کد خبر: ۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۵- 24 February 2007

شرح تفصیلی بررسی طرح ساماندهی مد و لباس

شورای‌نگهبان شرح تفصیلی روند بررسی طرح ساماندهی مد و لباس به همراه دیدگاه‌های موافق و مخالف آن را منتشر کرد.

به گزارش روابط‌عمومی شورای‌نگهبان، متن کامل این گزارش بدین شرح است: 


مقدمه
طرح ساماندهی مد و لباس برای اولین بار در مورخ 1/8/1385 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید این طرح در جلسه مورخ 10/8/1385 شورای نگهبان مطرح و به شرح زیر مورد ایراد این شورا واقع شد:
«مادة 2 به دلیل اجرایی بودن کمیته، واگذاری آن به اشخاص غیر از وزیر بدون تأیید رئیس‌جمهور و وزراء، مغایر اصل 60 قانون اساسی است.»
(1)
مجلس شورای اسلامی با اعمال اصلاحاتی تصویب و در تاریخ 13/10/1385 برای بررسی به شورای نگهبان ارسال نمود
(2)

 
نظرات ارائه شده در جلسه علنی مجلس
(3)
 
الف ـ نظرات مخالف
1- این اصلاحیه از نظر شکلی مشکل ما را حل می‌کند ولی از نظر اهداف طرح، مشکل را برطرف نمی‌کند.
2ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه با توجه به شرح وظایفش هیچ مسئولیتی ندارد تا در این زمینه پاسخگو باشد، به ویژه اینکه ممکن است بعدها مدعی نداشتن نیرو و امکانات نیز بشود.
3ـ با این کار طرح کارآیی خود را از دست می‌دهد، زیرا در مصوبه قبلی چندین وزارتخانه درگیر و مسئول بودند اما با این اصلاحیه همة مسئولیت‌ها بر یک وزارتخانه داده می‌شود، به ویژه اینکه بسیاری از مسائل مربوط به مد و لباس از حیطه مسئولیت وزارت ارشاد خارج هستند.
4ـ با توجه به اینکه وزارتخانه‌ها در عرض یکدیگرند امضاء و ابلاغ وزیر ارشاد برای وزارتخانه‌های دیگر لازم‌الاجرا نیست.
5ـ با این اصلاحات حتی اگر وزرای عضو کمیته با امری موافق باشند اگر وزیر ارشاد مخالف باشد، می‌تواند آن را امضاء نکند.
ب ـ نظرات موافق
1ـ این اصلاحات هیچ تعارضی با اهداف طرح ندارد؛ زیرا همه اختیارات به وزیر ارشاد داده نشده است، او فقط مسئول ابلاغ مصوبات این کمیته است.
2ـ انجام وظایف تعیین شده در این طرح توسط سایر وزرا و دستگاه‌ها منوط به تأیید وزیر ارشاد نیست.
3ـ مصوبه فعلی فقط تصویب طرح‌هایی که تناسب آنها با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی مطرح هستند را بر عهدة کمیته اجرایی قرار داده، و چون چنین موضوعاتی، فرهنگی هستند، بنابراین در حوزة کاری وزارت ارشاد قرار می‌گیرند. ضمن اینکه دبیرخانة کمیته هم در وزارت ارشاد قرار دارد.
4ـ با این اصلاحیه، جنبة اجرایی طرح تا حدودی تقویت می‌شود. 



نظرات اعضای شورای نگهبان
الف ـ نظرات مخالف
1ـ اشکال کماکان باقی است؛ زیرا مادة 2 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما مکلف شده‌اند که نمادها و الگوهای مورد تأیید کار گروه (کمیته) مذکور در مادة (1) را تشویق و ترغیب کنند. پس مجلس می‌بایست تبصره را به ذیل ماده 2 اضافه می‌کرد، نه مادة (1).
2ـ چون در نظریه شورای نگهبان، بر مسأله «تأیید رئیس‌جمهور یا وزراء» تأکید شده است، صرف امضاء وزیر ارشاد، اشکال را برطرف نمی‌سازد؛ زیرا «امضاء با تأیید» تفاوت دارد و اعم از آن می‌باشد. بنابراین می‌تواند دلالت بر تأیید مصوبه از سوی وزیر ارشاد ننماید (مانند امضای دبیر شورای نگهبان ذیل مصوبات شورای نگهبان یا امضاء و ابلاغ رئیس مجلس بر مصوبات مجلس) زیرا مصوبه نتیجه یک کار گروهی است.
3ـ در صورتی که وزیر مجبور به امضاء نباشد، این کار گروه فلسفة وجودی خود را از دست می‌دهد.
4ـ با عنایت به تشریفاتی بودن برخی از امضائات در مقررات کشور، از این مصوبه روشن نمی‌شود که آیا امضاء وزیر دلالت بر تأیید می‌کند یا تشریفاتی است.
ب ـ نظرات موافق
1ـ اصل بر این است که امضاء دلالت بر تأیید می‌کند، علاوه بر این در این مصوبه قرائنی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد مقصود از امضاء مورد نظر، تأیید آن است. یکی از این قرائن لزوم ابلاغ آن توسط وزیر ارشاد است که نشان‌دهنده پذیرش مسئولیت آن هم می‌باشد.
2ـ ظاهر اصلاحیه، در وهلة اول دلالت امضاء بر تأیید می‌باشد مگر اینکه قرائنی خلاف آن وجود داشته باشد. چنین قرائنی هم وجود ندارد و مقایسة آن با امضاء دبیر شورای نگهبان هم مع‌الفارق است.
3ـ از این مصوبه اینگونه استنباط می‌شود که امضاء و ابلاغ به منزلة رسمیت دادن به مصوبه است و تا زمانی که مصوبه‌ای رسمیت پیدا نکند قابل اجرا نخواهد بود. بنابراین اشکال برطرف شده است.

جمع‌بندی و نظریة نهایی شورای نگهبان
طرح ساماندهی مد و لباس که با اصلاحاتی در جلسة مورخ دوازدهم دی‌ماه یک‌هزاروسیصدوهشتادوپنج به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در جلسة مورخ 20/10/1385 شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و با استظهار به اینکه امضاء مندرج در تبصرة الحاقی به مادة (1)، به منزلة تأیید می‌باشد، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.


1.نامة شمارة 18228/30/85 مورخ 13/8/1385 دبیر محترم شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی
2.به موجب نامة 158667/432 مورخ 13/10/1385 مجلس شورای اسلامی
3.جلسه 284 مورخ سه‌شنبه 12/10/1385

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

تاکید دکتر طحان‌نظیف بر ضرورت توجه به افکار عمومی و جهاد تبیین در نشست با مسئولین روابط عمومی شورای نگهبان؛ تعامل با رسانه‌های ملی و محلی ارتقا یابد

گزارش تصویری دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهید ناظر «مهدی طالب‌زاده»

تجلیل سخنگوی شورای نگهبان از شهید ناظر مهدی طالب‌زاده؛ نماد اخلاص، صبر و پاسداری از آرای ملت/ دکتر طحان‌نظیف: آشنایی با سیره شهدا حق اجتماعی نسل جوان است

سخنگوی شورای نگهبان: قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور است

اینفوگرافی| عملکرد یکساله انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

حوزه‌ای که «قیام لله» را محور قرار دهد، معادلات جهانی را تغییر می‌دهد

تحول در نشر حقوق اساسی ایران با ۶۱ اثر جدید پژوهشکده شورای نگهبان/ آثار پژوهشکده شورای نگهبان به چهار زبان زنده دنیا منتشر شد

دستگاه دیپلماسی از ترامپ جنایت کار در مجامع بین‌المللی شکایت کند

دستاورد‌های برجسته انقلاب اسلامی در حوزه زن و خانواده بازنمایی و آسیب‌ها درمان شود

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۱ آبان ۱۴۰۴

پربازدید ها

تایید طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

سخنگوی شورای نگهبان: «حذف چهار صفر از پول ملی» قانونی و لایحه «حمایت از ایرانیان خارج از کشور» تایید شد/ نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست

تایید طرح استفساریه ماده (۲۴) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و دهیاران

تایید لایحه اصلاح بند «الف» ماده (۵۸) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

شهید «حسین کریمی‌دوست»؛ فعال جهادیِ محرومیت‌زدا و همکار دغدغه‌مند شورای نگهبان که «همواره روحیه جهادی و انقلابی داشت» / سخنگوی شورای نگهبان: نوزاد ۲۲ روزه‌اش نشانه مظلومیت شهدای جنگ ۱۲ روزه است

تایید لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور

دکتر پروین: قانون اساسی بر تمام مقررات پیش و پس از انقلاب برتری دارد/ نظارت شرعی شورای نگهبان «فاقد محدودیت زمانی» است

نظر شورای نگهبان درباره لایحه نظام جامع باشگاه‌داری در جمهوری اسلامی ایران

آیت‌الله جنتی: میراث موشکی شهید طهرانی‌مقدم عامل اقتدار ایران در برابر رژیم صهیونیستی است