کد خبر: ۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰- 28 January 2024
دکتر کدخدایی:

انقلاب اسلامی یک انقلاب مبتنی بر پشتیبانی و حضور حداکثری مردم بوده است

عضو حقوقدان شورای نگهبان، انقلاب اسلامی را یک انقلاب مبتنی بر پشتیبانی و حضور حداکثری مردم دانست که رهبران این انقلاب همواره بر نقش مردم تاکید داشته‌اند.

انقلاب اسلامی یک انقلاب مبتنی بر پشتیبانی و حضور حداکثری مردم بوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی، عضو حقوقدان و رییس پژوهشکده شورای نگهبان که در جمع کارکنان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران سخنرانی می‌کرد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) و شهدایی که برای استقرار و استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران جانفشانی کردند نظام جمهوری اسلامی ایران را نظامی‌ ایدئولوژیک دانست که دارای جهان‌بینی است و نقشه راه است و این نقشه راه بر اساس آموزه‌های اسلامی طراحی شده است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نمود دارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به جایگاه نیروهای مسلح در قانون اساسی گفت: وظیفه‌ای که در قانون اساسی  برعهده عزیزان ما در نیروهای مسلح گذاشته شده است پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی، پاسداری از جمهوری اسلامی و پاسداری از تمامیت ارضی است و این به تعبیر امام یک مجاهدت است.

دکتر کدخدایی، با بازخوانی مراحل شکل‌گیری انقلاب اسلامی گفت: یکی از محوری‌ترین بحث‌هایی که منجر به خیزش مردم و شکل‌گیری نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام شد اعتراض به وابستگی کشور و سران کشور در زمان طاغوت به بیگانگان و خصوصاً غربی‌ها بود و به همین خاطر، استقلال محور اساسی شعارهای انقلاب بود و قانون اساسی که منشور ملی ما ایرانیان و میثاق بین همه مردم  ایران است و بعد از انقلاب با همت بزرگوارانی چون شهید بهشتی تدوین شد نگاه بلندی در حوزه استقلال و آزادی داشته است.

رییس پژوهشکده شورای نگهبان، در ادامه با اشاره جایگاه متعالی مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران افزود: امام راحل چه در مبارزات انقلابی و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به نقش مردم باور داشتند و مقام معظم رهبری نیز ادامه دهنده این مسیر را بوده‌اند. تعبیر مقام معظم رهبری این است که مردم سالاری دینی از مفاهیم اصیل آموزه‌های اسلامی است و ایشان حتی می‌فرمایند فراتر از این، ما وقتی می‌گوییم مردم‌سالاری دینی،  این‌ دو بخش اجزای منفصل از یکدیگر نیستند که هر کدام را از جایی گرفته باشیم و بخواهیم آن‌ها را به هم پیوند بزنیم بلکه این‌ها همه در واقع اجزای متصلی هستند که در جهان‌بینی اسلامی وجود دارند.

انقلاب اسلامی یک انقلاب مبتنی بر پشتیبانی و حضور حداکثری مردم بوده است

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: ما با همه ایراداتی که ممکن است به نظام انتخاباتی‌مان داشته باشیم، با همه مشکلاتی که داشته‌ایم بعد از انقلاب، ولی همچنان افتخار می‌کنیم که در حوزه آزادی‌های سیاسی و انتخابات پیشرو هستیم و هیچ کشوری به اندازه ما در حوزه انتخابات تجربه ندارد. در طول این ۴۵ سال تقریباً هر سال یک انتخابات به طور متوسط برگزار شده است، یعنی هر سال یک بار مردم ‌آمدند و مستقیماً نظرشان را نسبت به مدیریت کشور بیان می‌کردند از بالاترین سطوح تا پایین‌ترین مراتب. انتخابات در جمهوری اسلامی ایران هویت ملی ماست، یک امر زودگذر لقلقه زبان نیست، یک ارزش است و یک روش ارزشمند است برای برای اینکه اهداف انقلاب اسلامی محقق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

بازدید دکتر مولابیگی از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در دانشگاه قم

دکتر طحان‌نظیف به دانشگاه قم رفت و پاسخگوی سوالاتی درباره قانون اساسی شد/ سخنگو: اساتید و دانشجویان حقوقی یاری‌گر شورای نگهبان باشند

بازدید دانشجویان عضو انجمن علمی حقوق دانشگاه امام صادق(ع) از پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید حوزه با سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان در نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید حوزه: بررسی صلاحیت‌ها طبق اسناد و مدارک صورت گرفت/ حوزویان مطالبه‌گر اجرای سیاست‌های کلی انتخابات باشند

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در نشست فراکسیون گام دوم مجلس شورای اسلامی

دکتر طحان نظیف: اساساً یک قانون‌گذاری خوب از دل یک نظارت خوب می‌گذرد/ کار با تصویب قانون تمام نمی‌شود، بلکه آغاز می‌شود

بازدید ۵ ساعته سخنگوی شورای نگهبان از نمایشگاه کتاب؛ از حضور در مراسم رونمایی یک کتاب برای پدر موشکی تا تبلیغ کتاب‌های «روایت پیشرفت» و «مادران میدان جمهوری»

گزارش تصویری بازدید سخنگوی شورای نگهبان از نمایشگاه کتاب

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

انتخابات مرحله دوم در ۸ حوزه انتخابیه تمام الکترونیک برگزار می‌شود/ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تایید شده؛ اجرای آن منوط به ابلاغ برنامه هفتم است

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار می‌کند

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

معلمان به شورای نگهبان آمدند/ دکتر طحان‌نظیف: بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳