کد خبر: ۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳- 13 May 2023
اجمالی/ دکتر طحان نظیف در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه:

جریان‌های سیاسی مختلف برای شورای نگهبان تفاوتی ندارند/اصلاح قانون انتخابات مثبت اما همه آن چیزی که باید باشد نیست/همه دستگاه‌ها باید برای تحقق راهبردهای انتخاباتی رهبر معظم انقلاب تلاش کنند

دکتر طحان نظیف گفت: شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند و برای او جریان‌های سیاسی مختلف تفاوتی ندارد و مبنا در شورای نگهبان همواره قانون بوده و این شورا سعی کرده با بی طرفی براساس آن عمل کند.

جریان‌های سیاسی مختلف برای شورای نگهبان تفاوتی ندارند/اصلاح قانون انتخابات مثبت اما همه آن چیزی که باید باشد نیست/همه دستگاه‌ها باید برای تحقق راهبردهای انتخاباتی رهبر معظم انقلاب تلاش کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در اولین نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه در سال ۱۴۰۲ که صبح امروز (شنبه ۲۳ اردیبهشت) برگزار شد، اظهار داشت: ۸ مصوبه مجلس شورای اسلامی، ۸ اصلاح اساسنامه ارسالی از سوی دولت و ۸ استعلام صورت گرفته از سوی دیوان عدالت اداری در جلسات شورای نگهبان از ابتدای سال تاکنون بررسی شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا فروش خودرو خارج از رویه قانونی به نمایندگان مجلس تاثیری در بررسی صلاحیت‌ آنها خواهد داشت؟ گفت: هنوز در این زمینه گزارشی دریافت نکرده‌ایم؛ اما اگر خلافی صورت گرفته باشد در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره نتایج نشست مشترک شورای نگهبان با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۲ گفت: در این نشست با رویکرد آسیب‌شناسی ادوار گذشته انتخابات بر تدابیر مورد نظر مقام معظم رهبری تأکید شد.

وی اضافه کرد: اواخر سال گذشته نیز در همین راستا همایش مشترکی با دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات برگزار کردیم. جلسات و کارگروه‌های مشترک شورای نگهبان و وزارت کشور برای انتخابات تشکیل شده و ادامه دارد.

۴ راهبرد در برگزاری انتخابات

دکتر طحان نظیف درباره تحقق راهبرد چهارگانه رهبری در برگزاری انتخابات یعنی مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت عنوان کرد: راهبردهای مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت دغدغه و نگاه مشترک ماست. تلاش ما بر این است تا منویات و راهبردهای مورد تاکید رهبری را دنبال کنیم، اما باید توجه داشت که مخاطب سخنان رهبری همه دستگاه‌های دخیل در انتخابات هستند و در یک راهبرد ممکن است برخی از دستگاه‌ها اصلی و برخی از دستگاه‌ها فرعی و همکار محسوب شوند، مثلا ممکن است برخی از راهبردها مستقیم و برخی غیر مستقیم به شورای نگهبان برگردد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: آنچه مهم است اینکه همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند با همدلی و هم‌افزایی راهبردها، تدابیر و منویات مقام معظم رهبری محقق شود.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات تاچه میزان سیاست‌های کلی انتخابات را تامین می‌کند؟ تصریح کرد: این مصوبه در حال رسیدگی است و هنوز تصویب آن به پایان نرسیده ولی بر اساس آنچه که در مذاکرات دیدیم و تا به اینجا به تصویب رسیده است باید عرض کنم مصوبه مجلس همه آنچه باید باشد نیست ولی نکات مثبت زیادی دارد که جای تقدیر دارد اما بارها تاکید کردیم که مبنا در اصلاح قانون انتخابات باید سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری باشد؛ چراکه حاصل یک کار کارشناسی دقیق است که با ابلاغ رهبری جایگاه بالادستی پیدا کرده است.

وی افزود: ما در سیاست‌های کلی انتخابات با فهرستی از مسائل انتخابات و با یک آسیب‌شناسی مواجه هستیم. به نظر بنده سیاست‌های کلی انتخابات، نظام مسائل انتخابات است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس هنوز به تصویب نهایی نرسیده است اما وقتی به این فهرست در سیاست‌های کلی انتخابات آمده نگاه می‌کنیم، برخی از موارد که در سیاست‌های کلی انتخابات آمده در این طرح نیست یا تاکنون به تصویب نرسیده است و اهمیت مسئله وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم این اولین اصلاحیه کلان بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات آن هم پس از حدود شش سال و نیم است.

دکتر طحان نظیف همچنین گفت: انتخابات الکترونیک یکی از موضوعات یکی از کارگروه‌های مشترک شورای نگهبان و وزارت کشور است.

مصوبه خودروهای کارکرده چرا رد شد؟

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مصوبه خودروهای کارکرده در بودجه ۱۴۰۲ رد شد؟ گفت: شورای نگهبان مستقلا به این موضوع اشکالی نداشت، اما هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی ایراداتی داشت که بر این اساس مصوبه ضمن اعلام مغایرت به مجلس ارجاع داده شد.

دکتر طحان نظیف افزود: اکنون هم گویا مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی درحال تصویب است که پس از تصویب و دریافت آن، اعلام نظر خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره لایحه برگزاری تجمعات نیز گفت: مصوبه تجمعات مهم است و اگر در مجلس به تصویب برسد درباره آن اعلام نظر می‌کنیم.

جناحی عمل نمی‌‌کنیم

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره عملکرد شورای نگهبان عنوان کرد: مفهوم چنین تعابیری برای ما روشن نیست و در قانون که مبنای کار شورای نگهبان است نیز نیامده است. تاریخ جمهوری اسلامی گواه است که شورای نگهبان جناحی عمل نمی‌کند و برای او جریان‌های سیاسی مختلف تفاوتی ندارد و در راستای تعابیر گفته شده اقدامی انجام نداده است.

وی اضافه کرد: مبنا در شورای نگهبان همواره قانون بوده و این شورا سعی کرده با بی طرفی براساس آن عمل کند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: نتیجه انتخاب مردم هم به گونه‌ای بوده که گروه‌های سیاسی با رویکردهای مختلف و در ادوار گوناگون با تکیه بر همین قانون در مجالس و دولت‌ها حضور داشته‌اند و منشأ خدماتی بوده‌اند. البته انتخاب مردم هم نتیجه عملکرد همین جناح‌های سیاسی بوده است که در دوره‌ای به گروهی و در دور دیگر به گروه دیگری رای داده‌اند.

دکتر طحان‌نظیف همچنین در پاسخ به سوالی درباره همه‌پرسی گفت: این موضوع یکی از ابزارهای پیش‌بینی شده در قانون اساسی است و تاکنون در کشور ما سه بار انجام شده است. ما در قانون اساسی دو نوع همه پرسی داریم یکی همه پرسی اساسی که مربوط به تصویب و اصلاح قانون اساسی است و تاکنون دو بار انجام شده و یک نوع همه پرسی تقنینی است یعنی قانون گذاری مستقیم از سوی مردم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در قانون‌گذاری معمول است اینکه قانون‌گذاری از طریق نمایندگی صورت می‌گیرد؛ یعنی مردم به افرادی رای می‌دهند و آن‌ها را انتخاب می‌کنند تا در موضوعات مختلف قانون‌گذاری کنند. لذا راه اصلی تقنین در کشور ما و سایر کشورها از طریق مجلس و نمایندگان مردم است چون از جهات مختلف اجرایی و غیر آن نمی‌شود در همه موضوعات این کار را انجام داد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در برخی موارد هم قانون اساسی ما چنین فرایندی را پیش بینی کرده است البته قانون اساسی نگفته است در همه مسائل بلکه گفته است در مسائل بسیار مهم. پس این امر یک امر علی‌حده، خاص و فوق‌العاده است نه یک امر معمول لذا این موضوع برای مواقع مورد نیاز یک ظرفیت است، البته با رعایت قیود و شرایطی که در قانون اساسی آمده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد