کد خبر: ۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲- 22 February 2024
در نشستی که در آستانه انتخابات برگزار شد؛

آیت‌الله مدرسی‌یزدی خطاب به ناظران انتخاباتی: آرای مردم امانت است/ فرآیندها طبق قانون انجام شود

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در نشستی که با ناظران انتخاباتی داشت با تاکید بر اینکه آرای مردم امانت است، گفت: باید به دقت و درستی نظارت کرد تا فرآیندها طبق قانون انجام شود.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی خطاب به ناظران انتخاباتی: آرای مردم امانت است/ فرآیندها طبق قانون انجام شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در نشستی که روز چهارشنبه (۲ اسفند ۱۴۰۲) در شورای نگهبان برگزار شد، ضمن گرامیداشت ماه شعبان و فرارسیدن سالروز میلاد حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) اظهار داشت: قانون اساسی اداره کشور را بر اساس دو رکن مهم یعنی «اسلام» و «مردم» معرفی کرده که در اصل 4 قانون اساسی و سایر اصول این موضوع آمده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش شورای نگهبان در تحقق این دو رکن عنوان کرد: شورای نگهبان با بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی و تطبیق آن‌ها با احکام و موازین شرعی از دین مبین اسلام و شریعت پاسداری خواهد کرد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی در خصوص «مردم» نیز بیان داشت: اراده مردم از طریق برگزاری انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تبلور خواهد یافت که شورای نگهبان در این رابطه نقش نظارتی دارد؛ اگر نظارت بر انتخابات به درستی انجام گیرد، اراده مردم محقق خواهد شد اما اگر نظارت بر انتخابات به خوبی انجام نگیرد، انتخابات و نظام جمهوری اسلامی ایران در معرض آسیب خواهد بود.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با بیان اینکه شورای نگهبان در تمامی دوره‌ها تلاش داشته تا وظایف خود را به خوبی انجام دهد، گفت: از ابتدای آغاز فرآیند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، در هیات مرکزی نظارت تلاش کردیم تا وظایف را طبق قانون انجام بدهیم؛ از این رو به تدوین و تصویب آیین‌نامه نظارت پرداختیم و هیات‌های نظارت استانی و شهرستانی تشکیل شد.

 

قدردانی از راهنمایی‌های رهبر انقلاب در موضوع انتخابات

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه دشمنان تلاش داشتند تا استقبال خوبی از ثبت‌نام در انتخابات صورت نگیرد، حدود ۵۰ هزار نفر در مرحله پیش ثبت‌نام مدارک‌شان را بارگذاری کردند که این رقم در برگزاری ادوار انتخابات مجلس بی‌سابقه است.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند و اکنون به ازای هر کرسی مجلس ۵۱ نفر نامزد هستند، اظهار کرد: در بررسی پرونده‌های داوطلبان تلاش‌ها و دقت‌های بسیاری توسط هیات‌های نظارت استانی، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان صورت گرفت.

وی افزود: در این دوره از انتخابات همچون گذشته از تجربیات شورای نگهبان در امر نظارت بر انتخابات و پیشرفت ابزار فناورانه استفاده شد و موجب شد تا کار‌ها با دقت و سرعت بیشتری پیش برود.

این عضو فقهای شورای نگهبان از هدایت‌ها و راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب در این دوره از انتخابات نیز قدردانی و از تلاش‌ها و اقدامات هیات‌های نظارت و سازمان‌ها و نهاد‌هایی که با هیات مرکزی و هیات‌های نظارت همکاری داشتند، تشکر کرد.

 

چرایی تفاوت نظر شورای نگهبان با هیات‌های نظارت؟

آیت‌الله مدرسی‌یزدی در بخش پایانی صحبت‌هایش در خصوص چرایی تفاوت برخی نظرهای شورای نگهبان و هیات‌های نظارت استانی افزود: نخست اینکه در مرحله شورای نگهبان ممکن است اطلاعات جدید، دقیق و کامل‌تری نسبت به برخی داوطلبان به دست آید و دوم اینکه فقها و حقوقدانان شورای نگهبان پرونده‌ها را تخصصی‌تر با معیارهای شرعی و حقوقی مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند و چه بسا با تبادل‌نظر و بررسی‌های بیشتر نتایج دقیق‌تری به دست آورند.

وی بر این نکته هم تاکید کرد که فقها و حقوقدانان شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها تحت تاثیر هیچ فرد و نهادی قرار نخواهند گرفت و آنچه برای آن‌ها مهم است معیارهای حقوقی و شرعی می‌باشد و گاهی برای بررسی یک پرونده مدتی طولانی بحث و گفتگو می‌نمایند و حتی تقاضای تحقیقات جدید می‌کنند.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، انتخابات مجلس خبرگان رهبری را مهم و سرنوشت‌ساز و نقش مجلس شورای اسلامی را تعیین‌کننده خط مشی امور کشور دانست و خطاب به ناظران انتخاباتی گفت: آرای مردم امانت است و باید تلاش شود تمامی مراحل با رعایت بی‌طرفی کامل و در چارچوب قانون انجام شود.

آیت‌الله مدرسی یزدی ابراز امیدواری کرد که انتخابات روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ پرشور و با احساس مسئولیت عمیق برگزار شود و در نهایت دو مجلس قوی شکل بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله خاتمی: نیروهای مسلح بازوهای پرتوان ملت هستند

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

پربازدید ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است