کد خبر: ۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۰- 11 June 2008

لایحه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

لایحه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد
مصوب جلسه مورخ بیست ونهم اردیبهشت ماه یکهزاروسیصدوهشتادوهفت مجلس شورای اسلامی در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا بشرح زیر اعلام می گردد:

1_ ماده (6)، اطلاق وظایف این هیأت چون شامل مواردی می شود که از امور قضائی است احتمال تضییع حقوق افراد را در بر دارد، مغایر اصل 156 قانون اساسی شناخته شد.
2_ دسترسی مردم به اطلاعات مندرج در تبصره (4) ماده (6)، از این جهت که معلوم نیست در اختیار چه کسانی قرار می گیرد ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
3¬_ در بند (ج) ماده (8)، ایجاد و راه اندازی فرآیندهای مرتبط و مکانیزه به دلیل داشتن بارمالی و عدم تأمین منبع آن، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.
4_ بند (هـ) ماده (10)، چون موهم این است که قراردادهای این بند به تصویب مجلس شورای اسلامی نمی رسد، مغایر اصل 77 قانون اساسی شناخته شد.
5_ بند (ج) ماده (11) و جزء (1) این بند و بند (الف) و تبصره (1) بند (ب) ماده (12) و ماده (28)، مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.
6_ ضوابط مندرج در جزء (د) تبصره ماده (17)، چون از امور تقنینی است، مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شد.
7_ تفویض تصویب موارد استثناء در ماده (18) به هیأت وزیران، مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شد.
8_ تفویض تدوین آئین نامه مندرج در تبصره ماده (19) در خصوص دستگاههای زیر نظر مقام معظم رهبری و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری و همچنین قوای مقننه و قضائیه، مغایر اصول مربوط به این دستگاهها و نیز اصول 57 و 110 قانون اساسی شناخته شد.
9_ ماده (25)، از جهت اینکه حکم این ماده شامل دستگاههای زیر نظر مقام معظم رهبری و دستگاههای دیگر که حکم خاص در قانون اساسی دارند مانند شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام ومجلس خبرگان رهبری می شود یا خیر ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
10_ در ماده (27)، وظایف محول شده به ستاد مبارزه با فساد اقتصادی علاوه بر وظایف تفویض شده توسط مقام معظم رهبری به این ستاد، مغایر اصل 57 قانون اساسی و نیز مغایر اصول مربوط به قوای مقننه، قضائیه و مجریه می باشد.
11_ ماده (32)، به دلیل توسعه دامنه شمول اصل 142 قانون اساسی، مغایر این اصل شناخته شد.

تذکر:
_ عنوان «سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور» در مواد متعدد این قانون اصلاح گردد.



سلام علیکم
پیرو نامه شماره 27288/30/87 مورخ 22/03/1387 در خصوص لایحه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، علاوه بر ایرادات مذکور در نامه فوق الاشعار نظریه تکمیلی اکثریت اعضاء به شرح زیر اعلام می گردد:
«تصویب آئین نامه مذکور ذیل بند (الف) ماده (12) توسط هیأت وزیران مغایر اصول 57 و 157 قانون اساسی است»
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

امکان‌سنجی اعطای شخصیت حقوقی به هوش مصنوعی و شناسایی مسئولیت آن

جوانان سوری وطن خود را نجات می دهند/ رژیم صهیونیستی خطری برای امنیت جهانی

آیت‌الله جنتی: سواستفاده رژیم‌صهیونیستی از وضعیت این روزهای سوریه جنایت بزرگی است/ آمریکا و هم‌پیمانانش باید پاسخگو باشند

آیت‌الله یزدی از ابتدای نهضت اسلامی نقش مهمی در روشنگری‌ها داشت/ در مقابل انحرافات و جریان نفوذ فریاد می‌کشید

باید نسبت به رعایت احکام دین تعصب داشته باشیم

بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

جدیدترین آثار پژوهشکده شورای نگهبان منتشر شد

فیلم|حضور دکتر طحان‌نظیف در نشست علمی «حقوق ملت در قانون اساسی» در دانشگاه شهید باهنر

دکتر طحان نظیف: جریان دانشجویی همواره در تحولات اجتماعی ایران حضور موثر داشته/ قانون اساسی ترسیم کننده آرمان‌های جنبش دانشجویی است

سخنان آیت‌الله مدرسی یزدی پیرامون برخی مسائل روز

پربازدید ها

سومین دوره آزمون ملی قانون اساسی برگزار می‌شود

آزمون ملی قانون اساسی چیست؟

«حتی اعدام هم برای اینها کم است»

الزامات و بایسته‌های اصلاح ساختار بودجه

نشست علمی«ظرفیت‌های شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در اصلاح ساختار بودجه با نگاهی بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور»

دکتر مولابیگی: قانون اساسی کشورمان مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی است و اقتباسی نیست

دکتر طحان‌نظیف: «قانون اساسی» محور تعامل قوا و سند انسجام ملی است

گزارش تصویری حضور دکتر طحان‌نظیف در دانشگاه شهید باهنر کرمان

گزارش تصویری حضور دکتر طحان‌نظیف در دانشگاه الزهرا (س)

فیلم|حضور دکتر طحان نظیف در برنامه «صف اول» به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی