کد خبر: ۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶- 20 November 2022
دکتر خیرالله پروین:

برخی سلبریتی‌ها در مسیری قدم برداشتند که موجب لطمه به کشور شد

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: متاسفانه ما در این ایام شاهد بودیم برخی سلبریتی‌ها، تحت تأثیر تحرکات بیرونی یا از سر ناآگاهی، در مسیری قدم برداشتند که موجب وارد آمدن لطماتی به کشور شد.

برخی سلبریتی‌ها در مسیری قدم برداشتند که موجب لطمه به کشور شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد دروغ‌پراکنی برخی سلبریتی‌ها در حوادث اخیر گفت: در کشور بزرگی مثل ایران معمولاً یک سری وضعیت‌های ویژه و خاصی وجود دارد، جوان‌های فهیم و انسان‌های توانایی در کشور ما هستند ولی زمینه پیشرفت علمی و ظهور این که افراد استعدادشان را بروز دادند، توسط این نظام فراهم شده است.

وی افزود: افرادی که مطرح شدند و امروزه به نوعی در یک مقاطعی به عنوان الگو قرار گرفته‌اند، به آسانی به اینجا نرسیدند و این کشور برای آن‌ها هزینه داده است، آن‌ها هم باید در راستای خدمت به مردم از این معروفیت‌شان استفاده کنند و باید پیشگامان خدمت کشور باشند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار کرد: متاسفانه ما در این ایام شاهد بودیم که برخی از سلبریتی‌ها، تحت تأثیر تحرکات بیرونی یا از سر ناآگاهی، در مسیری قدم برداشتن که موجب وارد آمدن لطماتی به کشور شد. ما امیدوار هستیم که این افراد متوجه اشتباهات‌شان شوند و از این راهی که پیش گرفتند، برگردند و در مسیر درست قرار بگیرند.

پروین ادامه داد: هرکسی اگر در قالب سلبریتی یا در قالب هر وضعیت خاص دیگری، خدای ناخواسته عملکرد یا فعلی داشته باشد که موجب ضرر زدن به کشور و مردم شود، باید پاسخگوی اعمال‌اش باشد. همه ما نسبت به این جامعه بدهکار هستیم و جامعه نسبت به هیچ یک از ما بدهکار نیست.

وی تصریح کرد: همه افرادی که توانستند امروز ادعایی داشته باشند و سرشان را بالا بگیرند، از امکانات این کشور استفاده کرده‌اند و باید آن را پاس بدارند، اما اگر افرادی موجب لطمه زدن به کشور و مصلحت مردم شوند، باید طبق قانون با آن‌ها برخورد کرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر اینکه رفتار هیچ فردی در چارچوب آزادی مطلق نیست، خاطرنشان کرد: در هیچ یک از کشورهای دنیا اینگونه نیست که هر کس دلش خواست، هر رفتاری که تشخیص داد را انجام دهد، بلکه رفتار شهروندان باید در چارچوب قانون باشد. قانون برای ایجاد محدودیت است، یعنی راهکارها را بیان و وضعیت را مشخص می‌کند و همه ما باید در همان چارچوب عمل کنیم، بنابراین آزادی تمامی افراد با محدودیت‌های قانونی و منافع و مصلحت عمومی مواجه است.

پروین افزود: یکی از محدودیت‌هایی که برای آزادی‌های افراد وجود دارد، قانون و دیگری منافع و مصلحت ملی و عمومی است؛ در ضمن آزادی، باید احترام افراد رعایت شود. نمی‌شود به بهانه آزادی موجب هتک حرمت افراد شویم، چه برسد به اینکه عملکرد و رفتار کسی باعث شود که فردی جان و حق حیاتش را از دست دهد و به نوعی افرادی با سخنان عده‌ای تحریک شوند که حق حیات شخصی را از او بگیرد.

وی تصریح کرد: کسانی که آگاهانه و عامدانه در این راستا قدم بر داشته باشند و به کشور لطمه زده باشند و به افراد و حیثیت‌شان خدشه وارد کرده و موجب اخلال در نظم عمومی شده باشند، باید در برابر مرجع قضایی پاسخگو باشند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم در دیدار ۲۸ آبان‌شان با مردم اصفهان اشاره کرده‌اند که باید از طریق مراجع قضایی پرونده کسانی که مرتکب جرم شده‌اند، پیگیری شود. تنها مرجعی که به این مسائل رسیدگی می‌کند، مرجع قضایی است و قاضی هم بی طرف است و بر اساس عدالت و انصاف عمل می‌کند.

پروین ادامه داد: سلبریتی‌هایی که اتهاماتی به آن‌ها وارد می‌شود، در دادگاه باید پاسخگو باشند و هر نوع مدرک، سند یا توجیهی دارند باید ارائه دهند و اگر مورد قبول قاضی قرار گرفت، از آن‌ها رفع اتهام می‌شود ولی اگر نتواند مدارک و اسنادی را برای رفتار و اعمالی که داشتند و موجب لطمه زدن به منافع عمومی و فردی در کشور شدند، ارائه دهند، آن موقع قاضی بر اساس عدالت و انصافی که دارد و مستندات قانونی که برای او محرز شده، حکم‌ را در تناسب جرم و مجازات با هم صادر می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد