کد خبر: ۹۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲- 18 February 2024
اجمالی/ سخنگوی شورای نگهبان در نشست با خبرنگاران:

اولویت کنونی در خصوص انتخابات بررسی شکایات است/ شورای نگهبان ۴ هزار نفر به تعداد نامزدها افزود/ نامزدهای نهایی انتخابات مجلس فردا اعلام می‌شود

دکتر طحان نظیف گفت: اولویت ما در شورای نگهبان بررسی شکایات داوطلبانی است که نسبت به صلاحیت خودشان اعتراض داشتند و کسانی که شکایت‌شان را ثبت نکردند در اولویت بعد قرار دارند.

اولویت کنونی در خصوص انتخابات خبرگان بررسی شکایات است/ شورای نگهبان ۴ هزار نفر به تعداد نامزدها افزود/ نامزدهای نهایی انتخابات مجلس فردا اعلام می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشستی که عصر امروز (یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲) در محل نمایشگاه رسانه‌های ایران در مصلی تهران با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت به تشریح برخی مصوبات شورای نگهبان پرداخت و به سوالات خبرنگاران در خصوص این مصوبات و انتخابات پاسخ داد.

وی گفت: از میان افرادی که نسبت به اعلام نظر هیئت‌های نظارت استانی با نظر هیئت نظارت مرکزی اعتراض داشتند، حدود ۴ هزار نفر تایید شدند و نهایتاً به حدود ۱۵ هزار نفر رسید و ۱۹ بهمن‌ماه اعلام شد. فرآیند رسیدگی نسبت‌به این اشخاص و داوطلبان عملاً به پایان رسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در مرحله فعلی نیز حدود ۲۰۰ کاندیدا که صلاحیت‌شان دو ۲ مرحله‌ی قبلی تایید و در مرحله شورای نگهبان تایید نشده، امکان اعتراض داشتند که در شورای نگهبان در حال رسیدگی است. در میان حدود دویست نفر، ۲ نماینده فعلی مجلس نیز حضور دارند. فردا مهلت نهایی رسیدگی به اعتراض این افراد در شورای نگهبان رسما به پایان می‌رسد که ان‌شاءالله اعلام خواهیم کرد.

لایحه شفافیت و عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارسال نشده است

دکتر طحان نظیف درباره طرح شفافیت و لایحه عفاف و حجاب نیز بیان کرد: طرح شفافیت را اخیراً پس از اصلاح مجلس دریافت کردیم و در نوبت رسیدگی است. مصوبه عفاف حجاب هنوز دریافت نشده و به محض دریافت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی از افراد مشهور که قبلا تایید صلاحیت شده ردصلاحیت می‌شوند؟ گفت: شورای نگهبان چک سفید امضا به هیچ کسی نمی‌دهد. هر انتخابات شرایط خودش را دارد، اما بار‌ها عرض کرده‌ایم که در هر دوره‌ای صلاحیت افراد را مجدداً بررسی می‌کنیم و بررسی صلاحیت برای همان دوره است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در کشور ما نظارت وجود دارد و هیچ‌کسی مصون از قانون و نظارت نیست. اینکه صلاحیت فردی یک‌بار تایید شده لزوماً دفعات دیگر تأیید شود خیر اینچنین نیست و ما هربار صلاحیت افراد را مجددا بررسی می‌کنیم.

داوطلبِ درجه ۱ و داوطلبِ درجه ۲ نداریم

دکتر طحان نظیف بیان کرد: ما در شورای نگهبان داوطلب ریز یا درشت، داوطلب درجه ۱ یا داوطلب درجه ۲، داوطلب عادی یا ویژه و داوطلب آقازاده یا روستازاده نداریم؛ بلکه همه داوطلبین انتخابات هستند که همه دربرابر قانون یکسان هستند و بررسی صلاحیت‌شان انجام می‌شود.

وی هم‌چنین درخصوص بررسی صلاحیت‌ها و عدم احرازصلاحیت‌شدگان خاطر نشان کرد: در این دوره انتخابات تعداد عدم احراز‌ها کاهش جدی داشت. در سال ۹۸ بیش از ۲۵ درصد داوطلبان عدم احراز شدند که این دوره با وجود افزایش داوطلبان این تعداد به خاطر افزایش مهلت‌های رسیدگی به کمتر از ۱۰ درصد رسید.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دلایل ردصلاحیت آقای حسن روحانی اعلام نمی‌شود؟ گفت: اولویت ما در شورای نگهبان بررسی شکایات داوطلبانی است که نسبت به صلاحیت خودشان اعتراض داشتند. کسانی که شکایت‌شان را ثبت نکردند در اولویت بعد قرار دارند.

شش برابرِ کرسی‌های مجلس، کاندیدای خانم داریم

دکتر طحان نظیف درخصوص تعداد خانم‌ها در میان تأییدصلاحیت‌شدگان عنوان کرد: حدود ۶ برابر کرسی‌های فعلی مجلس شورای اسلامی ما کاندیدای خانم داریم که بانوان می‌توانند با مشارکت، تعداد بیشتری از افراد را به مجلس بفرستند که بتواند آن‌ها را نمایندگی کنند.

وی با اشاره آمار تأییدصلاحیت‌ها در استان‌ها مختلف، گفت: در استان آذربایجان شرقی برای ۱۰ کرسی ۷۰۳ نفر، در استان اصفهان برای ۲۰ کرسی ۷۵۰ نفر، در استان البرز برای ۳ کرسی ۴۶۵ نفر، در استان خراسان رضوی برای ۱۸ کرسی ۱۰۱۹ نفر، در استان سیستان‌وبلوچستان برای ۸ کرسی ۲۵۱ نفر و در استان مازندران برای برای ۱۲ کرسی ۴۶۲ نفر تایید صلاحیت شده‌اند؛ که بقیه استان‌ها هم به همین نحو است. فضا برای مشارکت همه جریانات سیاسی و همه افراد فراهم است که ان‌شاءالله انتخاباتی پرشور و رقابتی را شاهد باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره شایعات شکل گرفته درخصوص انصراف آیت‌الله امامی کاشانی از انتخابات مجلس خبرگان نیز خاطر نشان کرد: ایشان از بزرگان کشور و مجلس خبرگان رهبری هستند و سوابق ارزنده بسیاری داشته و منشا آثار و برکات فراوانی بوده‌اند. آیت‌الله امامی کاشانی بعد از تایید صلاحیت تصمیم گرفتند به‌دلیل شرایط جسمانی انصراف دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست در شورای نگهبان تایید شد

آیت‌الله خاتمی: نیروهای مسلح بازوهای پرتوان ملت هستند

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

پربازدید ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد