کد خبر: ۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵- 04 December 2019
آیت الله اعرافی:

هرکسی ما را از اخوت اسلامی دور کند از قرآن پیروی نکرده است

مدیر حوزه‌های علمیه اصل مشترک بین همه مسلمانان عالم را اخوت اسلامی دانست و گفت: هرکسی ما را از اخوت اسلامی دور کند از قرآن پیروی نکرده است.

هرکسی ما را از اخوت اسلامی دور کند از قرآن پیروی نکرده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در دیدار جمعی از ائمه جمعه، مدیران و مدرسان اهل سنت استان گلستان و گیلان که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، ضمن تشریح اهمیت و برکات حفظ وحدت و اخوت اسلامی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»، گفت: این آیه شریفه که از غرر آیات قرآن کریم است حاوی مطالب و آموزه‌های فراوانی برای امت اسلام است.

وی افزود: اخوت بر دو گونه است، اول اخوت، طبیعی است که بر اساس ولادت و رضاع یا بر اساس مشترکات جغرافیایی، نژادی، زبانی و چیز‌هایی از این قبیل است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است و نوع دیگر و مهم‌تر آن اخوت بر اساس فکر، معرفت، فرهنگ، اندیشه و ایمان است که این نوع اخوت در آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» مراد است که این نوع اخوت بسیار با فضیلتر و مهم‌تر است از نوع طبیعی‌تر آن است.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: اخوت‌های طبیعی و غیر انتخابی گرچه مبنای عواطفی نیز شود و آثاری نیز داشته باشد، اما هرگز ارزشی همانند اخوت‌های فکری و اعتقادی ندارد، قرآن کریم نیز گرچه اخوت‌های طبیعی و نژادی و قبیله‌ای را محترم شمرده، اما هرگز مدال افتخار به آن نداده است و ملاک و امتیاز انسان‌ها را در تقوا دانسته، اما وقتی صحبت از اخوت براساس اعتقاد و ایمان می‌شود به زیبایی می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛ چرا که اخوت بر اساس ایمان و اعتقاد پایدار و ارزشمندتراست.

مدیر حوزه‌های علمیه اصل مشترک بین همه مسلمانان عالم را اخوت اسلامی دانست و تاکید کرد: هرکسی ما را از این اخوت اسلامی دور کند از اصل قرآنی پیروی نکرده است.

آیت الله اعرافی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک بودن یکصدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم به برخی ویژگی‌ها و اقدامات مهم حوزه در یکصد سال اخیر اشاره کرد و گفت: یکصدسال اخیر حوزه علمیه قم را می‌شود در چند بخش به آن پرداخت؛ بخش اول حدود ۱۵ سالی است که مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری یزدی در زمان رضاخان پهلوی مشغول پایه ریزی این حوزه مبارکه بود.

وی افزود: مرحله بعد در حدود سه تا چهار سال سه مرجع بزرگ این حوزه مبارکه را مدیریت و زعامت می‌کردند؛ مرحوم آیات عظام صدر، حجت و خوانساری و مرحله بعدی نیز مهاجرت آیت الله العظمی بروجردی به حوزه علمیه قم است.

امام جمعه قم مرحله بعدی از حیات مبارکه حوزه علمیه قم را نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دانست و گفت: مرحله مهمتر در حیات حوزه علمیه قم دوران باشکوه انقلاب اسلامی می‌باشد در همه این مراحل علما و بزرگان زیادی از حوزه مبارکه قم برخاستند و آثار و برکات زیادی برای دنیای اسلام به ارمغان آوردند و منشاء پدیده‌های بزرگ در عالم اسلام بودند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از بیانات خود ضمن برشمردن برخی از تحولات بزرگ در حوزه علمیه قم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اولین ویژگی حوزه علمیه قم پس از انقلاب توجه به ابعاد بین المللی می‌باشد، چرا که قبل از انقلاب تعداد معدودی از کشور‌های در قم تحصیل می‌کردند، اما امروزه بالای صد ملیت در ایران مشغول به تحصیل و فراگیری علوم اسلامی هستند.

وی افزود: گشوده شدن درب‌های قم به روی سایر مذاهب اسلامی از دیگر ویژگی‌های حوزه بعد از انقلاب است و ما در جامعه المصطفی از همه مذاهب اسلامی پذیرش داریم و آنان نیز طبق مذاهب خودشان به تحصیل می‌پردازند.

امام جمعه قم با بیان اینکه در کتابخانه‌های حوزه‌های ایران از کتب اهل سنت نیز وجود دارد گفت: بسیاری از کتابخانه‌های قم لبریز از کتب مختلف اهل سنت است و هیچ کتابخانه‌ای نیست مگر آنکه از کتب مذاهب اسلامی در آن وجود دارد.

آیت الله اعرافی توجه به علوم انسانی و اجتماعی را از ویژگی‌های دیگر حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی دانست و گفت: بعد از انقلاب اسلامی گفتگو‌های علمی زیادی میان حوزه علمیه قم با مکاتب غرب و نحله‌های گوناگون فکری غرب صورت گرفته است، چرا که ما معتقدیم علوم انسانی و اجتماعی درحقیقت نرم افزاری است برای اداره جهان امروزی و یک عالم دینی نمی‌تواند در برابر علوم انسانی اجتماعی بی تفاوت باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطر نشان ساخت: گفتگو با مکاتب فکری و اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی غرب یک ضرورت است و باید جا‌هایی که گفتمان آنان در برابر اندیشه اسلامی قرار دارد اصلاح شود و این کار با شعار و دعوا نمی‌شود بلکه کار علمی می‌خواهد که در حوزه علمیه قم این کار به صورت جدی دنبال می‌شود.

آیت الله اعرافی در قسمت پایانی سخنان خود ضمن اشاره به برخی ویژگی‌های منحصر به فرد قم در بسیاری از عرصه‌ها گفت: قم شرایط ویژه و مهمی دارد به عنوان نمونه باید گفت که حدود یکصدهزار نفر از همه جای ایران و ۱۳۰ کشور جهان در قم در حال تحصیل هستند و بیش از ده هزار محقق و مدرس در رشته‌های مختلف علوم انسانی به تولید علم و فکر مشغول هستند.

وی افزود: وجود بیش از ۳۰۰ مرکز و موسسه دینی و فرهنگی در قم و صدور مجوز برای انجمن‌های علمی و چاپ بیش از یکصد مجله در رشته‌های مختلف علمی از دیگر ویژگی‌های این شهر مقدس است.

 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

حقیقت تنفیذ؛ فرایندی حقوقی و شرعی

چیستی و چگونگی تنفیذ

فیلم | اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۳ مرداد ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: زندگانی امام حسین (ع) الگویی کامل برای زندگی باعزت است/ کاپیتولاسیون نگاه ظالمانه دولت‌های استکباری را آشکار می‌کند

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند

ثبت تجارب انتخاباتی در شورای نگهبان و بهره‌گیری از آن‌ها در اصلاح فرآیندها و روش‌ها

پربازدید ها

پیام تسلیت آیت‌الله جنتی به مناسبت درگذشت پدر حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

برگزاری چند انتخابات در چند ماه؛ ثبات، استحکام و اقتدار نظام اسلامی در سایه‌سار رهبری حکیمانه

انتخاب اعضای هیات‌رئیسه شورای نگهبان برای یک سال آینده

۲ تصویر از ۲ عضو باسابقه شورای نگهبان در حاشیه مراسم تنفیذ حکم دومین رئیس‌جمهور

برگزاری انتخابات زودهنگام؛ نمایش ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران

دستاوردها و نتایج انتخابات‌های اخیر؛ از تحقق اراده مردم تا تجاربی که برای مجریان و ناظران به دست آمد

آغاز انتشار ویژه‌نامه «آینه اعتماد ۲» به‌مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند