کد خبر: ۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۴- 15 July 2008
آیت‌الله جنتی:

شورای نگهبان پاسدار جمهوریت نظام نیز هست

آیت‌الله جنتی در آستانه سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان پاسدار جمهوریت نظام نیز هست و جمهوریت به اندازه جایگاه اسلام در نظام اهمیت دارد.

دبیر شورای نگهبان در حاشیه بازدید از خبرگزاری فارس در گفتگو با این خبرگزاری در مورد این ادعا که شورای نگهبان فقط پاسدار اسلامیت نظام است و پاسدار جمهوریت نظام نیست، گفت: این بحث در اثر بی‌اطلاعی بعضی اشخاص مطرح می‌‌شود، زیرا تجلی جمهوریت در انتخابات است.
وی با طرح این سئوال که چه ارگانی باید سلامت انتخابات را نظارت کند، افزود: اینکه در انتخابات تخلف نشود و از آرای مردم محافظت شود و با برگزاری سالم انتخابات منتخبین مردم به مجلس، دولت، شوراها و خبرگان راه یابند؛ شورای نگهبان این کار را انجام می‌دهد و اگر شورای نگهبان نباشد معلوم نیست انتخابات چه از آب درمی‌آید.
آیت الله جنتی به نحوه برگزاری انتخابات پیش از پیروزی انقلاب اشاره کرد و افزود: در آن زمان وزارت کشور هر کاری که می‌خواست انجام می‌داد و نام هر کسی که می‌خواست از صندوق بیرون می آورد، اما اکنون این طور است که اگر وزارت کشور بخواهد عامل دخالت در انتخابات باشد، شورای نگهبان مانع از آن می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری در این باره ادامه داد: قانون ماهیت شورای نگهبان را طوری تعریف کرده است که این شورا وابسته به هیچ یک از قوای سه گانه نباشد و این شورا مستقل از هر نهادی باشد تا هیچ کس نتواند در آن نفوذ پیدا کند، این شورا در بررسی صلاحیتها اختیار کامل دارد تا صلاحیت افرادی که می خواهند به مجلس بروند و برای مردم قانونگذاری و سرنوشت مردم را با قانون معین کنند، مورد بررسی قرار دهد تا اگر صلاحیت دارند وارد مجلس شوند و یکی از مهمترین مراجعی که می‌تواند جمهوری اسلامی را حفظ کند و جمهوریت را نگهبانی کند، شورای نگهبان است.
آیت الله جنتی تأکید کرد: البته اسلامیت و جمهوریت دو چیز نیست، یعنی جمهوری است با رنگ اسلامی؛ جمهوری که هم از نظر قانون و هم از نظر اجرا طبق ضوابط اسلامی حرکت می‌کنند.
دبیر شورای نگهبان در مورد ضرورت وجود و تأسیس شورای نگهبان و ارزیابی خود از عملکرد این شورا در پاسداری از اسلام و قانون اساسی گفت: اهمیت شورای نگهبان فوق العاده و بیش از آن چیزی است که اکثر افراد فکر می‌کنند.
آیت‌الله جنتی تأکید کرد: اهمیت این شورا به حدی است که 20 اصل قانون اساسی به شورای نگهبان اختصاص دارد و اولین حکمی که امام راحل صادر فرمودند حکم فقهای شورای نگهبان بود.
وی گفت: در زمانی که امام حکم فقهای شورای نگهبان را صادر فرمودند، بنده در اهواز بودم و اطلاعی از این مسئله نداشتم و این حکم را از رادیو شنیدم ایشان برای بنده و پنج نفر دیگر از فقها حکم صادر کردند و پس از آن حقوقدان‌ها معرفی شدند و روز 26 تیرسال 59 شورای نگهبان تأسیس شد.
دبیر شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان به اندازه جایگاه اسلام در نظام اهمیت دارد، یعنی قانون اساسی شورای نگهبان را پاسدار اسلام و قانون اساسی معرفی می‌کنند؛ قهرا آن چیزی که اسکلت اساسی حکومت اسلامی را مشخص می‌کند و ستون فقرات جمهوری اسلامی است، همین دو چیز است. یعنی در همه شئون از نظر مکتبی جمهوری اسلامی، اسلامی و مکتبی باشد از جمله قانونگذاری‌ها، مقررات ضوابط آن و از نظر مردمی بودن نیز باید یه طور مرتب انتخابات داشته باشد و جمهوری در این انتخابات تجلی داشته باشد.
وی افزود: شورای نگهبان مسئولیت هر دوی این موارد را دارد، یعنی از نظر قانونگذاری هر قانونی که در ایران به تصویب می‌رسد کلیه آنها باید به نظر شورای نگهبان برسد واین شورا تأیید کند تا قابلیت پیدا کند. همچنین در کلیه انتخابات که تاکنون حدود 20 انتخابات داشته‌ایم تمام آنها با نظارت شورای نگهبان بوده است و شورای نگهبان مسئول سلامت انتخابات و حفظ آرای مردم است که این آرا به سلامت از صندوق در بیاید.
جنتی درباره اهمیت شورای نگهبان گفت: در قانون اساسی آمده است که مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد و این نشان می‌دهد که وجود شورای نگهبان چقدر اهمیت دارد، یعنی اگر اتفاقی افتاد و روزی شورای نگهبان نبود مجلس وجود نخواهد داشت.
دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: بعد از دو مسئولیت بررسی مصوبات مجلس و بررسی صلاحیت نامزدها در انتخابات مسئولیت دیگر شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ما در اصل 98 قانون اساسی داریم که تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و ارزش تفسیری که شورای نگهبان انجام می دهد به میزان خود قانون اساسی است. یعنی مانند یکی از اصول قانون اساسی است و وقتی تفسیری صورت می‌گیرد یعنی یک اصل به اصول قانون اساسی اضافه کرده‌ایم.
دبیر شورای نگهبان در مورد ضرورت اصلاح در قانون انتخابات گفت: قانون انتخابات باید اصلاح شود؛ زیرا این قانون نقص‌های زیادی دارد و بسیاری از مشکلات موجود انتخابات مربوط به این قانون است و ضعف و نقص قانون سبب شده است، بسیاری از کارهایی که علی القاعده باید بهتر از این صورت بگیرد با کیفیت بدی انجام می شود.
وی با بیان این نکته که مدت‌هاست که بحث اصلاح قانون انتخابات مطرح است، گفت: البته اصلاح قانون انتخابات جرأت می‌خواهد یعنی مجلس هشتم باید قاطعانه وارد شود و از وزارت کشور شورای نگهبان و دستگاه‌های متولی برگزاری انتخابات نظرخواهی کند و از تجارب خود مجلس استفاده کند و ببیند این نقص‌ها از کجاست.
آیت الله جنتی یکی از ضعف‌های اساسی قانون انتخابات را ثبت نام از هر کسی با هر شرایطی دانست و افزود: شاهد آن هستیم که گاهی اوقات برای انتخاب 300 نماینده 8 هزار نفر ثبت نام می‌کنند که این در هیچ جای دنیا متداول نیست. باید قانونی تدوین شود که هم در اجرا و هم در نظارت، شورای نگهبان به راحتی بررسی صلاحیت‌ها را انجام دهد و این یکی از مشکلات این قانون است و مسائل دیگری نیز هست که باید به آنها رسیدگی شود. 

منبع خبر

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی