کد خبر: ۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۶- 04 August 2008

دیدار جمعی از حقوق‌دانان، قضات و وکلای عراقی با دکتر کدخدایی

جمعی از حقوق‌دانان، قضات و وکلای عراقی در آستانه مبعث رسول گرامی اسلام(ص) با دکتر کدخدایی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش روابط‌عمومی شورای نگهبان، در ابتدای این دیدار، اعضای حاضر هیات عراقی با تشکر از دولت و ملت ایران به دلیل همراهی و همدردی با ملت عراق، سئوالاتی را راجع به وظایف قانونی شورای نگهبان مطرح کردند.
مسئله حقوق زنان و اقلیت‌های دینی در جمهوری اسلامی ایران، نحوه تدوین قانون اساسی ایران و چگونگی اجرای قانون ولایت فقیه در عراق، از جمله سئوالات مطرح شده توسط اعضای هیات عراقی در این نشست بود. همچنین هیات عراقی با اشاره به الگوبرداری دول اسلامی از قوانین غربی در سال‌های گذشته، از جمهوری اسلامی ایران به دلیل تدوین قوانین و مقررات حکومتی بر مبنای شریعت اسلامی، تقدیر و تشکر نمود. 


دکتر کدخدایی نیز در این دیدار ضمن تبریک ایام خجسته مبعث پیامبر اعظم(ص) و خیرمقدم به حاضرین، با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری قانون اساسی گفت: هدف از تدوین قوانین اساسی در کشورها، تنظیم روابط مردم و حکومت‌ها است، اما قانون اساسی در مکتب اسلام باید بر مبنای تئوری «امت واحده» که مسلمانان در آن فارغ از مرز، نژاد، زبان و قومیت، همه تحت پرچم اسلام زندگی می‌کنند، شکل بگیرد.
وی با اشاره به تفاوت هدف تشکیل حکومت در مکتب اسلام با حکومت‌های سکولار گفت: حکومت در نظام اسلامی برای ایجاد امکانات در مسیر تکامل انسان بوجود می‌آید اما در یک نظام سکولار، حکومت، صرفا برای رفاه و امنیت تشکیل می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: بر همین اساس، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای وضعیت جدید دولت‌ها و با تئوری «امت واحده اسلام» تنظیم شده است.
دکتر کدخدایی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یک پدیده جدید در عرصه بین‌المللی است که ضمن رعایت ساختارهای جدید تشکیل دولت، مبانی اسلام را هم در درون خویش جای داده است.
وی افزود: هدف از شکل‌گیری حکومت در قانون اساسی ایران، تکامل انسان و کمک به او در سیر الی‌ا... می‌باشد و طبق قانون اساسی، کلیه قوانین و مقررات باید با موازین اسلامی مطابقت داده شود و انجام این وظیفه نیز برعهده فقهای شورای نگهبان قرار دارد.
دکتر کدخدایی در ادامه با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران، روابط با دیگر کشورها نیز باید مطابق موازین اسلامی باشد به بیان برخی ویژگی‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قانون اساسی پرداخت.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی در سیاست‌خارجی خود با نفی ستم‌گری و سلطه‌پذیری و تلاش برای ایجاد وحدت همه‌جانبه با کشورهای مسلمان حرکت می‌کند و اینها علاوه بر آنکه در قانون اساسی ما ذکر شده، در نظرات رهبران ما نیز مشاهده می‌شود.
دکتر کدخدایی با اشاره به تلاش کشورهای اروپایی برای وحدت بر مبنای اقتصاد و سیاست و شکننده خواندن آن گفت: راه نجات کشورهای اسلامی تمسک به تئوری «امت واحده» است چراکه معیارهای وحدت میان کشورهای اسلامی بسیار قوی‌تر از کشورهای سکولار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی گفت: در جمهوری اسلامی برای صیانت از قانون اساسی، روش غیرقضایی پذیرفته شده است و شورای نگهبان، هیچگونه وابستگی به قوای سه‌گانه ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به تشریح چگونگی انتخاب اعضای شورای نگهبان و حدود اختیارات و وظایف آن پرداخت.
وی همچنین بحث ولایت فقیه را یک بحث اسلامی دانست و افزود: همانگونه که امت واحد داریم، این امت واحد باید توسط رهبر واحد مدیریت شود. بنابر این قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در راس مقامات سیاسی کشور، فقیه جامع‌الشرایطی را قرار داده است که باید دارای شرایط خاصی باشد و ولی‌فقیه در واقع، سکاندار جامعه است و هدایت جامعه را برعهده دارد.
دکتر کدخدایی گفت: با توجه به مرزبندی‌های سیاسی که بین کشورها وجود دارد، از جهت بین‌المللی، حوزه رهبری در چهارچوب قلمرو کشور جمهوری اسلامی می‌باشد اما از جهت اعتقادی و دینی، حوزه و گستره ولایت فقیه، می‌تواند تمامی جوامع اسلامی را پوشش دهد. از این جهت قلمرو رهبری و ولایت‌فقیه بر همه جوامع اسلامی می‌تواند گسترده شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پایان برای هرگونه همکاری در مباحث حقوقی و کمک به ارتقاء حقوقی کشور عراق اعلام آمادگی نمود.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی