کد خبر: ۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵- 18 July 2023

گزارش روزنامه «تهران‌تایمز» از نخستین حضور دانشجویان در صحن شورای نگهبان

روزنامه «تهران تایمز» به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان گزارشی از حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در صحن شورای نگهبان که حدود ۲۰ روز پیش صورت گرفت، منتشر کرد.

گزارش روزنامه «تهران‌تایمز» از نخستین حضور دانشجویان در صحن شورای نگهبان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، روزنامه انگلیسی‌زبان «تهران تایمز» روز گذشته به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان گزارشی از حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در صحن شورای نگهبان که حدود بیست روز پیش صورت گرفت، منتشر کرد. گزارش خبرنگار این روزنامه که به زبان فارسی بازگردانده شده اینگونه آغاز شده است: «یک روز گرم تابستانی به درب ورود و خروج رسیدیم و منتظر شدیم تا هماهنگی‌های لازم برای ورود انجام شود. چندین نگهبان میهمانان را بازرسی و به محل راهنمایی می‌کردند. زمان انتظار ما برای ورود کمی طولانی‌تر از حد انتظار است چراکه افراد زیادی مراجعه می‌کنند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «شورای نگهبان مسئولیت بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد. صلاحیت نامزد‌های ریاست جمهوری در تهران و توسط ۱۲ عضو اصلی شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما صلاحیت چند هزار نامزد مجلس عمدتاً توسط نمایندگان شورای نگهبان در سراسر کشور بررسی می‌شود.»

روزنامه تهران تایمز در ادامه این گزارش ذیل عنوان «یک هدف تاریخی» نوشته است: «امروز سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان است. نهادی که کار خود را در ۲۶ تیرماه ۱۳۵۹ آغاز کرد، هر چند پیشینه تاریخی آن به دوران قاجار و انقلاب مشروطه باز می‌گردد. در آن زمان و با تلاش شیخ فضل الله نوری، نهادی با وظایف مشابه به عنوان نهادِ مکملِ قانون اساسی تشکیل شد. بر این اساس، قرار شد پنج عالم دینی بر تصمیمات و اقدامات حقوقی نظارت کنند تا با موازین اسلامی مغایرت نداشته باشند. البته، این نهاد تقریباً هیچگاه به عینیت نرسید.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، هدف شیخ فضل الله نوری در یک ساختار منسجم‌تر و پیشرفته‌تر به نام شورای نگهبان شکل گرفت و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گنجانده شد. در اصول ۹۳، ۹۴، ۹۸ و ۹۹ قانون اساسی، وظایف و اختیارات شورا تصریح شده است. شورای نگهبان ۱۲ عضو دارد که ۶ نفر از آن‌ها فقیه هستند و مستقیماً توسط رهبر انقلاب منصوب می‌شوند و ۶ حقوقدادن که با پیشنهاد رئیس قوه‌قضائیه و تأیید نمایندگان مجلس به عضویت شورا در‌می‌آیند.»

گزارش روزنامه «تهران‌تایمز» از نخستین حضور دانشجویان در صحن شورای نگهبان


خبرنگار این روزنامه در ادامه به تشریح فضای جلسه شورای نگهبان با حضور نمایندگان تشکل‌هایی دانشجویی پرداخته است: «ما به یکی از سالن‌های جلسه شورا می‌رویم. دانشجویان هم می‌آیند. آقای بصیری، مدیر‌کل روابط عمومی شورای نگهبان و آقای دکتر فتاحی، قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان، به ما ملحق می‌شوند و عملکرد و روند کار شورا را توضیح می‌دهند. بسیاری از مردم بر این باورند که تنها وظیفه شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان است. اما وظیفه ذاتی این نهاد نظارت بر قوانین و برررسی انطباق یا عدم انطباق آن‌ها با موازین اسلامی و قانون اساسی است.

گزارش روزنامه «تهران‌تایمز» از نخستین حضور دانشجویان در صحن شورای نگهبان

مصوبات مجلس با امضای رئیس مجلس جهت بررسی به شورای نگهبان ارسال می‌شوند. در فرآیند بررسی، مصوبات ابتدا به پژوهشکده شورا ارجاع داده می‌شوند. این مرکز پژوهشی از چندین بخش تخصصی تشکیل شده است. این مصوبه به دقت و به طور کامل در بخش‌های مربوطه از جنبه‌های مختلف بررسی می‌شود. موافقان و مخالفان این مصوبه دعوت می‌شوند و نقطه نظرات آن‌ها نیز شنیده می‌شود. در نهایت، پژوهشکده یک گزارش فنیِ دقیق برای اعضا آماده می‌کند.»

این گزارش اینگونه ادامه می‌یابد: «ساعت ۱۱:۳۰ صبح به ما اعلام می‌شود که می‌توانیم به سالن اصلی شورا برویم، جایی که ۱۲ فقیه و حقوقدانان مشغول بحث در مورد یکی از مصوبات مجلس هستند. به آرامی وارد سالن می‌شویم، یک سالن با سقف بلند که اعضای شورا در آن گرد هم آمده‌اند. آیت الله احمد جنتی به عنوان دبیر شورا در رأس جلسه نشسته است. آیت‌الله جنتی را می‌توان تاریخ زنده شورای نگهبان در نظر گرفت. او از زمان تأسیس شورا یک عضو فقیه بوده و از سال ۱۳۷۱ تا کنون دبیر این نهاد است. او در سال ۱۴۰۰ توسط دولت آمریکا به اتهام سنگ‌اندازی در مسیر برگزاری انتخابات آزاد تحریم شد. آیت‌الله جنتی درباره آن تحریم به شوخی گفت: «دیگر نمی‌توانیم به جشن‌های کریسمس آمریکا برویم!»

گزارش روزنامه «تهران‌تایمز» از نخستین حضور دانشجویان در صحن شورای نگهبان

در گزارش روزنامه تهران تایمز همچنین آمده است: «چند ماه دیگر انتخابات مجلس برگزار می‌شود و بار دیگر بحث‌های مرتبط با شورای نگهبان داغ می‌شود. این شورا می‌گوید در تأیید یا عدم تأیید صلاحیت افراد تنها به اسناد قانونی توجه می‌کند و مسائل حزبی، جناحی و گروهی مدنظر ندارد.»

این گزارش اینگونه پایان یافته است: «آیت‌الله جنتی جلسه را متوقف می‌کند، از دانشجویان استقبال می‌کند و از اولین حضور آن‌ها در جلسه رسمی و کاری شورای نگهبان ابراز رضایت می‌کند. یکی از دانشجویان به نمایندگی سایرین صحبت می‌کند و از حقوقدانان دعوت می‌کند تا به دانشگاه‌ها بیایند و با دانشجویان صحبت کنند. صدای اذان شنیده می‌شود. جلسه به پایان می‌رسد و حاضران سالن را برای شرکت در نماز جماعت ترک می‌کنند. قبل از رفتن به نمازخانه، دانشجویان و اعضای شورا گپ و گفتی با هم دارند.»

گزارش روزنامه «تهران‌تایمز» از نخستین حضور دانشجویان در صحن شورای نگهبان

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

حقیقت تنفیذ؛ فرایندی حقوقی و شرعی

چیستی و چگونگی تنفیذ

فیلم | اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۳ مرداد ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: زندگانی امام حسین (ع) الگویی کامل برای زندگی باعزت است/ کاپیتولاسیون نگاه ظالمانه دولت‌های استکباری را آشکار می‌کند

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند

ثبت تجارب انتخاباتی در شورای نگهبان و بهره‌گیری از آن‌ها در اصلاح فرآیندها و روش‌ها

پربازدید ها

پیام تسلیت آیت‌الله جنتی به مناسبت درگذشت پدر حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

برگزاری چند انتخابات در چند ماه؛ ثبات، استحکام و اقتدار نظام اسلامی در سایه‌سار رهبری حکیمانه

انتخاب اعضای هیات‌رئیسه شورای نگهبان برای یک سال آینده

۲ تصویر از ۲ عضو باسابقه شورای نگهبان در حاشیه مراسم تنفیذ حکم دومین رئیس‌جمهور

برگزاری انتخابات زودهنگام؛ نمایش ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران

دستاوردها و نتایج انتخابات‌های اخیر؛ از تحقق اراده مردم تا تجاربی که برای مجریان و ناظران به دست آمد

آغاز انتشار ویژه‌نامه «آینه اعتماد ۲» به‌مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند