کد خبر: ۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷- 15 August 2020
عضو حقوقدان شورای نگهبان در گزارش خود ابهامات شورای نگهبان به لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی با عنوان «گزارش ۴۲» در اینستاگرام خود نوشت:

چهارشنبه هشتم مردادماه ۱۳۹۹، جلسه شورای نگهبان بود.

در این جلسه اولین مصوبات مجلس یازدهم یعنی «لایحه مالیات بر ارزش افزوده» و «لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد به انضمام سند الحاقی (پروتکل)» در دستورکار بود که علی رغم اینکه هم صبح و هم بعدازظهر جلسه بود، فقط تا ماده ۱۲ لایحه مالیات بر ارزش افزوده مورد بررسی قرار گرفت و نوبت بررسی به موافقت‌نامه هم نرسید.

در این جلسه ابتدا با توجه به اینکه به نمایندگی از شورای نگهبان برای تبیین نظرات شورا در کمیسیون اقتصادی حاضر شده بودم، گزارشی از رفع ایراد کلی شورا در مصوبه جدید ارائه نمودم و سپس ضمن اشاره به برخی از نکاتی که در جلسه‌ای هم که با حضور مسوولان و کارشناسان سازمان مالیاتی و مرکز پژوهش‌های مجلس در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شده بود، وارد محتوای مصوبه برای بررسی آن شدیم.
 
ابهام شورای نگهبان در مورد مالیات بر ارزش افزوده مناطق ویژه اقتصادی چیست؟

یکی از ابهامات مهم مصوبه نسبت به ماده ۲ در خصوص معافیت مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بود. توضیح اینکه بر اساس قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، محدوده ویژه مناطق اقتصادی جزو قلمرو گمرکی ایران نیست؛ ازسویی نیز بر اساس ماده ۲، عرضه کالا و ارائه خدمات در ایران (قلمرو گمرکی) و واردات و صادرات آن‌ها از لحاظ مالیات و عوارض مشمول مقررات این قانون است؛ لذا با توجه به اینکه در مصوبه، مناطق ویژه اقتصادی جزو موارد مستثنی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هم نیستند از نظر شورای نگهبان، مصوبه نسبت به وضعیت مالیات ارزش افزوده مناطق ویژه اقتصادی ابهام داشت.

در فصل سوم مصوبه نیز قانون‌گذار فهرستی از کالا‌ها و خدمات را از پرداخت مالیات و عوارض معاف کرده بود. نکته‌ای که در بند «الف» ماده ۹ وجود داشت اینکه در مورد مواد خوراکی، این معافیت بدون تقیید به تایید نهاد‌های ذی‌صلاح ذکر گردیده است که این امر از نظر شورای نگهبان بر خلاف نظام اداری صحیح و مغایر بند ۱۰ اصل ۳ قانون اساسی شناخته شد. مساله مهم اینکه امروزه مالیات بجز اینکه هزینه اداره کشور است، ابزاری در دست دولت‌ها برای سیاست‌گذاری و ظرفیتی برای اعمال سیاست‌های دولت‌ها به نفع مردم محسوب می‌شود که با این ابزار می‌توان تشویق‌ها و منع‌هایی برای گرایش به تولید، مصرف و... فراهم آورد. از نظر شورای نگهبان، معافیت‌های مالیاتی در مورد مواد خوراکی باید با تایید نهاد‌های ذی‌صلاح باشد تا موارد مضر به سلامتی مردم از چنین معافیتی بهره‌مند نشوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار

انتشار شماره بیست و هشتم فصلنامه دانش حقوق عمومی

پیام تسلیت آیت‌الله جنتی به فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسینیان

بررسی راهکار‌های رفع ایرادات لایحه تجارت در پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری رونمایی از چهل عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس با حضور دکتر طحان نظیف

چهل عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس رونمایی شد

گزارش تصویری بازدید دکتر کدخدایی از مراحل ساخت مجموعه تلویزیونی "دادستان"

دکتر کدخدایی از مراحل ساخت مجموعه تلویزیونی "دادستان" بازدید کرد

شورای نگهبان در همه امور به دنبال منافع مردم است/ برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی باید مشارکت و امنیت را تأمین کند

دکتر کدخدایی درگذشت برادر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد را تسلیت گفت

قانون‌گذاری تکراری، هزینه‌های قانون‌گذاری را بالا برده و ابهاماتی را برای مجریان ایجاد می‌کند

پربازدید ها

یادمان| آیت‌الله طاهری خرم آبادی؛ اولین رئیس مجمع فقهی شورای نگهبان

ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی چیست؟

بررسی لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در پژوهشکده شورای نگهبان

راهبرد شورای نگهبان قانون است/ قانون، افراد را از ثبت‌نام در انتخابات منع نکرده

"لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس" به تایید شورای نگهبان رسید

مشروح مذاکرات شورای نگهبان منتشر شد

جلسه فوق‌العاده شورای نگهبان برای بررسی یک لایحه مهم بورسی برگزار شد+جزئیات و تصاویر

فراکسیون روحانیت مجلس جنبه شرعی مصوبات را با فقهای شورای نگهبان در میان بگذارد

۵ توصیه مهم آیت‌الله یزدی به نمایندگان مجلس

نظریه حکمرانی خوب در دین مبین اسلام و در آموزه‌های شیعی وجود دارد