کد خبر: ۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲- 20 July 2012
یادداشت وارده؛

مسئولیت رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی

طبق اصل یکصد و سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده رئیس جمهور است. ولی باتوجه به اینکه قانون اساسی چهارچوب نظام اسلامی است که تمامی قوای سه گانه طبق اصول آن به فعالیت می­پردازند و از طرفی طبق اصل تفکیک قوا، قوای سه­گانه مستقل از همدیگرند حال این سوال مطرح است که رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه چگونه مسئول اجرای قانون اساسی است و آیا این مسئولیت منافاتی با اصل تفکیک قوا ندارد.




نویسنده : شعبانعلی جباری


نقش رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی:


طبق اصل یکصد و سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده رئیس جمهور است. ولی باتوجه به اینکه قانون اساسی چهارچوب نظام اسلامی است که تمامی قوای سه گانه طبق اصول آن به فعالیت می­پردازند و از طرفی طبق اصل تفکیک قوا، قوای سه­گانه مستقل از همدیگرند حال این سوال مطرح است که رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه چگونه مسئول اجرای قانون اساسی است و آیا این مسئولیت منافاتی با اصل تفکیک قوا ندارد.
برای مسئولیت رئیس جمهور، نظرات متفاوتی ارائه شده است که هر کدام دلایلی را برای توجیه نظریه خود مطرح کرده اند.

اول. نظریه مسئولیت گسترده:

مسئولیت اجرای قانون اساسی رئیس جمهور،فراتر از حوزه ریاست قوه مجریه می­باشد، و این نظریه مبتنی بر این استدلال است که عبارت «مسئولیت اجرای قانون اساسی» در قانون اساسی، مقیَُد نیست. طبق اصل 113 (پس از مقام رهبری رئیس جمهور عالیترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که به رهبری مربوط می­شود، بر عهده دارد) و رئیس جمهور بطور مطلق و عام و بدون قید، مسئول اجرای قانون اساسی است، و در متن سوگندی که رئیس جمهوری طبق اصل 121 قانون اساسی ادا می نماید خود را شرعاًََ وقانوناً به انجام این مسئولیت ملتزم می نماید و سوگند می­خورد که پاسدار قانون اساسی باشد»

دوم. نظریه مسئولیت محدود :

در برابر نظریه مسئولیت گسترده ، برخی دیگر از حقوقدانان معتقدند که رئیس جمهور تنها مسئول اجرای قانون اساسی در قوه مجریه است ؛ آن­هم جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می شود.
آنها معتقدند که اولاً اصل 113 در مقام بیان وظایف و اختیارات «رئیس قوه مجریه» است و نمی توان آن را مطلق یا عام دانست ؛ گذشته از اینکه در همین اصل صراحتاً همه مسئولیتهای رئیس جمهور مقید شده است به اموری که مستقیماَ به رهبری مربوط می­شود. ثانیاً بر فرض پذیرش ظهور ابتدایی اصل مذکور در گستره ای بیش از ریاست قوه مجریه، به ناچار باید آن را با اصول کلی دیگر نظیر اصل تفکیک و استقلال قوا و یا اختیارات مقام رهبری مقید کرد .
به این توضیح که اصل 113 از جمله اصولی است که در «فصل نهم» قانون اساسی و تحت عنوان «قوه مجریه» جای گرفته است و لذا بایددرهمین حوزه نیز تفسیر گردد.

در اصل 113 دو مسئولیت بر عهده رئیس جمهور نهاده شده است ، مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه، جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می شود، به عبارت دیگر قید «جز در اموری...» تنها مربوط به «ریاست قوه مجریه» نیست بلکه «مسئولیت های اجرای قانون اساسی» را هم مقید می کند بنابراین رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است امّا «جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می­شود» و طبیعی است که طبق بند 7 اصل 110 «حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه» از اموری است که مستقیماً به رهبری مربوط می شود؛ مخصوصاَ قوه قضائیه که به دلیل نصب مستقیم ریاست آن از سوی رهبری، وضیعت روشن تری دارد، ضمناً طبق اصل 57 همه «قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران...زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت» انجام وظیفه می کنند و دیگر حتی برقراری ارتباط میان آنها نیز در حیطه اختیارات رئیس جمهور نیست.
استدلال دیگری که برای اثبات محدودیت مسئولیت رئیس جمهور در قبال اجرای قانون اساسی مطرح می شود، قواعد و اصول کلی حاکم بر این قانون است، مثل اصل تفکیک قوا که یکی از اصول بنیادین قانون اساسی می باشد و اصل 113 را باید با توجه به اصول دیگر همچون اصل تفکیک
قوا تفسیر کرد.

نتیجه گیری:

با توجه به مباحث گذشته می توان گفت که برای رئیس جمهور مسئولیتی نسبت به اجرای قانون اساسی در قوای دیگر وجود ندارد و رئیس قوه مجریه نمی تواند برای اجرای قانون اساسی در قوای دیگر دخالت نماید چون در اصل 113 ضمانت اجرایی برای این مسئولیت وجود ندارد.




منابع:
------------------------

1-مهرپور، حسین؛ رئیس جمهور و مسئولیت اجرای قانون اساسی، انتشارات اطلاعات، چاپ اول، 1380،ص4.
2 -نجفی اسفاد، مرتضی و محسنی، فرید؛ حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتشارات بین المللی الهدی، چاپ اول، 1379،ص318.
3 -هاشمی، سید محمد؛ حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، ج2، مجتمع آموزش عالی قم، چاپ دوم، 1375.
4 -قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.



منبع:پژوهه (پژوهشکده باقر العلوم)
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۴ آبان ۱۴۰۴

آیت‌الله جنتی: انقلاب اسلامی، تجلی حقیقت‌طلبی مکتب فاطمی در ملت ایران است/ تسخیر لانه جاسوسی، هیمنه آمریکا را در هم شکست

گزارش تصویری دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهیده ناظر «الهه‌سادات میرشفیعیان»

گرامیداشت ۲۵ سال خدمت انتخاباتی شهیده «الهه‌سادات میرشفیعیان» در شب شهادت حضرت زهرا (س)؛ بانویی که دغدغه‌اش دین و وطن بود/ سخنگوی شورای نگهبان: خون شهدا پرده از ریاکاری غرب برداشت

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان: آمریکا مظهر استکبار و حامی جنایت صهیونیست‌هاست/ جوانان امروز ادامه‌دهنده مسیر استقلال‌طلبی و مقابله با ظلم هستند

کتاب «آشنایی با حقوق اساسی ایران» به زبان عربی و فرانسه منتشر شد

ضرورت قانون جامع جبران خسارت‌های ناشی از جنگ

هم صیانت از حقوق ملت وظیفه حقوقدان ایرانی است و هم صیانت از عرصه‌ای که تحقق و بسط این حقوق را ممکن ساخته است

دکتر پروین: مبنای تصمیم شورای نگهبان در بررسی مصوبات، «عدم مغایرت با شرع» است نه «انطباق» / تحقق سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مستلزم قانون جامع و هماهنگ است

طبیعت نظام فکری حوزه و روحانیت، سیاست‌اندیشی و سیاست‌ورزی است

پربازدید ها

دکتر طحان‌نظیف: فرآیند بررسی مصوبات در شورای نگهبان یک فرایند کاملاً علمی و تخصصی است

دکتر مولابیگی: حدود ورود شورای نگهبان به نظرات کارشناسی و آثار اجرایی قوانین نیازمند تفکیک دقیق است/ ضرورت تولید ادبیات و محتوای فاخر برای حقوق اساسی

چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان برگزار می‌شود

آیت‌الله جنتی: رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب راهبرد پیروزی ملت‌ها در برابر استکبار است/ قدرت‌های سلطه‌گر در طول تاریخ به دنبال غارت ملت‌ها بوده‌اند

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان: آمریکا مظهر استکبار و حامی جنایت صهیونیست‌هاست/ جوانان امروز ادامه‌دهنده مسیر استقلال‌طلبی و مقابله با ظلم هستند

دکتر مولابیگی در دیدار با خانواده شهید ناظر «بهزاد کاشفی ایمانی»: شهادت، اوج اخلاص و عشق به آرمان‌هاست

آیت‌الله جنتی: حضرت زینب (س) الگوی جاودان حضور عفیفانه و متعهدانه زنان در جامعه اسلامی است/ نهاد‌های فرهنگی برای معرفی جامع این شخصیت برنامه‌ریزی داشته باشند

دکتر پروین: مبنای تصمیم شورای نگهبان در بررسی مصوبات، «عدم مغایرت با شرع» است نه «انطباق» / تحقق سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مستلزم قانون جامع و هماهنگ است

دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهیدان رشید/ پیام همدلی آیت‌الله جنتی: در غم و شادی شما شریکیم/ روایت همسر شهید رشید از فرمانده‌ای صادق؛ جایی که دیده شود را دوست نداشت

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۳۰ مهر ۱۴۰۴