کد خبر: ۹۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴- 24 May 2023
با حضور حجت‌الاسلام قنبریان استاد حوزه علمیه قم صورت گرفت

بررسی نظریه عدالت در جمهوری اسلامی در پژوهشکده شورای نگهبان

«نظریه عدالت در جمهوری اسلامی» با حضور حجت‌الاسلام محسن قنبریان، استاد حوزه علمیه قم در پژوهشکده شورای نگهبان بررسی شد.

بررسی نظریه عدالت در جمهوری اسلامی در پژوهشکده شورای نگهبان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی «حکمرانی از نظر تا عمل» که به همت پژوهشکده شورای نگهبان برگزار می شود، «نظریه عدالت در جمهوری اسلامی و میزان اعمال آن در حکمرانی کشور» با حضور حجت‌الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه علمیه قم بررسی شد.

براساس این گزارش در ابتدای این نشست، حجت الاسلام قنبریان با بیان اینکه با دوگانه‌های غلط یا نامسأله‌هایی در موضوع عدالت و اعمال آن در حکمرانی مواجهیم افزود: اولین نامسأله این است که مساله ما عدالت است نه عدالتخواهی. در سال های اخیر نیروی عظیمی از انقلاب و حتی حاکمیت صرف عدالت‌خواهی شده، در حالی که مساله اصلی عدالت بوده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت:گاهی یک دانشجو فهمی از یک بخش عدالت‌خواهی مثلا در موضوع فساد دارد که آن هم برگرفته از یک پیج اینستاگرامی است اما این عدالت نیست. لذا ابتدا باید عدالت روشن شود تا عدالت‌خواهی تبیین شود.

قنبریان با بیان اینکه مشکل ما در موضوع عدالت،عقب ماندگی در رسیدن به عدالت نسبت به سایر آرمان‌ها همچون استقلال، پیشرفت و آزادی است افزود: علت‌العلل عقب‌ماندگی در عدالت، تبعیض در عمل به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.رجال سیاسی وقتی خودشان را در معرض رای مردم قرار می‌دهند موضوعات مختلفی همچون سازندگی، توسعه سیاسی و... را مطرح می‌کنند و دولت‌هایی هم با همین شعارها تشکیل می‌دهند، اما حرفی از عدالت نمی‌زنند و لذا عدالت بی‌صاحب می شود و به قول رهبری عدالت درجه سه می‌شود.

استاد حوزه سپس با تاکید براینکه فرصت جبران عقب‌ماندگی در عدالت همیشه ممکن نیست و به فرمایش مقام معظم رهبری، ضررهای این عقب‌ماندگی غیرقابل محاسبه خواهد بود گفت: مثلا وقتی عدالت آموزشی رعایت نشود دیگر نمی‌توان آن را جبران کرد، زیرا کسی که با پول درس خوانده و به بهترین مدرسه و دانشگاه رفته، طبیعتا بهترین کرسی‌های ریاست را هم به دست می‌آورد و به رجال اصلی تبدیل شده است و لذا عقب‌ماندگی در عدالت آموزشی قابل جبران نیست.

وی در ادامه با اشاره به دوگانه‌های کاذب در عدالت گفت: ولایت – عدالت یکی از این دوگانه‌های کاذب است. خاستگاه این دوگانه کاذب همان عدالت‌خواهی بد و کج فهم است.

قنبریان با اشاره به تلاش انجمن حجتیه‌ای ها در اوائل انقلاب برای ایجاد تقابل میان عدالت و ولایت گفت: عدالت و امامت اصلا دو تا نیستند، ما در اسلام به کسی می‌گوییم امام که برای اجرای عدالت و برپایی قسط آمده باشد، لذا امام خمینی(ره) اولین فرمانی که به مجمع تشخیص مصلحت می‌دهند رعایت مصلحت عموم برای عدالت است و تاکید می‌کنند مصلحت پابرهنگان زمین. بنابراین دوگانه فوق کاذب است.

دوگانه غلط بعدی از نگاه این استاد حوزه، دوگانه عدالت – پیشرفت بود که قنبریان خاستگاه این دوگانه را اردوگاه شرق و غرب دانست و افزود: ولی طبق مبانی انقلاب اسلامی اگر پیشرفت متعادل انجام شود همان عدالت شکل می گیرد، اگر پیشرفت مردم‌پایه شد عین عدالت رخ داده است. امام می‌فرمود شرط عدالت اجتماعی دخیل کردن توده مردم در تولید و مسائل اقتصادی است. رهبر معظم انقلاب هم می فرمایند عدالت هدف است و توسعه مقدمه است.

بررسی نظریه عدالت در جمهوری اسلامی در پژوهشکده شورای نگهبان

قنبریان در ادامه دوگانه‌های عدالت – آزادی، عدالت- معنویت، عدالت – مصلحت،عدالت – کارآمدی، عدالت- عقلانیت و عدالت- امنیت را به عنوان دوگانه‌های غلط مطرح کرد و در توضیح آنها افزود:

اگر در روند کلی کشور از عدالت دور شدیم پذیرفتنی نیست اما در یک وضع یا کنش می‌توان مصلحت را بر عدالت مقدم داشت. همچنین ناکارآمدی، ناشی از دیوان‌سالاری است نه عدالت.

به گفته قنبریان عقلانیت را نباید مساوی محافظه‌کاری دانست زیرا محافظه کاری ایستادن بر وضع موجود است اما عقلانیت پایه تحول و تغییر است و منافاتی با عدالت ندارد.

این استاد حوزه همچنین با بیان اینکه امنیت پایدار در اسلام فقط با عدالت ممکن است گفت: با ماستمالی و ساخت‌و‌پاخت کردن امنیت ناپایدار خواهد بود، رهبر انقلاب می‌فرمایند «اگر عدالت نباشد همه خیرات به یک سمت می‌رود».

قنبریان سپس در تبیین نظریه عدالت در جمهوری اسلامی گفت: عدالت در سند قانون اساسی جمهوری اسلامی ناظر به سه ضلع است و اگر از این سه ضلع خارج شد دیگر عدالت نیست و آن سه ضلع عبارت است از سیاست،فرهنگ و اقتصاد.

وی در توضیح چرایی انتخاب اضلاع فوق برای نظریه عدالت در جمهوری اسلامی گفت: یک جامعه شکل نمی‌گیرد مگر به روابط اجتماعی و روابط اجتماعی هم عمدتا خودش را در فرهنگ نشان می‌دهد و قوام این روابط و فرهنگ ناشی از آن، در چرخش متعادل مال و ثروت است.

همچنین یک قدرتی باید این ساختارها را ایجاد کند که این قدرت همان سیاست است، نکته مهم این است که در هرکدام از این سه حوزه باید عدالت باشد و قانون اساسی جمهوری اسلامی هم تقریبا این مساله را رعایت کرده است، مثل اصول ۳۱، ۴۳ و ۱۰۴، بند۸ اصل ۳ و یا اصول ۷ و۸.

قنبریان در ادامه با اشاره مجدد به موضوع عقب‌ماندگی در عدالت اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل این عقب‌ماندگی به هم ریختن انتظام در اجرای قانون اساسی است، یعنی به برخی از اصول عمل می‌شود و به برخی از اصول عمل نمی‌شود.

وی سپس با بیان اینکه رعایت عدالت اجتماعی در سه حوزه سیاست، فرهنگ و اقتصاد نیاز به سه مرحله قانون، اجرا و نظارت دارد افزود: متاسفانه رصد دائمی بر رعایت عدالت در اجرای اصول قانون اساسی انجام نمی‌شود.

قنبریان در بیان مثال برای موضوع عدم رصد دائمی اجرای عدالت گفت: برنامه‌های توسعه‌ای که منجر به افزایش تورم ، بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی می‌شود بازهم در برنامه‌های بعدی تکرار و تصویب می‌شود که این اتفاق نباید بیفتد.

وی با اشاره به گزارش‌هایی اظهار داشت: طبق این گزارش‌ها در دوره دوساله کرونا به علت تعطیلی‌ها و با وجودی که رشد اقتصادی جهان و کشور ما نزدیک به صفر بود، اما رشد ثروت پولدارها در جهان ۶ و در ایران ۲۱درصد بود و این وضعیت با صدای بلند می‌گوید زمین حکمرانی شیب دارد.

قنبریان با تاکید بر اینکه قانون اساسی ما نشان می‌دهد شاهراه‌های عدالت مشکلی ندارد افزود: اما حوزه اجرا باید رصد دائمی و نظارت شود تا این قانون به شکل کامل اجرا شود.

در ادامه این نشست، پژوهشگران حاضر در نشست سوالات و نظرات خود درباره سخنان حجت‌الاسلام قنبریان را مطرح کردند و وی به این سوالات پاسخ داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۱ آبان ۱۴۰۴

آیت‌الله جنتی: میراث موشکی شهید طهرانی‌مقدم عامل اقتدار ایران در برابر رژیم صهیونیستی است

مهلت ثبت نام در چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان تمدید شد

مسئولان شهری خدمت به مردم را عبادت بدانند/شهرداران صرفاً مدیر عمرانی نیستند

گزارش تصویری دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهید ناظر «حسین کریمی‌دوست»

شهید «حسین کریمی‌دوست»؛ فعال جهادیِ محرومیت‌زدا و همکار دغدغه‌مند شورای نگهبان که «همواره روحیه جهادی و انقلابی داشت» / سخنگوی شورای نگهبان: نوزاد ۲۲ روزه‌اش نشانه مظلومیت شهدای جنگ ۱۲ روزه است

برخی کشور‌ها با سلطه بر پلتفرم‌ها اهداف خود را پیاده می‌کنند/ باید از این استعمار نوین رهایی پیدا کنیم

سیاست‌های کلی قانون‌گذاری «نقشه راه نظام تقنین» است/ ضرورت تدوین قانون جامع و راهکار‌های اجرایی

مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان با حضور معاون علمی ریاست جمهوری برگزار شد

دکتر پروین: قانون اساسی بر تمام مقررات پیش و پس از انقلاب برتری دارد/ نظارت شرعی شورای نگهبان «فاقد محدودیت زمانی» است

پربازدید ها

تایید طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان: آمریکا مظهر استکبار و حامی جنایت صهیونیست‌هاست/ جوانان امروز ادامه‌دهنده مسیر استقلال‌طلبی و مقابله با ظلم هستند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

دکتر پروین: مبنای تصمیم شورای نگهبان در بررسی مصوبات، «عدم مغایرت با شرع» است نه «انطباق» / تحقق سیاست‌های کلی قانون‌گذاری مستلزم قانون جامع و هماهنگ است

سخنگوی شورای نگهبان: «حذف چهار صفر از پول ملی» قانونی و لایحه «حمایت از ایرانیان خارج از کشور» تایید شد/ نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست

آیت‌الله جنتی: حضرت زینب (س) الگوی جاودان حضور عفیفانه و متعهدانه زنان در جامعه اسلامی است/ نهاد‌های فرهنگی برای معرفی جامع این شخصیت برنامه‌ریزی داشته باشند

گرامیداشت ۲۵ سال خدمت انتخاباتی شهیده «الهه‌سادات میرشفیعیان» در شب شهادت حضرت زهرا (س)؛ بانویی که دغدغه‌اش دین و وطن بود/ سخنگوی شورای نگهبان: خون شهدا پرده از ریاکاری غرب برداشت

تایید لایحه اصلاح بند «الف» ماده (۵۸) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هم صیانت از حقوق ملت وظیفه حقوقدان ایرانی است و هم صیانت از عرصه‌ای که تحقق و بسط این حقوق را ممکن ساخته است

آیت‌الله جنتی: انقلاب اسلامی، تجلی حقیقت‌طلبی مکتب فاطمی در ملت ایران است/ تسخیر لانه جاسوسی، هیمنه آمریکا را در هم شکست