کد خبر: ۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۲- 05 July 2008
سخنگوی شورای نگهبان:

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای مجلس هشتم همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری دهم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی صبح امروز در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره زمان برگزاری انتخابات میاندوره‌ای در حوزه‌هایی که هنوز نماینده آنها به مجلس راه نیافته است، گفت: طبق قانون، انتخابات در کلیه حوزه‌های ‌انتخاباتی که به هر دلیل انتخابات در آنها انجام نشده است یا انتخابات آن ابطال شده است، باید در اولین انتخابات سراسری به عنوان "انتخابات میاندوره‌ای" انجام گیرد.
وی افزود: بنابراین انتخابات میاندوره‌ای تمامی حوزه‌هایی که نماینده آنها تعیین نشده است در اولین انتخابات سراسری که انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود، برگزار خواهد شد و ان شاء الله نمایندگان این حوزه‌ها همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، انتخاب خواهند شد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ناظرانی که شورای نگهبان در استان‌ها و شهرستان‌ها استخدام کرده است، در ایامی که انتخابات برگزار نمی‌شود، چه فعالیتی انجام می‌دهند، گفت: ما در استان‌ها، کسی را به عنوان ناظر استخدام رسمی نکرده‌ایم و ناظران معمولا گروههای مردمی و اقشار مختلف مردم هستند که مایل هستند با شورای نگهبان همکاری بکنند؛ این گروهها در قالب‌های مختلف تحت آموزش‌های تخصصی قرار می‌گیرند و هنگام انتخابات با ما همکاری دارند و پس از انتخابات هم به کار خودشان مشغول می‌شوند.
وی تصریح کرد: ما کسی را در بحث انتخابات و به عنوان ناظر استخدام نمی‌کنیم و کسی به عنوان ناظر در استخدام شورای نگهبان نیست.
خبرنگاری درباره ارزیابی شورای نگهبان از مصوبه مجلس در خصوص «تشکیل ستاد کشف جرم و ساماندهی مبارزه با جرایم اخلالگران» سوال کرد و دکتر کدخدایی گفت: هنوز این مصوبه در اختیار شورای نگهبان قرار نگرفته است بنابراین من نمی‌توانم پاسخی را در این جهت عرض کنم. اجازه بدهید پس از ارسال مصوبه و بحث و بررسی در شورای نگهبان نسبت به جزئیات آن هم توضیح بدهم.
وی یادآور شد: البته در مجموع اقدامی که در مجلس انجام شده است برای جلوگیری از رشد فساد موثر و مثبت است و امیدواریم که در مقام اجرا هم ان شاءالله مفید باشد.
وی درخصوص سوال یکی از خبرنگاران درباره انتصابش به عنوان مشاور حقوقی رئیس مجلس شورای اسلامی و رابطه این انتصاب با شورای نگهبان، گفت: بین این دو موضوع ارتباط سازمانی نیست.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: من مدتی است در صددم از خدمت شما مرخص شوم و به کارهای دانشگاهی بپردازم و این موضوع در همین راستا است به هر حال تخصص اصلی من حقوق است و در این جهت در هرجای نظام که لازم باشد در خدمت نهادهای نظام خواهم بود و امیدوارم در این جهت بتوانم خدمتی را عرضه کنم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رسیدگی به اعتبارنامه‌های نمایندگان از گزارش‌ها و اطلاعات شورای نگهبان نیز استفاده می شود، گفت: از جهت قانونی شورای نگهبان هیچ وقت ملزم نبوده و نیست که گزارشات و اطلاعات خود را در اختیار بقیه نهادها از جمله مجلس قرار بدهد.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: رویه‌ای هم که تا کنون وجود داشته است این بوده که مجلس راساً نسبت به بررسی اعتبارنامه‌ها اقدام می‌کرده است و شورای نگهبان هیچ گاه گزارشی را در اینگونه موارد برای مجلس ارسال نکرده است.
دکتر کدخدایی تصریح کرد: طبق قانون، مجلس می‌تواند به گزارش‌هایی که پس از تائید صلاحیت فرد منتخب از شورای نگهبان، انجام می‌شود و تا زمان حضور در مجلس به عنوان منتخب، تهیه می‌شود، رسیدگی کند. بنابراین گزارش‌های قبلی شورای نگهبان هم در این جهت برای مجلس وافی به مقصود نخواهد بود.
وی افزود: تنها مطلبی را که شورای نگهبان برای مجلس ارسال می‌کند این است که اگر نمایندگان محترم یا کمیسیون‌های ذی‌ربط سوال بکنند مواردی را که به آن رسیده اند آیا قبلا در شورای نگهبان مورد بحث واقع شده است یا خیر؟ ما در این جهت پاسخ می‌دهیم که اینگونه موارد در هنگام رسیدگی به صلاحیت داوطلب در شورای نگهبان مورد بحث واقع شده است یاخیر؟

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی