کد خبر: ۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۳- 09 November 2011

طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مصوب جلسه مورخ چهارم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 18/08/1390 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1_ عبارت «سایر افراد» در ماده (2) مصوبه مبنی بر الحاق تبصره (4) به ماده (25) آئین‌نامه، از این حیث که مشخص نیست آیا شامل اشخاصی که مجلس شورای اسلامی به موجب قانون اساسی حق نظارت برامور آنها را ندارد نیز می‌شود یاخیر؟ ابهام دارد؛ پس ازرفع ابهام اظهارنظر خواهدشد.
2_ تشخیص شرایط حقوقدانان شورای نگهبان در ماده (2) مبنی بر الحاق (1) ماده به آئین‌نامه داخلی از جمله تعیین تعداد و مدارک تحصیلی آنها مغایر اصل 91 قانون اساسی شناخته شد. همچنین با توجه بر ایراد مذکور محملی بر ابقاء تبصره (1) وجود ندارد.
3_ تبصره (2) ماده الحاقی مذکور در ماده (2) در خصوص «عزل» حقوقدانان شورای نگهبان مغایر اصول 91 و 92 قانون اساسی شناخته شد.
4_ تبصره (3) ماده الحاقی در ماده (2) نیز در خصوص قبول درخواست استعفاء حقوقدانان شورای نگهبان از سوی رئیس قوة قضائیه مغایر اصل 91 قانون اساسی شناخته شد.
5_ در بند (الف) ماده (3) موضوع اصلاح تبصره بند (6) ماده (33) آئین‌نامه، رأی‌گیری مجلس در مورد ناکارآمدی مسؤول ذی‌ربط، زائد بر اختیارات مجلس در امور و مقامات قوای دیگر بوده و مغایر اصول متعدد از جمله اصول 57، 76، 88 و 89 قانون اساسی شناخته شد.
6_ در ماده (7) موضوع الحاق تبصره به ماده (107) آئین‌نامه مبنی بر لزوم موافقت هیأت با نطق رئیس قوة مجریه و همچنین کتبی بودن درخواست مقامات مذکوره، مغایر اصل 70 قانون اساسی شناخته شد.
7_ نظر به اینکه موارد مذکور در ماده (8) و تبصره‌های آن موضوع اصلاح ماده (115) آئین‌نامه، نه از امور تقنینی است و نه از نوع تصمیمات مجلس در خصوص انتخاب اعضای قوة مجریه و نه از نوع امور نظارتی می‌باشد، بنابراین خارج از اختیارات مجلس شورای اسلامی و مغایر اصول متعدد قانون اساسی است.
8_ در ماده (12) موضوع اصلاح ماده (136) آئین‌نامه، الزام معاونین رئیس جمهور به حضور در مجلس شورای اسلامی و نیز الزام وزراء به صورت کلی به حضور در مجلس و نیز الزام آنان به حضور در کمیسیونها، مغایر اصل 70 قانون اساسی شناخته شد.
9_ تبصره (2) الحاقی به ماده (200) آئین‌نامه در ماده (21) مصوبه، مغایر اختیارات مجلس شورای اسلامی در اصول متعدد از جمله اصول 90، 156 و 160 قانون اساسی شناخته شد.
10_ ماده (26) موضوع الحاق یک ماده به قانون آئین‌نامه داخلی، «تشکیل فراکسیون» خارج از امور اختیارات مجلس مذکور در قانون اساسی در خصوص قوة مقننه است. همچنین واژه «فراکسیون» در این ماده، مغایر اصل 15 قانون اساسی شناخته شد.
11_ ماده (24) موضوع اصلاح ماده (220) آئین‌نامه و تبصره‌های آن مغایر اصل 89 قانون اساسی شناخته شد.
12_ در ماده (26) موضوع تبصره (2) ماده الحاقی، تصویب آئین‌نامه توسط کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی، مغایر قانون اساسی شناخته شد.
13_ ماده (28)، مغایر اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول 57، 89، 156، 160 و اصول نظارتی شناخته شد.
14_ ماده (31) موضوع تبصره (1) ماده الحاقی، مغایر اصل 52 قانون اساسی شناخته شد.
15_ ماده (31) ارائه طرح در تبصره (3) ماده الحاقی، مغایر اصل 52 قانون اساسی شناخته شد.
16_ اطلاق ماده الحاقی در ماده (32) بدون رعایت اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام مغایر اصول قانون اساسی و خلاف موازین شرع شناخته شد. همچنین اطلاق تبصره آن از این حیث که از امور تقنینی است و نیز تفویض اختیار تصویب آئین‌نامه در این تبصره به کمیسیون تدوین آئین‌نامه، مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شد.
17_ بند (42) ماده (33) موضوع اصلاح ماده (222) آئین‌نامه، با توجه به ایراد معموله در ماده (24) موضوع اصلاح ماده (220) آئین‌نامه اشکال دارد.
تذکر:
_ در بند (ب) ماده (3) موضوع اصلاح تبصره بند (6) ماده (33) آئین‌نامه، «تبصره (6)» به «تبصره بند (6)» اصلاح گردد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله جنتی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالجواد عبداللهی را تسلیت گفت

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

حضور سخنگوی شورای نگهبان در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی/ درخواست دکتر طحان‌نظیف از معلمانِ آینده؛ انتقال‌دهنده مضامین قانون اساسی به دانش‌آموزان باشید

برگزاری رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان در آذربایجان شرقی/ دکتر ابوالحسنی: شورای نگهبان نهادی فقهی و حقوقی در پاسداری از شرع و قانون اساسی است

فیلم|برنامه «بزنگاه» با حضور دکتر طحان‌نظیف به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی

دکتر پروین: قانون اساسی زمینه‌ساز مشارکت است، نه محدودیت/ ایران؛ پیشگام تدوین قانون اساسی مکتوب در غرب آسیا

قانون اساسی زیربنای حرکت رو‌به‌جلوی ملت

مسئولان قدردان مردم بصیر و زمان‌سنج باشند

آیت‌الله مدرسی‌یزدی در همایش حقوق ملت و آزادی‌های مشروع: خاستگاه اندیشه‌های بلند رهبر معظم انقلاب، اسلام، قرآن و قانون اساسی است/ این اندیشه‌ها مشعل راه هدایت در دنیای ظلمات است

نشست میهمانان خارجی همایش بین‌المللی حقوق ملت و آزادی‌های مشروع با جمعی از اعضای شورای نگهبان/ آیت‌الله مدرسی‌یزدی: تبیین حقوق بشر بر مبنای معیارهای اسلامی راهکار رشد انسانیت و مقابله با توطئه استکبار نوین است/ اجماع علما و پژوهشگران: آزادی در پرتو عدالت اسلامی؛ راهکار مقابله با تفرقه و سلطه غرب

پربازدید ها

برگزیدگان همایش بین‌المللی حقوق ملت و آزادی‌های مشروع معرفی و تجلیل شدند

دکتر کدخدایی: مقام معظم رهبری ضامن حقوق ملت و آزادی‌ها هستند/ آیت‌الله سعدی: ایشان پیشگام حقوق عامه هستند/ دکتر غفاری: زنان در اندیشه رهبری نقش تمدن‌سازی دارند/ دکتر اسحاقی: همایش «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع» گامی فاخر در راستای پاسداری از قانون اساسی است

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درخصوص حق پخش مسابقات ورزشی

برگزاری جلسه ارائه مقالات علمی منتخب همایش بین‌المللی حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای/ دکتر طحان‌نظیف: اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در این حوزه‌ها نیازمند واکاوی و ارائه دقیق در مجامع علمی است

سخنگوی شورای نگهبان: قانون اساسی مهمترین سند مطالبه‌گری دانشجویان است/ تشکل‌های دانشجویی در پیگیری حقوقی مطالبات جنگ ۱۲ روزه نقش‌آفرین باشند

دکتر مولابیگی در جلسه ارائه مقالاتِ همایش حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: طراحی نظام انتخاباتیِ پوشش‌دهنده سیاست‌های کلی ضروری است

همایش حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برگزار شد

گسترش نظارت بر مقررات راهکار تحقق جامع بند ۳ سیاست‌های تقنین است

سخنگوی شورای نگهبان در شهرکرد: قانون اساسی دغدغه‌های ملت بزرگ ایران را تبدیل به قواعد حقوقی کرد

گزارش تصویری اختتامیه همایش بین‌المللی «حقوق ملّت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»