کد خبر: ۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶- 19 November 2022
آیت‌الله اعرافی:

عبای ما فرش پای مردم و عمامه ما پرچم خدمت، عقلانیت و مبارزه برای خدا است

فقیه شورای نگهبان و خطیب این هفته جمعه قم بیان کرد: روحانیت بر چوبه دار رفته و سختی ها را به جان خریده است ولی در خدمت به مردم و دیانت و ارزش های الهی کوتاه نیامده است و بدون تردید این ملت بزرگ همبستگی و وحدت خود را دربرابر این حرکات کور حفظ خواهد کرد و مسیر رشد و پیشرفت را طی خواهد نمود.

عبای ما فرش پای مردم و عمامه ما پرچم خدمت، عقلانیت و مبارزه برای خدا است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در خطبه های نماز جمعه قم که در مصلی قدس قم و با حضور پرشور نمازگزاران برگزار شد، با اشاره به راهپیمایی گسترده مردم در سیزدهم آبان ماه گفت: باید در مقابل این نسل جوان و مردم شریفی که علی رغم این جنگ ترکیبی پیچیده و در دوران سختی ها این چنین هوشمندانه و زمان شناسانه حماسه آفرینی کردند، تواضع و ادب نمود.

وی با تقدیر از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در کنگره ملی شهدای استان قم، افزود: مقام معظم رهبری با پیام زیبا و جامع خویش مردم قم را مورد تفقد قراردادند. باید پیام و موج شهادت همیشه در جامعه ما زنده باشد و لازم است با بهره‌گیری از شیوه های درست این پیام های احیاگر را به نسل های آینده منتقل کنیم، بر این اساس جلوه های ایثار و فداکاری برای تقویت ارزش های الهی، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

خطیب جمعه قم با تجلیل از شهدای والامقام امنیت اظهار کرد: شهدای امنیت در نهایت مظلومیت در مقابل گروهی لبریز از ددمنشی آغوش خود را برای شهادت در راه خدا و خدمت به مردم گشودند. بسیجیان و طلاب و آحاد مختلف مردم برای دفاع از عظمت کشور خود با این سختی ها مواجه شدند و جمعی نیز به فیض شهادت رسیدند. اما امروز می بینیم که این قهرمانان و اسطوره‌های ایثار و شهادت توسط جمعی داعش صفت به خاک و خون کشیده می شوند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: امروزه در شرایط کم نظیری در تاریخ انقلاب به سرمی بریم. مفهوم جنگ ترکیبی به حقیقتی بسیار پیچیده اشاره دارد. امروز زمان آن است که جوانان و جامعه و ملت ما با چشم های تیزبین خود همه جوانب این جریان اخیری که از دشمن تغذیه می شود را مشاهده و مجاهدانه اقدام کنند.

وی گفت: همه ما باید بدانیم که در میان یک کارزار و میدان حساس و پیچیده قرار گرفته‌ایم.

رئیس حوزه‌های علمیه، ضمن یک تحلیل تاریخی و بررسی وضعیت امروز ایران اسلامی با تاریخ مشروطه بیان داشت: امروز موقعیت ما کاملا ویژه است که اگر هوشمندی لازم نباشد مشروطه تکرار می شود و دشمنان ما بی‌درنگ تمام عظمت و هویت این ملت را، چون گذشته تاراج می کنند.

ماهیت شناسی و ده ویژگی جنگ ترکیبی اخیر

امام جمعه قم ضمن تبیین ماهیت جنگ ترکیبی اخیر، مهم‌ترین عناصر این هجوم بی‌سابقه را بیان کرد: دشمنان در این راستا به سلسله ای از اقدامات درهم تنیده دست زده اند؛ استمرار تحریم و عهدشکنی تکراری آمریکا در برجام، ایجاد و فعال سازی گسترده گسل های فرهنگی، قومی، منطقه ای و مذهبی که یک نقشه شیطانی است، فعال سازی کانون قدرت های پوشالی وابسته به استکبار پیرامون کشور عزیز ما از جمله سعودی منفور برای اهانت و حمله به ارزش ها و امنیت کشور، طرح پرحجم ادعاهای دروغ و مفتضحانه از جمله کشته سازی ها، فعال سازی مجدد برخی از مجامع بین المللی که باید مدافع حق باشند و امروز بر علیه حق و کشور و مردم ما با تحریک آمریکا و اسراییل فعال شده اند، فعال سازی و حمایت از لشکر شکست خورده منافقین، تجزیه طلبان و دشمنان دیرین ملت ایران برای ترور و...، تحریف تاریخ به شکل زشت و غیر قابل باور و افسانه سازی و تطهیر رژیم پهلوی و آمریکا و نفی دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی از جمله این اقدامات ترکیبی است.

وی گفت: از دیگر اقدامات دشمن در این حوادث، می توان به تخریب مبانی اخلاقی و اجتماعی و دینی و خانوادگی این ملت اشاره کرد که با عنصر فضای مجازی و رسانه در حال انجام است و از همین رو است که شاهد جنگ تمام عیار رسانه ای علیه ملت ایران هستیم. مورد دهم نیز همان چیزی است که چند سال پیش توسط بن سلمان و حسودان این ملت مطرح شد. این عنصر همان ایجاد آشوب، جنگ داخلی و انجام فعالیتهای تروریستی است. آنها سعی می کنند از یک سری اعتراضات و مشکلات مردم سوء استفاده کنند و زمینه تحقق نیت‌های بدخواهانه خود را فراهم آورند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: متاسفانه امروز شاهدیم که مردم عادی، بازاریان و بسیجیان، کودکان و زنان این مرز و بوم بیرحمانه به خاک و خون کشیده می‌شوند و به شهادت می رسند. برخی از مردم اساسا در مسیر مواجهه هم حضور ندارند، ولی به شکل کور و به قصد قتل عام مردم و تشدید خشونت و ما امنی مورد حمله قرار می گیرند. اگر امروز رهبری معظم انقلاب از جنگ ترکیبی سخن می گویند، به همین مسئله اشاره دارند. دشمنان از قبل هم گفته اند که به دنبال آن هستند که ایران را به سان عراق و سوریه در بیاورند.

وی گفت: دشمنان به دنبال این هدف هستند که بگویند که الگوی ایران و اسلام موفق نیست. هدف آن است که ملت ایران و اقتدار این کشور سرکوب شود و سرزمین کهن و پر افتخار ما تجزیه شود.

راهکار پیروزی در جنگ حاضر

خطیب جمعه قم در ادامه و در بیان راهکار برون رفت از این حوادث عنوان کرد: وظیفه ما، هوشیاری، بصیرت، آگاهی و در نیامیختن مطالبه و اعتراض و حرف و نقد با حرکات اغتشاشی و اقداماتی است که از سوی دشمن هدایت می شود. ملت ما باید بیدار باشد، ملت ما باید در صحنه حاضر باشد و باید در مقابل همه مهاجمان به اقتدار و امنیت کشورش، تمام قد بایستد.

آیت‌الله اعرافی خطاب به آحاد مردم ایران گفت: امروز در وسط کارزاری هستیم که اگر درست عمل نکنیم خساراتی عظیم به بار می آید که دیگر تاسف و حسرت سودی نخواهد داشت.

وی در ادامه و با ریشه‌یابی تحرکات دشمن افزود: این حرکات برای آن است که امید را از مردم و مسئولان بگیرند و پروژه‌های بزرگ ملی و مردمی و کارهای عظیم در حال اجرا روی زمین بماند. مسئولان نیز باید مطالبات مردم را مورد توجه و عنایت قرار دهند. دولت و کارگزارانی که در حال فعالیت و خدمت هستند، باید با تمام توان در میانه میدان فداکاری و خدمت باشند.

آیت‌الله اعرافی گفت: در این میان جهاد تبیین وظیفه همه خطبا، حوزه علمیه، دستگاه های تبلیغی و فرهنگی، رسانه ها، آموزش و پرورش و دانشگاه است. این جهاد، در موقعیت ویژه کنونی باید افزون بر حضور مؤثر نهادها، مضاعف، همه جانبه و مردمی باشد.

وی با ذکر این مطلب که باید به مطالبات مردم توجه کرد، یادآورشد: باید مشکلات را شناخت ولی باید در مقابل تروریست و حمله و کشتار و کشته سازی دستگاه های امنیتی و دستگاه قضایی ما با قاطعیت هرچه بیشتر اقدام گردد.
عبای ما فرش پای مردم است

وی گفت: امروز روحانیت مظلوم ما و مدارس ما مورد هجوم گروه های تروریستی قرار دارند. تاریخ هزارساله روحانیت یعنی حفاظت از ارزشهای الهی و رکن رکین علم و اندیشه برای امت اسلام، روحانیت یعنی نگاه‎بان تمامیت ارضی، هویت و استقلال ایران در برهه ‎های حساس و سنگین. روحانیت برآمده از مردم و خادم مردم و پایبند به عهد و میثاق الهی در خدمت به خدا و خلق خداست. طلاب ما براین عهد و میثاق الهی استوار هستند. روحانیت بیش از هزار سال خادم مردم بوده اند. عبای ما فرش پیش پای مردم است و عمامه ما نماد اندیشه ورزی و عقلانیت و مبارزه برای خدا است. البته در این میان وظیفه تبیین و ترویج و تلاش مضاعف داریم ولی دشمنان بدانند که پیوند ما با مردم آسمانی است و هرگز گسستنی نخواهد بود.

وی افزود: روحانیت بر چوبه دار رفته است و سختی ها را به جان خریده است، ولی در خدمت به مردم و دیانت و ارزش های الهی کوتاه نیامده است و چنین نیز نخواهد شد و این ملت بزرگ همبستگی و وحدت خود را در برابر این حرکات کور حفظ و مسیر رشد و پیشرفت را طی خواهد کرد.

خطیب جمعه قم در خطبه اول گفت: امام علی(ع) در وصیتی به امام حسن(ع) بیان می دارند که من با سرعت به سراغ تو آمده ام تا تو در نوجوانی و جوانی هستی، تا پیش از آنکه دچار کژی ها و نابسامانی های روحی بشوی، پدر تو به سمت تو آمده است تا با شتاب لازم، آداب اخلاقی را به تو بیاموزد و با سرعت آمده ام تا جلوی پایه ریزی ناصحیح شخصیتی تو را بگیرم.

وی افزود: این مساله یک اصل اخلاقی است که شتاب در خیرات و اقدام به موقع را باید در امور مختلف انجام داد. در مقابل این مورد می توان به برخی عناصر آسیب زا نیز اشاره داشت. اولین عنصر، تعجیل است. تعجیل به معنی اقدام به عمل، پیش از آن که وقت آن فرا رسیده باشد است. مثل کشاورزی که پیش از رسیدن میوه، میوه را بچیند.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: شتابگری در عمل و سرعت در اقدام چند حالت دارد که حالت اول آن عجله است که بدون سنجش زوایای عمل صورت می گیرد. این عجله، کار را فاسد می کند.

وی گفت: نکته دوم تاخیر در عمل و سستی در انجام آن است. وقتی کار به سرعت لازم رسید و شرایط انجام کار فراهم شد، اگر از موقعیت اقدام و عمل، تاخیر نسنجیده‌ای ایجاد کردیم به سستی و کاهلی دچار می شویم. بسیاری اوقات تاخیر در انجام اعمال ما را دچار صدمات سنگین می کند. این قوانین اخلاقی در همه امور مورد توصیه بوده است. روایات ما بیان می دارند که به موقع به فریاد جوانان و نوجوانان خود برسید.

وی یادآور شد: اقدام دیرهنگام، سستی و کندی و تنبلی در اقدامات تربیتی و پرورش نسل نو و کودک و نوجوانان خسارات بزرگی به بار می آورد. به همین دلیل است که مامور شده‌ایم تا نجات بخشی و تربیت صحیح را برای نسل جدید پایه ریزی و عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی