کد خبر: ۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹- 17 July 2023
دکتر مولابیگی در جمع ناظران انتخاباتی شهرستان ملایر:

نظارت بر انتخابات طبق قانون انجام می‌‌گیرد/ رای مردم حق‌الناس است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: آرای مردم حق‌الناس است و شورای نگهبان ضمن اینکه از این حق صیانت و پاسداری می‌کند، در امر نظارت بر انتخابات طبق قانون عمل خواهد کرد تا حقی از مردم و داوطلبان تضییع نشود.

نظارت بر انتخابات طبق قانون انجام می‌‌گیرد/ رای مردم حق‌الناس است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر غلامرضا مولابیگی عضو حقوقدان شورای نگهبان روز شنبه 24 تیر 1402 در جمع اعضای شبکه ناظران بر انتخابات در شهرستان ملایر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای ناظر از تلاش‌ها و اقدامات دست‌اندرکاران امر نظارت بر انتخابات قدردانی کرد و گفت: قانون اساسی که میثاق ملی در هر کشوری است، در جمهوری اسلامی ایران مزین به دو موضوع «جمهوریت» و «اسلامیت» است که به «مردم‌سالاری دینی» تعبیر می‌شود. رهبر معظم انقلاب معتقدند که جمهوریت و اسلامیت یکی است و جمهوریت در درون اسلامیت وجود دارد.

وی سپس خطاب به حاضران اظهار داشت که شما حافظان و پاسداران مردم‌سالاری دینی و امین نظام و مردم در موضوع نظارت بر انتخابات هستید.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با گرامیداشت سالروز تشکیل این شورا که مصادف با روز 26 تیر است، عنوان کرد: شورای نگهبان طبق اصولی از قانون اساسی، عهده‌دار وظایف و صلاحیت‌هایی است. یکی از آن وظایف، نظارت بر انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و همه‌پرسی‌هاست.

دکتر مولابیگی خاطرنشان کرد: این شورا وظیفه مهم دیگری هم برعهده دارد که کمتر به آن شناخته می‌شود و آن نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی و صیانت از احکام مقدس شرع و قانون اساسی است. مصوبات مجلس باید قبل از ابلاغ و اجرا برای بررسی و تایید به شورای نگهبان ارسال شود؛ این نوع از نظارت پیشینی و با نظارت پسینی که در برخی از کشورها وجود دارد، متفاوت است.

وی افزود: در نظارت پسینی ممکن است برخی از اصول قانون اساسی برای مدتی یا برای همیشه نقض شود، اما در نظارت پیشینی از نقض قانون اساسی جلوگیری به عمل می‌آید تا حقی از مردم ضایع نشود. شورای نگهبان در نظرات پیشینی باید ظرف مدت 10 روز اظهارنظر کند که قابل تمدید تا 20 روز هم است؛ در غیر این‌صورت مصوبه خود به خود تبدیل به قانون می‌شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: دیگر وظیفه شورای نگهبان تفسیر اصول قانون اساسی بنابر استفسار مراجع ذی‌صلاح است که این کار طبق اصل 98 انجام می‌گیرد.

دکتر مولابیگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: انقلاب اسلامی مردم ایران با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به پیروزی رسید. تحقق جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی در گرو برگزاری انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است.

وی در خصوص اهمیت انتخابات پیش‌رو گفت: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری به موضوع انتخابات اشاره فرمود و در سخنرانی دیگری عنوان کردند که توپخانه دشمن علیه انتخابات شروع به کار کرده است. امید است انتخابات امسال پرشور و باشکوه برگزار شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به راهبردهای اعلامی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر «مشارکت»، «سلامت»، «رقابت» و «امنیت» در انتخابات پیش‌رو عنوان کرد: این راهبردها باید مدنظر تمامی دست‌اندرکاران و دستگاه‌های مرتبط با انتخابات قرار گیرد. شورای نگهبان درباره راهبرد سلامت مسئولیت اصلی برعهده دارد و در مورد سایر راهبردها مسئولیت فرعی دارد.

وی یادآور شد: آرای مردم حق‌الناس است و شورای نگهبان ضمن اینکه از این حق صیانت و پاسداری می‌کند، در امر نظارت بر انتخابات طبق قانون عمل خواهد کرد تا حقی از مردم و داوطلبان تضییع نشود.

دکتر مولابیگی در پایان ابراز امیدواری کرد که نهادها و دستگاه‌های مسئول زمینه مشارکت مردم در انتخابات را فراهم آورند و دغدغه‌مندان و دلسوزان نیز با تکیه بر دو عنصر «ایمان» و «امید» به تبیین نقش انتخابات در پیشرفت کشور بپردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

حقیقت تنفیذ؛ فرایندی حقوقی و شرعی

چیستی و چگونگی تنفیذ

فیلم | اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۳ مرداد ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: زندگانی امام حسین (ع) الگویی کامل برای زندگی باعزت است/ کاپیتولاسیون نگاه ظالمانه دولت‌های استکباری را آشکار می‌کند

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند

ثبت تجارب انتخاباتی در شورای نگهبان و بهره‌گیری از آن‌ها در اصلاح فرآیندها و روش‌ها

پربازدید ها

پیام تسلیت آیت‌الله جنتی به مناسبت درگذشت پدر حجت‌الاسلام والمسلمین حجازی

گزارش تصویری امضای اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب توسط اعضای شورای نگهبان

اعتبارنامه دکتر پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد

برگزاری چند انتخابات در چند ماه؛ ثبات، استحکام و اقتدار نظام اسلامی در سایه‌سار رهبری حکیمانه

انتخاب اعضای هیات‌رئیسه شورای نگهبان برای یک سال آینده

۲ تصویر از ۲ عضو باسابقه شورای نگهبان در حاشیه مراسم تنفیذ حکم دومین رئیس‌جمهور

برگزاری انتخابات زودهنگام؛ نمایش ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران

دستاوردها و نتایج انتخابات‌های اخیر؛ از تحقق اراده مردم تا تجاربی که برای مجریان و ناظران به دست آمد

آغاز انتشار ویژه‌نامه «آینه اعتماد ۲» به‌مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان

با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند