کد خبر: ۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲- 03 June 2023
آیت الله خاتمی در نمازجمعه تهران:

رهبر انقلاب مفسرِ عملیِ خط امام است/ قیام ۱۵ خرداد قیامی با انگیزه‌های خالص اسلامی بود

امام جمعه موقت گفت: رهبر معظم انقلاب مفسرِ عملیِ خط امام است؛ آن‌ها که می‌خواهند خط امام را بدانند از بیان ایشان بشنوند، سخنرانی‌های حضرت آقا بخصوص در مرقد امام راحل منشور امام‌شناسی است.

رهبر انقلاب مفسرِ عملیِ خط امام است/ قیام ۱۵ خرداد قیامی با انگیزه‌های خالص اسلامی بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه از تهران، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: حضرت امیرالمومنین (ع) فرمود به خداییِ خدا اعتراف کردید، پای این حرف بایستید؛ این مسیر، مسیرِ حق است و آن را دنبال کنید، فقط بنده خدا باشید و از این مسیر بیرون نروید که راه سعادتتان از این مسیر می‌گذرد.

وی افزود: حضرت امیر المومنین (ع) در یکی دیگر از خطبه ها می فرمایند: از رنگ به رنگ شدن در دین خدا بهراسید، در هر شرایطی محکم پای دین بایستید که سربلندی شما در دنیا و آخرت از این مسیر می‌گذرد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: متدینین پایبند به تدین باشند، گاهی دیده می‌شود برخی از بی‌حجاب‌ها کاری می‌کنند که با حجاب‌ها احساس خجالت کنند، پایبندی به دین خجالت ندارد، پایبند باشید تا غیر پایبندها را هم به راه بیاورید.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به میلاد حضرت ثامن‌الحجج (ع) تصریح کرد: هفته‌ای که گذشت میلاد امام رضا (ع) را داشتیم، میزبان ما امام رضا (ع) است، هرچه داریم صدقه سر اوست، امام (ره) فرمود: آستان قدس مرکز ایران است؛ به‌خصوص در خراسان در عرصه تجلیل از امام هشتم الحمدلله سنگ تمام گذاشته شد.

وی با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم، گفت: تحرکات دیپلماسی که در ماه‌های اخیر دیده می‌شود، شایسته تحسین است؛ همانگونه که رهبری فرمودند در این دولت تحرکات سیاسی بوده است، اما احساس می‌شود آمد و شدهای سیاسی در روزهای اخیر نشان‌دهنده تحرک جدیدی در عرصه سیاسی باشد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: سه مناسبت داریم که مناسب‌های اصلی هفته آینده است؛ ۱۴ خرداد روز داغ سنگین این ملت است؛ در تاریخ بعد از پیروزی انقلاب شاید نتوان داغی به سنگینی ارتحال امام عظیم‌الشأنمان یافت، در آن زمان سه روز مردم با پیکر امام وداع کردند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به ویژگی‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی افزود: هرآنچه عالمان گذشته داشتند را امام راحل دارا بود؛ امام (ره) اخلاص، تقوا و علم گسترده داشت، فقه امام به‌گونه‌ای است که انسان فکر می‌کند گویی تمام عمرش را در زمینه فقه صرف کرده است، در سیاست نیز اینگونه بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: امام خمینی (ره) آنچه عالمان گذشته داشتند اعم از زهد، ساده‌زیستی و تواضع را دارا بود، البته بدان معنا نیست که عظمت سایر بزرگان را از یاد ببریم، اما امام (ره) چند خصوصیت منحصر به فرد داشت، خیلی مقید هستم در این زمینه زیاده‌روی نکنم، البته چاپلوسی هم محسوب نمی‌شود، چرا که سالیان سال است که امام (ره) دنیا را ترک کرده‌اند.

خاتمی با اشاره به ویژگی‌های مختص امام تصریح کرد: ولایت‌فقیه را امام به وجود نیاورده است دو جلد کتاب قطور نزدیک به دو هزار صفحه توسط آستان قدس منتشر شده است و تمام کلمات بزرگان از زمان شیخ صدوق و مرحوم آشتیانی در آن آمده است، فقها ۱۲۰۰ بار از ولایت فقیه گفته‌اند، واژه‌هایی از قبیل امام، فقیه، سلطان‌الجهاد، سلطان‌الحق، سلطان‌الاسلام، سلطان ربانی، نایب‌الغیبه، عالمِ عارف به احکام، حاکم.

خطیب نماز جمعه این تهران گفت: بنابراین مسأله ولایت فقیه موضوعی دیرینه و جا افتاده در فقه است اما امام(ره) دو کار انجام داد که منحصر به فرد است؛ اول اینکه ولایت فقیه را برنامه حکومت اسلامی دید و حکومت اسلامی را مطرح کرد، قبل از امام این مسأله نه به عنوان حکومت بلکه با نام اختیار گسترده توسط «ملااحمد نراقی» مطرح شده بود ولی حکومت تشکیل نشد. فقیه دیگری را در این حد سراغ نداریم. دوم اینکه امام به مدت ۱۰ سال معمار ولایت‌فقیه شد، حاصل عمر امام، نظام اسلامی است و حفاظت از این یادگار، حفاظت از خط امام است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نمی‌توان امام را باور داشت، ولی ولایت‌فقیه را قبول نداشت، کسی که اینگونه باشد، امام را هم قبول ندارد. تجلی ارادت به امام، حمایت عملی از ولی‌فقیه است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: دیگر ویژگی منحصر به فرد امام، باور داشتن مردم و اعتماد به آن‌هاست؛ امام به مردم باور داشت، مردم خواستند و حکومتی را که به تمام معنا تحت‌الحمایه اجانب بود، سرنگون کردند، همین مردم حکومت اسلامی را پایه نهادند، مردم می‌دانستند چه می‌خواستند و هم می‌دانستند چه نمی‌خواستند؛ مردم حکومت اسلامی را می‌خواستند. امام مردم را باور کرد و نگاه مقام معظم رهبری هم اینگونه است.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه امام در طول مبارزات سخت طاغوت، یک بار از مبارزات مسلحانه سخن نگفت، افزود: ایامی که در دانشگاه تهران علما تحصن کرده بودند، جزو افرادی بودم که در آن جمع حضور داشتم، فردی در آخر صحبت‌هایش گفت: تنها رهِ رهایی جنگ مسلحانه است، شهید بهشتی بلند شد و گفت: «آقایان این شعار ما نیست، شعار ما این است تنها رهِ رهایی اطاعت از امام است». امام سراغ مبارزه مسلحانه‌ نرفت، فقط روی جهاد تبیین تأکید داشت.

وی با اشاره به استقبال و بدرقه گسترده‌ مردم از امام، گفت: ۱۴ خرداد، روز انتخاب شایسته مقام معظم رهبری، آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای است. انتخاب آن زمان انتخابی واقع‌بینانه‌ و همراه با بصیرت بود، همچنان نیز این انتخاب از چنین ویژگی‌هایی برخوردار است. پرچمی‌ را که امام راحل در این کشور برافراشت، جانشین به حق امام همچنان آن را برافراشته نگاه داشته است، خود او گفت: با خدا پیمان بسته‌ایم راه امام خمینی(ره) را دنبال کنیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: بزرگی را به جانشینی امام برگزیدند که همانند امام سودای ریاست نداشت، خود ایشان فرمودند: وقتی وصیت امام را در مجلس می‌خواندم به تنها چیزی که فکر نمی‌کردم رهبری بود؛ امام نیز اینگونه بود وارد میدان مرجعیت نشد و تا اربعین آیت‌الله بروجردی مراسم فاتحه نگرفت.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به خصوصیت مقام معظم رهبری گفت: همانند امام تکلیف‌مدار و وظیفه‌مداراست، برای او وظیفه الهی مطرح است، دشمنان رهبری هم او را دوراندیش‌ترین‌ رهبر جهان نامیده‌اند، با تدبیر الهی‌اش در طول این ۴۴ سال‌توطئه‌ها خنثی شده است و به فضل الهی همچنان‌ خنثی خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: رهبر معظم انقلاب مفسرِ عملیِ خط امام است؛ آن‌ها که می‌خواهند خط امام را بدانند از بیان ایشان بشنوند، سخنرانی‌های حضرت آقا بخصوص در مرقد امام راحل منشور امام‌شناسی است. کسانی در خط امام هستند که در خط رهبری قرار دارند، درست مثل صدر اسلام که ابوذر و سلمان بعد از پیامبر اسلام (ص) با حضرت علی (ع) بودند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: قیام ۱۵ خرداد قیامی صددرصد اسلامی با انگیزه‌های خالص اسلامی بود؛ این قیام در دفاع از حریم امام شکل گرفت. قیام ۱۹ دی هم در حمایت از ولایت شکل گرفت؛ نظام و انقلاب مدیون حمایت از ولایت است. تنها قیامی که حکومت شاه را مضمحل کرد، این قیام بود؛ نسل‌های بعد از انقلاب بدانند قیامِ ۱۵ خرداد انقلاب را به وجود آورد، نگه داشته است و آن را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی