر شده قابل اصلاح است و طرح‌هایی که در قانون بودجه حکمی نسبت به آن‌ها وجود ندارد و برای اولین بار در مصوبه اصلاحی به بودجه اضافه و بار می‌شوند، دیگر اصلاح بودجه نخواهد بود و بودجه‌ریزی جدید محسوب می‌شود و ممکن است انضباط مالی و بودجه‌ای را به‌هم بزند؛ لذا حکم جزء ۱ بند (ز) الحاقی که مربوط به تحویل قیر به برخی دستگاه‌ها بود، مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی و نظریه تفسیری شماره ۲۸۷ مورخ ۱۳۷۴/۳/۱۷ شورای نگهبان از این اصل شناخته شد.
ضمن اینکه از نظر شورا مشخص نبود که منابع اختصاص‌یافته به هر کدام از دستگاه‌هایی که در مصوبه به آن‌ها اشاره شده است، با چه معیاری در میان طرح‌های مختلف تقسیم می‌شوند؟

ابهام دیگری که شورای نگهبان نسبت به مصوبه داشت، اینکه مشخص نبود در جزء ۲ بند (ز) الحاقی آیا منابع اختصاص یافته از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، به نسبت مساوی از همه طرح‌های مذکور در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کسر می‌شود یا طریق دیگری برای برداشت این منابع وجود دارد؟ به علاوه اینکه در تکلیف دستگاه‌ها به ابلاغ سهم استان‌ها، مقرر گردیده است تا با رعایت «شاخص‌های مربوطه» این امر صورت گیرد در حالی که از نظر شورای نگهبان، با توجه به اینکه در مصوبه اساسا شاخصی ذکر نگردیده است، منظور از شاخص‌های مربوطه با ابهام مواجه است.

جزء ۴ بند (ز) الحاقی نیز فروش قیر رایگان توسط دریافت‌کنندگان را به هر شکلی ممنوع کرده است تا قیر دریافتی صرفا به مصرف موارد مذکور در مصوبه برسد، اما از نظر شورا با توجه به اینکه مشخص نیست که آیا این ممنوعیت شامل سایر راه‌های انتقال از جمله معاوضه، تهاتر و ... نیز می‌شود یا خیر، ابهام داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان نظیف: صهیونیست‌ها خلاصی پیدا نمی‌کنند

پیام آیت‌الله مدرسی یزدی در رابطه با تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی

بیانیه شورای نگهبان در پی جنایت سحرگاه امروز رژیم صهیونیستی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۱ خرداد ۱۴۰۴

امروز امت اسلام نیازمند وحدت، هوشیاری، درایت و حکمت مضاعف است

لایحه معاهده مشارکت جامع راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تایید شد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات اخیر نیرو‌های امنیتی علیه رژیم صهیونیستی/ مردم‌سالاری دینی برخاسته از باور عمیق رهبران جمهوری اسلامی ایران به پیام غدیر است

تبریک دکتر طحان‌نظیف به‌مناسبت میلاد امام هادی (ع)

فیلم|بازخوانی مردم‌سالاری دینی در رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توسط اعضای شورای نگهبان در مستندِ «ره نشان»

آمریکایی‌ها برای بر هم زدن پیوند ایران و عراق طراحی و برنامه دارند

پربازدید ها

دکتر صادقی مقدم: ناظران انتخابات، مدافعان حریم مردم‌سالاری دینی‌اند

امامین انقلاب به مردم اعتماد داشته و دارند/ حمایت از مطالبات کامیون‌داران در همایش حوزوی

امام خمینی (ره) سمت درست تاریخ را نشان داد

تبریک دکتر طحان‌نظیف بمناسبت فرا رسیدن عید قربان

شورای نگهبان: «حفظ عزت ملی» و «توجه به خواست و اراده مردم» مورد تاکید امام خمینی (ره) و قانون اساسی است

تسلیت دکتر طحان‌نظیف به مناسبت شهادت امام باقر (علیه‌السلام)

ولایت‌مداری، رمز پایداری انقلاب در برابر توطئه‌ها است

او که آمد و او که رفت!

توئیت دکتر طحان‌نظیف به مناسبت رحلت امام خمینی(ره)

جمهوری اسلامی از برکات حوزه علمیه قم است/ تشکر از پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب