کد خبر: ۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۸- 09 August 2008
دکتر کدخدایی:

بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری در زمان مقرر قانونی صورت می‌گیرد

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان در زمان مقرر قانونی انجام صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی که صبح امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی سخن می‌گفت، ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه، روز خبرنگار را به خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌های جمعی تبریک گفت.
وی که پس از تشریح مصوبات بررسی شده در شورای نگهبان، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌گفت، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره گمانه زنی‌های یک روزنامه درباره ردصلاحیت یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، گفت: همانطور که در جمع فعالان دانشجویی سراسر کشور و نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در رادیو گفت‌وگو توضیح دادم؛ شورای نگهبان از حضور همه اشخاص، احزاب و گره‌ها در انتخابات استقبال می‌کند، اما بررسی صلاحیت داوطبان در موعد مقرر قانونی و پس از ثبت نام آنان صورت می‌گیرد.
دکتر کدخدایی تصریح کرد: مواردی که اخیرا برخی‌ها به آنها پرداخته‌اند گمانه زنی‌هایی است که افراد و رسانه‌ها انجام می‌دهند.
وی در پاسخ به سوالی مشابهی درباره چگونگی بررسی صلاحیت یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: انشاءالله در زمان مقرر قانونی، شورای نگهبان در این زمینه اعلام نظر خواهد کرد.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سئوالی در خصوص موضع شورای نگهبان درباره وزیر کشور جدید گفت: انتخاب وزرا ارتباطی به شورای نگهبان ندارد و هر کسی را که دولت انتخاب کند و مجلس به آن رای اعتماد دهد وزیر قانونی است و شورای نگهبان براساس قوانین با آن ارتباط دارد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره تاکید معاون سیاسی وزیر کشور مبنی بر رایانه‌ای برگزار شدن انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: اجرای انتخابات برعهده وزارت کشور است و در خصوص رایانه‌ای شدن انتخابات، طبعا باید هماهنگی‌های لازم با شورای نگهبان به عمل آید تا خللی در نظارت شورا بر انتخابات، به وجود نیاید.
دکتر کدخدایی با اشاره به تجربه وزارت کشور در برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای و اشکالات موجود در آن، یادآورشد: وزارت کشور برای رفع نواقص موجود کمیته‌هایی را تشکیل داده و شورای نگهبان نیز کارشناسان خود را برای کمک به این کمیته‌ها اعزام کرده ‌است. چنانچه اشکالات موجود در رایانه‌ای برگزار کردن انتخابات برطرف شود شورای نگهبان مخالفتی با آن ندارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات هیأت رئیس شورای نگهبان گفت: براساس انتخاباتی که در جلسه روز چهارشنبه اعضای شورای نگهبان صورت گرفت، آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر، آقای علیزاده به عنوان قائم‌مقام و بنده هم به عنوان سخنگو، برای یک سال دیگر انتخاب شدیم.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اظهارنظر سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر حذف مجازات سنگسار در کشورمان، گفت: تا آنجا که می‌دانم سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که رئیس قوه قضائیه طی بخشنامه‌ای اجرای این حکم را موقتاً متوقف کرده است و در مورد تغییر قانون در این زمینه صحبتی نشد. همچنین نسخه جدید قانون مجازات اسلامی در مجلس در حال بررسی است و منتظر نتیجه آن هستیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توقف حکم سنگسار ناشی از فشارهای خارجی است؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه نشان داده است که تابع فشارها و فضاسازی رسانه‌های خارجی نبوده و نخواهد بود. امیدواریم که متصدیان امر نیز با دقت بیشتری در مورد احکام اسلامی اظهارنظر کرده و قانون مدون و متقنی را تهیه کنند که پاسخگوی شایعات و ابهامات باشد. 


دکتر کدخدایی در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: ما مترصد آن هستیم که شاهد تصویب قانون جامع انتخابات باشیم و طبعا چنانچه قانون جامعی در خصوص انتخابات تصویب شود، نمی‌تواند تا یکسال آینده به دست مجریان برسد و نیازمند زمان بیشتری خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد که هرگونه اصلاح در قانون انتخابات، مشکلات کنونی را برطرف کرده و موجب مشارکت بیشتر مردم و حضور اقشار و جناح‌های مختلف در انتخابات گردد.
در پایان این نشست خبری، به مناسبت روز خبرنگار، طی مراسم کوتاهی، از خبرنگاران رسانه‌های مختلف تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد