کد خبر: ۹۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵- 07 January 2024
دکتر کدخدایی در نخستین همایش بین‌المللی «مرد میدان حقوق بشر» مطرح کرد:

شهید سلیمانی مرد میدان حقوق بشر و انسانیت بود

رئیس کمیته پیگیری حقوقی پرونده ترور و شهادت شهید سلیمانی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی همانگونه که مرد میدان مبارزه و جهاد بود، مرد میدان حقوق بشر و انسانیت بود و برای نجات مردم تحت ستم نگاه انسانی داشت.

شهید سلیمانی مرد میدان حقوق بشر و انسانیت بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی، عضو حقوقدان و رییس پژوهشکده شورای نگهبان روز یکشنبه۱۷ دیماه در نخستین همایش بین‌المللی «مرد میدان حقوق بشر» که به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در تالار ایوان شمس برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر ایران اسلامی، اظهار داشت: حاج قاسم سلیمانی، سیدالشهدای مقاومت بود و راه جدیدی را در راه مقابله با ظالمان ایجاد کرد.

رئیس کمیته پیگیری حقوقی پرونده ترور و شهادت شهید سلیمانی با اشاره به حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان افزود: شهدای عزیزی که به عشق حاج قاسم سلیمانی برای شرکت در مراسم سالگرد این شهید بزرگوار حضور یافتند، به شهادت رسیدند و این اقدامات ماهیت جنایت‌پیشه دشمنان  انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد که همچنان مشغول توطئه و کینه‌توزی هستند و  و حاکی از این است که همچنان از شهید سلیمانی واهمه دارند.

دکتر کدخدایی تصریح کرد: به تعبیر شهید بهشتی باید به آنها گفت که از این عصبانیت بمیرید و تا زمان برقرار است، هیچگاه روی خوش نخواهید دید زیرا راه شهدای جنگ تحمیلی و مقاومت و شهید سلیمانی همچنان استمرار دارد.

رئیس کمیته پیگیری حقوقی پرونده شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم سلیمانی مرد میدان مقاومت و مبارزه و جهاد علیه ظالمان و مستکبران بود و خدمات ارزشمند او در دوره جنگ تحمیلی بر ملت ایران پوشیده نیست و مجاهدت‌های بسیار او در سوریه و عراق در مقابل داعشی‌های تکفیری نیز بر هیچ کس در منطقه و دنیا پوشیده نیست.

شهید سلیمانی مرد میدان حقوق بشر و انسانیت بود

رییس پژوهشکده شورای نگهبان با تاکید بر نگاه بشردوستانه حاج قاسم سلیمانی، یادآور شد: این شهید بزرگوار هرگاه با خانواده شهدا تماس می‌گرفت از آنها دلجویی و به مشکلات آنان رسیدگی می‌کرد و این اقدامات نشان از این داشت که حاج قاسم سلیمانی در میدان محبت و انسان‌دوستی نیز یکه‌تاز بود؛ همانگونه که در میدان رزم جانانه می‌جنگید، برای انسان‌ها و انسانیت نیز دلسوزی می‌کرد.

دکتر کدخدایی با اشاره به تصویرسازی غلط دشمن از شهید سلیمانی گفت: وقتی در وقایع سوریه و عراق داعشی‌های تکفیری با برنامه‌ریزی آمریکا بر منطقه مسلط شده بودند، حاج قاسم بدون تفاوت قائل شدن میان مردم و فارغ از قومیت، مذهب و آیین آنان در جهت دفاع از آنها گام برداشت، همچنین وقتی اقلیم کردستان تحت محاصره قرار گرفت و مسئولان آنجا به جمهوری اسلامی ایران متوسل شدند، حاج قاسم سلیمانی بدون فوت زمان با برنامه‌های دقیق اقیلم کردستان را از خطر حتمی داعش و امکان بروز یک جنایت دیگر نجات داد.

رئیس کمیته پیگیری حقوقی پرونده ترور و شهادت شهید سلیمانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به حقوق بشر توجه داشته است و در قانون اساسی نیز حمایت از مستضعفین و مظلومان بدون دخالت در امور داخلی سایر کشورها  بخش مهمی از اصول سیاست خارجی است و این در حالی است که سال‌ها طول کشید تا در غرب به مسئولیت حمایت پیداخته شود. 

این عضو شورای نگهبان قانون یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران سال‌ها از سیاست‌ها و موازین حقوق بشری جلوتر بوده است و حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش براساس همین تفکر در راه دفاع از مردم مظلوم منطقه و زنان و کودکان، منطقه را از داعش پاکسازی کردند به طوری که برقراری امنیت کنونی در منطقه به برکت مجاهدت‌ها و مقاومت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی و سیاست جمهوری اسلامی ایران است.

شهید سلیمانی مرد میدان حقوق بشر و انسانیت بود

دکتر کدخدایی افزود: اکنون اگر مردم سوریه و عراق احساس آرامش دارند، نتیجه اجرای سیاست‌هایی بود که با تدابیر رهبر انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های شهدا رقم خورد.

رئیس کمیته پیگیری حقوقی پرونده شهید سلیمانی با ابراز امیدواری به اینکه بتوانیم دولت‌ها و مقاماتی را که این جنایت بزرگ را رقم زدند به زودی پاسخگو کنیم، اظهار داشت: آنها در محاکم بین‌المللی و افکار عمومی باید تاوان این جنایت را بپردازند.

رییس پژوهشکده شورای نگهبان افزود: نمی‌توان در مقابل آنان که منطقه را اشغال و گروهک‌های تکفیری را تجهیز کردند، سکوت کرد بلکه آنها باید پاسخگوی افکار عمومی در دنیا باشند و باید پرسید دولت‌های مدعی حقوق بشر چگونه ظلم و ستم بر مردم منطقه روا داشتند و همچنان به اشغالگری ادامه می‌دهند. چطور است که آمریکایی‌ها فرسنگ‌ها از کشور خود دور می‌شوند و برای منافع نامشروع خود جنایاتی مرتکب می‌شوند و بر مردم این منطقه ظلم‌هایی را روا می‌دارند.

وی ادامه داد: همکاران ما در وزارت امور خارجه، قوه قضاییه و دولت از هر راه ممکن پیگیر هستند تا پاسخ این جنایت را بدهند و اگرچه راه‌های رسیدگی به این جنایات از طرق حقوقی در عرصه بین‌المللی بسیار کند است اما در حوزه حقوقی تلاش‌های خوبی صورت گرفته است تا دولت‌هایی که در این جنایت بزرگ مشارکت، معاونت، مباشرت داشتند پاسخگو و محاکمه شوند.

گفتنی است نخستین همایش بین‌المللی «مرد میدان حقوق بشر» به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با حضور دکتر عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین المللی پرونده ترور و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، ایرج مسجدی مشاور عالی فرمانده سپاه قدس، ، جمعی از سفرای کشورهای اسلامی، خانواده‌های معظم شهدا، اندیشمندان داخلی و خارجی، پژوهشگران، صاحبنظران و فعالان حقوق بشر در تالار ایوان شمس برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

حقیقت تنفیذ؛ فرایندی حقوقی و شرعی

چیستی و چگونگی تنفیذ

فیلم | اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۳ مرداد ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: زندگانی امام حسین (ع) الگویی کامل برای زندگی باعزت است/ کاپیتولاسیون نگاه ظالمانه دولت‌های استکباری را آشکار می‌کند

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند

ثبت تجارب انتخاباتی در شورای نگهبان و بهره‌گیری از آن‌ها در اصلاح فرآیندها و روش‌ها

پربازدید ها

پیام تسلیت آیت‌الله جنتی به مناسبت درگذشت پدر حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

برگزاری چند انتخابات در چند ماه؛ ثبات، استحکام و اقتدار نظام اسلامی در سایه‌سار رهبری حکیمانه

انتخاب اعضای هیات‌رئیسه شورای نگهبان برای یک سال آینده

۲ تصویر از ۲ عضو باسابقه شورای نگهبان در حاشیه مراسم تنفیذ حکم دومین رئیس‌جمهور

برگزاری انتخابات زودهنگام؛ نمایش ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران

دستاوردها و نتایج انتخابات‌های اخیر؛ از تحقق اراده مردم تا تجاربی که برای مجریان و ناظران به دست آمد

آغاز انتشار ویژه‌نامه «آینه اعتماد ۲» به‌مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند