کد خبر: ۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸- 19 February 2020
دکتر کدخدایی در نشست خبری مطرح کرد:

تکذیب شایعات بی‌پایه روز‌های گذشته درباره تایید صلاحیت‌ها

سخنگوی شورای نگهبان با رد شایعات روز‌های گذشته درباره رد و تایید صلاحیت‌های جدید گفت: در بحث بررسی صلاحیت‌ها زمان قانونی ما گذشته است و نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را چند روز پیش به وزارت کشور اعلام کردیم و دیگر اعلامی نداریم و بررسی صلاحیت‌ها تمام شده است.
تکذیب شایعات بی‌پایه روز‌های گذشته درباره تایید صلاحیت‌ها
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز (چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸) با رسانه‌های داخلی و بین‌المللی در هتل لاله تهران در پاسخ به سؤالی درباره میزان و عوامل مؤثر در مشارکت مردم در انتخابات گفت: پاسخ به این سؤال در حوزه شورای نگهبان نیست و باید مسئولان اجرایی توضیح دهند؛ اما می‌توان گفت در همه جوامع عوامل مختلفی می‌تواند در مشارکت مؤثر باشد که جامعه ایران هم از آن مستثنی نیست و در نظرسنجی‌هایی هم که صورت گرفته عموماً شرایط اقتصادی و معیشی را تأثیرگذار در مشارکت و رقابت در انتخابات دانسته‌اند.
 
بیشتر بخوانید:
 
 
 
 


وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است مشارکت خوبی در انتخابات پیش‌رو داشته باشم و میانگین مشارکت معمولاً کمتر از ۵۰ درصد نبوده و در این انتخابات هم شاهد مشارکت بالای ۵۰ درصدی خواهیم بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان از چه ابزار قانونی برای تأیید صلاحیت کاندیدا‌ها استفاده می‌کند؟ آیا ادعای اصلاح‌طلبان درباره رد صلاحیت گسترده نامزد‌های آن‌ها از سوی این شورا صحت دارد یا نه، گفت: شورای نگهبان تابع قوانین و مقرراتی است که نمایندگان مجلس در ادوار مختلف وضع کردند و این قوانین بار‌ها هم اصلاح شده به عنوان مجری قانون طبیعتاً باید این قانون را به نحو احسن استفاده کنیم. این بار هم مانند گذشته تلاش‌مان این بود قانون به درستی استفاده شود.

دکتر کدخدایی افزود: اگر به ادوار مختلف مجلس و ریاست‌جمهوری از گذشته تا کنون نگاه کنید مشخص است که شورای نگهبان هیچ‌گاه نگاه سیاسی نداشته و قانون را مدنظر داشته و این‌بار هم همین‌طور بوده است؛ شورای نگهبان نسبت به جناح‌های سیاسی با چشمان بسته قضاوت می‌کند و آنچه محل قضاوت است، مستندات پرونده و رعایت موارد مندرج در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره تبلیغات نامتعارف برخی نامزد‌های انتخابات و نظارت شورا بر این تبلیغات اظهار داشت: قانون فعلی، یک قانون حداقلی است که به موضوع تبلیغات به صورت حداقلی پرداخته است، البته براساس دستورالعمل‌های اجرایی و آیین‌نامه‌ها، نهاد‌های دیگر مانند وزارت کشور و نیروی انتظامی مسؤولیت دارند تا افرادی را که تخلف می‌کنند را به قوه قضاییه معرفی کنند.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان هم اگر تبلیغات غیرواقعی و مؤثر بر انتخابات باشد در بررسی صحت حوزه انتخابیه حتماً این مسأله را مورد بررسی قرار می‌دهد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره فرایند و شیوه تأیید صلاحیت اظهار داشت: براساس قوانین انتخاباتی، بررسی صلاحیت‌ها در چند مرحله انجام می‌شود، یعنی ابتدا در هیأت اجرایی صلاحیت‌ها بررسی می‌شود، بعد در هیأت‌های نظارت استانی و مرکزی، سپس در دو مرحله شورای نگهبان اول و دوم تجدیدنظر می‌شود.

وی ادامه داد: هیأت‌های اجرایی با ریاست فرماندار شکل می‌گیرد و از بین اقشار مختلف مردم در این هیات هستند. بعد از آن هیات‌های نظارت هستند که این‌ها هم از بین اقشار مختلف مردم بر آرای هیأت‌های اجرایی نظارت می‌کنند.

دکتر کدخدایی افزود: مرحله بعد که تجدیدنظر از آرای هیأت‌های مرکزی و هیأت نظارت استانی است در شورای نگهبان انجام می‌شود و کسانی که صلاحیت آنان در این مرحله تأیید نشود، مجدداً صلاحیت‌ها با توجه به مدارک و مستندات موجود در پرونده داوطلب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به مواد ۲۸ و ۳۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: این ۲ ماده شرایط و موانع داوطلبی نمایندگی مجلس را ذکر کرده است و در بحث ممنوعیت‌ها اگر محکومیتی برای افراد وجود داشته باشد در بند‌های ماده ۳۰ قانون انتخابات آورده شده است و شورای نگهبان براساس این ماده و مستندات پرونده بررسی‌های خود را انجام می‌دهد و اعلام‌نظر می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره بررسی صلاحیت‌ها که آیا امکان بازگشت افراد رد صلاحیت شده وجود دارد یا خیر، گفت: درباره بررسی صلاحیت‌ها، زمان قانونی به اتمام رسیده است و بررسی جدیدی نخواهیم داشت؛ لذا شایعه تأیید صلاحیت برخی نامزد‌های رد شده در خارج از زمان قانونی کذب است و تکذیب می‌کنم.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه نامزد‌های رد صلاحیت شده‌ای که در موعد مقرر نمی‌توانند مدارک لازم را برای تأیید صلاحیت خود ارائه کنند، این بررسی صلاحیت‌ها چقدر می‌تواند به عدالت انتخاباتی نزدیک باشد، گفت: اینکه این موضوع با عدالت انتخاباتی همسو است یا خیر، قانونگذار باید پاسخگو باشد تا هرچه سریع‌تر قانون انتخابات را اصلاح و اشکالات و نواقص موجود در روند فعلی انتخابات مثل ثبت‌نام بی‌ملاحظه و بی‌محابا را مرتفع کند؛ لذا با توجه به قانون فعلی و با وجود زمان کم و بدون ابزار لازم، روند انتخابات می‌تواند اشکالاتی هم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت‌نام ۱۶ هزار داوطلب ممکن است اشتباه یا اشکالاتی در اعلام اسامی صورت گرفته باشد یا نتوانسته باشیم مدارک لازم را در وقت محدودی که وجود دارد بررسی کنیم که این موارد نیز محدود بوده است و چند مورد را در چند روز گذشته به وزارت کشور اعلام کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که چه تدابیری برای تأمین امنیت برگزاری انتخابات اندیشیده شده است، بیان کرد: اگر مقصود امنیت فیزیکی است، طبیعتاً همیشه دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هماهنگی‌های لازم را دارند؛ همان‌طور که در طول بررسی صلاحیت‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دادند در روز برگزاری انتخابات نیز دستگاه‌های انتظامی و امنیتی مستقر هستند.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل‌های وزارت کشور که مسئولیت اصلی امنیت را بر عهده دارند در شورای امنیت کشور این کار صورت می‌گیرد و ما نگرانی نداریم همچنان که در ادوار گذشته هم انتخابات در ایران در کمال امنیت برگزار شده و مشکلی پیش بینی نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نظارت کامل شورای نگهبان از جمله در نحوه و شیوه‌های تبلیغات انتخاباتی گفت: بحث تبلیغات از بخش‌هایی است که در قانون انتخابات خیلی به آن پرداخته نشده است و شیوه‌ها و روش‌های تبلیغات مشخص نیست.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: تکالیف دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور و شورای نگهبان هم خیلی در آن روشن نیست، اما ما در قانون انتخابات لازم داریم که بحث شایستگی‌ها را روشن کنیم و بخشی از نگرانی‌ها با اصلاح قانون انتخابات می‌تواند حل شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که انتخابات برگزار می‌شود به استناد قانون انتخابات اگر تخلفی از سوی نامزد انتخاباتی مشاهده شود و این تخلفات در سرنوشت انتخابات تأثیرگذار باشد، قطعاً شورای نگهبان ورود پیدا می‌کند. در غیر این صورت اگر تخلف باشد، اما در سرنوشت تاثیرگذار نباشد از سوی قوه قضائیه قابل پیگرد است و گزارش‌ها ارسال خواهد شد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره هزینه‌های نامتعارف و پول‌های کثیف در انتخابات بیان کرد: اگر گزارشی به دست ما برسد که هزینه‌های نامتعارف در تبلیغات انتخابات هزینه شده است یا تخلفات دیگری در تبلیغات صورت گرفته باشد قطعاً شورای نگهبان در این مرحله می‌تواند ورود کند و نسبت به صحت انتخابات نظرش را اعلام کند.

وی در مورد ابطال آراء گفت: ابطال آراء زمانی است که تخلف مهمی صورت گرفته باشد و مؤثر در سرنوشت انتخابات باشد اگر چنین اتفاق افتاده باشد طبیعتاً نظر شورای نگهبان به ابطال آراست.

دکتر کدخدایی در پاسخ به این سؤال که چرا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت‌ها را اعلام نمی‌کند، گفت: دلایل ردصلاحیت افراد طبق قانون به خود داوطلبان اعلام می‌شود، چون ممنوعیت قانونی وجود دارد، شورای نگهبان نمی‌تواند این دلایل را به صورت عمومی اعلام کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری درباره دلایلی که کاندیدا‌ها رد صلاحیت می‌شوند، گفت: اگر خاطر دوستان رسانه‌ای داخلی باشد گفتیم که در ارتباط با بررسی صلاحیت‌ها شورای نگهبان، اجرای قانون و اجرای مواد قانون انتخابات را مدنظر دارد؛ مفاسد اقتصادی، اخلاقی و ضدیت با حاکمیت سه محور اصلی و کلی است که در عموم قوانین انتخاباتی وجود دارد و بر همین اساس در بررسی صلاحیت‌ها، ملاک شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: معمولاً مبانی رد صلاحیت‌ها و عدم تأیید صلاحیت افراد یا مباحث اقتصادی یعنی سوءاستفاده‌های مالی یا گاهی اوقات مباحث اخلاقی و روابط نامتعارف و یا اقدام نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران و حرکت در جهت مخالف حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است که این موارد برگرفته از قوانین است. معمولاً این سه عامل باعث نظر شورای نگهبان نسبت به عدم تایید صلاحیت افراد می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه رئیس جمهور گفته است در ۴۴ حوزه انتخابیه مجلس، رقابتی نیست، گفت: نسبت به حوزه‌ها طبیعتاً شورای نگهبان هیچ وقت با نگاه سیاسی صلاحیت‌ها را بررسی نمی‌کند و انتخابات را به عنوان یک شرکت سهامی در نظر نمی‌گیرد تا سهمی را برای گروه‌های سیاسی در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: چشم‌های شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد کاملاً بسته است و ما فارغ از نگاه سیاسی نسبت به صلاحیت افراد نظر می‌دهیم.

دکتر کدخدایی افزود: گروه‌های سیاسی آمار مختلفی را در این باره مطرح کردند که فکر می‌کنم خیلی دقیق نباشد چرا که بخش زیادی از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند در گروه مستقلین هستند و به هیچ‌یک از احزاب و گروه‌های سیاسی وابستگی ندارند و در حوزه‌های مختلف تعداد زیادی هستند که می‌توانند موجب رقابت شوند و ما رقابت را بین همه این گروه‌ها و مستقلین می‌دانیم؛ فکر می‌کنم که این گزارش خیلی دقیق نباشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آیا رئیس جمهور رایزنی و نشستی در این زمینه داشته است گفت: رئیس‌جمهور بدون توجه به همکاری ما با وزارت کشور مطالبی را مطرح کرد و بعد از آن نامه‌هایی برای ما ارسال شد که بلافاصله پاسخ آن را دادیم.

وی در پاسخ به سئوالی که مربوط به اظهارنظر‌های برخی مسئولین بود، خاطرنشان کرد: مقامات قبل از اظهارنظر، اطلاعات لازم را بگیرند؛ ما اطلاعات را ارسال کرده‌ایم، البته تشکر می‌کنیم از اینکه برخی مقامات مواضع قبلی‌شان را اصلاح کردند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری راجع به مشارکت مردم با توجه به اتفاقات اخیر در منطقه و ترور شهید والامقام سردار سلیمانی توسط آمریکا گفت: هرگاه آمریکا و دشمنان ما اقداماتی را علیه منافع ملی ما انجام می‌دهند مثل ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، همبستگی مردم ما بیشتر می‌شود و در جهت دفاع از منافع ملی مشارکت بیشتری را خواهند داشت و انشاءالله نتیجه آن را دوم اسفند و در روز انتخابات خواهیم دید و مردم پاسخ محکمی به تهدید‌های دشمنان خواهند داد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان در زمان تبلیغات بازرس ندارد گفت: البته همکاران ما در استان‌ها تذکرات لازم را می‌دهند، اما مقابله با تخلفات انتخاباتی در گام اول به عهده قوه مجریه و وزارت کشور و نیروی انتظامی است، اما ما نیز اگر شاهد اقداماتی باشیم که در تعیین سرنوشت انتخابات مؤثر باشد، قطعاً هنگام بررسی صحت حوزه‌ها اعمال نظر می‌کنیم.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانسوی درباره اینکه اگر مشارکت کمتر از ۵۰ درصد شود چه می‌شود؟ اظهار داشت: اگر مشارکت زیر ۵۰ درصد شود، تازه مانند کشور فرانسه می‌شویم؛ چنانچه بر اساس قوانین دموکراسی مشارکت زیر ۵۰ درصد نیز اشکال خاصی را به وجود نمی‌آورد، کما اینکه در کشور‌های اروپایی شاهد این شکل مشارکت هستیم.

وی درباره جابجایی رأی‌دهندگان برای رأی دادن در یک حوزه انتخابیه دیگر گفت: اگر محرز شود با جابجایی افراد، حقی از افراد ضایع شده قطعاً در بررسی صحت آراء در حوزه‌ها اقدام می‌کنیم. در ادوار گذشته هم داشتیم که این مشکل وجود داشته که با آن برخورد شد و انتخابات در آن حوزه ابطال گردید.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤال یک خبرنگار انگلیسی مبنی بر اینکه اگر در انتخابات یک طیفی از سیاسیون حذف شود، آیا باعث کاهش مشارکت نیست گفت: اگر نظامی مثل انگلستان که دو حزبی است، این اتفاق بیافتد و جلوی یک حزب گرفته شود این مشکل به وجود می‌آید و مشارکت کاهش خواهد یافت، اما کشور ایران دو حزبی نیست بلکه افراد مستقل نیز در انتخابات شرکت کرده‌اند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا مشخصاً مصلحت نظام در تصمیمات شورای نگهبان به ویژه در انتخابات و صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد یا خیر؟ گفت: از شورای نگهبان باید مطالبه اجرای قانون را داشته باشید، قانونی که مجلس تصویب کرده و هر زمان مجلس صلاح بداند می‌تواند آن را اصلاح کند و شورای نگهبان مجدداً بر اساس آن عمل خواهد کرد.

دکتر کدخدایی افزود: البته معتقد نیستیم که انتقاد‌های زیادی وجود داشته باشد. اگر هم هست متوجه قانون ناکارآمد است نه متوجه شورای نگهبان. آنچه ما انجام دادیم اجرای مرّ قانون بوده که مصوب نمایندگان در ادوار مختلف بوده است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص بررسی صلاحیت‌ها گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری برای همان دوره است که تأیید می‌شوند؛ لذا پس از پایان دوره مسئولیت و ثبت‌نام برای دوره جدید، صلاحیت آن‌ها مجدداً بر اساس قانون بررسی می‌شود.

وی افزود: شورای نگهبان بر اساس قانون صلاحیت نمایندگان ثبت‌نام‌کننده برای دوره جدید مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده است که تعداد ۷۵ نفر از آن‌ها صلاحیتشان تأیید نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه حد نصاب آراء برای برنده شدن چند درصد است، گفت: برای برنده شدن در حوزه انتخابیه ۲۰ درصد مجموع آراء لازم است.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری درباره خرید و فروش صلاحیت‌ها و بازداشت شدن چند نفر در این خصوص از سوی دادستانی گفت: ما در همه ادوار گفتیم که مراقب کلاهبرداران باشند و در همه ادوار کم و بیش رخ داده و افراد سودجو از سادگی افراد سوءاستفاده و کلاهبرداری کردند و آن را به قوه قضائیه دادیم و رسیدگی و حکم لازم صادر شد.

وی افزود: در این دوره هم به همین صورت بوده است، طبیعتاً حفاظت شورای نگهبان، نیرو‌های انتظامی و وزارت اطلاعات و دستگاه‌های دیگر با همکاری قوه قضاییه مثل ادوار گذشته برخورد خواهند کرد؛ البته در ابتدای مراحل رسیدگی‌ها شورای نگهبان اطلاعیه و هشدار داده بود کسانی که رد صلاحیت شده‌اند مراقب کلاهبردار‌ها و افراد سودجو باشند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها مواضع سیاسی آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و احیاناً قرار است مجلس آینده یک مجلس آمریکاستیز باشد گفت: شورای نگهبان نگاه سیاسی ندارد و باشگاه سیاسی نیست، نمایندگان محترم هم بر اساس اصل ۸۶ قانون اساسی در بیان اظهارات و به خاطر آراء و نظرات در مجلس آزاد هستند؛ اما سایر مواردی که در قانون آمده و شرایطی برای نمایندگان لحاظ شده است طبیعتاً شورای نگهبان طبق قانون عمل می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره علت اصلی رد صلاحیت‌ها گفت: ما دلایل عدم تأیید صلاحیت افراد را به خصوص نمایندگان را به خود آنان اعلام کردیم که ایشان هم آمدند در شورای نگهبان درخواست برای ارائه مدارک داشتند که به آنان ارائه دادیم و دوستان ما با آنان صحبت کردند، ما طبق قانون نمی‌توانیم دلایل رد صلاحیت افراد را اعلام کنیم، ولی خودشان می‌توانند اعلام کنند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص آمار تأیید و رد صلاحیت‌ها و رقابت در حوزه‌های انتخابیه گفت: بیش از ۵۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان که تأیید شدند که حدود ۷۲۰۰ نفر هستند و چیزی کمتر از ۵ هزار نفر صلاحیتشان تأیید نشد و بخشی هم عدم احراز را داشتیم. من اطمینان می‌دهم که در همه حوزه‌ها رقابت بین داوطلبان انتخاباتی وجود دارد؛ اینکه احزاب و گروه‌ها چه سهمی در حوزه‌های انتخابیه دارند باید دستگاه‌های دیگر به آن اشاره کنند.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا ناظرانی را از کشور‌های دوست و همسایه برای نظارت در انتخابات ایران دعوت می‌کنید یا خیر اظهار داشت: انتخابات ما یک انتخابات آزاد است و همه مراحل توسط اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود و در محضر همه جهانیان است و دعوت از خبرنگاران خارجی نیز نشان می‌دهد ما هیچ نگرانی نداریم؛ اما نفس نظارت خارجی برای مردم سربلند خودمان که یک دستگاه خارجی این کار را انجام دهد به نوعی توهین است اینکه این نظارت در روابط دوستانه انجام شود شاید دوستان ما در وزارت کشور بتوانند در این خصوص اقدامی را انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در خصوص نامه محرمانه شورای شهر به شورای نگهبان درباره تخلفات یکی از نامزد‌ها گفت: نامه‌ای را از شورای شهر دریافت کرده و در اختیار اعضای شورای نگهبان قرار دادیم و مانند همه مدارک و اسناد مورد بررسی قرار گرفت.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه از نمایندگان فعلی مجلس چه تعداد کاندیدا شدند و چه تعداد رد صلاحیت شدند؟ گفت: ۲۴۸ نفر از نمایندگان برای یازدهمین دوره انتخابات ثبت‌نام کردند که ۷۵ نفر از آن‌ها تأیید صلاحیت نشدند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه تعدادی از تخلفات تبلیغاتی گزارش شده است، گفت: از طریق سامانه مردم ناظر، تاکنون حدود هزار گزارش دریافت کرده‌ایم که اکثر آن‌ها مربوط به تبلیغات انتخاباتی است؛ که پس از بررسی این گزارشات حدود ۱۰۰ مورد از آن‌ها قابلیت پیگیری داشته که برای دفاتر نظارت استانی فرستاد شده تا اقدام لازم انجام شود.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری که آیا امکان رد صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی در صورت محرز شدن تخلف انتخاباتی وجود دارد گفت: اگر تخلفی ثابت شود و اسناد جدیدی در بررسی صلاحیت فرد به دستمان برسد، اگرتأیید صلاحیت شده، عدم صلاحیت او اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نظارت استصوابی شورای نگهبان تا قبل از تصویب اعتبارنامه‌های نمایندگان اعمال می‌شود و پس از تصویب اعتبارنامه‌ها، اگر این فرد برای دوره جدید ثبت‌نام کند، پرونده وی برای دوره جدید به جریان افتاده و در دستور کار هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با الکترونیکی شدن انتخابات گفت: بسیاری از بخش‌های انتخابات از جمله احراز هویت به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، بنابراین از برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات در دوره‌های بعدی استقبال می‌کنیم.

دکتر کدخدایی در پایان ضمن تشکر از خبرنگاران گفت: ان‌شاءلله گزارش‌های خوب از شور و شعف مردم در روز دوم اسفند برای مردم جهان مخابره کنید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد