کد خبر: ۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱- 30 May 2023
دکتر طحان‌نظیف در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا»:

طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» در حال بررسی است/ توقعات از یک طرح و لایحه بالا برده نشود/ آغاز بررسی طرح «اصلاح قانون انتخابات» در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در صورت تبدیل شدن به قانون شاید بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را سامان دهد اما باید بدانیم که با یک طرح و لایحه همه مشکلات و مسائل اقتصادی حل نخواهد شد و اگر چیزی فراتر از این به جامعه القا شود، درست نیست.

طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» در حال بررسی است/ توقعات از این طرح و هر طرح و لایحه‌ای بالا برده نشود/ آغاز بررسی طرح «اصلاح قانون انتخابات» در شورای نگهبان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان‌ نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در ارتباط تلفنی با برنامه تلویزیونی «جهان آرا» که شب گذشته از شبکه افق صدا و سیما پخش شد، درباره طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» اظهار داشت: این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال شده است. ما در حال بررسی این طرح هستیم و جزئیات نظر شورا را بعد از اظهارنظر نهایی اعلام خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نسبت به این طرح در پژوهشکده شورای نگهبان نیز بررسی‌های لازم صورت گرفته است، بیان داشت: سعی شده از همه کسانی که حرف‌هایی نسبت به این مصوبه داشتند، اعم از موافق و مخالف دعوت بعمل آید تا نظرات و دلایل‌شان را بشنویم. از دولت، سازمان امور مالیاتی، مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس، فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاهی، افرادی به پژوهشکده شورای نگهبان آمدند و نظرات‌شان را بیان کردند.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه تلاش داریم تا در مهلت 20 روزه برای اظهارنظر در مورد این مصوبه، نظرات و دیدگاه‌های مختلف را بشنویم، گفت: جمع‌بندی این نظرات و دیدگاه‌ها در قالب گزارشی به اعضای شورای نگهبان ارائه خواهد شد.

مصوبه‌ها کارشناسی می‌شود

دکتر طحان‌نظیف در خصوص مخالفت‌هایی که از سوی افراد مختلف با این طرح صورت می‌گیرد، اظهار داشت: گاهی اوقات این مخالفت‌ها با اصل طرح نیست و ایرادات نسبت به جزئیات آن همچون ساز و کارها، زمان اجرا و... است.

وی با اظهار مجدد این نکته که تلاش داریم تا سخنان تمامی جریان‌ها و طیف‌ها را درباره این طرح بشنویم، بیان داشت: این فرآیند کارشناسی نسبت به تمامی مصوبات در پژوهشکده شورای نگهبان انجام می‌گیرد و تنها مختص این طرح نیست.

کارشناسی‌ها در شورای نگهبان در حیطه شرع و قانون اساسی است

وی این نکته را هم یادآور شد که شورای نگهبان نظرات کارشناسی مختلف را می‌شنود، اما شان و جایگاه شورای نگهبان بررسی طرح‌ها و لوایح از منظر شرع و قانون اساسی است. ایرادات و ابهاماتی هم که شورا اعلام می‌کند، در این رابطه است.

دکتر طحان‌نظیف افزود: اینکه یک مصوبه خوب است یا بد؟ یا اینکه ضرورت دارد یا خیر؟ در صلاحیت مجلس شورای اسلامی و... است و ما فقط از منظر شرع و قانون اساسی به مصوبه نگاه می‌کنیم. تطبیق یک مصوبه با سیاست‌های کلی نظام نیز برعهده هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

نتیجه نهایی بررسی این مصوبه چه خواهد بود؟

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون پیش‌بینی خاصی نداریم و نمی‌دانیم جمع‌بندی اعضای شورا درباره این طرح چه خواهد بود اما طبیعتاً مصوبه‌ای با این حجم و با توجه به اینکه احکام و بندهای زیادی دارد، ممکن است با ابهامات و اشکالاتی جزئی روبرو شود که با رفت و برگشت بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان حل خواهد شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان عنوان کرد: هرگاه بررسی این مصوبه در شورای نگهبان به اتمام برسد، نظر نهایی را به صورت مبسوط از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم شریف ایران اسلامی خواهیم رساند.

توقعات از یک طرح بالا برده نشود

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: گاهی اوقات می‌بینیم به‌گونه‌ای درباره یک طرح یا لایحه سخن گفته می‌شود که گویی قرار است همه مشکلات یک حوزه به طور مثال مشکل مسکن یا بیکاری را حل کند؛ تجربه نشان داده است که نباید توقعات را از مصوبات بالا برد و انتظارات باید واقعی باشد.

وی خاطرنشان کرد: طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در صورت تبدیل شدن به قانون شاید بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را سامان دهد اما باید بدانیم که با یک طرح و لایحه همه مشکلات و مسائل اقتصادی حل نخواهد شد و اگر چیزی فراتر از این به جامعه القا شود، درست نیست.

آغاز بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات

دکتر طحان‌نظیف همچنین در پایان این ارتباط تلفنی در پاسخ به سخنان مجری برنامه خبر داد که بررسی طرح «اصلاح قانون انتخابات» در شورای نگهبان آغاز شده و پس از بررسی و جمع‌بندی، نظر نهایی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود