کد خبر: ۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲- 03 February 2024
در نمازجمعه شهر یزد مطرح شد؛

آیت‌الله مدرسی‌یزدی: اسلام پیش از همه مدافع حقوق بشر بوده است/ داوطلبان انتخابات مجلس از سلایق و افکار مختلف هستند

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: اسلام قبل از همه سازمان‌های به ظاهر مدافع حقوق بشر با صدای رسا ارزش انسان را فریاد زده است.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی: اسلام پیش از همه مدافع حقوق بشر بوده است/ داوطلبان انتخابات مجلس از سلایق و افکار مختلف هستند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و امام جمعه موقت یزد در خطبه‌های نمازجمعه این شهر با بیان اینکه بعثت پیامبر اسلام (ص) مهمترین رویداد تاریخ بشریت است، اظهار کرد: همه بشریت مرهون بعثت هستند. نه تنها مسلمانان بلکه غیر مسلمانان نیز از انوار این بعثت بهره‌مند شدند؛ زیرا بعثت پیامبر (ص) همچون خورشید عالم‌تابی است که هرکس به اندازه ظرفیت خود از آن بهره می‌برد.

وی با اشاره به اینکه ارزش‌هایی که توسط پیامبر اسلام ارائه شد، با فطرت انسان سازگار و همخوان است، افزود: کسانی که برخلاف این ارزش‌ها عمل می‌کنند، نزد اغلب مردم دنیا سرافکنده هستند و آبرویی ندارند.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که اسلام، بعثت، پیامبر و قرآن بر آن تاکید دارد که جهان بشریت آن را قبول دارد و وجه غالب عقیده‌ها و جهت‌گیری‌هاست، ارزش انسان و کرامت انسانی است. اسلام قبل از همه سازمان‌های به ظاهر مدافع حقوق بشر با صدای رسا ارزش انسان را فریاد زده است.

امام جمعه موقت یزد ادامه داد: یکی دیگر از این ارزش‌ها مبارزه و ابطال نژادپرستی است. پیامبر اکرم (ص) از صدر اسلام، منادی تساوی انسان‌ها بود و در قرآن نیز آمده است که تقوا ملاک برتری انسان‌هاست و بر این اساس است که می‌گوییم، اسلام دینی جهانی و برای همه مردم جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان است.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی یادآور شد: دنیای امروز نمی‌تواند در مقابل این تفکر، حرفی داشته باشد هر چند که تفکر نژادپرستی هنوز در میان اقوامی در زمین وجود دارد و همین چندی پیش بود که رییس اتحادیه اروپا درباره اروپایی‌ها و غیراروپایی‌ها سخنان بی‌ربطی مطرح کرد و خودشان را نژاد برتر دانست.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: اینها نظریه‌های مغلوبی است و برکت اسلام و قرآن است که این نظریه‌ها را مغلوب کرد. سیری در تاریخ اسلام همه این موارد را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: امروز گرچه بشریت بر حسب ظاهر بردگی را لغو کرده اما در عمل دنیای استکبار، ملت‌ها را به بردگی می‌کشد و در بدترین صورت و شکل آن را در قبال مردم آفریقا، فلسطین و سایر ملت‌های مستضعف انجام می‌دهند.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی یادآور شد: امروز در مقابل چشم انسان‌ها میلیون‌ها نفر از مردم غزه را در کشور غصب شده فلسطین تحت فشار و کشتار قرار داده‌اند؛ این‌ها با این نگرش به انسان، به زن و به آزادی احترام می‌گذارند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز دهه فجر عنوان کرد: کشور ایران، سرزمین اهل بیت (ع)، صدها سال زیر چکمه مستبدان داخلی و بدتر از آن، خونخواران خارجی نظیر انگلیس بود و بر تمامی مقدرات و شاهرگ‌های اساسی کشور مسلط بودند و اجازه نمی‌دادند هیچ حرکت، نوآوری و استقلالی در این کشور به نتیجه برسد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی بیان کرد: کسی نمی‌دانست کشور در چه شرایطی است و در اطراف کشور چه می‌گذرد و با حداقل‌های زندگی اقتصادی و اجتماعی سر می‌کردند و اصلاً امکان رشد وجود نداشت. انقلاب اسلامی و هدایت‌های امام و فریادهای امام و یاران امام و مراجع و حوزه‌های علمیه بود که کم کم این کشور را زنده کرد و دوباره به آن حیات بخشید و مردم به مسائل اجتماعی آشنا و نسبت به سرنوشت خود حساس شدند.

وی با بیان اینکه نسل جدید را باید نسبت به شرایط گذشته تفهیم کرد و تفاوت امروز و دیروز را برای آنها روشن کرد، افزود: در راس کشور کسی به نام شاه وجود داشت که تمام وجودش به جای خدمت به ملت در خدمت انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها بود.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: این انقلاب اسلامی بود که به مردم اجازه داد تا رییس جمهور و نماینده مجلس را انتخاب کنند و باید قدر انقلاب را بدانیم زیرا آبرویی که این انقلاب به این کشور و مردم داد، بی نظیر است.

وی با بیان اینکه امروز قلدرهای عالم از مردم ایران می‌هراسند و کسانی که روزی مسلط بر منطقه بودند به یمن وجود نظام اسلامی دارند گور خود را از منطقه گم می‌کنند، تصریح کرد: بی‌شک اهمال کاری‌ها و اشتباهاتی نیز وجود داشته و دارد اما نباید نعمت انقلاب را فراموش کرد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی با اشاره به اینکه روزگاری نخست‌وزیر این کشور از ملی شدن صنعت نفت می‌هراسید و می‌گفت ما نمی‌توانیم آفتابه تولید کنیم، افزود: امروز در کشور ما به برکت انقلاب اسلامی و حضور مردم در صحنه‌های مختلف در بسیاری از علوم و تکنولوژی حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم.

رئیس مرکزی نظارت بر انتخابات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقدمات برگزاری انتخابات در کشور یادآور شد: امروز هزاران نفر در سراسر کشور که داوطلب انتخابات بودند و تاییدصلاحیت شدند با افکار مختلف و با ایده‌های گوناگون، افکار و سوابق خود را عرضه می‌کنند. مردم با دقت آن‌ها را انتخاب کنند زیرا این کشور باید با انتخاب مردم توسط آن‌ها ساخته شود.

وی با تاکید بر لزوم انتخاب اصلح تاکید کرد: مردم با تحقیق و بررسی به افراد رای دهند زیرا همه ما در قبال انتخاب خود مسئول هستیم و کوتاهی در این زمینه مسئولیت‌آور است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

همه باید همت کنند تا مشکلات معیشتی حل شود

بازدید دکتر صادقی مقدم از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

افکار عمومی مهم‌ترین ابزار حقوق بشر در قبال مسئله غزه است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

توصیه آیت‌الله جنتی به منتخبان مجلس دوازدهم؛ اولویت اصلی چاره‌اندیشی برای حل مشکلات کشور باشد

بازدید دکتر مولابیگی از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در دانشگاه قم

دکتر طحان‌نظیف به دانشگاه قم رفت و پاسخگوی سوالاتی درباره قانون اساسی شد/ سخنگو: اساتید و دانشجویان حقوقی یاری‌گر شورای نگهبان باشند

بازدید دانشجویان عضو انجمن علمی حقوق دانشگاه امام صادق(ع) از پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید حوزه با سخنگوی شورای نگهبان

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

انتخابات مرحله دوم در ۸ حوزه انتخابیه تمام الکترونیک برگزار می‌شود/ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تایید شده؛ اجرای آن منوط به ابلاغ برنامه هفتم است

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار می‌کند

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

معلمان به شورای نگهبان آمدند/ دکتر طحان‌نظیف: بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند

شورای نگهبان، آماده دریافت گزارش تخلف احتمالی نامزد‌ها است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد