کد خبر: ۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹- 14 October 2023
آیت‌الله حسینی‌خراسانی در جلسه درس خارج فقه:

حماس از موجودیت فلسطین دفاع کرد/ صهیونیست‌ها در حال شکسته‌شدن هستند

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: عملیات «طوفان الاقصی» باعث درهم شکستن هیمنه توهمی و پوشالی رژیم غاصب صهیونیستی و بی‌اعتباری گنبد آهنین و استحکامات نظامی اشغالگران و نیز سبب بی‌آبرویی حامیان اسرائیل شد.

حماس از موجودیت فلسطین دفاع کرد/ صهیونیست‌ها در حال شکسته‌شدن هستند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله سیداحمد حسینی‌خراسانی عضو فقهای شورای نگهبان و از فضلای برجسته حوزه علمیه قم در جلسه درس خارج فقه با اشاره به آیه «قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ» (آیه 14- سوره توبه) اظهار داشت: حملات کوبنده، توفنده و پیروزمند عملیات طوفان‌الاقصی توسط جوانان غیرتمند گروه حماس علیه غاصبان صهیونیستی، موجی از امیدواری و احساس پیروزی را در میان مسلمانان و دنیای مستضعفان پدید آورد.

وی افزود: این حملات باعث درهم شکستن هیمنه توهمی و پوشالی رژیم غاصب صهیونیستی و بی‌اعتباری گنبد آهنین و استحکامات نظامی اشغالگران و نیز سبب بی‌آبرویی حامیان اسرائیل شد.

آیت‌الله حسینی‌خراسانی بیان داشت: حماس در این عملیات از موجودیت و تمامیت خود و از سرزمین و جان و مال و ناموسش دفاع جانانه کرد؛ دفاع در برابر متجاوز و اشغالگر یک حق مسلّم انسانی، قانونی و الهی است.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ» (آیه 39 - سوره حج) گفت: در جریان جنگ دفاعی حماس در برابر اسرائیلِ زیاده‌طلب روشن شد که اسرائیلی‌های غاصب، ترسو و بزدل هستند. «كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ» (آیه50 - سوره مدثر)؛ اسرائیلی‌ها از ترس و وحشت فرار کردند؛ فرارهایی کور و سردرگم.

وی در ادامه با اقتباس از آیه دوم سوره حج و با اشاره به آیه «وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ وَإِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ» (آیه 4 - سوره منافقون) اظهار داشت: اسرائیلی‌ها همچون چوب‌های خشک بر دیواری ترک‌خورده و ناپایدار مانند دولت آمریکا تکیه داده‌اند.

آیت‌الله حسینی‌خراسانی همچنین با اشاره به آیات 73 سوره حج، 112 سوره آل عمران، 61 سوره بقره و 26 سوره احزاب گفت: دشمنان بر اثر حملات برق‌آسای رزمندگان اسلام، زمین‌گیر و ناتوان شده‌اند و رعب و وحشت بر دل‌های سیاه آن‌ها افکنده شده است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات برق‌آسای حماس از زمین و دریا و هوا علیه اشغالگران قدس این حقیقت قرآنی را به اثبات رساند که «إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ».

این عضو فقهای شورای نگهبان به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی» (آیه 8 - سوره مائده) و آیه «وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» (آیه 190 - سوره بقره) نیز اشاره و عنوان کرد: هرچند در جنگ حتی از نوع دفاعی از نظر اسلام باید اصول انسانی همچون عدالت رعایت شود اما باید توجه داشت جمع عرفی، عقلانی و عقلایی میان اصل رعایت عدالت از یک سو و ضرورت دفاع از سوی دیگر آن است که «فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ» (آیه 194 – سوره بقره)

وی البته افزود: در کتاب الغصب، فقها به روایت‌هایی استناد کرده‌اند. غاصب باید ریشه‌اش کنده شود. غاصب باید سرزمین‌های اشغالی را و غصب را بی کم و کاست به صاحبانش واگذارد. امامین انقلاب اسلامی به عنوان دو فقیه آشنا به مبانی دین اعلام فرمودند که اسرائیل غده سرطانی‌ست که باید از بین برود تا پیکره جامعه اسلام و بلکه جامعه انسانی سلامتش را بازیابد.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت که در جریان جنگ دفاعی حماس با اسرائیل توجه به سه نکته لازم است. اول آنکه اقدام عده‌ای مبنی بر درخواست خویشتن‌داری دو طرف بدون توجه و ذکر نام مظلوم و ظالم یک خطای راهبردی است و اگر از روی سیاست‌بازی و شیطنت و نقشه باشد، یک خیانت بزرگ به مظلوم و حمایت از ظلم و ظالم است.

آیت‌الله حسینی‌خراسانی دومین نکته را اینگونه بیان کرد: نباید وانمود شود که تاکنون اسرائیل ظالم و کودک‌کش بوده و اینک حماس و فلسطینی‌ها ظالم و صهیونیست‌ها مظلوم واقع شده‌اند؛ این یک شیطنت از ناحیه حامیان رژیم غاصب صهیونیستی است. این یک دغل سیاسی و استفاده از سلاح عوام‌فریبانه مظلوم‌نمایی است. رهبری با فراست جمهوری اسلامی (دامت شوکته) نسبت به این شیطنت تذکر و هشدار جدی دادند. مراقب باشیم که افکار عمومی را منحرف نکنند.

وی درباره سومین نکته هم اظهار داشت: دامن زدن به مسائل و اختلافات قومی و مذهبی که در راس آن بحث‌های شیعه و سنی‌‌ست، یکی از اهداف مهم دشمنان امت اسلام است. طرح اختلافات مذهبی که کشته‌شدن و اشغال اراضی سنی‌ها چه ربطی به ما دارد؟ خواسته دشمن حامی غاصب است و خلاف روح اسلام، قرآن کریم، ادب و اخلاق، فرهنگ پیشوایان دین و رویه علمای برجسته شیعه در طول تاریخ است.

این عضو فقیه شورای نگهبان در پایان صحبت‌هایش فرازی از دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه را قرائت کرد: «اللَّهُمَّ أَخْلِ قُلُوبَهُمْ مِنَ الْأَمَنَةِ، وَ أَبْدَانَهُمْ مِنَ الْقُوَّةِ، وَ أَذْهِلْ قُلُوبَهُمْ عَنِ الِاحْتِیالِ، وَ أَوْهِنْ أَرْکانَهُمْ عَنْ مُنَازَلَةِ الرِّجَالِ، وَ جَبِّنْهُمْ عَنْ مُقَارَعَةِ الْأَبْطَالِ، وَ ابْعَثْ عَلَیهِمْ جُنْداً مِنْ مَلَائِکتِک بِبَأْسٍ مِنْ بَأْسِک کفِعْلِک یوْمَ بَدْرٍ، تَقْطَعُ بِهِ دَابِرَهُمْ وَ تَحْصُدُ بِهِ شَوْکتَهُمْ، وَ تُفَرِّقُ بِهِ عَدَدَهُمْ؛ خدایا! دل‌هایشان را از آرامش تهی ساز و بدن‌هایشان را از توانایی بی‌بهره کن و قلوبشان را از چاره‌جویی غافل ساز و اندامشان را از ایستادن در برابر رجال اسلام سست کن. آنان را از کوبیدن دلیران بترسان و سپاهی از فرشتگانت با عذابی از عذاب‌هایت را برضد آنان برانگیز؛ مانند کاری که روز جنگ بدر انجام دادی (اشاره به آیه 123 سوره آل عمران) تا به این سبب بنیانشان را قطع کنی و نیرو و اسلحۀ تیزشان را از بیخ و بن درو کنی و نفراتشان را پراکنده سازی.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

حقیقت تنفیذ؛ فرایندی حقوقی و شرعی

چیستی و چگونگی تنفیذ

فیلم | اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۳ مرداد ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: زندگانی امام حسین (ع) الگویی کامل برای زندگی باعزت است/ کاپیتولاسیون نگاه ظالمانه دولت‌های استکباری را آشکار می‌کند

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند

ثبت تجارب انتخاباتی در شورای نگهبان و بهره‌گیری از آن‌ها در اصلاح فرآیندها و روش‌ها

پربازدید ها

پیام تسلیت آیت‌الله جنتی به مناسبت درگذشت پدر حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

برگزاری چند انتخابات در چند ماه؛ ثبات، استحکام و اقتدار نظام اسلامی در سایه‌سار رهبری حکیمانه

انتخاب اعضای هیات‌رئیسه شورای نگهبان برای یک سال آینده

۲ تصویر از ۲ عضو باسابقه شورای نگهبان در حاشیه مراسم تنفیذ حکم دومین رئیس‌جمهور

برگزاری انتخابات زودهنگام؛ نمایش ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران

دستاوردها و نتایج انتخابات‌های اخیر؛ از تحقق اراده مردم تا تجاربی که برای مجریان و ناظران به دست آمد

آغاز انتشار ویژه‌نامه «آینه اعتماد ۲» به‌مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند