کد خبر: ۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۸۸ - ۲۳:۵۹- 29 June 2009

سخنگوی شورای نگهبان به سئوالات و شبهات مطرح شده در مورد انتخابات پاسخ داد

سخنگوی شورای نگهبان با اعلام نتایج بررسی‌های انجام شده درخصوص رسیدگی به شکایات مربوط به دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به سئوالات و شبهات مطرح شده در این زمینه پاسخ گفت.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، درباره نتیجه تحقیقات و روند بازشماری آراء اظهار داشت: همانطور که قبلا هم به مردم و نامزدهای محترم اعلام کردیم برای رفع شبهات و ایجاد اطمینان بیشتر، آماده بازشماری 10درصدی از صندوق‌های رای بودیم که تنها یکی نامزدها مراجعه کرد و برخی از صندوق‌ها بازشماری شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: تا امروز ما پیشنهادهایی از سوی برخی از نامزدها داشتیم و به دلیل اینکه به توافقی نرسیدیم، تصمیم گرفتیم برای ایجاد اطمینان بیشتر در میان مردم و هواداران نامزدهای محترم، بازشماری را خود شورای نگهبان انجام دهد و این کار امروز بعدازظهر با دعوت از معتمدین و ائمه‌جمعه و جماعات هر شهرستان انجام شد و سعی کردیم از نمایندگان قبلی نامزدها که در استان و یا شهرستان حضور دارند دعوت کنیم که برخی از آنها آمدند و این بازشماری در مقابل دوربین‌های صداوسیما انجام شد.

وی افزود: همانطور که پیش‌بینی می‌شد تغییر محسوسی در آراء مشاهده نشد. البته خطای انسانی وجود داد و ممکن است اندک تغییراتی وجود داشته باشد که این یک امر طبیعی است و در همه بازشماری‌ها اتفاق می‌افتد ولی خوشبختانه هیچگونه تغییر محسوسی در نتایج وجود نداشت.

کدخدایی درباره مدت زمان صرف شده برای این بازشماری گفت: بازشماری این صندوق‌ها از ساعت 13 امروز ( دوشنبه ) آغاز شد و تا ساعت 20 ادامه داشت. البته ما از ساعت 7 صبح در تمام استان‌ها آماده بودیم که پیشنهادهای مطرح شده از سوی یکی از نامزدهای محترم را انجام بدهیم اما چون در این زمینه به توافق نرسیدیم، بازشماری 10 درصدی در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف آغاز شد.

وی در پاسخ به این سوال که مکانیزم انتخاب صندوق‌ها چگونه بود، تصریح کرد: برای بازشماری 10 درصد، روش‌های مختلفی از جمله روش خوشه‌ای و عادی وجود دارد که ما سعی کردیم اولا این کار را به صورت قرعه‌کشی از طریق رایانه انجام بدهیم که هیچگونه شبهه‌ای در این جهت به وجود نیاید و در واقع در همه استان‌ها و تمام شهرستان‌ها این 10 درصد تقسیم و انجام شد.

کدخدایی در پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی برخی کاندیداها در ضمن بازشماری آرا، خاطرنشان کرد: طرح شبهه بسیار ساده است و هر مطلبی ممکن است مطرح کنند اما مهم این است که شبهه‌ای که مطرح می‌کنند همراه با قرائن قوی و ادله‌ای که بتوانند طرف مقابل را قانع کند باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص طرح مطالبی از سوی برخی نامزدها در خصوص حضور نداشتن نمایندگان آنها از ابتدای رای‌گیری و یا به هنگام پلمپ نمودن صندوق‌ها گفت: آنچه برای شروع انتخابات لازم است، حضور ناظران و مجریان می‌باشد. البته قانون در سال 79 این اجازه را داده است که نمایندگان نامزدها هم حضور داشته باشند اما الزامی برای حضور آنها نیست. طبعا از نمایندگان نامزدها دعوت می‌شود که آنها هم حضور داشته باشند اما اگر خود آنها نیامدند به مفهوم این نیست که امر رای‌گیری متوقف شود.

وی تاکید کرد: اگر ناظران شورای نگهبان در صندوقی حضور نداشته باشند، رای‌گیری در آن شعبه به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست اما اگر نمایندگان نامزدها نباشند، رای‌گیری شروع و به کار خود ادامه می‌دهد.

کدخدایی با طرح این پرسش که خود نامزدهای محترم برای چه تعدادی از صندوق‌های رای، نمایندگانشان را معرفی کرده‌اند و آیا برای حدود 46 هزار صندوق رای‌گیری، نماینده معرفی کرده بودند، گفت: طبعا اینگونه نبود. به طور مثال ما حداکثر تعداد نماینده‌ای را که از سوی یکی از نامزدهای محترم داشتیم، چیزی بیش از 40 هزار بود. برخی نامزدها هم در حدود 5 هزار، برخی در حدود 33 هزار نماینده به صورت رسمی معرفی کرده‌اند. حال اگر فرض کنیم همه نمایندگانی که رسما معرفی شده بودند در پای صندوق‌ها حضور داشتند، باز هم صندوق‌هایی می‌ماند که نماینده‌ای از آنان حضور نداشته است. پس آیا به مفهوم این است که آن صندوق‌ها مخدوش هستند و تخلفی صورت گرفته است؟

وی گفت: بر اساس نتایج بررسی‌های انجام شده پیرامون گزارش‌های دریافتی، بسیاری از این موارد صحت نداشت. در تعداد اندکی شاید به اندازه انگشتان دست بود که برخی از نمایندگان نامزدها به دلیل اخلالی که ایجاد کرده بودند، طبق قانون با آنها برخورد شده بود و از محل شعبه اخراج شدند که همه این‌ها صورت‌جلسه شده و مشخص است چه اخلالی صورت گرفته و چه اقدامی آن فرد انجام داده که بعد از تذکرات مکرر اخراج شده‌اند.

کدخدایی افزود: نمایندگان معرفی شده از سوی نامزدها در اکثر صندوق‌ها حضور داشتند و در تعداد اندکی نیز حضور نمایندگان نامزدها به هر دلیلی امکان‌پذیر نبوده اما این به مفهوم آن نیست که چون نماینده آنها حضور نداشته است، پس تقلب یا تخلفی صورت گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص بیشتر بودن میزان آرا از واجدین شرایط در برخی حوزه‌ها، اظهارداشت: چند مطلب را باید در این باره روشن کنیم، چون این ابهام را برخی بدون هیچگونه محدودیتی اعلام می‌کنند. آنان ارقامی را از این شهرستان‌ها اعلام می‌کنند که هیچکدام واقعیت ندارد و ما همه این موارد را بررسی کردیم.

وی در عین حال گفت: در برخی شهرستان‌ها تعداد شرکت‌کنندگان از تعداد واجدان بیشتر بوده است، که این کار، خلاف قانون نیست. طبق قانون در انتخابات ریاست جمهوری یک حوزه به عنوان حوزه سراسری داریم و من و شما می‌توانیم در هر شهرستانی که مایل بودیم رای دهیم و این آمار را کسی نمی‌تواند تفکیک کند. به دلایل مختلف از جمله دانشجویی، کارگری، تفریحی و مسایلی از این قبیل، جمعیت از یک شهر به شهری دیگر منتقل می‌شود و منعی هم برای رای دادن در این شرایط وجود ندارد.

کدخدایی تاکید کرد: البته اگر تعداد آرا بر اثر یک تخلفی بیش از واجدین شرایط باشد، در این صورت آن آمار کسر می‌شود و با متخلف برخورد خواهد شد.

وی افزود: در برخی از انتخابات به طور مثال در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه حوزه‌ها پراکنده است و ممکن است با تعداد کمی از آرا مثلا با یک یا دو هزار رای، یک نامزد برنده شود، ممکن است گاهی اوقات افرادی را از حوزه دیگر بیاورند که مصداق خرید رای می‌شود و در نهایت ممکن است منجر به ابطال آن حوزه شود اما در انتخابات ریاست‌جمهوری اصلا چنین مساله‌ای نمی‌تواند رخ دهد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بر اساس این مهاجرت‌هایی که به آن اشاره شد، جمعیت‌ها پراکنده هستند و گاهی اوقات هم ما آمار تفکیکی میان جمعیت و وضعیت جغرافیایی یک محل نداریم. مانند شمیرانات که در نقشه، یک منطقه محدودی است اما منطقه یک و سه تهران به این منطقه چسبیده است و همیشه در این منطقه، تعداد آرا چندین برابر واجدان شرایط رسمی اداره ثبت‌احوال است. آیا می‌توان این مساله را به عنوان تخلف مطرح کرد؟ چنین چیزی را نه شورای نگهبان و نه وزارت کشور احراز نکرده است.

کدخدایی درخصوص شبهات مطرح شده درخصوص خرید رای، تصریح کرد: خرید رای آنچه که مصداق قانونی ما هست این است که به یک شخصی پول یا وعده آن داده شود یا در واقع یک کمک مالی شود به منظور اینکه رای آن فرد را به نام این نامزد بریزند. در انتخابات مجلس معمولا گاهی اوقات در حوزه‌های کوچک این اتفاق می‌افتد که افرادی را از یک حوزه به حوزه‌ای دیگر می‌برند و پولی به آنها پرداخت می‌شود برای آنکه به آن فرد رای داده شود. اما در انتخابات اخیر مصادیق این‌گونه نداشتیم به غیر از سه یا چهار مورد که برخی از نامزدها همان روز رای‌گیری مطرح کرده بودند و ما از طریق ستاد نظارت بر انتخابات آن را بررسی کردیم و دیدیم که صحت ندارد.

وی افزود: دولتی که از یک طرف در گردونه انتخابات است و از طرف دیگر سکاندار کشور هست، اقداماتی را قبل از انتخابات انجام داده است، اقداماتی که قانونی بوده است و طبق قانون مکلف بوده انجام دهد، اما این کار را بعضی‌ها مدعی شدند که مصداق خرید رای می‌باشد که ادعایی غیرقابل پذیرش است، بلکه باید سوءنیت را احراز کرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این موضوع در شورای نگهبان مطرح شد و به اتفاق رد شد. چون غیرقابل پذیرش است که وظایف و تکالیف دولتی که برسر کار است و بر اساس موازین قانونی انجام گرفته است، به عنوان مصداق خرید رای مطرح شود.

کدخدایی درخصوص نظارت بر تجمیع آرا هنگام اعلام نتایج قطعی، اظهارداشت: وزارت کشور مرجع اعلام آمار انتخابات است و سیستم تجمیع آرا را وزارت کشور براساس تمهیدات فنی که دارد اقدام می‌کند. بر اساس اقداماتی هم که ما انجام دادیم، سیستم نظارتی ما هم باید بررسی کند که آیا چنین آماری که ارسال می‌شود درحد اعتبار اولیه، معتبر است یا خیر. فرم‌هایی هم مانند 22، 28، 29 و 32 تنظیم شده است که بر اساس این فرم‌ها مکانیزم نظارت، محقق و اجرایی می‌شود.

وی افزود: چون برسر هر صندوق، تعداد زیادی افراد از نظارت، اجرا و افراد دیگر حضور دارند، طبعا نمی‌شود گفت تخلفی صورت گرفته است، مگر اینکه فرض را بر این بگذاریم که همه اینها متخلف هستند و اگر چنین فرضی داشته باشیم دیگر نمی‌توان به هیچ چیز اعتماد کرد. وقتی شخصی را مسئول یک اداره‌ای می‌گذاریم، یا یک قاضی به عنوان رئیس یک شعبه معرفی می‌شود، اصل بر اعتماد است. این که بگوییم همه افرادی که برسر صندوق‌ها هستند با هم تبانی کرده‌اند و متخلف هستند، قابل قبول نیست، مگر اینکه ادله محکمی داشته باشیم. بنابراین از بعد نظارت، چه قبل از روز رای‌گیری، درخصوص توزیع تعرفه‌ها، استقرار شعب و روز رای‌گیری هم حضور در شعب تا پایان شمارش و امضای صورتجلسات، نظارت ما کامل است و هیچ چیزی از چشمان ناظران ما دور نمی‌ماند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای برخی کاندیداها مبنی بر عدم حضور نمایندگانشان در زمان پلمپ صندوق‌ها گفت: حضور نمایندگان نامزدها الزامی نیست بلکه داوطلبانه است و اگر نامزدی نماینده خود را معرفی کند و سر موعد حضور داشته باشد، هیچکس نمی‌تواند مانع حضور او شود مگر آنکه تخلفی را مرتکب شود.

کدخدایی افزود: اما مثلا وقتی که نماینده یک کاندیدا برای حضور برسر صندوق رای -که قبل از ساعت 8 صبح باید در آن حضور بیاید- ساعت 11 صبح حاضر شود و در پایان نیز به جای آنکه تا پایان رای‌گیری و شمارش آراء حضور داشته باشد و صورتجلسه را ببیند و امضاء کند، خسته شود و به منزل برود، ناظران ما نمی‌توانند به نماینده کاندیدا التماس کنند که شما باید حتما اینجا بمانید تا صورتجلسه امضاء شود. زیرا این یک کار داوطلبانه است و در قانون الزامی برای این کار وجود ندارد.

کدخدایی با بیان اینکه در بسیاری از صندوق‌ها نامزدهای محترم نماینده‌ای را معرفی نکرده بودند، اضافه کرد: اگر فرض بر این باشد که تمام نمایندگانی که معرفی شدند حضور داشته باشند، بیشترین آمار برای یکی از نامزدها است که حدود 40 هزار نفر است، با توجه به اینکه ما حدود 46 هزار صندوق داشتیم، 6 هزار صندوقی که ایشان برای آنها نماینده معرفی نکرده‌اند قطعا بدون حضور نماینده این نامزد، پلمپ، شمارش و صورتجلسه شده است. بنابراین آیا می‌توانند مطرح کنند که این صندوق‌ها فاقد اعتبار است یا به راحتی عنوان کنند که تخلفی صورت گرفته است؟ قطعا اینگونه نیست.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در صندوق‌هایی که نمایندگان نامزدها هم حضور نداشته‌اند، مطمئن باشند که هیچگونه تخلفی صورت نگرفته و ناظران ما حاضر بودند و همه موارد را هم صورتجلسه کرده‌اند.

کدخدایی درخصوص شبهات مطرح شده مبنی بر کمبود تعرفه در برخی شعب و یا راه ندادن مردم در ساعاتی که رای‌گیری به اتمام رسیده، گفت: استقبال مردم در این انتخابات بسیار چشمگیر بود و در همان ساعات اولیه رای‌گیری، برخی از صندوق‌ها احتمال می‌دادند که با کمبود تعرفه مواجه شوند. معمولا به شعب رای‌گیری دستور داده می‌شود وقتی یک سوم از تعرفه‌ها باقی مانده است، اعلام کنید که تعرفه جدید بیاورند، تا در مدت زمانی که تعرفه به این شعب می‌رسد، دچار کمبود نشوند.

وی ادامه داد: شعبی که اعلام کمبود تعرفه کرده‌اند با همین مکانیزم بوده است. یعنی زمانی که اعلام کمبود تعرفه کرده‌اند یک سوم تعرفه را داشته‌اند. البته ما هم مساله کمبود تعرفه را بررسی کردیم که به هیچ وجه صحت نداشت. در دو مورد نیز حدود 20 تا 40 دقیقه بدلیل کمبود تعرفه وقفه ایجاد شد و در بقیه موارد استقبال مردم بوده است نه کمبود تعرفه.

کدخدایی درخصوص تمدید ساعت رای‌گیری اظهارداشت: در همین تهران برخی شعب را داشتیم که تا ساعت30/1 بامداد مشغول اخذ رای بوده‌اند. در استان گلستان برخی شعب تا ساعت 2 بامداد مشغول اخذ رای بوده‌اند و محدودیتی در این رابطه وجود نداشت. ساعت آغاز رای‌گیری این‌بار به‌جای ساعت 9 ساعت صبح، 8 صبح اعلام شد، از ساعت 18 تا 22 نیز ساعت رای‌گیری تمدید و پس از آن هم اعلام شد کسانی که در شعب حضور دارند، از همه آنها رای گرفته شود.

وی درباره شبهه به وجود آمده درخصوص چاپ بیش از حد تعرفه، گفت: سه بازرس به مدت دو روز در این رابطه به وزارت کشور اعزام شدند تا تمام موارد تعرفه، قراردادها و تعرفه‌های باقی مانده را بررسی کنند. مجموع تعرفه‌هایی که چاپ شده است، در حدود 60 میلیون و 800 هزار است، آرایی که مردم به صندوق‌ها ریخته‌اند حدود 39 میلیون و 300 هزار می‌باشد، تعدادی از این تعرفه‌ها در انبارهای وزارت کشور است که پلمپ سه‌گانه از سوی وزارت کشور، شورای نگهبان و حراست وزارت کشور شده است.

کدخدایی افزود: برای جلوگیری از سوءاستفاده از تعرفه‌های باقی‌مانده، آنها صورتجلسه می‌شود و در داخل صندوق رای گذاشته می‌شود، تعدادی از این‌ها در انبارهای استانی و شهرستانی باقی است که آمار رسمی همه اینها جزء‌به‌جزء از وزارت کشور گرفته شده است و برای شورای نگهبان این شبهه مرتفع شده است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: مسایل سیاسی و اجتماعی هر جامعه‌ای مبتنی بر یک اعتبار اولیه است. طبق قانون، صندوق‌های پلمپ‌شده در اختیار وزارت کشور است و صورتجلسه‌هایی وجود دارد که نسخه‌ای نزد ما و نسخه‌ای نزد وزارت کشور است. این صورتجلسه در پایان روز رای‌گیری تهیه و برای ما ارسال شده نه دو روز بعد، فرماندارها در این رابطه چه اقدامی می‌توانند انجام دهند؟ فرماندار یک مقام قانونی است. اگر اینگونه بخواهیم او را متهم کنیم چرا ما او را به عنوان فرماندار منصوب کرده‌ایم؟ چرا استاندار داریم؟ پس استاندارها هم در مظان اتهام قرار می‌گیرند؟ خود کسانی که این تردیدها را ایجاد می‌کنند آیا زندگی روزمره‌شان را هم همین‌طور سپری می‌کنند و در همه امور تردید می‌کنند؟ برخی از این افراد، سیاسی و اجرایی هستند، سمت‌هایی را داشته و یا دارند، آیا در موقعی که این سمت‌ها را داشتند، نگاه مردم به آنها بر اساس بی‌اعتمادی بوده است؟

وی درباره موافقت رهبر معظم انقلاب با تمدید مدت‌زمان اعلام نتایج نهایی، گفت: این اولین بار بود که در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری چنین فرصتی را شورای نگهبان تقاضا کرد و مقام معظم رهبری هوشمندانه و سخاوتمندانه با آن موافقت فرمودند. ما در شورای نگهبان دغدغه همه افراد از جمله نامزدهای محترم را گرامی می‌داریم و باید تلاش کنیم که اعتماد و اطمینان را تا جایی که امکان‌پذیر است در آنها ایجاد کنیم. در فرصت 10 روزه‌ای که شورای نگهبان داشت، از هیچ کوششی فروگذار نکردیم و هر تلاشی را که می‌توانستیم فراتر از وظایف قانونی انجام دادیم.

کدخدایی افزود: دو اقدام در این راستا صورت گرفت. اول اینکه شورای نگهبان یک هیات ویژه‌ای از نخبگان و افراد برجسته سیاسی، اجتماعی که برای مردم شریف ما همه شناخته شده‌اند و در جایگاه‌هایی بوده و هستند که بی‌طرفی، عدالت و انصاف آنها بر هیچ کسی پوشیده نیست، تشکیل داد. برای بررسی روند برگزاری انتخابات و بازشماری حداقل 10 درصد از صندوق‌ها اعلام آمادگی کردیم و طی نامه‌ای به آن دو نامزدی که بر پیگیری شکایاتشان مصر بودند، از آنها تقاضا کردیم با توجه به تشکیل این هیات، نمایندگان‌تان را معرفی کنید و حتی هرگونه بررسی‌ای که شما در بحث انتخابات لازم می‌دانید، حاضریم انجام بدهیم.

وی ادامه داد: اما متاسفانه دو نامزد محترم همچنان بر ادعاهای قبلی خود باقی بودند و مطالبی را مطرح می‌کردند که پاسخ آنها بارها داده شده بود و راهی را پیشنهاد می‌کردند که به هیچ وجه قانونی نبود.

کدخدایی گفت: اقدام دیگری که در این فرصت پنج روزه انجام دادیم این بود که تماس‌هایی را با مراجع عظام تقلید و شخصیت‌های روحانی و سیاسی کشور برقرار کردیم و گفتیم هرگونه مطلب مستندی نسبت به انتخابات دارید برای ما ارسال کنید.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: این دو اقدام تنها در جهت ایجاد اعتماد و اطمینان برای نامزدها و هواداران آنها بود و برای اولین بار بود که رهبر معظم انقلاب نیز چنین موافقتی را داشتند و این نشان دهنده سعه‌صدر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود. چون واقعا دغدغه نامزدهای محترم، دغدغه ما بود و تلاش می‌کردیم که در جهت حل این مساله گام برداریم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که اکنون آیا با بیانیه شورای نگهبان، مساله انتخابات مختومه است؟ گفت: قطعا این طور است، در واقع صحت انتخابات وقتی اعلام می‌شود، پرونده انتخابات بسته می‌شود. البته این‌بار گزارش تفصیلی رسیدگی به شکایت‌ها را منتشر می‌کنیم و به تمام موارد و اعتراض‌هایی که کاندیداهای محترم داشته‌اند به‌طور مستند پاسخ داده و به‌زودی برای افکارعمومی منتشر می‌شود.

وی درباره اینکه با اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، در صورتی که نامزدها درخواست طرح نکته‌ای را داشته باشند، آیا امکان بررسی آن وجود دارد یا نه، تاکید کرد: تا زمانی که قانون به ما اجازه می‌داد تلاش کردیم و حتی تلاش کردیم فراتر از اختیارات قانونی و در چارچوب اختیارات مقام معظم رهبری گامی برداریم که موافقت پنج‌روزه را گرفتیم اما پس از اینکه قانون دیگر دست ما را می‌بندد، قطعا پرونده بسته خواهد بود و از امروز پرونده انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان بسته شده است.

کدخدایی درخصوص اقداماتی که شورای نگهبان در جهت ایجاد اطمینان و اعتماد برای نامزدهای محترم فراهم کرد، اظهارداشت: شب گذشته برخی از اعضای هیات ویژه، پیشنهادی از سوی یکی نامزدها آوردند مبنی بر اینکه در چند استان خاص بازشماری صورت بگیرد، این بازشماری‌ها همراه با تطبیق سریال شناسنامه‌ها و همچنین بررسی خط نوشته شده بر روی تعرفه‌ها باشد که این پیشنهاد علی‌رغم اینکه مستلزم صرف‌وقت زیادی می‌شد و نیروی انسانی زیادی را لازم داشت، برای نشان دادن حسن‌نیت خودمان این مساله را قبول کردیم.

وی ادامه داد: مقرر شد پیشنهاددهندگان با هیات‌ویژه، ملاقات‌هایی را داشته باشند و جزئیات کار را قطعی کنند. در شب گذشته ملاقات‌هایی صورت گرفت و صبح به ما اعلام کردند، لازم است که جلسه دیگری داشته باشیم. در این فاصله ما به تمام هیات‌های نظارت استانی و وزارت کشور هم اعلام کردیم که از فردا صبح، احتمالا بازشماری را با همین فرمول تطبیق سریال شناسنامه‌ها و بازبینی خطوط نوشته شده بر تعرفه‌ها خواهیم داشت که اعلام آمادگی شد.

کدخدایی تصریح کرد: امروز صبح نمایندگان هیات ویژه جلسه‌ای با نمایندگان کاندیدای محترم داشتند و علی‌رغم اینکه قرار بود تا ساعت 11 به ما اطلاع بدهند، تا ساعت 13 به طول انجامید. نهایتا نمایندگان کاندیدای مذکور بازهم اصرار بر خواسته‌‌های غیرقانونی کردند که خارج از اختیارات شورای نگهبان بود و طبعا آن را نپذیرفتیم.

وی افزود: بنابر این باید خدمت ملت عزیزمان عرض کنم که شورای نگهبان، تا بدین اندازه تلاش داشت دغدغه‌های این کاندیدای محترم را برطرف کند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: از ساعت 13 وقتی مشخص شد اینها قصدی برای حل مساله ندارند، ما همان پیشنهاد اولیه برای بازشماری صندوق‌ها را اعلام کردیم و خوشبختانه تا ساعات پایانی امروز هم تمام شد و مشخص شد که نتیجه خاصی در این جهت حاصل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که عرض کردم این کار در مقابل دوربین‌های صداوسیما انجام شد و شما می‌توانید در روزهای آینده تصاویر آن را نشان دهید که مردم شریف ایران مطمئن شوند، شورای نگهبان در نظارت خود هیچگونه کوتاهی‌ای نداشته است و بلکه این‌بار فراتر از اختیارات و وظایف قانونی خود گام‌هایی را برای ایجاد اطمینان و اعتمادسازی برداشته است.

سخنگوی شورای نگهبان در خاتمه درباره رویکرد آتی شورای نگهبان به مسایل جاری انتخابات، گفت: شورای نگهبان در همه‌حال تلاش دارد که وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهد. در این دوره اقداماتی را برای اعمال نظارت بیشتر پیش‌بینی کردیم، از جمله تعرفه‌های جدید که جای دو مهر در آن درنظر گرفته شده بود، برخلاف تعرفه‌های دوره‌های قبلی که جای یک مهر داشت و این کار به پیشنهاد شورای نگهبان و برای ایجاد یک فضای بهتر و اطمینان بیشتر بود.

وی با اشاره به اقدامات دیگر شورای نگهبان در این دوره از انتخابات از قبیل آموزش ناظران و اعزام بازرسان ویژه به استان‌ها در روز رای‌گیری علاوه‌بر ناظران موجود، افزود: همه این اقدامات برای پیشرفت کار بود و قطعا هر کاری را که شورای نگهبان بتواند در جهت اعمال نظارت دقیق‌تر و ایجاد اعتماد و اطمینان بیشتر برای ادوار آینده انجام بدهد، به طور قطع انجام خواهد داد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است