کد خبر: ۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴- 17 July 2023
دکتر صادقی‌مقدم در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» شبکه پنج سیما خبر داد؛

بررسی ۳۴۰۰ طرح و لایحه در شورای نگهبان از ابتدای تشکیل تاکنون/ ۷۷ اصل قانون اساسی تفسیر شده‌ است

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان: تاکنون ۷۷ اصل از ۱۷۷ اصل قانون اساسی توسط شورای نگهبان تفسیر شده و نزدیک به ۳۴۰۰ لایحه و طرح از ابتدای تشکیل تاکنون در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به آن‌ها اعلام نظر شده است.

بررسی ۳۴۰۰ طرح و لایحه در شورای نگهبان از ابتدای تشکیل تاکنون/ ۷۷ اصل قانون اساسی تفسیر شده‌اند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان صبح روز یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ با حضور در برنامه «سلام تهران» که از شبکه ۵ سیما پخش می‌شد، با اشاره به سالروز تأسیس شورای نگهبان گفت: پس‌از تصویب قانون اساسی و رأی مردم به قانون اساسی، نهادی در قانون اساسی پیش‌بینی شد که شورای نگهبان نام گرفت.

وی افزود: در تاریخ قانون اساسی کشور ما هم در اصل دوم قانون اساسی مشروطه چنین جایگاهی در نظر گرفته شد تا علمای تراز اول نسبت به مصوبات مجلس شورای ملی اظهارنظر کنند که متاسفانه با شکست روبرو شد.

شورای نگهبان نهادی مستقل است

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه جا دارد یادی کنیم از شهید بهشتی معمار قانون اساسی و اعضای محترم خبرگان قانون اساسی که هوشمندانه شورای نگهبان را برای مراقبت از احکام اسلام و قانون اساسی پیش‌بینی کردند، اظهار داشـت: البته این نهاد در قانون اساسی کشور‌های دیگر هم سابقه دارد و منحصر به کشور ما نیست هرچند با تغییراتی، تقریباً بسیاری از کشور‌ها این کار را به‌عهده قوه قضاییه گذاشته‌اند و برخی کشور‌ها نهاد مستقل دیگری را پیش‌بینی کرده‌اند.

دکتر صادقی‌مقدم ادامه داد: حضرت امام (ره) قبل از اینکه سایر ساز و کار‌های شورای نگهبان فراهم شود، در ۳۰ بهمن سال ۱۳۵۸، شش فقیه شورای نگهبان را تعیین کرد و در ۲۶ تیر سال ۱۳۵۹ مجلس شورای اسلامی به حقوقدانان رای داد و در حقیقت اراده، ولی فقیه با تعیین فقها و اراده نمایندگان مردم با تعیین حقوقدانان معرفی شده از طرف رئیس قوه قضائیه به تشکیل شورای نگهبان در ۲۶ تیر ۱۳۵۹ منجر شد.
وی یادآور شد: تاکنون ۲۲ فقیه جامع‌الشرایط و ۳۰ حقوقدان در شورای نگهبان عضویت داشته‌اند.

بررسی مصوبات در ۲ بازوی مشورتی شورا

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه جلسات شورای نگهبان چگونه برگزار می‌شود و نحوه رأی‌گیری چگونه است؟ گفت: از آنجا که علاوه بر نظارت بر انتخابات، بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی از وظایف اصلی شورای نگهبان است، کار‌های مشورتی در مجمع مشورتی فقهی قم و مجمع مشورتی حقوقی آغاز می‌شود.

دکتر صادقی مقدم ادامه داد: وقتی‌که طرح یا لایحه‌ای در مجلس مطرح می‌شود پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارسال می‌شود. مصوبات مذکور به مجمع مشورتی فقیهی در قم و مجمع مشورتی حقوقی در پژوهشکده ارجاع می‌شود. پس از وصول نظرات مشورتی موضوع در جلسه شورای نگهبان مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.

دکتر صادقی‌مقدم با اشاره به تشکیل مجمع مشورتی فقهی تحت نظارت فقهای معظم و با حضور فقهای معظم و فضلای حوزه در قم به بازوی مشورتی دیگر شورای نگهبان یعنی پژوهشکده این شورا نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در پژوهشکده شورای نگهبان حقوقدانان و متخصصین راجع به تطبیق یا عدم تطبیق مصوبات با قانون اساسی تشکیل جلسه و نظر می‌دهند و نهایتاً این نظرات به صورت کتبی به صحن شورای نگهبان ارسال می‌شود.

تفسیر ۷۷ اصل و بررسی ۳۴۰۰ طرح و لایحه

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان متناسب با مصوباتی که دارد هفته‌ای یک یا چند جلسه تشکیل می‌دهد و مصوبات در صحن شورای نگهبان بررسی می‌شود، گفت که در جلسات شورا ابتدا نظرات مشورتی پژوهشکده و مجمع مشورتی فقهی مطرح می‌شود و هریک از فقهای معظم نسبت به اسلامیت و تطبیق با احکام اسلام و همه ۱۲ عضو نسبت به تطبیق با قانون اساسی نظر می‌دهند و رای گیری صورت می‌گیرد.

دکتر صادقی‌مقدم تفسیر قانون اساسی را از دیگر وظایف شورای نگهبان برشمرد و با بیان اینکه برابر اصل ۹۸ قانون اساسی به رای سه چهارم اعضا یعنی ۹ رای نیاز است، تصریح کرد: تاکنون ۷۷ اصل از ۱۷۷ اصل قانون اساسی توسط شورای نگهبان تفسیر شده و نزدیک به ۳۴۰۰ لایحه و طرح از ابتدای تشکیل تاکنون در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به آن‌ها اعلام نظر شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون یک هزار پرونده استعلامی از دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان آمده که فقهای شورای نگهبان نسبت به آن‌ها اعلام نظر کرده‌اند.

بررسی ۳۴۰۰ طرح و لایحه در شورای نگهبان از ابتدای تشکیل تاکنون/ ۷۷ اصل قانون اساسی تفسیر شده‌اند

آمادگی شورای نگهبان برای انتخابات ۱۴۰۲

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهان نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری و خبرگان رهبری را از دیگر وظایف شورای نگهبان برشمرد و تاکید کرد: ساز و کار و تشکیلات مناسب در ۳۱ استان و ۴۵۰ شهر با مشارکت حدود ۲۶۰ هزار ناظر در قالب ناظر، ناظر مسئول و سرناظر فراهم شده است که این افراد دوره‌های آموزشی مختلفی را گذرانده‌اند.

دکتر صادقی مقدم به اصلاح قانون انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: اکنون قانون انتخابات در حال اصلاح است. ما به استقبال این قانون و آموزش‌های لازم رفتیم و از سال گذشته جلساتی با مسئولین ذی‌ربط در وزارت کشور و سایر نهاد‌های ذی ربط برگزار و آمادگی لازم برای نظارت بر انتخابات در سال ۱۴۰۲ را کسب کرده‌ایم.

نظارت بر انتخابات؛ از شهرستان تا تهران

وی افزود: در هر استان یک هیئت نظارت ۵ نفره و در هر شهرستان یک هیئت نظارت ۳ نفره و در شورای نگهبان هم هیئت نظارت مرکزی با حضور ۵ نفر با انتخاب شورای نگهبان تشکیل می‌گردد. کار بررسی صلاحیت‌ها با دقت در هیئت نظارت شهرستان و سپس در هیئت نظارت استان و نهایتاً در هیئت نظارت مرکزی انجام می‌شود.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دوره گذشته شاهد رد صلاحیت برخی از نمایندگان بودیم، آیا در این دوره هم شاهد چنین چیزی خواهیم بود؟ گفت: اقدامات ما برابر قانون است و هر داوطلبی چه نماینده باشد و چه نباشد، باید شرایطی احراز کند.

دکتر صادقی مقدم ادامه داد: قانون ملاک تصمیم‌گیری شورای نگهبان و فقهای معظم و حقوق‌دانان گرامی است، در شورای نگهبان با حضور فقهای عظیم‌الشان و حقوقدانان برجسته، دغدغه همه اعضا رعایت حقوق داوطلبان در چارچوب قانون است.

۲۴ مرحله از انتخابات، الکترونیکی است

وی درباره احتمال برگزاری انتخابات الکترونیکی در این دوره از انتخابات با بیان این‌که طبق اعلام وزارت کشور ۲۴ مرحله از ۲۵ مرحله در انتخابات به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: یک مرحله از این ۲۵ مرحله رأی‌گیری الکترونیک و شمارش الکترونیکی است. اگر وزارت کشور بتواند مدارک و مستندات و تائیدات لازم مبنی بر رعایت امنیت استفاده از فناوری اطلاعات برای اخذ رای به صورت الکترونیکی به شورای نگهبان ارائه دهد، موضوع در جلسه شورا مطرح خواهد شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اصرار ما در شورای نگهبان به حفظ حقوق شرکت‌کنندگان و رای مردم است، گفت: اعتقاد همکاران شورای نگهبان این است که از رای مردم صیانت و به عنوان حق‌الناس در کمال سلامت انتخابات به وزارت کشور منعکس و کلیه روند‌های برگزاری انتخابات و تجمیع نظارت کامل داشته باشیم.

دکتر صادقی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: کلیه ناظرین بدون کمترین چشم داشت که از میان مردم با ایمان، دلسوز و بصیر بحث نظارت بر انتخابات را بر عهده می‌گیرند و بنده بعنوان معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان از کلیه ناظرین به عنوان «مدافعان حریم مردم‌سالاری دینی» تقدیر و تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

بازدید دکتر صادقی مقدم از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

افکار عمومی مهم‌ترین ابزار حقوق بشر در قبال مسئله غزه است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

توصیه آیت‌الله جنتی به منتخبان مجلس دوازدهم؛ اولویت اصلی چاره‌اندیشی برای حل مشکلات کشور باشد

بازدید دکتر مولابیگی از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در دانشگاه قم

دکتر طحان‌نظیف به دانشگاه قم رفت و پاسخگوی سوالاتی درباره قانون اساسی شد/ سخنگو: اساتید و دانشجویان حقوقی یاری‌گر شورای نگهبان باشند

بازدید دانشجویان عضو انجمن علمی حقوق دانشگاه امام صادق(ع) از پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید حوزه با سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان در نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید حوزه: بررسی صلاحیت‌ها طبق اسناد و مدارک صورت گرفت/ حوزویان مطالبه‌گر اجرای سیاست‌های کلی انتخابات باشند

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

انتخابات مرحله دوم در ۸ حوزه انتخابیه تمام الکترونیک برگزار می‌شود/ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تایید شده؛ اجرای آن منوط به ابلاغ برنامه هفتم است

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار می‌کند

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

معلمان به شورای نگهبان آمدند/ دکتر طحان‌نظیف: بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

شورای نگهبان، آماده دریافت گزارش تخلف احتمالی نامزد‌ها است