کد خبر: ۹۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲- 19 July 2023
در نشست «کودک، نوجوان و قانون مادر» اعلام شد؛

حمایت پژوهشکده شورای نگهبان از تولید آثار ادبی و هنری کودک و نوجوان با موضوع قانون اساسی

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان در نشست «کودک، نوجوان و قانون مادر» گفت: مجموعه پژوهشکده آماده است در هر قالبی مثل کارگاه، هم‌اندیشی و تولید محتوا، دانش قانون اساسی را به مؤلفان و فعالان حوزه کودک و نوجوان آموزش و انتقال دهد و از طرح‌های تولیدشده با این موضوع حمایت خواهد کرد.

حمایت پژوهشکده شورای نگهبان از تولید آثار ادبی و هنری کودک و نوجوان با موضوع قانون اساسی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، نشست «کودک، نوجوان و قانون مادر» با موضوع «بررسی و شناسایی ظرفیت‌های قانون اساسی در راستای تولید آثار هنری و ادبی برای مخاطب کودک و نوجوان» با حضور مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پژوهشکده شورای نگهبان روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این نشست ابتدا فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان دلایل ورود کانون پرورش فکری به حوزه حقوق اساسی ویژه کودکان و نوجوانان را این‌طور توضیح داد: ما در موضوعاتی ورود کرده‌ایم که در سطح جامعه تولیدات کمی برای آن وجود داشته است؛ مانند این مسئله که کودکان و نوجوانان را در مواجهه با قانون اساسی یا قانون مادر قرار دهیم و کاری کنیم که در سنین پایین با مبانی حقوق اساسی آشنا شوند. این موضوع ضروری است؛ زیرا در کشورهای دیگر نیز تولیدات عظیم و حجیمی درباره این موضوع و یا موضوعاتی مانند موضوع حقوق بشر برای کودکان و نوجوانان انجام می‌شود.

معاون فرهنگی کانون در ادامه با اشاره به اینکه نیازمند فعالیت‌های مختلف ادبی، هنری و فرهنگی در قالب‌هایی مثل تولید داستان، انیمیشن، فیلم و حتی بازی با موضوع حقوق اساسی هستیم افزود: در برخی کشورها اردوهایی با موضوع آموزش حقوق اساسی برگزار می‌شود و در قالب بازی و اردوی دسته‌جمعی، کودکان با حقوق اساسی آشنا می‌شوند. ما نیز احتیاج داریم علاوه‌بر اردوهای فرهنگی، آموزشی و زیارتی، اردوی سناریومحور با موضوعاتی مثل حقوق اساسی داشته باشیم.

وی ادامه داد: علاقه‌مندیم به زودی نشستی با حضور سینماگران، شاعران، نویسندگان، تصویرگران و دیگر دست‌اندرکاران حوزه کودک و نوجوان در حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم که بتوانیم موضوعات مرتبط به حقوق اساسی را در این زمینه‌ها مطرح کنیم و تولیدات خوبی در قالب‌های متنوع با موضوع حقوق اساسی و حتی حقوق بشر داشته باشیم. ما حقوق بشر اسلامی هم داریم که درباره آن تولیدات فرهنگی، ادبی و هنری صورت نگرفته است و خیلی‌ها درباره آن اطلاعاتی ندارند. امیدواریم کانون در سه حوزه حقوق اساسی، حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر سازمان ملل تولیدات درخور توجهی داشته باشد.

سخنران بعدی این نشست دکتر علی فتاحی، قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان بود که با اشاره به اهمیت قانون اساسی گفت: این قانون مادر باید از سنین کودکی و نوجوانی به افراد آموخته شود، چرا که دربردارنده ارزش‌ها و بنیان‌های نظام فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یک کشور است. اگر به کودکان و نوجوانان درباره ارزش‌ها و هنجارهای موجود در قانون اساسی مثل ضرورت وجود رهبر در جامعه برای تصمیم‌گیری در مواقع بن‌بست یا مسئله تقسیم کار آموزش نداده باشیم، طبیعتا آنها در دوره بزرگسالی در مواجهه با ارزش‌ها جامعه‌پذیر نشده‌اند. بنابراین باید از سنین پایین برای این حوزه برنامه‌ریزی کرد.

حمایت پژوهشکده شورای نگهبان از تولید آثار ادبی و هنری کودک و نوجوان با موضوع قانون اساسی

فتاحی در ادامه وضعیت آموزش قانون اساسی به کودکان و نوجوانان را غیرقابل قبول دانست و گفت این آموزش به سه کتاب درسی محدود شده است و در کتاب‌های غیردرسی ما هم آموزش قانون اساسی برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد. ما نه تنها یک نمایش‌نامه، شعر یا داستان با موضوع آموزش ارزش‌های بنیادین موجود در قانون اساسی برای کودکان و نوجوانان نداریم، حتی متن ساده‌سازی‌شده از قانون اساسی هم نداریم، درحالی که در بسیاری از کشورهای دنیا قانون اساسی در قالب‌های متنوع‌ به این گروه سنی آموزش داده می‌شود.

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان ضمن اشاره به این نکته که در دنیا آموزش قانون اساسی به کودکان و نوجوانان یک فرایند است عنوان کرد: برای اینکه ما هم بتوانیم در این حوزه فعالیت کنیم، ابتدا باید مبنایی برای آموزش قانون اساسی داشته باشیم‌، یعنی متخصصان حوزه کودک و نوجوان باید مسائلی را مشخص کنند؛ مثل اینکه شروع سن آموزش قانون اساسی به کودکان چیست؟ گام دوم این است که باید موازی با گام اول جلو برویم و محتوا تولید کنیم. نقطه مطلوب این است که هر فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری نیم‌نگاهی به مفاهیم و ارزش‌های بنیادین در قانون اساسی داشته باشد.

فتاحی سپس درباره نحوه حمایت پژوهشکده شورای نگهبان از محصولاتی که با موضوع تبیین قانون اساسی برای کودکان و نوجوانان تولید می‌شوند گفت: ما در این‌ زمینه آمادگی داریم به دو روش عمل کنیم: اول اینکه اعلام می‌کنیم مجموعه پژوهشکده آماده است در قالب‌هایی مانند کارگاه و یا جلسات هم‌اندیشی، دانش قانون اساسی را به مؤلفان و فعالان حوزه کودک و نوجوان انتقال دهد و روش دوم نیز، حمایت از طرح‌هایی دربرگیرنده این محتوا برای تبدیل به اثر است.

فتاحی در پایان عنوان کرد: یکی از اقداماتی که ما طراحی کردیم و امروز می‌خواهیم نتایج آن را اعلام کنیم، فراخوانی بود با عنوان «بنیان اساسی» که طی آن، آثاری ادبی و هنری با موضوع قانون اساسی برای مخاطب کودک و نوجوان تولید شود. امروز برندگان آن رقابت اعلام می‌شوند؛ اما نتیجه این رقابت با آن‌چه ما انتظار داشتیم فاصله داشت، اگرچه صرفا فتح بابی شد برای چند اتفاق. خوشایند که یکی از آنها ارتباط برقرار کردن با کانون پرورش فکری بود و دیگری این نکته بود که برای خودِ شرکت‌کنندگان و داوران هم روشن شد که تولید محتوا در این حوزه برای کودکان و نوجوانان سخت است.

در ادامه این نشست حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنان کوتاهی بحث حقوق اساسی و نقطه اتصال آن با حوزه کودک و نوجوان را گامی نوین دانست و افزود: ما امروز مفتخر هستیم که این گام نوین را به نام کانون پرورش فکری و پژوهشکده شورای نگهبان ثبت کنیم. اگر ما ایرانی قوی و پیشرفته می‌خواهیم حتما باید کودکان و نوجوانان‌مان را با قانون اساسی آشنا کنیم و از آنجایی که اقتضائات این سن متفاوت است باید هنرمندانه به آن پرداخت.

وی ادامه داد: طبق مطالبه و تاکید ریاست جمهوری ورود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به علوم انسانی مطرح بود که یکی از آنها حقوق اساسی است و ما با همراهی پژوهشکده شورای نگهبان این امر را پیش خواهیم برد. انتظار است که ظرف مدت یک سال آینده، معاونت تولید و معاونت فرهنگی کانون در تولیدات و فعالیت‌های خود این امر را لحاظ کرده و آثار خوبی را پیش روی مخاطبان قرار دهد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: من انتظار دارم دست‌کم ظرف مدت یک سال آینده، معاونت تولید و معاونت فرهنگی کانون، در حوزه تولیدات مثل کتاب، فیلم و انیمیشن کار را به دست بگیرند و در تولید آثار اقدامات لازم و مؤثری انجام دهند.

دکتر محمد بهادری‌جهرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور رئیس پژوهشکده شورای نگهبان سخنران بعدی این نشست بود که سخنان خود را با خواندن شعری آغاز کرد و در ادامه گفت: در سطح کشور کلا مشکل آشنایی با قانون اساسی داریم، حتی در جمع‌های نخبگانی نیز با این مشکل مواجه هستیم و من فکر می‌کنم این مسیر درستی است که سراغ قشر کودک و نوجوان برویم چون شاید پایه کج از همین جا گذاشته شده و ما اثرش را در این ناآگاهی در حوزه ملی به حقوق آزادی‌های بنیادین قانون اساسی می‌بینیم.

بهادری در ادامه با اشاره به اینکه ما به فضای ذهنی کودکان و نوجوانان دسترسی نداریم و مسیرش بسته است و این مشکلی است که با آن مواجهیم، علم حقوق را نیز دارای زبانی نسبتا خشک و تخصصی دانست و گفت این عدم دسترسی به فضای ذهنی کودکان و نوجوانان برای ما آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد.

مشاور رییس پژوهشکده شورای نگهبان سپس افزود: فکر می‌کنم زبان کودک و و زبان و زبان هنر زبانی‌است که مسیر دسترسی به فضای ذهنی کودکان و نوجوانان است و کانون می‌تواند در باز کردن این را به ما کمک کند، چراکه کانون همیشه در این عرصه‌ها پیشگام بوده است .کمکی هم که ما می‌توانیم به کانون بکنیم و هم افزایی داشته باشیم این است که محتوایی که قابلیت تصویرسازی با هنر را داشته باشد در اختیار کانون و هنرمندان بگذاریم.

بهادری در خاتمه گفت شاید این تصور وجود داشته باشد که قانون قابلیت تصویرسازی ندارد، اما نکته مهم این است قانون اساسی قانونی اخلاقی و انتزاعی است و آرمان‌ها و ارزش‌ها را مطرح می‌کند که جای تصویرسازی دارد  و این حسن قانون اساسی به حساب می‌آید.

حمایت پژوهشکده شورای نگهبان از تولید آثار ادبی و هنری کودک و نوجوان با موضوع قانون اساسی

امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پژوهشکده شورای نگهبان که موضوع آن بخش بعدی این نشست بود. هدف از این تفاهمنامه استفاده از ظرفیت‌های قانون اساسی به عنوان قانون مادر برای کودکان و نوجوانان است که به امضای مدیرعامل کانون و قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان رسید.

حمایت پژوهشکده شورای نگهبان از تولید آثار ادبی و هنری کودک و نوجوان با موضوع قانون اساسی

بخش بعدی نشست به پرسش و پاسخ بین نویسندگان، شاعران و کارشناسان حوزه کودک و نوجوان با قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان و معاون فرهنگی کانون اختصاص یافت و در خاتمه از برگزیدگان رویداد بنیان اساسی تقدیر شد.

حمایت پژوهشکده شورای نگهبان از تولید آثار ادبی و هنری کودک و نوجوان با موضوع قانون اساسی

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

سخنگوی شورای نگهبان: ان‌شاالله خبر سلامتی رئیس‌جمهور، ملت ایران را شادمان کند

همه باید همت کنند تا مشکلات معیشتی حل شود

بازدید دکتر صادقی مقدم از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

افکار عمومی مهم‌ترین ابزار حقوق بشر در قبال مسئله غزه است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

توصیه آیت‌الله جنتی به منتخبان مجلس دوازدهم؛ اولویت اصلی چاره‌اندیشی برای حل مشکلات کشور باشد

بازدید دکتر مولابیگی از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در دانشگاه قم

دکتر طحان‌نظیف به دانشگاه قم رفت و پاسخگوی سوالاتی درباره قانون اساسی شد/ سخنگو: اساتید و دانشجویان حقوقی یاری‌گر شورای نگهبان باشند

بازدید دانشجویان عضو انجمن علمی حقوق دانشگاه امام صادق(ع) از پژوهشکده شورای نگهبان

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

انتخابات مرحله دوم در ۸ حوزه انتخابیه تمام الکترونیک برگزار می‌شود/ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تایید شده؛ اجرای آن منوط به ابلاغ برنامه هفتم است

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار می‌کند

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

معلمان به شورای نگهبان آمدند/ دکتر طحان‌نظیف: بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند

شورای نگهبان، آماده دریافت گزارش تخلف احتمالی نامزد‌ها است

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند