کد خبر: ۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰- 18 February 2024
مشروح/ سخنگوی شورای نگهبان در نشست با اصحاب رسانه خبر داد؛

هیچ‌کدام از نمایندگان به دلیل انتقاد ردصلاحیت نشدند/ در شورای نگهبان داوطلبان را به ویژه و عادی تقسیم نمی‌کنیم/ عدم احرازها با اصلاح قانون انتخابات کاهش جدی یافت

دکتر طحان نظیف گفت: هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس به‌دلیل انتقاد از دولت و سایر دستگاه‌ها رد صلاحیت نشده‌اند.

هیچ‌کدام از نمایندگان به دلیل انتقاد ردصلاحیت نشدند/ در شورای نگهبان داوطلبان را به ویژه و عادی تقسیم نمی‌کنیم/ عدم احرازها با اصلاح قانون انتخابات کاهش جدی یافت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشستی که عصر امروز (یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲) در محل نمایشگاه رسانه‌های ایران در مصلی تهران با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت به تشریح برخی مصوبات شورای نگهبان پرداخت و به سوالات خبرنگاران در خصوص این مصوبات و انتخابات پاسخ داد.

وی ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در ساعات آغازین افتتاح نمایشگاه رسانه‌های ایران، به حضور رسانه‌های مختلف در این نمایشگاه، بیان کرد: رسانه‌ها همیشه به اینکه ما در اطلاع‌رسانی نظرات و آراء شورای نگهبان توفیق داشته باشیم کمک می‌کنند و برای همه‌ی فعالان این عرصه آرزوی توفیق داریم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره گزارش بررسی ۹ طرح، لایحه و هم‌چنین یک اساسنامه در شورای نگهبان بیان کرد: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که در مراحل قبل با اشکلات و ایراداتی مواجه بود، پس از رفع آن اشکالات و ایرادات تبدیل به قانون شد و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین عنوان کرد: لایحه ارجاع اختلاف شرکت سهامی بیمه ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری نیز خلاف موازین شروع و قانون اساسی شناخته نشد و برای ابلاغ، مراحل خود را سپری می‌کند.

دکتر طحان نظیف به مصوبه‌ی دیگر شورا اشاره کرد و اظهار داشت: طرح اصلاح ماده ۱ قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در جلسه چهار بهمن ماه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و خلاف موازین و قانون اساسی شناخته نشد.

وی گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها چند بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت و نسبت به سه ماده‌ی آن اشکالات و ابهاماتی وجود دارد که در صورت رفع، اظهارنظر نهایی خواهیم داشت و مراحل ابلاغ را طی خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در جلسات اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته بود و نسبت به آن‌ها ابهامات و ایراداتی مطرح شده بود. شورای نگهبان نسبت به ماده ۱۴، ۱۶ و ۱۷ ابهام داشته که باید تعیین ضابطه، ملاک و معیار قانونی توسط مجلس صورت گیرد و در آن چارچوب، مقررات هم توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به تصویب برسد.

دکتر طحان نظیف همچنین یادآور شد: طبق روال همیشگی، متن تمام مصوبات و نظرات شورای نگهبان را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: نسبت به لایحه الحاق بند ۱ به تبصره ۵ ماده واحده بودجه ۱۴۰۲ کل کشور یک ابهام شرعی توسط فقهای شورای نگهبان وجود داشت که به مجلس اعلام شد و مجلس نیز اخیرا این مصوبه را اصلاح کرده و به محض دریافت، مورد رسیدگی قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری نیز یک ابهام عبارتی داشت که اخیراً مجلس آن را اصلاح کرده و منتظر دریافت مصوبه هستیم و اگر مصوبه‌ی اصلاحی ارسال شود، اظهارنظر نهایی خواهیم داشت.

هیچ‌کدام از نمایندگان به دلیل انتقاد ردصلاحیت نشدند/ در شورای نگهبان داوطلبان را به ویژه و عادی تقسیم نمی‌کنیم/ عدم احرازها با اصلاح قانون انتخابات کاهش جدی یافت

اصلاح لایحه ساماندهی کولبری

دکتر طحان نظیف درباره لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی یا کولبری، ملوانی و اشتغال پایدار مرزنشینان، عنوان کرد: این لایحه دو-سه بار در رفت‌وآمد بوده و نسبت به دو ماده‌ی آن ابهاماتی وجود داشته که مجلس اخیراً آن را اصلاح کرده و منتظر دریافت متن نهایی هستیم و بعد از دریافت اظهارنظر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز تصریح کرد: هفته‌ی گذشته مباحث این موضوع را تشریح کردم و مجلس هفته گذشته ایرادات و ابهامات شورای نگهبان را رفع کرده و ما این لایحه را دریافت کردیم و در دستورکار شورای نگهبان است و به محض رسیدگی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دکتر طحان نظیف اعلام کرد: متن ایرادات مرحله قبل شورای نگهبان و ایرادات هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام تقدیم رسانه‌ها خواهد شد.

وی در این بخش از سخنان خود، با اشاره به آخرین مصوبه‌ی شورای نگهبان گفت: در مراحل قبلی نسبت به اصلاح اساسنامه پُست بانک ایراداتی وجود داشت که دولت آن‌ها را مرتفع کرد و اخیراً تأیید این مصوبه را به دولت اعلام کردیم و مصوبه مراحل ابلاغ را طی خواهد کرد.

لوایح شفافیت و عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارسال نشده است

بخش دوم این نشست، پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران بود. خبرنگاری در سوالی درباره طرح شفافیت و هم‌چنین لایحه عفاف و حجاب از سخنگوی شورای نگهبان پرسید که وی در پاسخ بیان کرد: اخیراً طرح شفافیت را دریافت کردیم و مجلس آن را اصلاح کرده و در نوبت رسیدگی شورای نگهبان قرار دارد. به محض اتمام رسیدگی، اعلام نظر خواهد شد. ما هم‌اکنون مشغول چند مصوبه دیگر مشخصاً بودجه هستیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد. هم‌چنین طرح عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان دریافت نشده و به محض دریافت، آن را در نوبت رسیدگی قرار خواهیم داد.

دکتر طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص آخرین وضعیت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس عنوان کرد: برای افرادی که نسبت به نتایح بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت شکایت کرده بودند، این فرصت بود که شکایت‌شان را به شورای نگهبان اعلام کنند؛ شکایت نیز ثبت و بررسی شد و حدود ۴ هزار نفر تأییدصلاحیت شدند که در نهایت تعداد تاییدصلاحیت‌ها به حدود ۱۵ هزار نفر رسید؛ بررسی صلاحیت نسبت به این اشخاص عملا به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: در مهلت زمانی بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، اسناد و مدارک و استعلاماتی درباره کسانی که در مراحل قبل تأیید شده بودند دریافت کردیم؛ این افراد تعداد زیادی نبودند و شاید حدود ۲۰۰ نفر بودند که دو نفر از نمایندگان فعلی مجلس در این تعداد بودند. الان فرصت رسیدگی به اعتراضات این افراد است و حق دارند یک بار شکایت کنند و دفاعیه داشته باشند. فردا مهلت نهایی است که نسبت به این افراد هم نتایج رسیدگی را اعلام کنیم. نسبت به کسانی که ۱۹ بهمن اعلام نظر شده، کار عملا تمام است و نسبت به کسانی که تعداد اندکی هم که ثبت شکایت کردند، یک هفته مهلت رسیدگی بود که فردا روز آخر است و بعد از اعلامِ فردا به وزارت کشور، نتایج پس‌فردا به داوطلبان اعلام و بعد از آن رسماً تبلیغات شروع خواهد شد.

اسامی تأیید‌صلاحیت‌شدگان فردا اعلام می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره مهلت قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها عنوان کرد: پس از اعلام نتایج به داوطلبان در روز‌های بعد تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی شروع می‌شود. تبلیغات انتخابات مجلس خبرگان رهبری که عملاً آغاز شده و فردا اعلام نهایی نتایج بررسی شکایات است؛ شورای نگهبان مرجع قطعی و نهایی است و فردا اعلام نهایی را به وزارت کشور خواهیم داشت. این اعلام نهایی است و پس از آن، صرفا اگر در موارد جزئی احیاناً اشتباهی صورت گرفته باشد، شورای نگهبان این اختیار ورود دارد.

دکتر طحان نظیف در پاسخ به سوالی پیرامون طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت اظهار داشت: من هم اخیراً شنیدم گویا این طرح در مجلس اصلاح شده، ولی ما هنوز این طرح را دریافت نکردیم و هرگاه دریافت کنیم، در دستورکار شورای نگهبان قرار خواهد گرفت؛ تا قبل از کنفرانس خبری هم که پیگیر طرح‌ها و لوایح دریافت‌شده شدم، این جزو موارد دریافتی نبوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم کاهش احراز صلاحیت شدگان عنوان کرد: قبلاً هم گفته‌ایم به‌خاطر اصلاحیه قانون انتخابات و اینکه عملاً فرصت رسیدگی‌های شورای نگهبان و هیات‌های نظارت اضافه شد، در این دوره از انتخابات تعداد عدم احراز‌ها به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. بنده این را با عدد و ارقام می‌گویم. در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۵ درصد کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، عدم احراز خوردند و در این دوره با اینکه تعداد داوطلبان بیشتر هم شده بود و به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده بود، تعداد عدم احراز‌ها به زیر ۱۰ درصد رسید؛ یعنی از بیش از یک‌چهارم به کمتر از یک‌دهم تقلیل یافته است؛ لذا به‌خاطر اصلاح قانون و فرصت بیشتر، کاهش عدم احراز‌ها را داشتیم.

هیچ‌کدام از نمایندگان به دلیل انتقاد ردصلاحیت نشدند/ در شورای نگهبان داوطلبان را به ویژه و عادی تقسیم نمی‌کنیم/ عدم احرازها با اصلاح قانون انتخابات کاهش جدی یافت

این دوره تعداد عدم احراز صلاحیت‌شدگان کاهشی شده است

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: نسبت به اینکه عدم احراز‌ها مبنای قانونی دارد یا نه، باید گفت قانون چند وضعیت تایید صلاحیت، عدم تایید و عدم احراز را پیش‌بینی کرده است. ما در این دوره تمام تلاش‌مان را کردیم، چون مهلت رسیدگی اضافه شده بود، این تعداد اندک شد. اصل موضوع مبنای قانونی دارد. اعضا و کارشناسان شورای نگهبان تمام تلاش‌شان را کردند که عدم احراز کاهش پیدا کند و و همچنین دستگاه‌های مختلف هم همکاری کردند.

فرآیند بررسی صلاحیت‌ها در سوال خبرنگار دیگری هم بود که دکتر طحان نظیف در پاسخ گفت: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و این نظارت تمام مراحل انتخابات را در بر می‌گیرد و از ابتدای پیش‌ثبت‌نام، ثبت‌نام، بررسی صلاحیت‌ها و تبلیغات است. تا الان گزارش قابل توجهی که سالب صلاحیت فردی باشد را دریافت نکرده‌ایم و البته شورای نگهبان ناظر است و هنوز تبلیغات رسماً آغاز نشده است. فرآیند‌های قانونی در حال انجام است و مجری، ناظر و سایر دستگاه‌ها به وظایف خود عمل خواهند کرد و امیدواریم در این دوره هیچ تخلفی وجود نداشته باشد و موارد به اندک برسد که نیازی به استفاده از ابزار‌های قانونی نباشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا معاندین در تلاش هستند که نشان دهند انتخابات در کشور ما بی‌اهمیت است و مشارکت مردم نمی‌تواند بر سرنوشت مردم تأثیر بگذارد؟ تصریح کرد: مشارکت بالا اقتدار نظام را در داخل و خارج بالا می‌برد و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این مشارکت مایه آبروی کشور بوده و موثر است. طبیعی است که چشم همه‌ی دنیا به انتخابات ایران باشد؛ ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در ۴۵ سال بعد از انقلاب به‌طور متوسط و میانگین هر سال یک انتخابات داشتیم. این نشان می‌دهد امور و اداره کشور به‌دست مردم است.

باید قدردان انتخابات و قدردان حضور مردم باشیم

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ما باید قدردان انتخابات، حضور مردم در این عرصه و قدردان حضور مردم در اداره کشور باشیم. این نکته بسیاری مهمی است، این مهم را با کشور‌های مختلف و منطقه مقایسه کنید که هنوز انتخابات در برخی کشور‌ها معنا و مفهومی ندارد و در شرایط سخت و شرایط شدید امنیتی برگزار می‌شود. ما در کشورمان چنین چیزی را هیچ وقت شاهد نبودیم و همیشه انتخابات در فضای آزاد و آسان برگزار شده است. مشخص است وقتی انتخابات چنین نقشی در کشور دارد، برای دنیا مهم باشد. انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی است؛ مردم سالاری واقعی دینی که ۴۵ سال پشت سر گذاشتیم و هر سال یک انتخابات داشتیم.

دکتر طحان نظیف اضافه کرد: طبیعی است که این مسئله برای بسیاری مهم باشد و انتخابات همیشه مبتنی بر قانون و راهبرد‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به‌صورت دقیق و جامع برگزار شده و هیچ گاه با هدایت یک کشورِ خارجی نبوده و توسط متنفذین و بنگاهداران اقتصادی اداره نشده است. مردم اراده کردند که یک جریان سیاسی یا اشخاص مستقل به قدرت برسند و در آن مدت که در قدرت قرار دارد، امور مردم را پیش ببرد. یک مجلس قوی ریل‌گذاری کشور را از وضع موجود، در مسیر بهتر قرار می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: مجلس فعلی تلاش‌هایی را انجام داد و موضوعات اقتصادی، معیشتی، ازدواج و اشتغال که برای مردم مهم است می‌تواند سامان بهتری پیدا کند و با حضور جوانان، نخبگان و افراد با تجربه این امید را داریم که مجلس آتی بتواند قدم‌های موثرتری در راستی دغدغه‌های مردم بردارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره علت عدم احراز صلاحیت‌ها در انتخابات خبرگان، عنوان کرد: قبلاً هم گفته‌ام که حدود ۹۵ درصد از کسانی که در انتخابات خبرگان احراز صلاحیت نشدند به‌خاطر استناد به بند مربوط به شرایط علمی بوده و عمده کسانی که صلاحیت‌شان مورد تأیید فقهای شورای نگهبان قرار نگرفت به این علت بوده و نکته دیگری نسبت به آنان وجود نداشت. شرایط لازم علمی که در قانون انتخابات آمده بود، بحث اجتهاد است. داوطلبان در آزمون‌های کتبی و شفاهی شرکت کردند و علت عدم احراز صلاحیت نسبت به قریب به اتفاق آن‌ها بحث اجتهاد و احراز صلاحیت علمی بوده است.

هیچ‌کدام از نمایندگان به دلیل انتقاد ردصلاحیت نشدند/ در شورای نگهبان داوطلبان را به ویژه و عادی تقسیم نمی‌کنیم/ عدم احرازها با اصلاح قانون انتخابات کاهش جدی یافت

داوطلبان را به ویژه و عادی تقسیم نمی‌کنیم

دکتر طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس و ردصلاحیت کسانی که در گذشته مسئولیت اجرایی کلان داشته‌اند، خاطرنشان کرد: نسبت به همه این‌طور نیست و این مساله عمومیت ندارد، ولی بار‌ها گفته‌ایم شورای نگهبان چک سفید امضا به کسی نمی‌دهد و هر انتخابات یک سری شرایط قانونی دارد و انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری شرایط خاص خود را دارد. البته بار‌ها گفته‌ایم در هر دوره‌ای صلاحیت افراد را بررسی می‌کنیم و دفعه‌ی بعد هم ولو در همان انتخابات هم شرکت کنند، صلاحیت‌شان بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ما نظارت وجود دارد، هیچ‌کس مصون از قانون نیست؛ هیچ‌کس مصون از نظارت نیست و اینکه فردی یک‌بار تأیید شده لزوماً به این معنا نیست که باید تمام دفعات بعد تایید شود، این‌طور نیست و کشور حساب و کتاب دارد و نسبت به افراد نظارت می‌شود. ما در شورای نگهبان ریز و درشت نداریم و داوطلب درجه یک و درجه دو نداریم و داوطلب عادی و ویژه نداریم؛ همه‌ی این افراد داوطلب انتخابات هستند و بررسی صلاحیت می‌شوند. برخی فکر می‌کنند ما داوطلبان را به دو دسته تقسیم می‌کنیم و داوطلب آقازاده و روستازاده داریم. نه، افراد در برابر قانون برابرند و صلاحیت‌شان بررسی می‌شود؛ اگر صلاحیت داشته باشند در معرض انتخاب قرار می‌گیرند و اگر نداشته باشند، نمی‌توانند در انتخابات در معرض انتخاب قرار گیرند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: کسی که کف شرایط قانونی را دارد، نمی‌توانیم او را رد صلاحیت کنیم و کسی که ممکن است سوابق متعددی داشته باشد، اما شرایط قانونی را از دست داده، نمی‌تواند از شورای نگهبان تأیید بگیرد. این دوگانه‌ها دوگانه‌های درستی نیست و ما بر اساس شرایط قانونی که کف شرایط قانونی است با داوطلبان مواجهه داریم.

دکتر طحان نظیف در ادامه‌ی این نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص اعلام دلایل ردصلاحیت‌ها، گفت: ما این را حق داوطلبان می‌دانیم که موارد را به آن‌ها بگوییم و پاسخ و دفاعیه آن‌ها را بشنویم. موضوعی که در قانون انتخابات و اصلاحیه مقداری با صراحت بیشتری پرداخته شده و ما در این دوره با سامانه‌ی داوطلب با داوطلبان در ارتباط بودیم و سعی کردیم روابط را از این طریق تنظیم کنیم.

وی افزود: حدود ۸۰۰۰ ارتباط اعم از ملاقات یا تماس با داوطلبان داشتیم. طبیعتا این‌ها در موارد نیاز بوده، ولی اگر خود افراد بخواهند بدانند، می‌توانیم در اختیارشان بگذاریم. ما به ارتباط با داوطلبان اصرار داشتیم که موارد برای ما روشن شود. مثلا افراد برائتی را برای ما ارسال می‌کردند که در پرونده‌اش نبوده و ما متوجه می‌شدیم؛ لذا در این دوره بر این ارتباط اصرار داشتیم و فکر می‌کنیم عملکرد ما هم موثر بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دلایل رد صلاحیت آقای رئیس جمهور سابق در انتخابات مجلس خبرگتن به وی اعلام نشده است؟ گفت: اولویت ما در شورای نگهبان بررسی شکایات داوطلبانی است که نسبت به بررسی صلاحیت خود اعتراض داشتند. علت نیز این است که هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند که به انتخابات می‌رسند یا نه. کسانی که ثبت شکایت نکردند، در اولویت بعدی ماست. حق قانونی آن‌هاست، اما اولویت ما فعلاً کسانی است که ثبت شکایت کردند و تلاش می‌کنیم هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند و اگر از این موارد برخی به انتخابات برسند، حقی از آنان تضییع نشود.

شش برابرِ کرسی‌های مجلس، کاندیدای خانم داریم

دکتر طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره میزان مشارکت زنان در این دوره از انتخابات و هم‌چنین اینکه گفته می‌شود برخی نمایندگان فعلی به‌خاطر انتقاد از دولت رد صلاحیت شده‌اند، عنوان کرد: حتی یک مورد از رد صلاحیت‌ها به دلیل انتقاد از دولت، شورای نگهبان و دستگاه‌های مختلف نبوده و ما موارد را با این عزیزان مطرح کرده‌ایم. هفته گذشته نیز گفتم که با همه نمایندگان مجلس ملاقات داشته‌ایم؛ به‌جز یک مورد که تماس گرفتیم و خود او نیاز ندید و بعد از آن نیز آن فرد تماس گرفت و ابراز تمایل به برگزاری جلسه داشت و ما هم دیروز با او این جلسه را برگزار کردیم. از ۲۲ نفری که از این مجلس عدم تایید داشتند هیچ‌کدام به‌دلیل انتقاد از دولت و سایر دستگاه‌ها رد صلاحیت نشده‌اند.

وی اضافه کرد: ما سال ۱۳۹۸ حدود ۸۱۹ خانم داشتیم که در انتخابات وارد شده و تأیید صلاحیت شده بودند و امسال این عدد به بیش از دو برابر رسیده و حدود ۱۷۱۳ نفر خانم هستند که تایید صلاحیت شدند؛ این رقم حدود شش‌برابرِ کرسی‌های فعلی مجلس است. بانوان می‌توانند با مشارکت تعداد بیشتری از افراد را به مجلس بفرستند که از آن‌ها نمایندگی کنند.

آمار تفکیکی نامزد‌های استان‌های مختلف

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان درباره آمار تفکیکی نامزد‌های انتخابات در استان‌ها پرسید که وی در پاسخ بیان کرد: این آمار در اختیار ستاد انتخابات است؛ به‌عنوان مثال در استان آذربایجان شرقی برای ۱۹ کرسی ۷۰۳ نفر تأییرصلاحیت‌شده، در استان اصفهان برای ۲۰ کرسی ۷۵۰ نفر تأیید صلاحیت‌شده، در استان البرز که ۳ کرسی دارد و ۲ کرسی برای شهر کرج و یک کرسی برای ساوجبلاغ است به‌ازای ۳ کرسی ۴۶۵ نفر تایید صلاحیت‌شده، در استان خراسان رضوی ۱۸ کرسی داریم که ۱۰۱۹ نفر تأییدصلاحیت‌شده، در سیستان و بلوچستان برای ۸ کرسی ۲۵۱ نفر تایید صلاحیت‌شده، در استان قم برای ۳ کرسی ۲۸۰ تأیید صلاحیت‌شده و در استان مازندران برای ۱۲ کرسی ۴۶۲ نفر تأیدصلاحیت‌شده داریم. عدد کلی تأییدصلاحیت‌شدگان حدود ۱۵۰۰۰ نفر است که به ازای هرکرسی میانگین ۵۱ نفر هستند و بیش از ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان را شامل می‌شود. در واقع فضا و بستر برای مشارکت همه مردم، احزاب، جریانات سیاسی و اشخاص مستقل فراهم است و ان‌شاالله انتخابات پرشور و رقابتی را داشته باشیم.

هیچ‌کدام از نمایندگان به دلیل انتقاد ردصلاحیت نشدند/ در شورای نگهبان داوطلبان را به ویژه و عادی تقسیم نمی‌کنیم/ عدم احرازها با اصلاح قانون انتخابات کاهش جدی یافت

دکتر طحان نظیف در پاسخ به خبرنگاری که از وی سوالی مبنی بر اینکه اگر بعد از زمان بررسی صلاحیت‌ها و در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها، اسنادی به شورای نگهبان برسد که یک فرد صلاحیت ندارد و حتی اگر فرد انتخاب شده باشد، سرانجام فرد چگونه خواهد شد؟ پرسیده بود، گفت: مهلت بررسی‌های شورای نگهبان عملاً فردا به پایان می‌رسد و اسامی که فردا به وزارت کشور اعلام می‌شود، نهایی است؛ البته اسامی ۱۹ بهمن اعلام شده بود و الان مهلت بررسی آن‌هایی است که قبلا تأیید صلاحیت شده بودند و اخیرا با عدم تایید مواجه شده بودند. اگر اشتباهی و یا اتفاق ویژه‌ای رخ دهد، این اختیار شورا خواهد بود، ولی اعلام فردا، نهایی است.

انتخابات تمام الکترونیک در چهار حوزه برگزار می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درخصوص انتخابات الکترونیک اظهار داشت: ما جلسات متعددی با مجری انتخابات یعنی وزارت کشور داشتیم که انتخابات تمام الکترونیکی در چهار حوزه برگزار شود. البته به جلسات هم بسنده نکردیم و کارشناسان ما و سایر دستگاه‌ها در این حوزه‌های انتخابیه حضور یافتند و، چون برای اولین بار در این حوزه‌ها انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود، آموزش‌هایی به دست‌اندرکاران و مردم داده شد و آزمون‌هایی در این‌خصوص صورت گرفت و به‌نظر می‌رسد این اقدامات تا روز انتخابات هم ادامه دارد و تمام تمهیدات لازم برای انتخابات تمام الکترونیک در این چهار حوزه انجام می‌شود که مردم روز انتخابات با خلل مواجه نشوند و با فرآیندی روان رأی خود را به صندوق بریزند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره برخی مباحث مطرح‌شده درخصوص انصراف آیت‌الله امامی‌کاشانی از انتخابات مجلس خبرگان رهبری و هم‌چنین امکان انصراف برخی نامزد‌های انتخابات مجلس قبل از انتخابات، اظهار داشت: آیت‌الله امامی‌کاشانی از بزرگان و محترمین کشور و مجلس خبرگان هستند و قبل از انقلاب سوابق دارند و ایشان بعد از انقلاب منشا آثار، برکات و خدماتی در کشور بودند. ایشان سال‌ها عضو مجلس خبرگان رهبری بودند و در این انتخابات ثبت‌نام کردند و بعد از بررسی صلاحیت‌ها و تأییدصلاحیت‌ها، چون هیچ نکته‌ای درباره صلاحیت ایشان نبوده، ولی گویا تصمیم‌شان بر این شد که به خاطر شرایط جسمی، انصراف خود را اعلام کنند.

دکتر طحان نظیف اضافه کرد: گویا برخی بزرگان با ایشان صحبت کرده بودند، ولی ایشان انصراف‌شان را اعلام کردند؛ لذا هیچ بحثی درباره صلاحیت ایشان نبوده و یکی از نزدیکان‌شان نیز همین نکته را گفته بودند که کاملاً درست است.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره انصراف داوطلبان تایید شده بیان کرد: نسبت به تاییدصلاحیت‌شدگان و انصراف‌ها نیز باید گفت حق داوطلبی و حق انصراف دادن، حق افراد است و نمی‌شود الزام کرد که تا آخر بمانند. به هر دلیل ممکن است افراد از ادامه مسیر منصرف شده باشند و البته از نظر کارشناسی درست است وقتی ثبت‌نام می‌کنند هزینه‌های زیادی در کشور به‌دستگاه‌های مختلف از جانب بررسی‌ها، تحقیقات و استعلامات تحمیل می‌شود، اما الان منعی از نظر قانونی نداریم، ولی اگر قانون اصلاح شود، ما هم تابع قانون هستیم. به هر حال الان داوطلبی و انصراف هر دو حق داوطلب است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه بعضا گفته می‌شود تأییدصلاحیت‌شدگان از یک جریان سیاسی هستند، خاطرنشان کرد: اعداد و ارقام گویاست و بالاخره نسبت به حدود ۲۰ هزار نفر، حدود ۱۵۰۰۰ تأیید شدند که بیش از ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان است. این آمار و ارقام گویاست و این سخن که بگوییم این‌ها از یک جریان است، درست نیست. حتی در یک خانواده هم دو برادر یک‌جور فکر نمی‌کنند و همین را درباره ۸۰ میلیون نفر نسبت دهید؛ در همین مجلس ۲۹۰ نماینده ۲۹۰ فکر و ۲۹۰ نوع اظهار نظر را شاهد بودیم. شاید برخی می‌خواهند برخی ناکارآمدی‌های خود را را با این سخنان جبران کنند.

دکتر طحان نظیف ادامه داد: احزاب می‌توانند برنامه‌ریزی کنند تا اشخاصی که می‌توانند برنامه‌هایشان را به اجرا برسانند را به مردم معرفی نمایند. این روز‌ها لیست جریانات مختلف مطرح شده و حاکی است که جریانات و اشخاص مختلف در انتخابات تریبون و نماینده دارند. مهم انتخاب مردم و اراده مردم است که به کدام‌یک از این‌ها فضا بدهند که آینده ۴ سال مجلس را به آن افراد بسپارند.

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره عدم اجرای انتخابات تمام الکترونیک در تهران، عنوان کرد: طرح‌های مختلفی در مرحله کارشناسی مطرح بود، ولی آن‌چه به شورای نگهبان به‌عنوان پیشنهاد نهایی وزارت کشور تقدیم شد، برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در همین چهار حوزه‌ای بود که اعلام شده و این پیشنهاد از سوی وزارت کشور به ما اعلام شد و توسط اعضای شورای نگهبان نسبت به هر چهار حوزه موافقت صورت گرفت و در انتخابات پیش رو شاهد برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در این چهار حوزه خواهیم بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان با تقدیر از اصحاب رسانه، گفت: شما همیشه در کنار شورای نگهبان و مردم بوده‌اید و در انتخابات نقش‌آفرینی کرده‌اید؛ امیدواریم انتخابات پرشور و رقابتی توسط ملت همیشه سرفراز ایران رقم بخورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست در شورای نگهبان تایید شد

آیت‌الله خاتمی: نیروهای مسلح بازوهای پرتوان ملت هستند

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

پربازدید ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد