کد خبر: ۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴- 13 April 2023
آیت‌الله خاتمی در جمع مردم تبریز:

بیشترین فریاد مقابله با گرانی‌ها از تریبون نماز جمعه بوده است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، گفت: وقتی از حجاب سخن می‌گوییم، می‌گویند با چند تار موی زنان کار دارند، اما با گرانی‌ها کار ندارند، در حالی که بیشترین فریاد برای مقابله با گرانی‌ها و قیمت‌های افسارگسیخته از همین سنگرهای نماز جمعه بوده است؛گرانی‌های افسارگسیخته هیچگاه مورد قبول نبوده است.

بیشترین فریاد مقابله با گرانی‌ها از تریبون نماز جمعه بوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه از تبریز، آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دومین شب از شب‌های قدر در مصلای امام خمینی(ره) تبریز با اشاره به سه نوع برخورد با شب‌های قدر، اظهار داشت: در این رابطه برخورد غافلانه، برخورد تشریفاتی و برخورد متحولانه داریم که درحقیقت برخورد سوم یا همان برخور متحولانه، روح شب قدر بوده و از سه کانال ابراز عشق به خدا، جدا شدن از انواع گناه و ابراز عشق به آل الله می‌گذرد.

وی با بیان این‌که خواسته اهل بیت(ع) احیای هدفمند و متحولانه است، گفت: نگاه برخی اینگونه است که بیدار بودن در شب قدر مستحب است، درحالی که بیداری و به یاد خدا بودن در این شب‌ها مستحب و علت ذکر خدا خدا گفتن در دعای جوشن کبیر نیز بر همین اساس است که احیای هدفمند و متحولانه داشته باشیم.

آیت الله خاتمی با تأکید بر این‌که مسئله مهم شب‌های قدر، بیعت با خداوند متعال است، افزود: طبق روایتی از امام صادق(ع)، هر کس می‌خواهد بداند نمازش قبول شده یا نه، بنگرد آیا نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته است یا نه؟ به هر مقدار که باز داشته، همان مقدار نیز از نمازش پذیرفته شده است، چرا که نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد و در مورد شب‌های قدر هم همینگونه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان این‌که اشک‌های ریخته شده برای امیرالمومنین(ع) در شب‌های قدر بسیار مقدس بوده و صفای دل به ارمغان می‌آورد، یادآور شد: برخی قدر این اشک‌ها را نمی‌فهمند، در حالی که اشک بر مولای متقیان(ع) غیر اشکی است که انسان بر داغ پدر و مادرش می‌ریزید و این اشک، مقدس است، قرن‌ها از شهادت مولای متقیان گذشته، اما امشب بر مظلومیتش گریه می‌کنید و این اشک‌ها تحول ایجاد می‌کند.

امام جمعه موقت تهران، با تأکید بر این‌که دعای جوشن کبیر یکی از نسخه‌های شب قدر بوده و دعایی خواندنی است که انسان را متحول می‌کند و باید به بند بندش توجه کرد، یادآور شد: استغفار و طلب بخشش از خداوند نیز نسخه‌ دیگر این شب‌ها بوده و شب احیا در حقیقت شب استغفار است.

وی با اشاره به اینکه شب احیا، شب استغفار از همه گناهان است، ادامه داد: نسخه‌های ارزشمندی برای این شب‌های عزیز ذکر شده که خداخدا کردن، استغفار کردن، بیعت با خالق هستی، تصمیم به پایبندی بر این پیمان و رفتن به در خانه اهل بیت(ع) از جمله‌ آن است و این تمسک به اهل بیت(ع) یک پیام صریح دارد، و آن است که راهمان راه اهل بیت(ع) است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که امروز که دستمان از معصومان(ع) کوتاه بوده، باید ببینیم امروز تجلی راه اهل بیت(ع) کدام است؟، خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) در توقیع شریف به اسحاق بن یعقوب راه را مشخص کرده‌اند که جان کلام، همان اصل ولی فقیه به عنوان حجت امام زمان(عج) است.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه به ابعاد گناه در بُعدهای فردی، خانوادگی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: نخواندن نماز و روزه خواری نوعی گناه فردی بوده، اما برخی گناهان همانند بداخلاقی و بدزبانی با همسر، نوعی گناه خانوادگی است که فشار قبر را به دنبال دارد.

آیت الله خاتمی، با تأکید بر این‌که برخی گناهان مثل تضعیف نظام اسلامی در زمره گناهان سیاسی بوده و اگر گناهش بیش از گناه فردی و خانوادگی نباشد، کمتر نیست، تصریح کرد: حضرت امام(ره) فرمودند «حفظ نظام از اوجب واجبات است»، این جمله بدان مفهوم است که تضعیف نظام اسلامی و آسیب زدن به این نظام، از بالاترین گناهان است.

وی با بیان این‌که طبق فتوای تمامی مراجع شناخته شده، تضعیف نظامی که پرچم الله اکبر را به اهتزاز درآورده، حرام است، گفت: با مسئولیت خود می‌گویم، آنان که دانسته وارد صحنه اغتشاش‌ها شده و حدود ۱۲۰ روز کشور را در التهاب نگه داشتند از بالاترین جنایتکاران بودند، چراکه به تصریح خودشان خروجی این‌ها براندازی نظام بود، قرآن را به آتش کشیدند، پرچم را سوزاندند، در حالی که پرچم ایران نماد یک ملت است، پرچمی که نام مبارک الله را در خود داشت.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این‌که متن فقه را بیان می‌کنم و مراجع می‌گویند که حجاب از ضروریات دین است، خاطرنشان کرد: ۱۰ آیه قرآن کریم راجع به حجاب بوده، اما می‌گویند پیامبر(ص) کجا با بی حجاب‌ها و بی‌نمازها برخورد کرده است؟ این چه مغلطه‌ای است که برخی دارند؟ حکم واجب، واجب بوده و ۱۰ آیه در مورد حجاب داریم.

آیت الله خاتمی با بیان این‌که بی‌حجابی گناه فرهنگی بوده، البته پشت صحنه هم دارد که اگر افراد بدانند دشمن در پشت صحنه چه شرارت‌هایی را طراحی کرده، دست از این رفتار نادرست برمی‌دارند، گفت: پشت صحنه این بی‌حجابی‌ها، فروریختن بنیان خانواده، فروریختن بنیان آرامش روانی جامعه و همچنین آندلوسیزه کردن ایران است که در دستور کار دشمن قرار دارد، اندلس روزی در زمره‌ کشورهای اسلامی قرار داشت که با همین بی‌حجابی‌ها و فحشا از زمره کشورهای اسلامی خارج شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در ادامه تشریح ابعاد گناهان، به گناهان اقتصادی نیز اشاره کرد و یادآور شد: گاه وقتی از حجاب سخن می‌گوییم، می‌گویند با چند تار موی زنان کار دارند، اما با گرانی‌ها کار ندارند در حالی که بیشترین فریاد برای مقابله با گرانی‌ها و قیمت‌های افسارگسیخته از همین سنگرهای نماز جمعه بوده است؛ گرانی‌های افسارگسیخته هیچگاه مورد قبول نبوده که بخشی از آن در نتیجه جنگ با دشمن، بخشی در نتیجه مدیریت‌های نامناسب و برخی نیز به علت نداشتن نظارت است؛ چگونه می‌شود دو مغازه در کنار هم باشند اما هر کدام یک جنس را با قیمت متفاوت بفروشند؟ نظارت داشته باشید و قاطعانه در مقابل گرانفروشی‌های بایستید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت