کد خبر: ۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳- 11 November 2023
آیت‌الله اعرافی بیان کرد:

درس‌ها و دستاوردهای حوادث اخیر غزه/ مشارکت هر چه بیشتر در انتخابات وظیفه ملی، اسلامی، اخلاقی و انقلابی ما است

خطیب جمعه قم به بیان درس‌ها و دستاوردهای حوادث اخیر در فلسطین و غزه پرداخت.

درس‌ها و دستاوردهای حوادث اخیر غزه/ مشارکت هر چه بیشتر در انتخابات وظیفه ملی، اسلامی، اخلاقی و انقلابی ما است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: در مسیر لقاء الهی نیازمند توشه‌ای هستیم و آن توشه، خدا ترسی و خداجویی است؛ برای این امر باید با نفس و وسوسه‎های مختلف مبارزه کنیم. مبارزه با نفس جهاد اکبر است که همواره باید در این میدان حضور داشته باشیم.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: هر دو این انتخابات نقش مهمی در جایگاه ایران، پیشرفت ایران و پیشرفت گفتمان انقلاب اسلامی دارند.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه شرایط ما مانند بیش از چهل سال گذشته و مقداری حساس‌تر است، گفت: انتخابات خبرگان رهبری بسیار مهم است. اگر چه ممکن است حجم کمّی کار به اندازه شورای اسلامی و شورای شهر و روستا نباشد، اما به لحاظ کیفیت جایگاه وبه خصوص نقش آن در شرایط ویژه و حساس بی بدیل است.

وی ادامه داد: همه از همین اکنون باید تلاش کنیم با تبیین، برنامه ریزی درست و اقدامات سنجیده زمینه مشارکت بیشتر در این دو انتخابات به وجود بیاید. به ویژه با شرایط حساسی که در منطقه وجود دارد و شرایط ویژه‌ای که امروز گفتمان اسلامی دارد، مشارکت هر چه بیشتر وظیفه ملی، اسلامی، اخلاقی، انقلابی و ایمانی ما است.

مدیر حوزه‌های علمیه قم تاکید کرد: هم باید مشارکت کنیم و هم به مشارکت فرا خوانیم و زمینه‌های مشارکت بیشتر را فراهم کنیم و این از وظایف مهم است و اگر خللی در آن وارد شود غیر قابل جبران است.

وی اضافه کرد: از فضلا، اساتید و کسانی که دارای صلاحیت‌های لازم هستند تقاضا می‌کنیم که فرصت باقی مانده را مغتنم بشمارند و برای حضور در انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام کنند و زمینه رقابت بیشتر انتخابات آزادتر و بیشتر را فراهم کنند. واجدین صلاحیت، این را به عنوان یک وظیفه الهی و اسلامی مورد توجه قرار بدهند.

درس‌هایی از حوادث اخیر فلسطین و غزه

درس اول؛ نمایش اوج قساوت رژیم صهیونیستی

عضو فقهای شورای نگهبان در رابطه با درس‌ها و دستاوردهای در جهاد فلسطین اظهار کرد: درس اول نمایش اوج رذالت، قساوت، درنده خویی و توحش مدرن صهیونیست‎ها در حوادث غزه است. کمتر صحنه‌ای در تاریخ داریم که ظالمانی با قساوت تمام به جان کودکان، مریضان و یک جامعه محصور در یک منطقه عالم افتاده باشند.

درس دوم: همرنگی آمریکا

وی افزود: هماهنگی و همرنگی صد درصد آمریکا و قدرت‌هایی از اروپا به گونه‌ای که قابل باور نبود درس دوم است. در اوایل کار، رییس جمهور آمریکا به اسرائیل رفت و اعلام پشتیبانی صد درصد کرد که نکته مهمی بود. عالم اسلام بیدار شود و ببیند چه گرگ‌هایی به جان جهان اسلام افتادند.

درس سوم؛ خواب سازمان ملل

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: خاموشی، گَرد مرگ و خواب خرگوشی بر سازمان‌های ملل حاکم شد. امتحان بدی دادید. جز یک قطع‌نامه کم ارزش هیچ اقدام دیگری نکردید. چشم‌ها را بر این جنایات‎های بی نظیر بستید و ادعای حقوق بشر و دفاع از ملت ها را دارید. ما می‌دانستیم که این ویژگی را ندارید اما این صحنه، باطن شما را آشکارتر کرد.

درس چهارم؛ خواب دولت‌های منطقه

وی ادامه داد: بدتر از این‌ها، خواب و خاموشی برخی از دولت های منطقه عالم اسلام بود. شما عرب و مسلمان هستید و خجالت نمی‌کشید که جلو چشم شما فاجعه آفریده شده است. خجالت نمی کشید که هیچ اقدامی نکردید و تحرکی نشان ندادید. شما در پیشگاه رسول خدا (ص) و ملت اسلامی سر افکنده‌اید.

خطیب جمعه قم اضافه کرد: قدرت‌عالم اسلام، نفت و منابع و ذخایر عالم اسلام و ارتش‌های عالم اسلام در دست شما است و این گونه قتل و جنایت را می‌بینید. روزی ملت‎های عالم‌های اسلام به حساب شما خائن‌ها و بی تفاوت‌ها خواهند رسید.

درس پنجم؛ آشکار سازی خطر اسرائیل

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: درس پنجم آن است که معلوم شد که خطر اسرائیل تنها برای غزه و فلسطین نیست بلکه برای اردن، لبنان، مصر، سوریه و همه عالم اسلام یک خطر بزرگ راهبردی است.

وی بیان کرد: اگر این گرگ‌های درنده و حیوانان وحشی قدرت پیدا کنند به سال های قبل بر می‌گردند و همه کشورهای اسلامی را مورد تعرض قرارخواهند داد و این واقعیت روشن خواهد شد که این غاصبان برای همه عالم خطر هستند.

درس ششم؛ مقاومت درون زا

امام جمعه قم اظهار کرد: درس ششم این است که مقاومت درون زا فلسطین می‌تواند این حماسه‎های بزرگ را بیافریند. خلاف همه دهه‌های قبل که اسرائیل همیشه مهاجم بود امروز در موضع دفاع قرار دارد و اصل آن هم حزب الله، حماس و جهاد اسلامی و قدرت درون زای محور مقاومت است.

دستاوردهای این حوادث

دستاورد اول؛ شکل گیری مرحله‌ای نو در برابر صهیونیست

وی در رابطه با دستاوردها گفت: دستاورد اول این است که مرحله ای نو در برابر صهیونیست و استکبار جهانی آغاز شد. حمله حماس سنجیده بود. همیشه حماس، غزه، لبنان و فلسطین در موضع دفاع هستند؛ زیرا قدرتی در ذات آن نامشروع است و اگر اقدام نکنند آن‌ها اقدامات دیگری انجام خواهند داد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: این مرحله نو و شکل گیری جبهه جدید در فلسطین و محور مقاومت، دستاورد بزرگی بود که به همه این سختی‌ها می ارزد و ارزش دارد.

دستاورد دوم؛ ضربه به نظام امنیتی اسرائیل

وی اضافه کرد: ضربه‎ای کارآمد به رژیم صهیونیستی وارد شد که به هیچ وجه برای آنان قابل تصور نبود. نظام امنیتی اسرائیل چنان آسیب پذیر شد که در مغز آنان نمی‎گنجد. قدرت نظامی و محدودی توانست قدرت بزرگ که متکی به آمریکا را شکست بدهد.

دستاورد سوم؛ ضربه به اقتصاد اسرائیل

امام جمعه قم عنوان کرد: اقتصاد اسرائیل که خود را اقتصاد برتر می دانستند ضربه خورد و رشد اقتصادی، آمال و آرزوهای اقتصادی تمام شد.

دستاورد چهارم؛ مهاجرت معکوس از اسرائیل

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: مهاجرت معکوسی و اعتراضات درونی که در اسرائیل آغاز شده است دستاورد چهارم است.

دستاورد پنجم؛ بیداری وجدان‌های بیدار

وی بیان کرد: ما صحنه هایی در قلب اروپا و در سراسر عالم دیدیم که نشان از وجدان های بیدار و همراه مظلومان عالم بود که این امر یک سرمایه بزرگ است.

دستاورد ششم؛ توقف عادی سازی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توقف عادی سازی روابط با اسرائیل دستاورد دیگری بود که به دست آمد.

امام جمعه قم یادآور شد: ملت ایران، امت اسلام وهمه آزادی خواهان عالم دیدیم که اگر در صحنه نباشیم و غافل باشیم و به خواب برویم گرگ های عالم به جنایت های غیرقابل تصور می پردازند. همه باید در برابر این جریان صهیونیستی و استکباری بیدار باشیم و دائم در صحنه حضور داشته باشیم و فریاد مرگ بر اسرائیل از زبان ما نیفتند.

وی خطاب به بایدن، نتانیاهو همه سران مستکبران عالم گفت: بدانید این فریاد رسای ملت ایران و ندای رسا امت اسلام همیشه زنده خواهد بود و این موج بشری و بیداری به فضل الهی همه خواب های پریشان شما را بدون تعبیر خواهد گذاشت و این انفجار الهی شما را به آتش خواهد کشید.

آیت‌الله اعرافی در خطبه اول در رابطه با اهمیت جایگاه عبادت عنوان کرد: عبادت و بندگی در منطق ادیان توحیدی و الهی در جایگاه نخست قرار دارد.

وی ادامه داد: تفاوت ادیان توحیدی با مکاتب مادی در جایگاه عبادت و پرستش است. در منطق مادی جایی برای ارتباط با عالم قدس، حس پرستش و ارتباط با عالم غیب وجود ندارد؛ اما در منطق ادیان الهی، اسلام و قرآن عکس است و در در زیست ایمانی و زندگی مسلمانی، عبادت و پرستش و نیایش جایگاه محوری و قطب زندگی دارد.

خطیب جمعه قم بیان کرد: حقیقت، ارزش، مراتب و مدارج، آثار وظایف ما و اصول و ویژگی‌های عبادت درست و تراز در عبادت و بندگی، سلسله‌ای مباحثی است که در قرآن و روایت به آن پرداخته شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه قم با بیان اینکه آیه ۵۶ سوره ذاریات نشان دهنده جایگاه ممتاز و برجسته عبادت در زیست ایمانی هر مسلمان است، اضافه کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِیَعۡبُدُونِ.»

وی با بیان اینکه همه خلقت نظام آفرینش برای آن است که انسان جایی پیدا کند و شکل بگیرد و خلقت انسان نیز یک هدف دارد، تصریح کرد: همه عظمتی که در خلقت انسان است برای یک غایت و انگیزه یعنی برای عبادت است.

عضو شورای نگهبان اظهار کرد: خداوند در آیات می‌فرماید همه عالم و جهان طبیعت در تسخیر انسان است و این امر نشان از عظمت انسان دارد. در آیه ۵۶ سوره ذاریات اشاره شده است که شما برای هدف آسایش و نیایش خلق شده‌اید.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: نماز، روزه و... مرحله‌ای از عبادت است و اگر این‌ها عمق پیدا کند همه شئون زندگی و احوال بشر زیر سایه عبادت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه عبادت فلسفه اصلی وجود انسان است، اضافه کرد: عبادت هم ریشه در عقل و منطق و هم ریشه عاطفه انسان دارد؛ زیرا عقل و منطق بر وجود خداوند، و قدرت و حاکمیت خداوند بر همه عالم قضاوت کرده است و ارزش انسان به ان است که وابسته با آن قدرت مطلق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

رئیس مجلس خبرگان رهبری: آیت‌الله رئیسی نمونه اتَم و اکمَل مدیران انقلابی و ولایی بود

سخنگوی شورای نگهبان: معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت مقام معظم رهبری عهده‌دار امور است

بیانیه شورای نگهبان در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش؛ خدمات آیت‌الله رئیسی فراموش نخواهد شد/ ایران اسلامی به مسیر افتخارآمیزش ادامه خواهد داد

سخنگوی شورای نگهبان: طبق قانون اساسی خللی در اداره کشور به وجود نمی‌آید/ انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف ۵۰ روز آینده برگزار می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان: ان‌شاالله خبر سلامتی رئیس‌جمهور، ملت ایران را شادمان کند

همه باید همت کنند تا مشکلات معیشتی حل شود

بازدید دکتر صادقی مقدم از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

افکار عمومی مهم‌ترین ابزار حقوق بشر در قبال مسئله غزه است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

توصیه آیت‌الله جنتی به منتخبان مجلس دوازدهم؛ اولویت اصلی چاره‌اندیشی برای حل مشکلات کشور باشد

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

انتخابات مرحله دوم در ۸ حوزه انتخابیه تمام الکترونیک برگزار می‌شود/ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تایید شده؛ اجرای آن منوط به ابلاغ برنامه هفتم است

سخنگوی شورای نگهبان: طبق قانون اساسی خللی در اداره کشور به وجود نمی‌آید/ انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف ۵۰ روز آینده برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار می‌کند

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

معلمان به شورای نگهبان آمدند/ دکتر طحان‌نظیف: بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند

شورای نگهبان، آماده دریافت گزارش تخلف احتمالی نامزد‌ها است

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد