کد خبر: ۶۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱- 28 August 2019
یادداشت/دکتر هادی طحان نظیف

سیاست‌های کلی انتخابات راهکار اصلاح و ارتقاء نظام انتخاباتی ایران

تحقق الگوی مردم‌سالاری دینی به‌عنوان الگوی پذیرفته شده حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی ایران منوط به برگزاری انتخاباتی است که در آن علاوه بر تضمین صحت و سلامت انتخابات، موجب افزایش سطح اعتماد عمومی مردم به نظام اسلامی گردد.
سیاست‌های کلی انتخابات راهکار اصلاح و ارتقاء نظام انتخاباتی ایران
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، تحقق الگوی مردم‌سالاری دینی به‌عنوان الگوی پذیرفته شده حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی ایران منوط به برگزاری انتخاباتی است که در آن علاوه بر تضمین صحت و سلامت انتخابات، موجب افزایش سطح اعتماد عمومی مردم به نظام اسلامی گردد. علی‌رغم اهمیت فراوانی که انتخابات در تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی افراد دارد و حضور میلیونی توده‌های مردم در پای صندوق‌های رأی و خلق‌های مکرر در طول چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی که نشان‌گر ارتباط وثیق میان مردم، رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران است، اما ابعاد و وجوه مختلف آن دارای ایراداتی است که موجب ایجاد چالش‌هایی در کارآمدی نظام انتخاباتی شده است.

با توجه به ایرادات و آسیب‌های موجود در فرآیند‌های انتخاباتی، تعیین سیاست‌ها و خط‌مشی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهکار‌های سازنده در خصوص ارتقا نظام انتخاباتی کشور در راستای دستیابی به اهداف انتخاباتی امری ضروری به‌نظر می‌رسید. از همین‌رو سیاست‌های کلی انتخابات بر مبنای بند نخست اصل (۱۱۰) قانون اساسی در قالب ۱۸ بند در تاریخ ۲۴/۷/۱۳۹۵ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. این سیاست‌ها با دو هدف کلی آسیب‎شناسی چالش‌های نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران و تبیین بایسته‌های نظام انتخاباتی مطلوب، اصلاح نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران را مد نظر قرار داده است.

با این رویکرد می‌توان مفاد سیاست‌های کلی انتخابات را در چند بخش کلی و متناظر با محور‌های اساسی یک نظام انتخاباتی دسته‌بندی نمود که برخی از این موارد عبارتند از ساماندهی مسائلی نظیر حوزه‌بندی، تبلیغات، منابع و هزینه‌های انتخاباتی و شفاف‌سازی در این خصوص، جرایم و تخلفات انتخاباتی، ارتقاء و آموزش فرهنگ انتخاباتی، چارچوب‌های فعالیت قانونمند و مسؤولانه احزاب و تشکل‌های سیاسی، ارتقاء شایسته‌گزینی، ملاک‌ها و معیار‌های احراز صلاحیت، پاسداری از آزادی و سلامت انتخابات و رعایت کامل بی‌طرفی از سوی مجریان و ناظران و برخورد مؤثر با خاطیان و... که در میان این بخش‌ها، یکی از محور‌های مهم و تأثیرگذار، نظارت بر فرآیند انتخابات است که برگزاری صحیح انتخابات، پیشگیری از رقابت ناسالم بین داوطلبان، جلوگیری از تخلفات و خطا‌های برگزارکنندگان انتخابات و نیز صیانت از آراء مردم از جمله اموری است که کنترل و نظارت توسط یک نهاد بی‌طرف را ضرورت می‌بخشد. در همین رابطه در نظام‌هایی که مبتنی بر نظریه مردم‎‌سالاری شکل گرفته، نظارت بر انتخابات به‌عنوان امری بدیهی پذیرفته شده است. برای مـثال در قـانون اساسی کشور فرانسه، «شورای قانون اساسی»، در ترکیه، آلمان و روسیه «دادگاه قانون اساسی»، در آمریکا «مجلس نمایندگان» و در انگلستان «مجلس عوام»، وظیفه نظارتی انتخابات را بر عـهده دارند. در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای تحقق فرآیند نظارت بر انتخابات، «شورای نگهبان» در اصل (۹۹) قانون اساسی به‌عنوان نهاد ناظر بر انتخابات مورد معرفی قرار گرفته است که بر اساس نظریه تفسیری ذیل این اصل می‌توان گفت که نظارت این شورا بر انتخابات عام و استصوابی است؛ یعنی نظارتی کامل، گسترده و همراه با ضمانت اجرا که تمام مراحل و فرآیند‌های انتخابات یعنی ۱. فرآیند ثبت‌نام، تعیین و احراز صلاحیت داوطلبان، ۲- تبلیغات انتخاباتی، ۳- اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج و ۴- رسیدگی به شکایات انتخاباتی را در بر می‌گیرد.

نکته حائز اهمیت در خصوص سیاست‌های کلی انتخابات، لزوم اجرای آن به‌وسیله نهاد‌هایی است که مخاطب سیاست‌های کلی نظام قرار گرفته‌اند. در این خصوص باید بیان نمود که سیاست‌های کلی نظام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف رهبری، عامل انضباط در کشور و مانع بروز لطمات جبران‌ناپذیر، هنگامی اثربخشی لازم در هر حوزه را خواهد داشت که از قواعد و بایسته‌های الزام‌آور حقوقی در عرصه‌های گوناگون اداره‌ی جامعه اعم از تقنین، اجرا و قضا تلقی گردد و مخاطبان آن خود را ملزم به اجرایی نمودن سیاست‌ها نمایند. در خصوص سیاست‌های کلی انتخابات، محور نظارت یکی از مهم‌ترین محور‌هایی است که باید تدابیر و قواعد لازم حقوقی در راستای اجرایی شدن این سیاست‌ها از طریق وضع قوانین لازم‌الاجرا اتخاذ و نهاد نظارت اجرا نماید.

بر همین مبنا سیاست‌های کلی انتخابات به‌عنوان یک سند بالادستی باید مبنای اصلاح و رفع نواقص و ایرادات قوانین انتخاباتی موجود قرار گیرد تا با پیشنهاداتی که در این خصوص ارائه می‌دهد، در نهایت بتوان با طراحی یک نظام انتخاباتی مطلوب‌تر، انتخابات سالم‌تر و عادلانه‌تری را محقق نمود. البته مجلس محترم با گذشت قریب به سه سال از ابلاغ این سیاست‌ها و اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گام‌های موثری در این خصوص برداشته، اما امید است این تلاش‌ها با رفع نهایی ایرادات شورای نگهبان به مصوبه اصلاحی و نهایتا تبدیل آن به قانون به ثمر برسد و در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از ابلاغ این سیاست‌ها که در انتهای سال جاری برگزار می‌گردد، مبنای عمل مجریان قانون قرار گیرد.
 
دکتر هادی طحان نظیف
عضو حقوقدان شورای نگهبان
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۹ آذر ۱۴۰۴

آیت‌الله جنتی: حضرت زهرا (س) الگوی بی‌بدیل زندگی حق‌مدارانه است/ بهترین تجلیل از زن را دین مبین اسلام داشته است

انتشار کتاب «شرایط کیفی داوطلبان انتخابات» از سوی پژوهشکده شورای نگهبان

کارگاه مهارت‌افزایی چهارمین دوره رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان ویژه استان تهران برگزار شد

گزارش تصویری نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با دکتر طحان‌نظیف در دانشگاه شهید بهشتی

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به سوالات صریح دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی: قانون اساسی دستاورد بزرگ تاریخی ملت ایران است/ در بررسی مصوبات هیچ چیز پنهانی نداریم در انتخابات نیز موارد را به داوطلبان می‌گوییم

برگزاری کارگاه تخصصی شبیه سازی شورای نگهبان در دانشگاه چمران

تاکید دکتر مولابیگی بر اهمیت حیاتی آموزش و پرورش در تحقق قانون اساسی/ «مسئولیت‌پذیری» و «شفافیت» دو اقتضای نظام اداری صحیح در قانون اساسی است

گزارش تصویری حضور سخنگوی شورای نگهبان به‌مناسبت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

سخنگوی شورای نگهبان میهمان ویژه دانشگاه آزاد اسلامی رودهن در روز دانشجو بود/ دکتر طحان‌نظیف: جامعه دانشجویی، پیشران حرکت‌های اجتماعی و قانون اساسی، معیاری روشن برای تشخیص اولویت‌های جریان‌ دانشجویی است

پربازدید ها

آیت‌الله جنتی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالجواد عبداللهی را تسلیت گفت

برگزیدگان همایش بین‌المللی حقوق ملت و آزادی‌های مشروع معرفی و تجلیل شدند

دکتر کدخدایی: مقام معظم رهبری ضامن حقوق ملت و آزادی‌ها هستند/ آیت‌الله سعدی: ایشان پیشگام حقوق عامه هستند/ دکتر غفاری: زنان در اندیشه رهبری نقش تمدن‌سازی دارند/ دکتر اسحاقی: همایش «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع» گامی فاخر در راستای پاسداری از قانون اساسی است

همایش حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برگزار شد

نشست میهمانان خارجی همایش بین‌المللی حقوق ملت و آزادی‌های مشروع با جمعی از اعضای شورای نگهبان/ آیت‌الله مدرسی‌یزدی: تبیین حقوق بشر بر مبنای معیارهای اسلامی راهکار رشد انسانیت و مقابله با توطئه استکبار نوین است/ اجماع علما و پژوهشگران: آزادی در پرتو عدالت اسلامی؛ راهکار مقابله با تفرقه و سلطه غرب

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درخصوص حق پخش مسابقات ورزشی

گزارش تصویری اختتامیه همایش بین‌المللی «حقوق ملّت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»

دکتر کدخدایی در همایش حقوق ملت و آزادی‌های مشروع: بازخوانی «آزادی» از نگاه رهبری برای خروج از خمودگی است/ دین اسلام؛ بزرگترین پیام‌آور آزادی است

آیت‌الله مدرسی‌یزدی در همایش حقوق ملت و آزادی‌های مشروع: خاستگاه اندیشه‌های بلند رهبر معظم انقلاب، اسلام، قرآن و قانون اساسی است/ این اندیشه‌ها مشعل راه هدایت در دنیای ظلمات است

حضور سخنگوی شورای نگهبان در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی/ درخواست دکتر طحان‌نظیف از معلمانِ آینده؛ انتقال‌دهنده مضامین قانون اساسی به دانش‌آموزان باشید